Jakajapumpulla vai pumppusuuttimella?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

eaglhart
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.6.2011 22:00

Jakajapumpulla vai pumppusuuttimella?

ViestiKirjoittaja eaglhart » 30.10.2012 10:41

En ainakaan löytänyt tällaista keskustelua täältä, tai sitten en vaan osannut etsiä tarpeeksi...

Eli auton vaihton on ajankohtainen ja hakusessa on about 00-05 -vuosimallin tdi-farkku. Passat on ykkösvaihtoehto, koska tilaa tarvitaan myös. Kulutuslukemilla on n. 50 tkm vuodessa ajavana merkitystä melko paljon, ja 1.9 tdi kiinnostaisi. Mutta se tässä mietityttää, että uskaltaako noita pumppusuutinvehkeitä eli ns. PowerDieseleitä ostaa, kun niistä on kaikenlaista kauhujuttua liikkeellä...

Sitten vaan kommentteja kehään - mielellään hyvin perusteltuina eikä vaan "elä osta pumpparia, ne on ihan paskoja"... :D

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 30.10.2012 14:22

Aikanaan jakajapumpullinen AGR toimi itsellä hyvin ja sen jälkeen viisi kappaletta pumppareita toimineet hyvin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 30.10.2012 16:16

https://www.google.fi/search?q=1%2C9+td ... =firefox-a

" Kulutuslukemilla on n. 50 tkm vuodessa ajavana merkitystä melko paljon, ja 1.9 tdi "

Jos kulutus on ratkaiseva, lue noita hakukoneen tuloksia ja osta pumppari ;)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 30.10.2012 16:25

Ton ikäisessä passatissa on pumppari.

Osta 130hp AVF moottorikoodilla oleva vehje. Hyvä, varma ja tarvittaessa tehokas peli.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.10.2012 16:49

Itse vannon taas jakajapumpullisen nimeen. Pääsee alle 5litr/100km kulutuslukemiin jos on oikein säädetty ja kunnossa oleva moottori. Varsinkin talvirajoituksilla. Pärjää myös 90hp versioilla tieliikenteessä.

Taloudessa on ALH:lla varustettu Toledo, jonka suurin keskikulutus on ollut täydellä lastilla 5.5litr/100km. Vasta tehty jakopään remonttikin entisestään piristi auton kulkua, koska nokka-akseli oli perinteisesti jonkun ammatti-asentajan jäljiltä melkein hampaan myöhäisellä. Parempi puolisko tuolla on jatkuvasti ajanut keskimäärin 4.8litr/100km kulutuksella. Isolla tiellä vauhtia on vähintään riittävästi, joten hissuttelun piikkiin ei voi vähää kulutusta pistää.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 31.10.2012 7:04

-01 tuli Passattiin facelifti 3BG malliksi, ja siinä tosiaan on pumpparit sitten kaikissa 1.9TDI koneissa. Vanhemmasta 3B mallista löytyy jakajapumppua, mutten nyt mene tarkkoja vuosilukuja sanomaan. Muistaakseni niistäkin taisi jotain pumppariversioita olla, mene ja tiedä..

Mutta mitä nuo pumpparin "kaikenlaiset kauhujutut" on? Ethän vain sekota nyt 2.0TDI:n siemens-piezopumppusuuttimiin, joita on mennyt esim numeroa uudemmisata Passateista?
1.9TDI koneiden ja osan 2.0TDI koneiden pumppusuutinvalmistajan eli Boschin tekeleet on käsittääkseni varsin hyvin kestäneet. Omassa 1.9TDI koneessa on 250tkm mittarissa, eikä suuttimille ole tarvinut tehdä mitään. Vanhempiin on muiden remonttien yhteydessä tiivisteitä vaihdettu ja ultralla putsailtu.

En tällä omalla kokemuspohjalla suoranaisesti pumppareita karsastaisi. Dieselissä on omat juttunsa eikä ne niinkään polttoaineen ruiskutustapaa koske. Turbot, MAF:t, N75:t ja DMF:t tuppaa olemaan enemmänkin työstettäviä kohtia kuin pelkät pumppusuuttimet tuonikäisissä vehkeissä mitä nyt nettijuttuja on lueskellut.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 31.10.2012 7:47

Pumpparit lukeman perusteella ja omistajia kuunnellessa on olleet hiukan vika herkempii kuin jakapumpulliset.. Karkeempi käyntiääni kyllä on pumpparissa, mutta en mee nyt sanoon ettei jakajapumpullinen voisi olla ongelmaton.. Yksilöstä kiinni mutta noi 66 ja 81kw on perus varmoja pannuja.

Samassa tilanteessa ollessani en valinnut pumpparia vaan ton avg 81kw eli periaattees sama ku afn

Suurimmat kivut on
N75, maf, ahtimen siipien takertelu/limp mode ja ne etupään nivelet

markohei
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.5.2011 14:35

ViestiKirjoittaja markohei » 31.10.2012 8:57

Joo nämä kauhujutut kiinnostais itseäkin. Oma käsitys on että nämä pumppari-vehkeet ovat onnistuneimpia volsuja. Itellä siis vm 2000 1.9 TDI ATJ tippi 430 tkm ajettu josta omaa ajoa 70 tkm ja suuttimet käsittääkseni orginaalit, kuten moottori ja tiptronic. Käyntiääni ei mielestäni paha jos laite on kunnossa. Mun aikana EGR tosta on tukittu lätkällä, turbo käsitelty mr musclella ja tippilootaan vaihdettu öljyt ja suodattimet suht. säännöllisesti -> iso positiivinen vaikutus auton toimivuuteen. Laturin vapaakytkin vaihdettu. Oikeastaan noilla keinoin käyntiääni hiljentyi paljon, kulkee 5,5 l/100 km ja pirteä kulkuinen omasta mielestä. Pahimmillaan tuo ei kulkenut mihinkään, söi öljyä, kävi ku traktori ja kulutti vähintään 7 l/100 km mustan savun kera :)

ybi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 21.3.2010 9:58

ViestiKirjoittaja ybi » 31.10.2012 10:55

Oisko tuossa riittävästi

markohei
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.5.2011 14:35

ViestiKirjoittaja markohei » 31.10.2012 11:41

vbi: ja miten nuo jutut eroaa muista kuin pumppusuutinvehkeistä? Nuo moottoriongelmat koskee kaikkia volkkarin moottoreita ja uudemmissa tulee vielä uusien komponenttien kalliit viat päälle kuten hiukkasloukku.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 31.10.2012 15:35

Jakajapumpullinen kulkee vähemmällä polttoaineella kuin pumppusuutinkone. Pumppusuuttimista johtuvia vikoja noissa vanhemmissa on kuitenkin mielestäni melko vähän. Itse pumppusuuttimet kestävät pääsääntöisesti hyvin. Johtosarjavikoja on vanhemmiten ollut, kun johtosarjaa keitetään venttiilikopassa öljyn seassa vuosikausia. Uusi johtosarja alle 100e ja vaihtaminen onnistuu kotihommina.

Olen antanut itseni ymmärtää, että noita pumppusuutinkoneen nokka-akselivikoja on ollut pitkittäismoottorisissa vähemmän kuin poikittaisissa. Myös jakajapumpullisista on maailmanhistoriassa käsittääkseni nokka-akseleita kulunut/rikkoutunut.

Omalla kohdallani ajattelisin asian ehkä niin, että etsiäkö vanhempi Passatti jakajapumpullisella koneella reilusti suppeammasta valikoimasta (ainakin jos vuosimallin alarajana on -00), vai ostaako uudemman ja vähemmän ajetun pumppusuutinpelin. Etenkin jos nuo vanhemmat jakajapumpulliset alkavat liki kaikki olla ajettuja sen 350-500tkm ja itsekin olisi tarkoitus ajella 50tkm vuosivauhtia vielä lisää. Kuinka kauan tuollaista autoa olisi itsellä siis tarkoitus pitää?

ybi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 21.3.2010 9:58

ViestiKirjoittaja ybi » 31.10.2012 23:43

markohei: Taitaa nuo jakajapumpullisten nokat kuitenkin olla huomattavasti kestävämpiä kuin pumpparien. Vai onko sinulla jotakin tietoa noin vähäisillä kilometreillä kuluneista jakajapumpullisten nokista?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 31.10.2012 23:56

no selvähän se on että ne jakajapumpullisissa kestää paremmin ku ei oo suuttimien kurmaa rasittamassa sitä akselia.

markohei
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.5.2011 14:35

ViestiKirjoittaja markohei » 1.11.2012 5:31

vbi: pirun vaikea on mun mielestä sanoa kummassa on enemmän just nokka-vikaa tai voit olla oikeassakin että näissä on _enemmän_ nokkavikoja. Mutta VW tekee tasaista laatua siinä mielessä että koneita paukkuu, oli se sitten jakajapumppu tai pumppusuutin tai common rail tai tsi. Työkaverin velipojan jakajapumpulaitteesta tuli mäntä kylestä ulos. Ei tullut nokkavikaa vaan tuli tuommoinen.

Eli kun aloittaja on kuullut jotain kauhujuttua justiinsa 00-05 pumppareista, niin tämä itsellä pisti ihmettelemään, että eihän pumppari ole sen kummosempi kuin muutkaan VW koneet, pikemminkin parasta A-luokkaa kyseiseltä konsernilta. Just tseggasin hätäseen nettiautosta 400-450 tkm ajetut TDI passatit vm 2001 niin ainakaan noissa ei ollut mainintaa nokkaremonteista yhdessäkään. Yhteen oli tuo mainittu johtosarja vaihdettu suuttimille.

Onhan näitä juttuja, mutta ehkä tämä riittää tästä aiheesta omalta osaltani. Ei muuta kuin nokkavikaa odotellessa... Over and out.

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 1.11.2012 6:11

Tarkemmin kun lukee niin noi nokkavikaiset pumpparit on ollut yleensä poikittain asennetussa setupissa, joka ei koske 3b(g) passattia.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 1.11.2012 16:19

Eikä tietenkään A4:sia ja A6:sia, kolmosista en tiiä miten päin moottori on etuvedoissa?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.11.2012 16:27

A3 on poikittainen oli etu tai neliveto. Pohjautuu Golf mk4 pohjalevyyn.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 24.7.2014 16:57

Jatkanpa tähän ketjun otsikon mukaisesta aiheesta. Eli autoa oon tässä vaihtamassa ja kokemusta jakajapumpullisesta(AHU) moottorista on taustalla hyvin. Olen kyllä tykännyt tuosta moottorityypistä kestävyyden, luotettavuuden, ja taloudellisuuden perusteella. Ihan hyvä paketti perus käyttöautoon ja tieliikenteeseen, selviää noilla tehoilla ihan jees siellä.

Mutta nyt tosiaan tuollainen karkeesti sanottuna 10v ikäinen diesel vag-konsernin auto hakusessa ja pumppusuutin puolellehan se väistämättä kallistuu silloin. Kyselisin siis sitä, että mitä mieltä porukka on mieltä noista 1.9 (ja Bosch suuttimilla olevista 2.0) tdi:stä mieltä? Onko kuin hyvin kilometrejä kestäviä pelejä hyvin huollettuna noin yleisesti? Jakajapumppu vehkeethän tunnetusti on ollut kestäviä pelejä ainakin. Ajaako pumppusuutinvehkeillä yhtä paljon keskimäärin vai alkaako kestävyydessä esim.tulemaan ongelmia esim. 300+tkm kieppeillä?

Mitkä asiat on ongelmakohtia yleensä tyypillisesti tuossa vaiheessa(esim. 10v ja 300+tkm ajetuissa autoissa. Siis suuret ongelmat esim.suuttimet, turbot nokka-akselit, ala- tai yläkerta? Yleistä mielipidettä kehiin, jotka on nähnyt laajemmalta kantilta näitä autoja, missä kyseisiä moottorityyppejä on.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 24.7.2014 17:13

Puhut vielä pienistä lukemista. Ei mitään ongelmaa. Mulla vanha 3BG 1.9TDI PD (se on muuten Pump Düse tai Pumpe Düse mikä lie, ei kuitenkaan Power Diesel). Kun myin pois oli mittarissa liki 600tkm. Isäukolla jakajapumpullinen AFN ja tulee just 500tkm täyteen. Ajat vaan ja vaihtelet öljyjä, ei sen kummempaa... Ahdin voi korkeintaan mennä vaihtoon.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 24.7.2014 20:10

Eli varmasti perushuollettuna pysyy kone kasassa suhteellisen hyvin noissakin. Jakajapumpullisissahan n.500tkm ajettu avaamaton ja suurilta osin alkuperäinen konepakettihan ei ole harvinainen. Omassa AHUssa on 400+tkm jo ja avaamaton kone edelleen.. (suuttimet, pumppu, turbo, kytkin ja moottori kokonaisuudesaan "kunnostamaton" ja toistaiseksi kukkuu vielä hyvin.) Toki esim. yläkerta olisi jo varmasti hyvä huoltaa noilla kilsoilla ennaltaehkäisevästi. Mut kaverilla oli sama homma ja puoli miljoonaa tais olla lähellä ku lähti ehjänä kiertoon. Eli tosi hyvin kestäny nuo sen puoleen.

Mites tuo ongelma noiden suuttimien kanssa nissa Pump Duse koneissa, laukeileeko niitä oikeasti niin tasaisesti? Niistä olen kieltämättä kuullut ja lukenut aika paljon huonoa. Mutta ymmärtäny niin, että se ongelma koskee lähinnä tiettyjä konetyyppejä laajemmalti?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.7.2014 20:25

Suutinongelma koskee vain yhtä tiettyä 2.0 TDI moottoria.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 24.7.2014 21:16

Suutinongelma koskee vain yhtä tiettyä 2.0 TDI moottoria.

Itse asiassa käsittääkseni ei kylläkään vain yhtä.
Nyt ei tule varmaa faktaa, joten ei kannata kenenkään ostaa tällä tiedolla autoa ja tulla syyttelemään, viisaammat saa korjata!

Kaikki pumppusuuttimet voi kilahtaa, mutta näissä on toki ollut surullisen kuuluisia siemensin tekeleet, näitä käytetty lukemani/kuulemani mukaan DPF:llä varustetuissa 140 ja 170 heppaisissa. 170 heppaisissa muutenkin yleisemmin kuin boschilaista. boschilaiset on todennäköisemmin jos kyseessä on 140hp tai joku pienempi, eikä sitä DPF:ää. Tosin tuota suodatinta varmaan kannattaa muutenkin vältellä jos mahdollista säästyäkseen mahdolliselta isolta kuluerältä joka ei varmaan tule vastaan vasta jossain 500tkm kohdalla, noita on mennyt vaihtoon käsittääkseni paljonkin siinä 200-300tkm maastossa.

Ja sitten niitä poikkeuksia on kuten mainittu, sukulais ukon pasuunassa 3C, on 140hp kone, BKP ellen väärin muista, tuosta meni suutin, hänelle sanottiin niiden olevan siemensin tekeleet. Niin ja siis kyseisessä yksilössä ei ole DPF:ää.


En silti karta näitä kuin ruttoa ja pelkää, itselleni hankin tuon Jetan, pakettina siinä 2.0Tdi 140Hp BKD + DSG vielä perässä. Tosin ei DPF:ää ja suuttimiin en ole joutunut perehtymään (koputan puuta)

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 24.7.2014 21:50

3C passatissa 2-litraisissa boschilaiset on BMP-koneessa. Se on siis se 8v kone pienellä turbolla ja dpf:llä. Allekirjoittanut tuollaisella ajeleekin.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 25.7.2014 23:16

Niin olen itsekin käsittänyt, että suutinongelma olisi noissa Siemensin tekeleissä. Eli ilmeisesti useita moottorityyppejä siis. Onko noissa 1.9tdi koneissa missään Siemenssiä edes käytetty, vai vain joissain 2 litran malleissa? Jos ois tietoa noista moottorikoodeista ja tehoista, missä on Siemensin suuttimia käytetty, niin olisin kyllä kiinnostunut ja muutenkin se aika hyvin sopisi tähän keskusteluun.

Ja tuo DPF on tosiaan myös sellainen, mitä voisi mielellään hieman "vältellä" eli myös tietoa siitä, missä malleissa/vuodesta sitä on alettu käyttämään noissa?

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 7.10.2014 18:56

Onko 2005 vuosimallin 1.9tdi Octaviassa(Teho 77kW, tarkempi moottorikoodi ei tiedossa) käytetty Siemensin pumppusuuttimia, ei ilmeisesti ole näissä 1.9:ssä missään? Jos nyt olen oikein tulkinnut asian(?)

Oisin tuommosta ostelemaan menossa ja 280tkm ajettu peli, eli kiinnostaisi tietää onko mitkä suuttimet ja järjestelmä tuossa käytössä. Muutenkin saa mielellään heittää vinkkiä, mitä kohtia erityisesti kannattaa tarkkailla koeajolla ym. noissa.

Ja onko DPF tuon ikäisessä(tuossa mallissa) jo?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.10.2014 20:29

Boschin tekniikkaa ja ei ole DPFää

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 12.10.2014 11:14

Aika huoleton peli pitäisi vielä yllämainittu octavia olla noilla kilometreillä. Tarkistat vaan ne perusasiat mitkä yleensäkin autoa ostaessa. Jumittuva VNT-ahdin on se murheen paikka, mutta siitäkin yleensä selviää mr-muskel käsittelyllä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa