2.0 BKD öljynvaihto imemällä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

2.0 BKD öljynvaihto imemällä

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2012 21:22

Pitäisi Touranista vaihtaa öljyt ja ajattelin että onnistuisko se jollain halvalla vekottimella imien? En saa autoa nyt ilmaan ja ajattelin josko ne saisi imaistua tuosta mittatikusta? Ei ole kokemusta tästä tavasta...

Pointtina se, että jotain säästäisi kun itse vaihtaa, jos tämä laite on tarpeeksi edullinen ja soveltuva tuohon 2.0 bkd koneeseen. Missäs se suodatin muuten, ei kai se ole alapuolella...

Ennen tuli vaihdettu joka kerta öljyt itse alakautta, mutta pohjamuovien takia olen käyttänyt nykyään huollossa

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 4.10.2012 21:47

Onnistuu tietenkin, mutta et saa kaikkea shaissea imettyä mittatikun kautta. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut ... ljynvaihto

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2012 22:17

Tuosta että saako kaiken imemällä vai ei näyttäs olevan kahdenlaista mielipidettä. Ja ilmeisesti riippuu autostakin. Silläpä kysyinkin miten bkd motin laita?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 5.10.2012 13:15

Neljästi olen imemällä vaihtanut ja omasta mielestä ihan riittävästi olen sieltä saanut pois yläkautta. Seuraavalla kerralla kokeilen imua+sen jälkeen lasken prorpun kautta pois loput, jos sieltä mitään tulee.
Imulla ainakin saa imettyä öljynsuodattimen jalasta ne syvät kolot tyhjäksi. Kyse on korkeintaan ihan max. 5 dl öljyä, veikkaan ennemmin 1-2dl. Maailman foorumeilta BKD:n öljytilavuudeksi on saatu noin 4 ja viimeksi vanhaa tuli imemällä 3,5litraa ja mittatikku oli alle yläviivan. Koneen kun ajaa kunnolla lämpimäksi niin paska on kyllä siellä öljyn seassa kun sen imee pois.

Edit sen verran, että Bilteman mekaanisesta imusta ei saa paksuinta katetria tikun reiästä laitettua, keskimmäinen menee. G4-autoon sai tuon paksumman ja sillä se oli yksi hujaus (jokunen hassu minuutti) kun öljyt oli pois. Tuolla keskimmäisellä koolla menee jo varmaan se parisenkymmentä minuuttia.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 5.10.2012 16:38

Olen mielestäni saanut imemällä tyhjäksi, tosin käytössä on varsin hyvä imulaite. Noista muista ei ole kokemuksia, mutta jos pilli on riittävän pitkä ja notkea, niin miksei se tyhjäksi tulisi niilläkin... Tässä laitteessa kun on pitkä pilli, joka taipuu siten, että öljypohjan saa "imuroitua" kauttaaltaan. Jos Pilli on jäykkä, voi öljyä vähän jäädä, etenkin jos auto on hiukan takakenossa.

Olen antanut auton seistä vartin-puoli tuntia ajon jälkeen, ja alkanut sitten puuhailemaan. . . Öljy on valunut mukavasti alas, ja jäähtynyt sen verran, ettei sormet pala. Ensin öljypohja tyhjäksi, sitten suodatinjalka. Kevyttä puhaltelua paineilmalla venttiilikoppaan öljyn lisäysaukosta, ja vielä imaisu öljypohjasta. Yleensä jokunen desi tulee puhaltelun jälkeen...

Enpä ole tainnutkaan avata BKD:n proppua vielä tarkistaakseni, että onko pohja tyhjä. Määrä on täsmännyt kyllä. Täytyypä yrittää jaksaa tarkistaa ensi kerralla.... Ainakin vanhat AAZ, ALH ja AGR tuli niin tyhjäksi, että ei montaa tippaa tullut kun propun avasi.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.10.2012 17:49

Imasin nyt tuolla Motonetin 19,90e sähköpumpulla n.3,65 litraa ulos. Jossain maksimin tietämissä se mittatikun mukaan oli.

Kuinkahan lähellä tuo mittatikun putki on öljjytilan pohjaa? Eli kuinkahan helposti tuo imuletku tekee mutkan ja lähtee taipumaan takaisin ylöspäin?

Tuo suodattimen kannen 25 Nm tiukkuus oli hieman mysteeri ilman momenttiavainta. Ainakin aluksi se taisi olla hieman löysällä, koska takaata hieman kostui ja kiristinkin pariin kertaan lisää.
En ole tämän mallista suodatinta ennen vaihtanut. Metalliset oli sopivalla, kun sormin väänsi niin tiukkaan kun sai. Tätä ei kyllä sormin saanut kiinni, kun avauskin tuntui varsin tiukalta... Pitää varmaan hakea momenttiavain ja katsoa meneekö sen avulla vielä tiukempaan.

R4MOTION
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.4.2013 19:38

ViestiKirjoittaja R4MOTION » 15.4.2013 10:08

Öljynvaihtohuolto
Ohjet Öljynvaihto on aina aika- tai km-perustainen huolto „QG0/QG2“ → Kappale
t Jos huollossa havaitaan korjausta vaativia vikoja, asiasta on ilmoitettava asiakkaalle.
Varo!
Koskee vain dieselmoottoreita:
l Joissakin maissa dieselpolttonesteen rikkipitoisuus on suuri.
l Suuri rikkipitoisuus kuluttaa sylintereitä voimakkaasti ja likaa mäntiä huomattavasti.
t Tämän vuoksi maissa, joissa dieselin rikkipitoisuus on suuri, moottoriöljy ja dieselpolttonestesuodatin on vaihdettava 7 500 km:n välein.
t Maat, joissa dieselpolttonesteen rikkipitoisuus on suuri. → Kappale

– Kysy asiakkaalta, haluaako hän, että:
l pyyhkimen sulat uusitaan
l lasinpesunestettä G 052 164 (pesuneste ja jäätymisenestoaine) lisätään.
– Tarkasta, onko ensiapupakkauksen viimeinen käyttöpäivä ylitetty ja onko varoituskolmio paikallaan.
– Moottoritilan alasuojuksen (melusuojan) irrotus ja kiinnitys → Kappale
Huoltokohteiden järjestys on käytännössä kokeiltu. Sitä on noudatettava tarpeettomien työkatkosten välttämiseksi.

Työt Sivu
– Moottoriöljyn poistaminen valuttamalla tai imemällä1, öljynsuodattimen uusiminen
→ Kappale
– Etu- ja takapyörien jarrupalat: paksuuden tarkastus
→ Kappale
– Moottoriöljy: täyttö; huomaa öljyluokitus
→ Kappale
– Huoltovälinäyttö: nollaus
→ Kappale
– Merkitse seuraava huolto ja liimaa tarra kuljettajan ovipaarteeseen (B-pilariin).
→ Kappale

1) Moottoriöljyn poistaminen imemällä V6-moottoreissa ei ole sallittua.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

Re: 2.0 BKD öljynvaihto imemällä

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 8.11.2018 16:14

Kyllä bkd ja useat muut konsernin koneet tulee tyhjäksi imemällä. Pilliä vaan täytyy sörhätä jonkinlaisen mutkan ohi että pääsee öljypohjan pohjalle asti. Tämä onnistuu parhaiten työntämällä pilli kuumaan koneeseen, jolloin se notkistuu ja taipuu paremmin mutkan ohi. Mitta-asteikko imurissa on hyvä olla, siitä näkee imetyn öljyn määrän joka pitäisi olla lähellä täyttömäärää jos öljyä on ollut tarpeeksi. Eli kannattaa vilkaista tikkua ennen imurointia. Yleensä imemällä tyhjennetyn auton öljyropusta ei tule pisaraakaan, joten lopputulos on jopa parempi kuin ropusta laskemalla.
Imuri maksaa biltemassa 60e ja öljynvaihdot hankinnan jälkeen on tehtävissä parkkipaikalla pyhävaatteissa viidessä minuutissa. Suosittelen.

jgronman
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.7.2015 15:21

Re: 2.0 BKD öljynvaihto imemällä

ViestiKirjoittaja jgronman » 15.7.2019 17:29

Oheisessa kuvassa VW Golf IV 1.6 8V koneen öljypohja. Proppu ei ole aivan pohjalla. Tuon perusteella öljyä jää jonkin verran pohjalle alakautta vaihdettaessa.
Liitteet
IMG_1056_2.jpg
IMG_1056_2.jpg (355.66 KiB) Katsottu 5712 kertaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa