Dieselin kierroslukumittarin signaali

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Dieselin kierroslukumittarin signaali

ViestiKirjoittaja TurboJ » 10.9.2012 11:48

Auto on '91 Jetta 1.6 TD, ja siinä on tehtaan alkuperäinen kierroslukumittarillinen mittaristo.

Tuohan saa signaalinsa laturilta, jossa on ns. W-nasta tätä varten.

Autoon on nyt hankittu uudet, erilaiset hihnapyörät (moniurahihnalla ja koneistetulla dampperipyörällä); nyt kysymys on muuttuuko kierroslukumittarin näyttämä?

Kuulemma VW-edustaja on sanonut, että W-nasta ei toimi suoraan laturin pyörintänopeuden mukaan, vaan jotenkin latauspulssin mukaan... Liekö näin?

Normaalisti maalaisjärjellä ajattelisin, että jos laturin pyörintänopeus muuttuu, niin tämän jälkeen kierroslukumittari ei enää näytä oikeita lukemia.

Onko jollain varmaa tietoa asiasta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.9.2012 13:55

Eikös W-nasta ole otettu kolmivaihegeneraattorin jälkeen tasasuuntaussillasta kahden diodin välistä?

Siinä tapauksessa sieltä tulee yhden vaiheen puoliaaltotasasuunnattuja pulsseja ja ulostulo on suoraan verrannollinen pyörintänopeuteen.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 10.9.2012 14:40

Onko sitten olemassa jotain laitetta, jolla signaalitiheyden saisi muutettua todellista kierroslukua vastaavaksi?

Tai jos tekisi esim. alahihnapyörälle Hall-anturisysteemin, miten sellaiseen saisi sopivan syöttövirran, että mittaristo "ymmärtäisi" signaalin oikein?

...tai sitten täytyy teettää koneistamolla laturille uusi hihnapyörä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa