Pieneen tilaan hyvin virtaava dieselsuodatin?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Pieneen tilaan hyvin virtaava dieselsuodatin?

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.10.2012 19:56

Olisiko ideoita?

Kakkos-Jettaan alkuperäiselle paikalle pitäisi asentaa huomattavasti alkuperäistä
paremmin virtaava poltoainesuodatin (diesel).
Tuli jo tehtyä asennuspistekin tuollaiselle alumiinijalalle, johon saa kierrettävän
suodattimen kiinni. Mutta kyseinen, hankkimani paketti ei olekaan ominaisuuksiltaan
sopiva minun käyttööni, joten uusi on hommattava.

Täytyisi olla siis jalallinen, kierrettävä suodatin.
Kuorma-autokäyttöön tarkoitettuja löytyy joitain, mutta virtauskapasiteetista ei
ole mitään havaintoa, varsinkin kun kuormureissa on usein kaksi suodatinta rinnan.

Ideoita? Onko tiedossa että jokin yleismalli täyttäisi ehdot?
En haluaisi siirtyä tuplasuodattimeen, koska tilaa ei oikein ole, ja rumakin sellainen on.

Tiedossa on nyt ainakin se, että CAV-296 -mallinen ei riitä virtaavuudeltaan.
(Ja CAVeissa on sitä paitsi liian vuotoherkkä rakenne).
Reilusti yli 50 litraa per tunti olisi oltava virtaus.

Onko jossain ylipäänsä taulukoita, missä näkyisi suodatuskarkeus ja virtaavuus?
Yleensä suodatinvalmistajien listoista löytyy suoraan vain sopivuus ja mitat.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.10.2012 20:01

Audin 2.5TDI:stä löydät sellaisen suodattimen, joka käy ainakin mk3-sarjan diesel-suodatintelineeseen suoraan, ja on isoimmilla linjoilla varustettu mitä originellit.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2012 22:01

Ei sulla sitten olis mahdollista viritellä kahta suodatinta rinnan?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 9.10.2012 22:38

Noh, kysytäänpä myös, että minkälaiseen setuppiin tuota suodatinta tarvitset?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.10.2012 23:47

Tuollainen Audi 2.5 TDI -mallinen OE suodatin oli jo hyllyssä ja menossa paikalleen kyseiseen projektiautooni, mutta hylkäsin sen juuri siksi, että se on letkuliittimillä toteutettu, eikä kierrettävä (isompi vuotoriski). Ja kaiken lisäksi se on vielä lämmityskierrolla, eli siinä on päällä se usein vuotava muovinen venttiili. Tuli oikein marmorilta haettua siihen uusi sokkakin... Kolmas ongelma olisi ollut se, että Audin suodattimesta en löytänyt mistään virtauskapasiteettitietoja, enkä edes suodatuskarkeutta. Suodatuskarkeuden perusteella olisi voinut edes arvioida tuota virtauskapasiteettia.

Autosta sen verran, että keulalla on 1.6 TD jossa pikkukuormurin 11 mm "isorunkoinen" pumppu, jossa ei oikeastaan ole yhtään vakio-osaa sisällään. Tuo tarvitsee jäähdytykseen ylimääräistä polttoainevirtausta reilusti, ja toki myös tehon tuottamiseen menee enemmän löpöä kuin vakiona; tässä tapauksessa noin nelinkertaisesti, plus tosiaan tuo ylimääräinen jäähdytysvirtaus.

Olen tehnyt koko polttoainelinjaston uusiksi. Rakensin alumiinista uuden keräysyksikön tankkiin ja tein koko systeemin niin, että virtauspinta-ala on n. 1.7 -kertainen vakioon verrattuna. Ja paluulinja kiertää erillisen jäähdyttimen kautta.

Ja tosiaan, haluan kierrettävän suodattimen, en letkuliittimellistä, aivan kuten tuossa ekassa viestissäni jo kerroinkin.

Ja kaksi rinnan - niin kuten ekassa viestissä sanoin, niin tila ei anna periksi ja eipä sellainen niin kovin tyylikäskään ratkaisu ehkä olisi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa