kone käy epätasaisesti hiljentäessä
Valvoja: ffp jäsenet
kone käy epätasaisesti hiljentäessä
on jo vähän aikaa tullut ihmeteltyä että mikähän tossa borassa (1.9 tdi ahf ) on vialla kun hiljentäessä oli tai kytkin ylhäällä tai pohjassa mutta vaihde kumminkin pois, nopeus n. 30 ja alaspäin ainakin, kuuluu että moottori kävisi epätasaisesti ja kierroslukumittarikin heiluis vähän. ajelin konepelti auki ja kaveri katto konetta ( ei siis tartte olla kova vauhti kun vaihtaa vapaalle ja hiljentää) niin kone heiluu aika paljon kun ääni kuuluu? ja se tosiaan loppuu heti kun auto pysähtyy tai painaa kaasua. voisiko johtua siitä kun polttoaineletkussa menee aika paljon ilmaa? se kumminkik ihmetyttää ku auto pysähtyy niin ääni ja koneen heiluminen loppuu...
tsekkasin vag-comilla vikakooditkin mutta ei antanut mitään vikoja moottoriosiosta.
tsekkasin vag-comilla vikakooditkin mutta ei antanut mitään vikoja moottoriosiosta.
ton vauhtipyörän oireilun luulis tulevan muullonkin esiin kuin pelkästään vauhdin hidastuessa? tekee samaa välillä myös, jos vaan lähtee liikkeelle ja tekee pikku kiihdytyksen ja laittaa vapaalle ja antaa rullailla.. tyhjäkäyntiä käy muuten kyllä nätisti..
voisko toi iq-arvo sit tehdä tollasta? unohtu mainita, että suodatinta vaihtaessa en täyttänyt uutta, ja kun startilla konetta pyöritin niin lähes koko ajan tärisi aika lailla, pari kertaa tuli ehkä parin sekunnin jakso jolloin ei tärissyt oikeastaan yhtään..
pystyykö iq-arvoa säätämää rekisteröimättömällä vag-comilla?
voisko toi iq-arvo sit tehdä tollasta? unohtu mainita, että suodatinta vaihtaessa en täyttänyt uutta, ja kun startilla konetta pyöritin niin lähes koko ajan tärisi aika lailla, pari kertaa tuli ehkä parin sekunnin jakso jolloin ei tärissyt oikeastaan yhtään..
pystyykö iq-arvoa säätämää rekisteröimättömällä vag-comilla?
IQ-arvoa pystyy säätämään ilman vag-com:ia tekemällä ns. hammermod:n.
Kannattaa kuitenkin kattoa samaan aikaan IQ-arvoa vag-com:lla ettei nyt ihan metsään mene sen arvon kanssa. Ja muutenkin tuossa tarkkuus riippuu ihan siitä kuinka tarkka vasarakäsi on.
Kannattaa kuitenkin kattoa samaan aikaan IQ-arvoa vag-com:lla ettei nyt ihan metsään mene sen arvon kanssa. Ja muutenkin tuossa tarkkuus riippuu ihan siitä kuinka tarkka vasarakäsi on.
iq-arvo oli 3.4-3.6 tyhjäkäynnillä, eli rajojen sisällä.. ihan kokeilun vuoks säädin ttonne vitosen paikkeille mutta käy silti epätasasesti sillontällön ku laittaa hiljases vauhis kytkimen pohjaan.. ja ei vetäny yhtä hyvin :D
harmi kun läppärissä ei akku toimi niin ei voi ajon aikana tehä logia ja kahtoo että heittääkö se kierrosluku sillon ku tekee sitä.
voiko heikossa hapessa olevat tukikumit tehdä tollasta? entäpä jos jarrut jää päälle? se kumminki sotkee asiaa ku ääni/epätasasuus loppuu jos kaasua painaa :/
start actual tai joku tällänen poikkes hitusen ohjearvoista koneen käydessä, mutta ei kai nyt tollee vaikuta.
onko kellään ideoita? muuten ihan normaali ja toimii ku pitää.
harmi kun läppärissä ei akku toimi niin ei voi ajon aikana tehä logia ja kahtoo että heittääkö se kierrosluku sillon ku tekee sitä.
voiko heikossa hapessa olevat tukikumit tehdä tollasta? entäpä jos jarrut jää päälle? se kumminki sotkee asiaa ku ääni/epätasasuus loppuu jos kaasua painaa :/
start actual tai joku tällänen poikkes hitusen ohjearvoista koneen käydessä, mutta ei kai nyt tollee vaikuta.
onko kellään ideoita? muuten ihan normaali ja toimii ku pitää.
Vikaa ei ole löytynyt mutta tänään tuli huomattua että kun käynnistää kylmänä ja ennen ajoon lähtöä painaa ihan aavistuksen kaasua ja päästää samantien niin välillä tekee tota tärinää ja ääntä siinä kun kierrokset laskee. n. 1000 asti nostaa siis kierrokset ja päästää kaasun pois niin saattaa tehä tolleen. Polttoainesuodattimen oon vaihtanut merkkisuodattimeen, oon kahtonu että letkujen liitokset ovat pitäviä mutta silti aika reilusti niitä ilmakuplia menee letkussa suodattimelta pumpulle.. Lisäksi vaihoin o-renkaat siihen ''t-liittimeen'' suodattimessa. Myös suuttimien välillä menevät letkut oon vaihtanut. Jos se nyt toi vika johtuu siitä että liikaa ilmaa kulkee letkuissa, mitkä paikat kannattaa vielä tarkastaa?
nonnii ilmaa ei enää kulje läheskään samalla tavalla putkissa kuin ennen, mutta tuntuu että toi rytkytys vain pahenee, ennen kuulu harvemmin kun ajo risteykseen, nykyään melkein joka kerta... vikakoodeja ei edelleenkään pukkaa, ja kierroksilla toimii aivan moitteettomasti ja vääntöä piisaa. tyhjäkäyntiäkin käy tasasesti heti kun kaasua vähän polkasee taikka pysäyttää auton..
Firman skodassa AGR koneella tekee samaa. Tiedä sitten mistä johtuu. Nopeussignaalin kun katkasee eculta niin se pelaa normaalisti mutta sitten ei vakkari toimi. Ilmeisesti syöttöpumpun määrän säätimen suunnalla syytä mutta kyllä se noinkin pelaa ja muutenkaan ei kedon kaunein kukkanen joten ei jaksa paneutua enempää.
Samaa teki ennen lastutusta ja sama oire jatkuu lastutuksen jälkeen.
Samaa teki ennen lastutusta ja sama oire jatkuu lastutuksen jälkeen.
vaikuttaakohan tuommonen sit miten koneen käyttöikään? täytyy nyt toi moottorin tukikumi vaihtaa, sekin varmaan lievittää jo tota.. antaa jälkee nimittäin senttikaupalla ku vaihde päällä työntää eestaas.
''Nopeussignaalin kun katkasee eculta niin se pelaa normaalisti mutta sitten ei vakkari toimi.'' <-- miten saa katkastua, eikö vaikuta muuhun kuin maholliseen vakkariin, esim. nopeusmittariin? vakkaria kun ei ole niin voisi katkastakin sen signaalin jos auttaa tohon.
''Nopeussignaalin kun katkasee eculta niin se pelaa normaalisti mutta sitten ei vakkari toimi.'' <-- miten saa katkastua, eikö vaikuta muuhun kuin maholliseen vakkariin, esim. nopeusmittariin? vakkaria kun ei ole niin voisi katkastakin sen signaalin jos auttaa tohon.
Oli tuollainen sama vika ALH koneessa, taitaa olla samaa sukua nämä koneet. Ensin huomattiin että jakohihnan kiristin on rikki. Se vaihdettiin mutta nypytys moottorijarrussa jatkui. Moottorista kuului myös kitinää tyhjäkäynnillä ja kun painoi laturin hihnan kiristiniskaria, kitinä loppui. Laturin hihnan kiristin vaihdettiin ja nyt kone käy kuin kello. Voi olla että moottoriohjelma vaikuttaa jotain, mutta perusvika on se että hihna(t) pääsee röpöttämään edestakaisin kun on löysällä ja sitä myöten koko moottori käy huonosti. Pahimmassa tapauksessa jakohihnan kiristimen räjähtäessa voi hajota koko moottori. Vaikuttaa siltä että laturin hihnan kiristin vaikuttaa eniten asiaan, on helppo vaihtaa, noin 100€ osa. Jakohihnan kiristin kannattaa tietysti myös vaihtaa jos on pitkään ääntä kuunnellut.
mullahan ei siis MOOTTORIjarrutuksessa käy mitenkään epätasasesti vaan ihan vapaalla hiljennettäessä. laturin hihnan kiristiniskari rallattaa välillä mutta siihen kun koskee niin loppuu. ja kun kokeilin silleen että otin nopeusmittariin vaikuttavan sulakkeen pois, minkäänlaista nytkytystä ei moottori tehnyt kun rullaili vapaalla.. ainoo vaan että sillon pumpun laitteet ei toimi oikein ja sen huomaa sit muuten.
täytyy koittaa auttaako jos putsaa syöttöpumpulta määränsäätimen, foorumilta löyty ohjeetkin kyseiseen toimenpiteeseen, ei varmaan kauheasti eroa ohjeet tämän koneen pumpun kanssa..
täytyy koittaa auttaako jos putsaa syöttöpumpulta määränsäätimen, foorumilta löyty ohjeetkin kyseiseen toimenpiteeseen, ei varmaan kauheasti eroa ohjeet tämän koneen pumpun kanssa..
en äkikseltään löytänny noista alfa-merin kytkentäkuvatuksista tuota 7-sulaketta kuin mittariston kuvasta, jonka mukaan sen perässä olisi nokka-akselin asentotunnistin (!)... Hyvin vahvasti epäilen tuota kuitenkin nopeustunnistimeksi... hittojako mittaristo tekee nokan asennolla :) eikä näissä dieseleissä edes ole nokassa mitään tunnistinta...
No tuo alfa-mer on muutenkin sellainen suuntaa antava, varsinkin sähköpuolella puuttuu kytkentäkuvista paljon asiaa... esim ABS kokonaan ;)
No tuo alfa-mer on muutenkin sellainen suuntaa antava, varsinkin sähköpuolella puuttuu kytkentäkuvista paljon asiaa... esim ABS kokonaan ;)
autodatassa se näytti ihan että seiskasulakkeen perässä on nopeustunnistin ja siitä menee suoraan johto mittarille :) ja mikäli oikein muistan niin mittarille tuleva johto on valkosininen ja mittarista lähtevä sinivalkonen, jota sit epäiltiin nopeussignaalin johdoksi. vaikuttaakohan tou seiskasulake ait loppujen lopuks oikein muualle edes, ellei sit joku laite ota mitttaristosta signaalia..
tutkin tarkemmin soittimen takaa johtoja, joku oli katkaissut sen nopeussignaalin piuhan ja kytkenyt siihen jostain palikasta tulevan johdon. palikka on luultavadti jokin antennin lisävahvistin, siinä oli myös antennijohdon pätkä joka oli kytketty soittimen ja auton antennijohdon väliin. otin sen sitten pois ja kytkin johdot alkuperäisille paikoilleen, ei vaikutusta... ehdin jo innostua että syy vikaan löytyi :/
No kerro miks sulakkeen irrotus auttaa asiaan? En nyt ihan turhaan viitti mitään osia ruveta vaihteleen kun ei tota ylimäärästä rahaa ole yhtään, tietty sillon pitäs panostaa jos vika olis tohon kiristimeen vahvasti paikallistettu. Kiristin toimii normaalisti, hihna ei pompi eikä jää löysälle. Kiristin lakkaa ääntämästä kun sitä käännättää kevyesti, painaminen ei vaikuta Sitä paitsi sun tapauksessas vikaa esiintyi moottorijarrutuksessa, joka ei ole sama kuin auto rullaa vapaalla...
Ja johan siitä voi järjellä päätellä millä suunnalla vika on, sulakkeen nappaamisen jälkeen kun ecukaan ei saa minkäänlaista tietoa auton kilometrinopeudesta, niin polttoaineen syötössäkään ei ilmene poikkeuksia.
Polttoainettahan se vissiin syöttää eritavalla vauhdin ollessa 0kmh, kuin rullatessa vapaalla 10kmh. Siinä sitten on jotain häikkää polttoaineensyötössä, ecun tai pumpun puolella, ja kone rupee rytkyttämään.
Ja johan siitä voi järjellä päätellä millä suunnalla vika on, sulakkeen nappaamisen jälkeen kun ecukaan ei saa minkäänlaista tietoa auton kilometrinopeudesta, niin polttoaineen syötössäkään ei ilmene poikkeuksia.
Polttoainettahan se vissiin syöttää eritavalla vauhdin ollessa 0kmh, kuin rullatessa vapaalla 10kmh. Siinä sitten on jotain häikkää polttoaineensyötössä, ecun tai pumpun puolella, ja kone rupee rytkyttämään.
Kirjoitin väärin, vika ilmeni hiljentäessä vapaalla. Moottorijarrussa hihna pysyy kireällä. En tiedä miksi sulakkeen irroitus vaikuttaa. Veikkaus on että jarrutehostin syö tehoja, moottorinohjaus ei tajua lisätä syöttöä kun luulee että jenkaa on vauhdissa ja sitä myöden moottori joutuu koville tyhjäkäynnillä, ei lisää syöttöä ja alkaa aliteholla käyvän moottorin terävien dieselin iskujen aiheuttama hihnan löystyminen kiristyminen löystyminen kiristyminen jne jonka kuulet koppiin.
Osa on tosiaan aika kallis. Satuin vain näkemään viestisi joka täsmäsi täydellisesti siihen mitä mulla oli. Voihan se olla joku muukin vika tosiaan.
Osa on tosiaan aika kallis. Satuin vain näkemään viestisi joka täsmäsi täydellisesti siihen mitä mulla oli. Voihan se olla joku muukin vika tosiaan.
Kiitos tarkentavasta selostuksesta, tuolla kannalla kun miettii niin kyllä se syyllinen voi olla se kiristin, täytyy ottaa tarkeempaan syyniin. Kiitoksia!
Mutta mikäli rupee miettimään että jarrutehostin olisi osasyy, se tekee tuota tosiaan ilman jarrun painamistakin. Mutta vaikkei jarrutehostin vaikuta, pelkästään ecun häiriö eli toi että luulee et on vauhtia, ja työntää eritavalla löpöä kuin paikallaanollessa, ja sitten rupeaa toi hihna mahollisesti väpättämään, voi kyllä olla mahollista.
Mutta mikäli rupee miettimään että jarrutehostin olisi osasyy, se tekee tuota tosiaan ilman jarrun painamistakin. Mutta vaikkei jarrutehostin vaikuta, pelkästään ecun häiriö eli toi että luulee et on vauhtia, ja työntää eritavalla löpöä kuin paikallaanollessa, ja sitten rupeaa toi hihna mahollisesti väpättämään, voi kyllä olla mahollista.
Nyt löytyi toinenkin konsti, lisätään syöttöä tyhjäkäynnillä ohjelmaan:
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-7.html#h
Hakukoneen käännös, vähän konetta avustettu:
"Tärinä hidastaessa" ongelman ja muiden tärinäongelmien ratkaiseminen - polttoaineen määrän uudelleenkalibrointia tyhjäkäynnillä - VW:n erityinen lukulaitte, kuten VAG-COM, tarvitaan tähän menettelyyn. Moottorin lämmettyä ja käydessä tyhjäkäynnillä vapaalla kaikki tärkeimmät varusteet kuten ilmastointi pois päältä, kytke Scan Tool-kaapelilla ja käynnistä lukulaitteella ohjelmisto. Valitse Moottorin ohjausyksikkö. Kirjaudu "Login" käyttäen 12233 koodia. Valitse "Adaptation" ja siirry sopeutumisen lohko 1. Huomaa, että näytössä oletusarvo Adaptation value 32768 ja näyttää polttoaineen määrä toimitetaan milligrammoina iskua. (Jos se ei näytä tätä, olet joko väärässä näytössä, tai sinulla on vanhempi ECU joka poikkeaa hieman - katso seuraava kohta.) Eritelmä vaihteluväli ilmoitetaan polttoaineen syöttöä tyhjäkäynnillä on 2,2 - 9,0 mg / isku ja yleensä ne toimii parhaiten välillä 3,0 ja 5,0 mg / isku (erittäin viritetty kuin varastossa moottorit voivat poiketa - sinun täytyy kokeilla tässä tapauksessa). Jos näet useita pienempiä haluamasi alue, kirjoita "Adaptation value", joka on hieman pienempi (eli 100 yksikköä pienempi kuin missä se nyt on) ja "test" nähdäksesi vaikutuksen. Säädä sopeutuminen numero ylös- tai alaspäin tarpeen saavuttaa raportoitu ruiskutus määrä mahdollisimman lähellä teidän tavoite. Se on vain mahdollista säätää hyvin rajoitetusti välillä käyttämällä tätä menetelmää, mutta kokemus on todennut, että se ei vie paljon muuta tehdä iso vaikutus tärinään. Kun saat oikeat säädöt, tallenna ne."
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-7.html#h
Hakukoneen käännös, vähän konetta avustettu:
"Tärinä hidastaessa" ongelman ja muiden tärinäongelmien ratkaiseminen - polttoaineen määrän uudelleenkalibrointia tyhjäkäynnillä - VW:n erityinen lukulaitte, kuten VAG-COM, tarvitaan tähän menettelyyn. Moottorin lämmettyä ja käydessä tyhjäkäynnillä vapaalla kaikki tärkeimmät varusteet kuten ilmastointi pois päältä, kytke Scan Tool-kaapelilla ja käynnistä lukulaitteella ohjelmisto. Valitse Moottorin ohjausyksikkö. Kirjaudu "Login" käyttäen 12233 koodia. Valitse "Adaptation" ja siirry sopeutumisen lohko 1. Huomaa, että näytössä oletusarvo Adaptation value 32768 ja näyttää polttoaineen määrä toimitetaan milligrammoina iskua. (Jos se ei näytä tätä, olet joko väärässä näytössä, tai sinulla on vanhempi ECU joka poikkeaa hieman - katso seuraava kohta.) Eritelmä vaihteluväli ilmoitetaan polttoaineen syöttöä tyhjäkäynnillä on 2,2 - 9,0 mg / isku ja yleensä ne toimii parhaiten välillä 3,0 ja 5,0 mg / isku (erittäin viritetty kuin varastossa moottorit voivat poiketa - sinun täytyy kokeilla tässä tapauksessa). Jos näet useita pienempiä haluamasi alue, kirjoita "Adaptation value", joka on hieman pienempi (eli 100 yksikköä pienempi kuin missä se nyt on) ja "test" nähdäksesi vaikutuksen. Säädä sopeutuminen numero ylös- tai alaspäin tarpeen saavuttaa raportoitu ruiskutus määrä mahdollisimman lähellä teidän tavoite. Se on vain mahdollista säätää hyvin rajoitetusti välillä käyttämällä tätä menetelmää, mutta kokemus on todennut, että se ei vie paljon muuta tehdä iso vaikutus tärinään. Kun saat oikeat säädöt, tallenna ne."
No joo, jos uusilla kiristimillä ei tuota tee niin ehkä se kuitenkin jonkinlainen vika on. Jos tärinä on jatkunut pitkään niin kannattaa tosiaan vaihtaa ainakin se jakohihnan kiristin. Kiristin päreiksi niin moottori voi olla entinen. Onneksi selvisin kiristimen vaihdolla.
"Väärän" mallisilla suuttimilla sitten tietysti toinen juttu. Silloin pitää asetuksia muuttaa.
"Väärän" mallisilla suuttimilla sitten tietysti toinen juttu. Silloin pitää asetuksia muuttaa.
Toi IQ tosiaan säädeltiin tonne 5 tuntumaan, ei tainnut olla oikeastaan vaikutusta. Suuttimen pitäisi olla ihan vakiot. Karalalla sanoivat että jos on pumppu jo kilometrejä nähnyt ja on 018 loppunen ecu niin ohjelmavika. Tossa kopsattuna Karalan vastausta kun kysyin, onko ongelma heille tuttu:
''Kyseessä on ohjelmavika joka ilmenee vasta kun syöttöpumppu ikääntyy.
Ohjelmavikaa ei ole takuun piirissä korjattu koska näitä bokseja ei pysty päivittämään huollossa vaan boksi pitäisi vaihtaa.
Epätasainen tyhjäkäynti ilmenee rullausvaiheessa kytkinpoljin painettuna, vika on esimerkiksi boksinumerossa 038906018BL
Näissä boksimalleissa on usein myös toinen ohjelmavirhe, pitkä starttiaika lämpimällä moottorilla. ''
Oon kyllä huomannut ton pitkän starttiajankin lämpösellä koneella..
Kyllä sen laturinhihnan kiristiniskarihässäkän voisi vaihtaa, kunhan budjetti sen sallii. Eilen olin erottavani ton rytkytyksen aikana jonkinlaisen väpätysäänen, joka voisi tulla siitä hihnasta.
Iba, tarkotatko siis tolla jakohihnan kiristimellä semmosta pientä osaa joka painattaa sitä hihnaa, vai sitä millä voi hihnan kireyttä säätää mekaanisesti ja tulee jakopääpaketin yhteydessä?
''Kyseessä on ohjelmavika joka ilmenee vasta kun syöttöpumppu ikääntyy.
Ohjelmavikaa ei ole takuun piirissä korjattu koska näitä bokseja ei pysty päivittämään huollossa vaan boksi pitäisi vaihtaa.
Epätasainen tyhjäkäynti ilmenee rullausvaiheessa kytkinpoljin painettuna, vika on esimerkiksi boksinumerossa 038906018BL
Näissä boksimalleissa on usein myös toinen ohjelmavirhe, pitkä starttiaika lämpimällä moottorilla. ''
Oon kyllä huomannut ton pitkän starttiajankin lämpösellä koneella..
Kyllä sen laturinhihnan kiristiniskarihässäkän voisi vaihtaa, kunhan budjetti sen sallii. Eilen olin erottavani ton rytkytyksen aikana jonkinlaisen väpätysäänen, joka voisi tulla siitä hihnasta.
Iba, tarkotatko siis tolla jakohihnan kiristimellä semmosta pientä osaa joka painattaa sitä hihnaa, vai sitä millä voi hihnan kireyttä säätää mekaanisesti ja tulee jakopääpaketin yhteydessä?
Jakohihnan kiristimellä tai kireydellä ei oo mitään tekemistä tän ongelman kanssa. Boksin pystyy päivittämään kyllä, mutta merkkiliikkeet tai peruskorjaamot eivät sitä tee koska boksiin joutuu laittamaan uudet piirit kiinni. Starttaus"ongelman" saa korjattua ohjelmaa muokkaamalla/päivittämällä, ja on 100% varma että tuohon rynkytykseenkin löytyy samaa tietä lääke, mutta vaatii varmasti tovin aikaa työskentelyä löytää siihen korjaus.
Oon vaihtanut apulaitehihnan kiristinhässäkän, nostimien vaihdon yhteydessä huomasin että turhan löysän oloinen vanha oli. Se ei kuitenkaan millään tavalla vaikuttanut rytkytykseen, ainoa millä sen saanee pois on joko uusi/vähemmän ajettu pumppu tai boksin päivitys. Laittelin myös evry modin katkaisijalla boraan, se päällä hiljentäessä ilmenevä rytkytys on voimakkaampaa. (päällä IQ n. 1.5, pois päältä n. 5-6.) Säädetty kumminkin niin että käännetty takasin päin, kun alkaa kunnolla rytkyttää.
Vielä vois koittaa tyhjäkäynnin korotusta, jos vaikka auttaskin jotain.
Vielä vois koittaa tyhjäkäynnin korotusta, jos vaikka auttaskin jotain.
Menee vähä offtopiccii mutta omass huom: volvossa teki samaa vikaa etsittiin kivistä ja kannoista myös vauhtipyörästä vikalöytyi sitten myöhemmin moottorin tukikumista joka jyristi metallitvastakkain hiljentäessä kun moottori kallistui ja resonoi koriin juurikin semmoisella äänellä että oli käyntihäröä.. diisseli tässäkin kyseessä kumi vaihdettiin ja samalla hävisi vaihdettavaihtaessa nopealla kytkintemmolla se rykäsy
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa