Paljonko polttoainetta virtaa jakajapumpun läpi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Paljonko polttoainetta virtaa jakajapumpun läpi?

ViestiKirjoittaja TurboJ » 18.10.2012 21:56

Sen verran infoa löytyy netistä, että perinteisessä esikammio-dieselkoneessa kuluu keskimäärin polttoainetta n. 1 gallona tunnissa 18:aa tuotettua hevosvoimaa kohden.

Tästä laskien 18:hv:ta kohden menee siis 3.8 litraa polttoainetta tunnissa.
...se tarkoittaa 0.22 litraa tunnissa per yksi tuotettu hevosvoima.


Näin ollen esim. 200-hevosvoimaisen jakajapumpullisen esikammiodieselin polttoaineenkulutus maksimiteholla olisi noin 44 litraa tunnissa.

Selkeä homma, mutta paljonko itse pumpun läpi virtaa polttoainetta? Tuo on se määrä mikä menee suuttimille. Lisäksi on ylimäärä, joka palautuu suuttimilta, voitelulle tarvittava virtaus, ja ennen kaikkea jäähdytysvirtaus.

Onko jollain tietoa tai linkkiä asiaan liittyen?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.10.2012 22:35

Eiku letku irti paluusta ja mittaamaan!

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 18.10.2012 23:18

Kun pitäis ne letkut ja putket ja koko systeemi rakentaa tämän tiedon perusteella, eikä ole edes kone vielä auton keulalla...

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 18.10.2012 23:21

Esim. VP44 virtaa tyhjäkäynnilla paluupuolelle 90l/h. Tankista toki imetään 90l+poltettava määrä. Sitä ei ole tullut mitattua kuinka paljon kierroksilla menee ainetta läpi, jonkun verran luultavasti kyllä nousee siirrettävän aineen määrät.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 19.10.2012 6:41

Eikö vp44 pumpusta oo paluuta suodattimelle? Meneekö kaikki tosiaan suoraan tankkiin?

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 19.10.2012 9:42

Toki tuohan riippuu kohteesta miten on tehty. Ainaki vag paluu kiertää vakiona suodattimen takas tankkiin. Tiedostavat henkilöt ovat kyseisen ominaisuuden poistanut :)

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 23.10.2012 10:33

Itse tiivistelin omaa ALH koneen polttoaineen siirtojärjestelmää tuossa viikonloppuna.
Tuli todettua, että ainetta palaa aika reilua tahtia jo tyhjäkäynnillä 10L kanisteri tuli melko nopeasti täyteen (en mitään tarkkaa aikaa ottanut, mutta lähemmäksi 1L/min tuli paluulinjasta tyhjäkäynnillä)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.11.2012 17:18

Kai tuo läpi virtaava määräkin kasva kun pumppu pyörii nopeammin.. Siis sen lisäksi, että ainetta myös palaa enemmän.

Näistä lukemista on kuitenkin hyvä lähteä jo liikkeelle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa