DPF suodattimen puhdistus
Valvoja: ffp jäsenet
DPF suodattimen puhdistus
Olen ostamassa passattia missä on 60gramman tuhkaraja saavutettu ja se on annettu maksimirajaksi.
Meinasin kokeilla suodattimen pesua, onko kokemusta toimiiko? Millä aineella onnistuu kätevästi. Liquid molylla on jotain dpf pesuainetta, liekkö toimivaa?
Miten saa luotettavasti opetettua oikean tuhka-arvon autoon pesun jälkeen?
EI olisi uusi suodatinkaan ihan kauhean kallis saksassa (850€)) mutta jos kokeilis pesua eka..
Auto on passat 3c bmp 2.0tdi
Meinasin kokeilla suodattimen pesua, onko kokemusta toimiiko? Millä aineella onnistuu kätevästi. Liquid molylla on jotain dpf pesuainetta, liekkö toimivaa?
Miten saa luotettavasti opetettua oikean tuhka-arvon autoon pesun jälkeen?
EI olisi uusi suodatinkaan ihan kauhean kallis saksassa (850€)) mutta jos kokeilis pesua eka..
Auto on passat 3c bmp 2.0tdi
Yllättävä vastaus..
Juu noita oon tehnyt usean itsekkin. savutus ilman mitään katalysaattoreita 0.3-0.7 ollut. mutta se per**leen käry ärsyttää.. Kun tuota ei taija pystyä sillein tyhjään ettei tulis sitä käryä sit.. Tietty kun sais sen katalisaattorin tilalle... Saako sitä tyhjättyä sillein ettei tulisi sitä jatkuvaa käryä?
Kun tuhkamassan nollaa alkaako se laskemaan sitä automaattisesti vai alkaako "nollilta"?
Mikä on hyväksyttävä vastapaine tuolle suodattimellle?
Juu noita oon tehnyt usean itsekkin. savutus ilman mitään katalysaattoreita 0.3-0.7 ollut. mutta se per**leen käry ärsyttää.. Kun tuota ei taija pystyä sillein tyhjään ettei tulis sitä käryä sit.. Tietty kun sais sen katalisaattorin tilalle... Saako sitä tyhjättyä sillein ettei tulisi sitä jatkuvaa käryä?
Kun tuhkamassan nollaa alkaako se laskemaan sitä automaattisesti vai alkaako "nollilta"?
Mikä on hyväksyttävä vastapaine tuolle suodattimellle?
Poraa siihen lisäreikiä, saisi paineita alemmaksi. Lue vag:n ssp dokkareista dpfää koskeva osuus, niistä muistaakseni löytyy dpf:n painekuvaajia.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php/
Tuhkan kait saa nolliin, mutta auto alkaa paineista laskea täytöstä ja voi nousta kovaakin. Audiclubilta löytyy enempi dpf kokemuksia.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php/
Tuhkan kait saa nolliin, mutta auto alkaa paineista laskea täytöstä ja voi nousta kovaakin. Audiclubilta löytyy enempi dpf kokemuksia.
Ainakin bmw:n suotimessa on kaksi osainen kenno (katti ja hiukkasloukku?) vag konsernin loukkua ei ole vielä ehtinyt avaamaan mutta yksi transportterin pönttö olisi hyllyssä odottelemassa, jotkut on pesseetkin noita pönttöjä mutta tainnut olla tekohengitystä hetken päästä taas täynnä.
tuhka määrän nollaus mahdollisuus on mutta tiedä sitten miten toimii vanhan pöntön kanssa, sulaako turbo kun pakopaine nousee vai minkälaisia ongelmia sitten tiedossa.
tuhka määrän nollaus mahdollisuus on mutta tiedä sitten miten toimii vanhan pöntön kanssa, sulaako turbo kun pakopaine nousee vai minkälaisia ongelmia sitten tiedossa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Työkoneiden DPF:stä poistetaan tuhka puhaltamalla vastavirtaan. Uudenveroista ei siitä enää saa, koska tuhka puristuu niin tiukkaan kanavien päätyihin että ei sitä sieltä kaikkea pois saa. Mikään kompuran ilmapistoolilla puhaltelu ei auta, vaan tarvitaan todella rajut ilmavirrat.
Tässä kuva millainen DPF on jos ei kaikki sitä tiedä:
Pakokaasujen pitää mennä aina tuon DPF:n materiaalin läpi, joka suodattaa noen siitä pois. Riittävän lämpötilan tultua noki palaa tuhkaksi ja tuhka ajautuu putkien päihin. Liian ison vastapaineen voi aiheuttaa joko se että noki ei ole palanut ja se tukkii koko pinta-alan putkista, tai sitten iän myötä tuhkaa on tullut niin paljon että putket ovat täyttyneet siitä.
Eli lisäreijän poraaminen vastapaineen laskemiseksi on ihan hölmöä, kohta saa taas porata lisää reikiä kun poltto lakkaa toimimasta ja koko paketti täyttyy noeasta ja tuhkasta.
Tässä kuva millainen DPF on jos ei kaikki sitä tiedä:
Pakokaasujen pitää mennä aina tuon DPF:n materiaalin läpi, joka suodattaa noen siitä pois. Riittävän lämpötilan tultua noki palaa tuhkaksi ja tuhka ajautuu putkien päihin. Liian ison vastapaineen voi aiheuttaa joko se että noki ei ole palanut ja se tukkii koko pinta-alan putkista, tai sitten iän myötä tuhkaa on tullut niin paljon että putket ovat täyttyneet siitä.
Eli lisäreijän poraaminen vastapaineen laskemiseksi on ihan hölmöä, kohta saa taas porata lisää reikiä kun poltto lakkaa toimimasta ja koko paketti täyttyy noeasta ja tuhkasta.
ei tuo suodatin nyt ihan kokoluokkaa työkone ole, mutta työkoneissa tuosta lähtee aikamoinen pölypilvi jos paineilmalla puhdistat. Kaiketi pitäisi saada painepiikin ovaista ilmavisrtaa, joka irroittaa tuhkat seiniltä. Kaverin 530:n dpf kävi jossain pajalla liotuksessa olisivatko siten käyttäneet liquimolya tai vastaavaa.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... hlight=dpf
Tuolla kuvat omasta ex-pöntöstä, katti ja dpf on sama pötkylä. Tuhka on niin kovaa kiinni, että vaikka tuota hakkasi lattiaan, murustakaan sieltä ei varissut ulos.
Tuolla kuvat omasta ex-pöntöstä, katti ja dpf on sama pötkylä. Tuhka on niin kovaa kiinni, että vaikka tuota hakkasi lattiaan, murustakaan sieltä ei varissut ulos.
Kyllä se auto sammuu kun pdf menee totaalisen tukkoon :)
Itse näen täydessä pöntössä suurimpana ongelmana tehohukan (kymmeniä prosenttejä isoilla kierroksilla) ja vähän väliä tapahtuvan polttosyklin koska noelle on vähän tilaa -> paine nousee nopeasti -> vaatii polttoa, joka taas nostaa kulutusta.
Onhan näitä "yliajettuja" deepeäffiä liikenteessä varmaan vaikka millä mitalla, eli en huolestuisi jos mitään vikoja ei ilmene. Pakopaineet varmasti on suurin murhe aikanaan, niitä kun ei tietokone mittaa, vain paineroa suodattimen päiden välillä joka ei suoraan kerro haluttua.
Itse näen täydessä pöntössä suurimpana ongelmana tehohukan (kymmeniä prosenttejä isoilla kierroksilla) ja vähän väliä tapahtuvan polttosyklin koska noelle on vähän tilaa -> paine nousee nopeasti -> vaatii polttoa, joka taas nostaa kulutusta.
Onhan näitä "yliajettuja" deepeäffiä liikenteessä varmaan vaikka millä mitalla, eli en huolestuisi jos mitään vikoja ei ilmene. Pakopaineet varmasti on suurin murhe aikanaan, niitä kun ei tietokone mittaa, vain paineroa suodattimen päiden välillä joka ei suoraan kerro haluttua.
Auto kyllä liikkuu pirteästi vakioksi 140hp koneella... Et ei ainakaan vielä tunnu "tehohävikkiä".. Pitänee pistää ebaysta seurantaan osat :) sen huomasin että aika usein oli generointi päällä
käykös passattiin esim superbin/octavian dpf vai onko oltava passatin?
vastaavia konetyyppejä mm bmm octaviassa
käykös passattiin esim superbin/octavian dpf vai onko oltava passatin?
vastaavia konetyyppejä mm bmm octaviassa
Siinäkinkö on putki apukuskin puolella konetta?
en muuten löytänyt ssp:stä sitä paine anturin arvoja, olenko sokea vai onko siellä sitä?
mistä löytyy tuota tunap ainetta, ei taida olla retail-kamaa? en muitakaan noita löytänyt motonetistä yms puljuista, jos sais vähän lisäaikaa suodattimelle " ostettua"
en muuten löytänyt ssp:stä sitä paine anturin arvoja, olenko sokea vai onko siellä sitä?
mistä löytyy tuota tunap ainetta, ei taida olla retail-kamaa? en muitakaan noita löytänyt motonetistä yms puljuista, jos sais vähän lisäaikaa suodattimelle " ostettua"
...Octavia RS, ajettu vähän yli 150tkm. Aika usein alkanut viime aikoina polttelemaan tuota nokea. Poltto menee kyllä ihan hyvin, pientä nykimistä vaan havaittavissa. Ainoastaan kerran sytyttänyt valon palamaan... Voiko tuo pentele olla tukkeutumassa jo näillä kilometreillä??
Uuden hankintaa en ole edes ajatellut. Joku muu saa pelastaa maailman... Mutta tuo katti kyllä kiinnostaisi lähinnä käryn eliminoimiseksi. Eli oliko tuo Caddyn katti käypänen pitkittäis, vai poikittaiskoneelliseeen?
Jos tuo ei käy poikittaiseen, niin mun puolesta se on sitten exodus tuolle DPF:lle : ) Onpahan hyvä syy softata autoon samalla muutama kilowatti lisää...
Uuden hankintaa en ole edes ajatellut. Joku muu saa pelastaa maailman... Mutta tuo katti kyllä kiinnostaisi lähinnä käryn eliminoimiseksi. Eli oliko tuo Caddyn katti käypänen pitkittäis, vai poikittaiskoneelliseeen?
Jos tuo ei käy poikittaiseen, niin mun puolesta se on sitten exodus tuolle DPF:lle : ) Onpahan hyvä syy softata autoon samalla muutama kilowatti lisää...
Mikä tuo ihmeen "käry" on mistä täälä puhutaan?
Itsellä Audista poistettu jo 60tkm sitten kyseinen turhake eikä mitään käryjä tai muitakaan ongelmia ole esiintynyt.
Lisäksi B7 3.0tdi kat-dpf yhdistelmässä olisi voinut katin jättää tuhoamatta jos olisi halunnut, en kyllä tiedä miksi joku niitä tukoksia sinne jättäisi.
Itsellä Audista poistettu jo 60tkm sitten kyseinen turhake eikä mitään käryjä tai muitakaan ongelmia ole esiintynyt.
Lisäksi B7 3.0tdi kat-dpf yhdistelmässä olisi voinut katin jättää tuhoamatta jos olisi halunnut, en kyllä tiedä miksi joku niitä tukoksia sinne jättäisi.
^^...Kyse lienee perinteisestä dieselin pakokaasun hajusta :)
Ainakin vanha jakapumpullinen alkoi katin poiston jälkeen etenkin tyhjäkäynnillä haisemaan perinteiseltä dieselautolta. Ajoittain se oli vähän häiritsevää hajun tunkiessa sisään jos takaluukkua tai ovia joutui aukomaan auton käydessä. No v..u se mua häirinnyt, mutta herkkähipiäisempiä... ;D
Mutta jostakin muistelen lukeneeni, että softalla voi eliminoida tuota kärytystä tyhjäkäynnillä?
Ainakin vanha jakapumpullinen alkoi katin poiston jälkeen etenkin tyhjäkäynnillä haisemaan perinteiseltä dieselautolta. Ajoittain se oli vähän häiritsevää hajun tunkiessa sisään jos takaluukkua tai ovia joutui aukomaan auton käydessä. No v..u se mua häirinnyt, mutta herkkähipiäisempiä... ;D
Mutta jostakin muistelen lukeneeni, että softalla voi eliminoida tuota kärytystä tyhjäkäynnillä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
dpf suodattimen puhdistus
jos on suodatin päässyt menee noesta tukkoon ja varotus valo palaa ja merkki huolto sanoo että ponttö pitää vaihtaa koska noki määrä on niin suuri että ei edes testerillä pakottamalla pala puhtaaksi niin soitappa mulle niin avataan se.0449503266
Eikö tää ureaton DPF skenaario mene suunnilleen seuraavalla tavalla:
Moottorista pienhiukkasia ja nokea > kerätään keraamiseen suodattimeen DPF pönttöön > paine-ero tarpeeksi suuri > moottorin käyntiä muutetaan > pakokaasun lämpö nousee > polttoprosessi suodattimessa (regenerointi) > kertynyt noki palaa tuhkaksi joka jää pönttöön.
Vikatila: Paine-ero > regenerointi epäonnistuu ajon keston tai alhaisen lämpötilan takia > suodatin tukkeutuu noesta eikä enää pysty aloittamaan regenerointia > pakkopoltto testerissä yleensä auttaa.
Pöntön käyttöikä täynnä: tarpeeksi monta regenerointikierrosta > tuhkaa liikaa (punnitustulos on ohjelmallinen arvio) > paine-ero jatkuvasti > lähes toistuva poltto ilman muutosta > Tuhkan poisto mekaanisesti "pesemällä" tai vaihtamalla koko suodatin.
Moottorista pienhiukkasia ja nokea > kerätään keraamiseen suodattimeen DPF pönttöön > paine-ero tarpeeksi suuri > moottorin käyntiä muutetaan > pakokaasun lämpö nousee > polttoprosessi suodattimessa (regenerointi) > kertynyt noki palaa tuhkaksi joka jää pönttöön.
Vikatila: Paine-ero > regenerointi epäonnistuu ajon keston tai alhaisen lämpötilan takia > suodatin tukkeutuu noesta eikä enää pysty aloittamaan regenerointia > pakkopoltto testerissä yleensä auttaa.
Pöntön käyttöikä täynnä: tarpeeksi monta regenerointikierrosta > tuhkaa liikaa (punnitustulos on ohjelmallinen arvio) > paine-ero jatkuvasti > lähes toistuva poltto ilman muutosta > Tuhkan poisto mekaanisesti "pesemällä" tai vaihtamalla koko suodatin.
DPF on aina ureaton, urea liittyy SCR järjestelmään millä poistetaan typen oksideja.
Mutta pääasiassa noin se toiminta menee. Ehkä sen verran muutaisin tuota ensimmäistä kohtaasi että silloin on jo mennyt jotain pieleen jos joudutaan koneen käyntiä muuttamaan. Normaalilla auton käytöllä noki palaa DPF:ssä ilman mitään erikoisjärjestelyjä, mutta jos nössötellään liian pitkään niin paine-eron kasvaessa riittävästi se on poltto pakko aloittaa ennen kuin on liian myöhäistä. Mikäli nokea kertyy liikaa DPF:ään, voi tapahtua hallitsematon palaminen mikä sulattaa koko suodattimen. Tämän takia ei välttämättä kaikki testeritkään suostu pakkopolttoa tekemään mikäli paine-ero on liian iso.
Raskaamman teollisuuden puolella noita DPF:iä ei pestä, vaan ne puhalletaan vastavirtaan puhtaaksi. Muutaman kerran saa puhalletusta suodattimesta ihan käyttökelpoisen, mutta kyllä se tarvitsee joskus vaihtaa. Lisäksi jos on päässyt liian täyteen nokea ilman polttoa, niin samassa puhalluspenkissä saadaan niin paljon lämpöä että noki palaa pois vastavirtapuhalluksessa ilman että koko paketti sulaa käsiin.
Mutta pääasiassa noin se toiminta menee. Ehkä sen verran muutaisin tuota ensimmäistä kohtaasi että silloin on jo mennyt jotain pieleen jos joudutaan koneen käyntiä muuttamaan. Normaalilla auton käytöllä noki palaa DPF:ssä ilman mitään erikoisjärjestelyjä, mutta jos nössötellään liian pitkään niin paine-eron kasvaessa riittävästi se on poltto pakko aloittaa ennen kuin on liian myöhäistä. Mikäli nokea kertyy liikaa DPF:ään, voi tapahtua hallitsematon palaminen mikä sulattaa koko suodattimen. Tämän takia ei välttämättä kaikki testeritkään suostu pakkopolttoa tekemään mikäli paine-ero on liian iso.
Raskaamman teollisuuden puolella noita DPF:iä ei pestä, vaan ne puhalletaan vastavirtaan puhtaaksi. Muutaman kerran saa puhalletusta suodattimesta ihan käyttökelpoisen, mutta kyllä se tarvitsee joskus vaihtaa. Lisäksi jos on päässyt liian täyteen nokea ilman polttoa, niin samassa puhalluspenkissä saadaan niin paljon lämpöä että noki palaa pois vastavirtapuhalluksessa ilman että koko paketti sulaa käsiin.
Kyllähän tuo sitten on ollut ihan perus poltto, eikä pesu. Tietyillä polttoaineen lisäaineistuksilla saadaan noen syttymislämpötilaa huomattavasti alemmaksi, jolloin mahdollisesti noesta tukkeutunut suodatin saadaan palamaan. Tässä on aina iso riski että se myös sulaa vähintään osittain. Mikäli vastapaine johtuu siitä että tuhka on tukkinut suodattimen, ei sitä enää saa putsattua autossa paikallaan ollessa millään lisäaineillakaan.
Se tuhkahan ei meni siitä millään läpi vaan pitää saada kovalla paineella vastakkaiseen suuntaan puhallettua pois, eli vaatii pöntön irroituksen ja melkoisen pesurin.
Ne pönttöön laitettavat pesuaineet on melkoista tekohengitystä ja melkoinen autokauppiaan kikka millä saadaan muutama kuukausi lisäaikaa....
Ne pönttöön laitettavat pesuaineet on melkoista tekohengitystä ja melkoinen autokauppiaan kikka millä saadaan muutama kuukausi lisäaikaa....
Se tuhkahan ei meni siitä millään läpi vaan pitää saada kovalla paineella vastakkaiseen suuntaan puhallettua pois, eli vaatii pöntön irroituksen ja melkoisen pesurin.
Ei kovaa painetta vaan kova virtaus. Se on kyllä totta että vaatii ihan hemmetinmoisen puhaltimen, vaimon fööni ei riitä.
Laitetaas vaikka yksi esimerkki mihin kuntoon se suodatin voi mennä, olisihan noita paljon enemmänkin mutta valitettavasti ei saa levitellä hirveästi:
Suodatin on kokonaan tukkeessa, mikäli pillit ei ole tukkeessa kokonaan, on niissä koko seinämän mittainen paksu kerros. Mikäli tämä suodatin olisi lähtenyt palamaan ja kuormitusta olisi ollut koko paljon ajan, todennäköisesti se olisi sulanut osittain.
Tuollainen tukkeutuminen tapahtuu todennäköisimmin siitä syystä ehjässä autossa, että nössötellään ja ajetaan lyhyttä matkaa jolloin ei "pakkopolttokaan" onnistu. Sitten kun auto ilmoittaa että tarttis mennä korjaamolle kun vastapaine on liian iso, vähät välitetään siitä kun sen voi hoitaa vuoden päästä määräaikaistarkastuksessakin.
Mikäli moottorinojaus on tuunattu/rikki niin että kone käy koko ajan rikkaalla edes vähääkään, on tukkeutuminen erittäin todennäköistä. Yleisesti käytetyt DPF suodatinmateriaalit vaativat noen polttoon lämmön lisäksi typen oksideja, ilman typen oksideja ei tapahdu polttoa (kuvien suodattimessa oli juuri tämä ongelma).
Ahaa. Mulle kyllä puhuttiin koko ajan pesusta Pörhöllä. Voi olla että heillekkin väärin mainostettu tuota "pesua".
Perstuntumalla ajettaessa tuntuu että kulkisi keveämmin auto nyt kuin ennen "pesua", eikä myöskään normaalipolttoa ole tullut huomattua "pesun" jälkeen kertaakaan tai sitten ei ole tapauhtunut sen jälkeen.
Ennen "pesua" tuon polton kyllä huomasi joka kerta auton käyttäytymisessä.
Perstuntumalla ajettaessa tuntuu että kulkisi keveämmin auto nyt kuin ennen "pesua", eikä myöskään normaalipolttoa ole tullut huomattua "pesun" jälkeen kertaakaan tai sitten ei ole tapauhtunut sen jälkeen.
Ennen "pesua" tuon polton kyllä huomasi joka kerta auton käyttäytymisessä.
Ehkä sen verran muutaisin tuota ensimmäistä kohtaasi että silloin on jo mennyt jotain pieleen jos joudutaan koneen käyntiä muuttamaan. Normaalilla auton käytöllä noki palaa DPF:ssä ilman mitään erikoisjärjestelyjä
Käsittääkseni epäpuhtauksien palaminen ei kuitenkaan ole ihan jatkuva prosessi suodattimessa vaan vaatii esimerkiksi erittäin korkean pakokaasun lämpötilan, joka saadaan aikaan nimenomaan muutoksilla moottorin toiminnassa, jonka sitten kuulee äänessä ja huomaa käytöksessä ja esimerkiksi lämpötilan nousuna. Ja faktahan on se että polton aikana auto kuluttaa merkittävästi enemmän polttoainetta.
Riippuu DPF:n materiaalista/pinnoitteesta, mutta tommoinen 500astetta usein riittää. Ei se poltto siis jatkuvaa ole, mutta kuitenkin usein tapahtuvaa ilman apuja. Jos siis antaa vähänkään enempää runtua autolle, niin se palaa "päivittän" ilman erityistä polttomoodia. Sitten jos ajellaan vaan kaupunkipyöritystä tai maantietä todella nätisti, vaaditaan polttomoodi. Toki silloin polttoainetta kuluu enemmän, koska sitä ruiskutetaan lisää niin että se nostaisi pakolämpöä mahdollisimman paljon.
Henkilöautoissa tuo polttomoodi on pakko olla kun ei oleteta että käyttäjät osaisivat "ajaa oikein". Työkone puolella sitten ei ole mitään erikoisjärjestelyjä olemassa, ajoneuvoilla pitää vain kuskin ajaa oikein että polttoa tapahtuu.
Henkilöautoissa tuo polttomoodi on pakko olla kun ei oleteta että käyttäjät osaisivat "ajaa oikein". Työkone puolella sitten ei ole mitään erikoisjärjestelyjä olemassa, ajoneuvoilla pitää vain kuskin ajaa oikein että polttoa tapahtuu.
Kaikissa iT4 / euro5 Deereissä on ruiskusuutin turbon jälkeen. Tosiaan "kuiva" systeemi (ei ureaa) tarvii aina erillisen poltto-ohjelman varalle, jos laitteen käyttö ei nosta lämpöjä tarpeeksi. Poltto-ohjelmaa ei käynnistetä jos passiivista regenerointia tapahtuu tarpeeksi.
Ureavehkeissä on sitten omat ohjelmat, lähinnä polttamaan urean jäämiä pois.
Ureavehkeissä on sitten omat ohjelmat, lähinnä polttamaan urean jäämiä pois.
Oisko pikkuisemmat Deeret sitten common rail moottoreilla, niissä saadaan ruiskutus about koska halutaan. Isommat on ainakin off-road puolella yleensä pumppari koneita, joissa ruiskutushetket ovat paljon rajallisempia ja tommoinen pakoputkeen dieselin ruiskutus voisi tulla kyseeseen.
Urea ei tosiaan mielestäni liity suoranaisesti mitenkään DPF tai polttomoodiin. Viimeisimmän päästöluokituksen SCR moottorista tulee niin järjettömän vähän nokea ulos, että siihen pakoputken päähän voi laittaa DPF:n ilman mitään toimenpiteitä. Se ei tukkeudu "ikinä" kun ei tule nokeakaan moottorista. Ureasta ei tule mitään jäämiä mitä tarttis kovilla pakolämmöillä polttaa pois, mikäli järjestelmä vain toimii kunnolla. Mutta tosiaan on olemassa moottoreita missä on SCR ja DPF.
Urea ei tosiaan mielestäni liity suoranaisesti mitenkään DPF tai polttomoodiin. Viimeisimmän päästöluokituksen SCR moottorista tulee niin järjettömän vähän nokea ulos, että siihen pakoputken päähän voi laittaa DPF:n ilman mitään toimenpiteitä. Se ei tukkeudu "ikinä" kun ei tule nokeakaan moottorista. Ureasta ei tule mitään jäämiä mitä tarttis kovilla pakolämmöillä polttaa pois, mikäli järjestelmä vain toimii kunnolla. Mutta tosiaan on olemassa moottoreita missä on SCR ja DPF.
Ei ole tarkempaa tietoa materiaaleista, eikä niitä varmasti valmistajat antaisikaan ulos. Puhutaan keraamisista ja sintratuista DPF:stä. Jälkimmäiset metalliset DPF:t on huomattavasti arvokkaampia, mutta kestävempiä ja pestävissä. Käsittääkseni henkilöautopuolella käytetään keraamisia DPF:iä. Sitten vielä lisäksi ne on pinnoitettu vielä eri jalometalleilla sun muilla litkuilla, joka vaihtelee valmistajittain ja malleittain.
Jep. Kiinnostuneille tietoa esim
https://publications.theseus.fi/handle/10024/15983
https://publications.theseus.fi/handle/10024/15983
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa