Mikä ihmeen sopeutusajo softauksen jälkeen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

Mikä ihmeen sopeutusajo softauksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja TDIT » 23.2.2013 18:42

Tervehdys!

Käytin autoni softauksessa. Noudettuani sen sanottiin minulle että auto vaatii n. 500-1000km sopeuttamisajoa uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Jonka jälkeen alkaa toimia ns. "kunnolla". En oo kyllä moista ennen kuullu.. vaikka autoja on ohjelmoitu ennenkin.

Tietääkö joku mihin perustuu?

Auto, Seat Leon FR TDI -08.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 23.2.2013 18:51

Onkos DSG lootalla? Se ainakin oppii uusiksi uuden koneen voimavarat ja kuskin mielihalut jos en ihan väärin ole ymmärtänyt...

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 23.2.2013 19:17

kyseessä siis manuaali loota..

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 23.2.2013 19:22

Jos kuski rupee vaihtaa nopeammin ? Auto ei sopeudu vaan kuski.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.2.2013 19:27

Eikös autot vaadi akun irrotuksenkin jälkeen jotain sopeutusajoa? Varmaan vastaava juttu että unohtaa jotkut mukautuvat arvot ja ne pitää oppia uudestaan?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 23.2.2013 19:39

Saattaa olla juuri noin? Tiedä sitten.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 23.2.2013 20:20

500-1000km kuulostaa kyllä aika överiltä minun mielestä. Eiköhän kyse ole siitä että vain halutaan ettei tulla vaatimaan rahoja takaisin seuraavana päivänä, tai valittamaan jotain muuta. Ihmisiä kun on joka lähtöön.

5km-10km, tai korkeintaan 100km kuulostaisi järkevämmältä minun mielestä.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 23.2.2013 21:29

Automatic ja tippi vaatii ajosopeutuksen / syklit.Tosin silläkin on rajat.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.2.2013 22:05

Pari ekaa polkasua saattaa ahdot piikittää kunnes n75 sopeutuu, muuten ainakin dynossa on antanut suoraan oikeat tehot..
Onko pumppari vai cr?

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 24.2.2013 3:39

Pumppari kone, kyseessä optimoiautosi softa. En tiiä poikkeeako miten sen puljun ohjelmat muista. Stage 2 ohjelmalla lupaavat 214/435 mutta tiedä sitten.

Meinaan käyttää auton rullilla, autosta mitattiin vakiona penkissä vajaa tehot 160/354. Penkeissä nyt tosin aina heittoja löytyy suuntaan ja toiseen. Aikasemmin oli toisen puljun softa kiinni jossa luvattiin 200/420. Antoi tulokset 178/408. No, en tietenkään ollu tyytyväinen joten palautettiin vakio-ohjelma takas. Nyt vien samaan penkkiin ens viikolla ni saa vähän vertailu tuloksia..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.2.2013 3:43

Tuosta on ollut vähän debattia että palautetaanko sinne sama ohjelma vai joku muu viripajan "vähän-sinnepäin" -ohjelma.

Tästä haluaisin kuulla lisää, ja etenkin niiden suusta jotka näitä tekevät.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.2.2013 0:06

Mitä järkeä sinne on jotain muuta laittaa kuin vakio tai hyvin tehty viri? Tietysti jos ei kumpaakaan ole saatavilla...

Reindeer
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.7.2005 18:08

ViestiKirjoittaja Reindeer » 25.2.2013 9:44

Äkkiseltään kuulostaa siltä että koneen pitää saada käytyä läpi kaikki normaalitilanteet ennenkuin se saa säätöarvot ja muut kohdilleen.

Monella ei tule ekaan 400 kilometriin esimerkiksi motariajoa, tästä syystä varmaankin annettu tuo tarpeeksi reipas pituus moottoriarvojen sopeutumiseen.

TT

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.2.2013 10:09

häh?

jaskis
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2007 18:01

ViestiKirjoittaja jaskis » 20.6.2014 9:52

Ostin syksyllä passat 125kw dsg-lootalla ja cr-koneella. Kävin hiljakkoin softaamassa tämän optimoiautosi-pajalla stage2 versioon. Persdyno ei ainakaan tunnu yhtään vakiota ihmeellisemmältä eikä muutama vakiona kelloa vastaan vedetty veto ole muuttunut. Ehkä osakaasulla tuntuu jotain eroa, mutta ei ainakaan luvattuja numeroita ole mielestäni paikallaan.
Unohtuikohan kaverilta painaa enter lopuksi läppäristä vai pitääkö vielä rullailla parisataa kilsaa lisää? Oisko muilla jotain kokemuksia?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 20.6.2014 12:58

Ainakin itse olisin jättänyt tuolta ostamatta, kun nopeasti en nettisivuilta löytänyt mitään mainintaa mikä softa tuolta autoon laitetaan niin ei oikein vakuuta itseäni tuollaiset kauppiaat.
Noissa omissa mihin on softaa laitettu niin tehot on kyllä ollut heti käytössä ja sen on kyllä huomannut joka kerta.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.6.2014 13:06

Noi valmis softat on yleensä paskoja.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 20.6.2014 22:14

Valmis softa ?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.6.2014 0:06

valmissofta = syöttökartta joka on tullut jostain saksalaisesta ohjelmointipuljusta. Käytännössä siis "softaaja" ei tee mitään muuta kuin kliksuttelee oikean tiedoston aktiiviseksi ja painaa enteriä. Ne "oikeat" softat on sitten ohjelmoijan itse värkkäämiä ja parametrit saa säädettyä juuri sellaisiksi jota asiakas haluaa/toivoo.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 21.6.2014 11:11

Kannattaa muistaa että, noita ns. valmiita ohjelmia on myös monenlaisia. On juurikin näitä joiden varsinaista alkuperää ei tiedä edes se joka ohjelmoinnin suorittaa, vaan ohjelma saapuu softaajan sähköpostiin jostain ja ohjelman muokkaajasta ei ole kenelläkään tietoa.

On myös olemassa valmiita ohjelmia joiden tuotekehitykseen on käytetty joskus jopa satoja tunteja säätötyötä dynamometrillä. Nämä ohjelmat tietenkin tunnistaa siitä, että niitä markkinoidaan jollain ihan oikealla tuotemerkillä :)

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 21.6.2014 15:30

Omaan autoon tehtiin softamuutos tässä puljussa viime kesänä.

Sain seurata koko operaation tietokoneen näytöltä, vakiosofta lähetettiin sähköisesti norjaan ja äijä kyseli samalla mun ajotyylistä ja minkälaisia matkoja autolla ajetaan, puolen tunnin sisään käsittääkseni se uusi softa oli ladattu takaisin tähän asennuspajan koneelle ja siitä autoon.

Sen jälkeen käytiin vielä heittämässä ~20Km testilenkki läppäri kiinni autossa, sisälsi rajuja kiihdytyksiä, motariajoa ja hiljaista taajama ryömittelyä, lopuksi vielä kysyi että olenko tyytyväinen, vai laitetaanko vakiosofta takaisin.

http://optimoiautosi.fi/database/2754/v ... 5hp-250nm/


Olen ollut tyytyväinen.

jaskis
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2007 18:01

ViestiKirjoittaja jaskis » 22.6.2014 21:54

Mihin tuon sitten veisin, jos optimoiautosi ei toimi? Kyllä tolla nyt on rullattu ihan tarpeeks "sopeuttamisajoa". Hariselle? Täytyy käydä puljussa uudestaan, josko se enter tosiaan unohtui painaa...

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 22.6.2014 22:41

Jos kyseessä diesel niin optimoinnin suhteen en kahta kertaa miettisi.

http://www.findiesel.fi/

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.6.2014 15:10

Jokaisen perus kaverin kannattaisi lukea vaikkapa parhaan paskalukemisen juttu lastuista (GTI-lehti), niin tietäisi missä mennään lastujen suhteen.

Miettikää nyt järjellä, jos softassa on vaikka 10.000 parametriä koodia mitä muuttaa, niin arvatkaapa minkälainen 200 euron softa on, joka ajetaan vain sisään. Eurolla saa euron tuotteen ja noissa ei montaa parametriä ole muutettu. Ja jokainen osaa itse vaikka evry:n tehdä. Jos sitä verrataan vaikka asiakkaalle paikan päällä/penkissä/vedossa säädettävään softaan, niin se on kalliimpi mutta VARMANA toimivampi. Autot ja niiden komponentit ovat VARMANA 100-300tkm ajettuna erillaisia ja yksilöllisiä. Näin ollen euron softalla ei perse dynossa välttämättä huomaa mitään eroa ja rahat voi heittää motarilla tuuleen. Yleensäkkin softa on kompromissi jo tehtaalta, joka sopii useampaan autoon. Parhaissa tapauksessa "tehdaslastussa" on useampi ohjelma, mistä on vain valittu siihen autoon ja sille moottorityypille sopiva ohjelma.

Itse voin suositella LÄMPIMÄSTI yllä olevaa findieseliä. Auto penkitetään ennen ja jälkeen softauksen. Ei tartte miettiä persedynolla onko tehoa enemmän vai ei.

Ei nämä asiat mitään rakettitiedettä ole.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 23.6.2014 16:03

Jyväskylässä yksi autoliike myy karalan bolt on softalla varustettuja paketteja.. olisi mukava tietää millaiset kartat nuissa on, jos jokaiseen esim. 6 koppaiseen gti golfiin laitetaan täysin sama kartta.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.6.2014 16:19


Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 24.6.2014 9:52

Meidän auto on kans käynyt Findieselillä Artun huomassa. Vaikka paperilla ei saatu kuin vajaa 20hp / 70Nm lisää niin käytännössä tuntuu isommalta kun muutos tuli juuri tuonne maantieajo kierroksille. 1800-3300 tuli lisäystä vähintään 50Nm koko alueelle.
Nykyään ohittaessa on koko ajan vielä nouseva vääntökäyrä kun ennen huippuvääntö oli juuri siinä 100km/h nopeudessa.

Linkki dynolappuun

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.6.2014 3:55

Se on kyllä hienoa että joku oikeasti viitsii esittää faktaakin kun aina näitä mutu-tehoja siellä täällä kehutaan. Siitä pisteet!

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 25.6.2014 6:38

Hyväksi todettu Motest Jyväskylässä ja LTR siellä etelämmässä...

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 25.6.2014 9:52

Meidän 3C:stä ei vaan saa enempää irti kun on 2.0Tdi 8-v (BMP) jossa onnettoman pieni turbo. Arttu teki ohjelmaan 3krt muutoksia ja tuo oli paras mitä sai irti.

Nämä "perus"softat joita laitetaan niin lupaavat tuosta samasta moottorista 180hp/400Nm.
Arttu kyllä meinasi ettei ole millään mahdollista ilman turbon vaihtoa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 25.6.2014 12:57

Kyllähän noi "valmissoftat" lupaa aina vähän yläkanttiin. Ja vaikka saisikin, niin yleensä rokottaa sitten pois auton käytettävyydestä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa