passat 1,9 avf 4motion vapisee voimallisesti, missä vika?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

passat 1,9 avf 4motion vapisee voimallisesti, missä vika?

ViestiKirjoittaja jullli » 29.8.2012 21:13

volkkaria alkoi keväällä vaivaamaan hirvittävä vapina isommilla vaihteilla vedätettäessä. 1-3 vaihteilla vapinaa ei juurikaan saa esiin mutta 5 ja 6 vaihteilla vapisee kovasti alle 2100rpm. ensin ajattelin kaksoismassan olevan paskana ja vaihoin sen kiinteään, ei vaikutusta ainakaan parempaan suuntaan. alavääntö (0-2200rpm) on myös melko heikkoa. mistäpäin lähtis vammaa paikantamaan?

potilas on siis passat -02 1,9tdi avf 4motion ajettu noin 370tkm. softattu on, firmasta ei tietoa. isompi ahdin ja cooleri paikallaan.

pari videota selventämään asiaa:

2 ja 3 vaihteella kiihdytys ilman vapinoita ja sitte kuutosella vedätystä ja vapinaa
http://www.youtube.com/watch?v=qd_tqNGt ... e=youtu.be

tässä vedätystä vastamäkeen kuutosella pikkukierroksilla...makea...
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 29.8.2012 22:09

Pumppareiden johtosarja aiheuttaa katkoksia syöttöön. Vetarin sisäpäät tekee vähän samanlaista vapinaa myöskin.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 30.8.2012 7:36

voiko vetarin sisäpäät aiheuttaa vapinaa aina tietyillä moottorin kierroksilla vai ovatko riippuvaisoa vain auton nopeudesta? ja johtosarjavapinat kai ovat yleisempiä tyhjäkäynnillä? vetarien sisäpäät olis kyllä kohtuu helpot ja halvat vaihtaa

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.8.2012 9:56

Nokka ja nostajat tarkistettu? Suuttimien korjausarvot? Miten ongelma on alkanut?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 30.8.2012 11:31

nokkaa ei ole tarkastettu ja korjausarvot jotai ykkösen luokkaa. vika alkoi pikkuhiljaa keväällä, en kiinittäny sen tarkempaa huomiota ko ajattelin vian olevan kaksoismassassa. kattelen nokat illalla jos kerkiän

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 30.8.2012 12:05

nyt on venttiilikoppa käytetty auki, ei normaalista poikkeavaa

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 30.8.2012 14:58

Moottorin/vaihteiston tukikumit tarkistettu kunnolla? ..ja muun voimansiirron kumiosat..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 30.8.2012 15:17

nyt on venttiilikoppa käytetty auki, ei normaalista poikkeavaa
Suuttimen sähköliitännät käytetty auki ja puhdistettu ? , huono liitos ei näy päällepäin.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 30.8.2012 21:07

Suuttimen sähköliitännät käytetty auki ja puhdistettu ? , huono liitos ei näy päällepäin.

voiko vaikuttaa vain tietyllä kierrosluvulla? samapa nuot on runkata läpi ko ei kummonen homma ole

Moottorin/vaihteiston tukikumit tarkistettu kunnolla? ..ja muun voimansiirron kumiosat..

kokeilin vetää kuormansidontaliinalla moottoria laitaan/apurunkoon muttei ollu mitään eroa. perämurikalle tein saman tempun...tiä sitte onko vaikutusta tuolla kötöstyksellä. kardaania käsin muljuttelin, pituussuunnassa liikkui mutta poikittain ei, onko muualla jotain tarkastettavia kohteita?

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 31.8.2012 19:51

Voihan siinä olla muutakin vikaa, mutta etenkin tuollainen nelikko tuppaa jyristelemään alakierroksilla vedättäessä kiinteällä/kevyemmällä vauhtipyörällä. Ainakin omassa sen saa isoilla vaihteilla alle 2000rpm sopivalla vedätyksellä rytyyttämään ihan kunnolla. Asetelma ja levykin ovat kyllä vakiota hieman topakampaa tavaraa. Olen kyllä kuullut muillakin samaa, että nelikossa tulee värinöitä alakierroksille kiinteällä vauhtipyörällä.

Tuli vain mieleen, että sulla on ollu kaksoismassa paskana, vaihdoit sen tilalle kiinteän vauhtiksen ja nyt ihmettelet ostettua ominaisuutta? Heikkenikö se alavääntö samalla kun tuo vapina alkoi? Meinaan että miten iso/ millainen turbo sulla on siellä paikallaan?

Tuosta mukana heiluvasta kamerasta kun ei saa oikein tarkkaa kuvaa miten pahasti se perstuntumalla jytyyttää.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 31.8.2012 20:39

Voi olla että kaksoismassa oli menny sököksi, ja kun kiinteään vaihdoit niin sait ominaisuuden joka kaksoismassalla on rikkinäisenä....

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 31.8.2012 23:32

Videon perusteella väittäisin että kyllä tuossa jotain vikaa/väljää on. Vetarit tai kardaanin nivelet/laakeri? Kovan vauhtipyörän mukanaantuomat pärinät on lähinnä äänihaittoja, ei tuollaisia tärinöitä. Ainakin omassani alkoi resonoida alle 2000rpm väännättäessä, mutta ei tärise. Tosin eipä siinä olekkaan mahtivääntöjä alakierroksilla, vain reilut 400Nm parissa tonnissa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 1.9.2012 9:58

kovan vp:n värinät on tuttuja jo edellisestä autosta ja tässä koslassa ne sijoittuu terävänä värinä(ääne)nä kahden tonnin tienoolle. ongelma on juurikin tuo noin 3Hz taajuinen vapina mikä kameraa heiluttaa. voimakkuus on sitäluokkaa että silmissä sumenee, kojelauta hyppii ja kokakola tullee pois suljetusta tölkistä.

turbo on minun tietojen mukaan 170 heppaisesta vagista ja softa on joku peruspaska(~165/400) vapinat alkoivat keväällä kun olin kolme viikkoa työ/lomareissulla ja vaimo ajeli volkkarilla sen välin. alaväännön puute saattoi tulla samoihin aikoihin, eos. alavääntöä selittelin itelle sillä ettei rouva ollu antanu kenkää autole ja turbo tukossa.

pääseekö kardaanin laakeria käpisteleen ilman pakoputken irrotusta ja mitä tutkin seuraavana?

m_pajula
-
Viestit: 44
Liittynyt: 9.2.2006 22:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja m_pajula » 1.9.2012 18:57

kardaanin tukilaakeriin pääsee käsiksi irroittamalla sen lämpösuojan, tai ainakin 3b:ssä.

itellä samaa vikaa. autona 00` 1.9tdi(avg) 4motion olen vahtanut jo kardaanin, kytkimen+kiinteän vauhtiksen. ulommat etuvetonivelet. moottorin tukikumit, perän tukikumit ja vaihteiston tukikumit.

autossa on karalan lastu.
jyrinään on ollu koko ajan kun olen auton omistanut ~100tkm 3vuotta

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 1.9.2012 21:40

mielenkiintoista...ei siis tule edes ajamalla vika ulos...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 22.9.2012 18:23

korjasin yhden ahtovuodon, vapinat puolittuivat. vapinaa esintyy vain sillonko paineet ovat vajaat. eli täysillä paineilla ei vapise???

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 22.9.2012 18:24

e: vaihteeksi tuplapostaus
Viimeksi muokannut jullli, 22.9.2012 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 22.9.2012 18:34

Saattaa olla tyhmä kysymys, mut onko egr tukittu? Egr vena ku on paskana, niin tapahtuu kyl kaikennäköistä tärinää ja vapinaa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 22.9.2012 20:47

juu tukossa on ollu jo ennen vikaa, alipaineletkut tukittu ja putkessa laippa

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 23.9.2012 12:51

En tiedä onko apua, mutta mulla oli joskus samantapaista vapinaa matalilla vedätettäessä. Limsakin ihan vaahtosi pullossa.

Auto oli etuvetoinen Golf IV 1.9 TDI -02 ja syyksi paljastui vetareiden sisemmät nivelet.

Niistä oli rasvat kuivuneet ja ne kuulat oli syöneet urasta pinnoitteet rikki. Auto oli tuolloin 50000 ajettu ja meni takuuseen. Vapinat vaan paheni koko ajan.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 23.9.2012 13:05

Vaikka samanlaisesta autosta ei olekaan kokemuksia niin pakko mainita, että oirekuvaus vastaa samaa kuin itselläni oli edellisessä autossa. Ja ne oli vetoakseleiden sisemmät nivelet. Toisen puolen kun vaihtoi niin oire puolittui ja toisenkin vaihtamalla hävisi kokonaan. Käytössä oli viritetty etuvetodiesel ja kiinteä vauhtipyörä.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 27.9.2012 12:09

Kyllä etsisin vikaa suutin puolelta! Oma vanha T5 teki juuri samoin kun 1 sylinterin pumppusuutin oli loppu, ajettu silloin n. 400tkm!
Alkoi yhtäkkiä ja loppui vaihtoon ;) 6 vedättäessä ei meinannut vaihde pysyä päällä :D

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 28.9.2012 13:48

ainaki suuttimien tyhjäkäynninkorjausarvot on ok...

nomoreford
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.3.2010 12:14

ViestiKirjoittaja nomoreford » 17.10.2012 13:23

Onko tähän löytynyt syytä? Itsellä vähän samantapaisia ongelmia omassa 3BG 4Motion AVF passatissa. Mulla vapina tulee pyörimisnopeudella n. 2200 - 2500 rpm ja lähinnä pintakaasulla ja lievässä moottorijarrutuksessa. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja. Keskustelua ongelmasta myös Audifinnssillä http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?p=921330#post921330

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 18.10.2012 20:07

Onko tähän löytynyt syytä? Itsellä vähän samantapaisia ongelmia omassa 3BG 4Motion AVF passatissa. Mulla vapina tulee pyörimisnopeudella n. 2200 - 2500 rpm ja lähinnä pintakaasulla ja lievässä moottorijarrutuksessa. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja. Keskustelua ongelmasta myös Audifinnssillä http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... post921330


onko autos vakio vai lastutettu?

joo, lukasin tuon sinun aaditopikin läpitte ja nyt ko tarkemmin miettii niin myös moottorijarrutuksessa tuntuu vapinaa...mieki ilman- ja pa-suotimen vaihoin ja kurkin venttiilikoppaan...ei normaalista poikkeavia havaintoja.

nyt lisähavaintona tuli semmonen että välissä auto puottaa tehonsa noin vakion tasolle ja vapina katoaa...mutta tilalle tulee semmonen makea pärinä ahtomittarin putkeen (semmonen mikä on monilla ollu ongelmana mittarin asennuksessa). ahdot ei muutu, ovat jotain 1,5 barin luokkaa(pyynit tais olla 1,3). välissä on muutaman päivänki laiskana ja sitte yhtäkkiä kesken ajon tullee muutama kymmenen heppaa lissää, vapina palaa ja ahtomittarin pärinä loppuu. alapään väännöt ei perstuntumalta muutu mutta tuo yläpään teho(3000rpm+) muuttuu radikaalisti.

joku tuolla audipuolella kyseli tämmöstäki:
Mites käyntiääni, pöriseekö ilmanputsarissa tasasesti vai "lopottaako"?

mulla kyllä lopottaapi tyhjäkäynnillä...

mitenhän tuon mahdollisesti vammasen suuttimen paikantais ettei tarvi kaikkia alkaa vaihtamaan? korjaustarvot ok tyhjäkäynnillä

nomoreford
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.3.2010 12:14

ViestiKirjoittaja nomoreford » 19.10.2012 12:30

Kyllä siellä lastu on.

Jotenkin mun ajatukset on tällä hetkellä kääntyneet pois moottorista ja meinasinkin siirtyä ihmettelemään pyöräntuentaa ja voimansiirron puolta. Joku kolina tuolta etupäästä kuuluu, joten vaihdan varmuuden vuoksi kaikki tukivarret, vaikka en sieltä varsin vikaa ole löytänytkään. Sattuu olemaan kerran varalla setti lemfördereitä. Tuollaisia kuvailemiasia tehonmuutoksia en ole huomannut.

Yksi asia mikä jäi mietityttämään tuolta maailman foorumeilta oli tuo pakoputken jousto osan rikkoutuminen (ei siis vuotanut). Mulla on se päällä oleva tukiverkko ruostunut irti toisesta päästä ja tämä verkkohan on nimenomaan se, joka estää joustavaa osaa pullistumasta ulospäin. Teoriassa tuosta voisi seurata joku pako puolen resonanssi, joka sotkisi ahtimen toiminnan. Harmi etten enää löytänyt sitä kirjoitusta uudestaan, sivuutin sen ekalla lukemalla vähän liian kevyesti, enkä perehtynyt sen tarkemmin.

Meidän tapaukset ei välttämättä ole saman asian aiheuttamia, vaikka niissä yhteneväisyyksiä onkin.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 23.10.2012 19:48

noniin, nyt oottelis suuttimet hyllyssä että jaksais vaihtaa...jännä nähä

nomoreford
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.3.2010 12:14

ViestiKirjoittaja nomoreford » 24.10.2012 11:47

Millä koodilla noi sun suuttimet on? Mulla on autossa 038130073 AN, enkä tiedä käykö mikään muu tilalle.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 24.10.2012 14:13

Taitaa käydä kaikki 1.9 PD:n suuttimet tilalle.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 24.10.2012 18:08

en ole kattonu mikkä paikallaan, mutta olen siinä uskossa että kaikista kasitappisista käy ristiin ja 130 ja 150 heppasissa saman kokoset

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 24.10.2012 18:15

Ei oo kaikissa 130 samankokoiset ku 150.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 24.10.2012 18:23

kerro toki lisää, nuot minun tulevat siittimet on kuiten 130 heppasesta

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 24.10.2012 18:44

Golfeissa jne poikittaismoottorisissa 130hp on samat kärjet kuin 150hp. Pitkittäismoottorisissa alkupään autoissa on nuo samat kärjet, uudemmissa aavistuksen pienemmät. Kärkikoko taisi vaihtua jossain -03 kieppeillä. Näin ainakin Passatissa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 24.10.2012 19:53

aj tais olla nuissa loppu

nomoreford
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.3.2010 12:14

ViestiKirjoittaja nomoreford » 25.10.2012 8:42

Uskaltaisin väittää, ettei toimi AJ loppuinen AVF koneessa kunnolla. Tällaisen taulukon löysin maailmalta. Ei tosin ole täysin kattava, mutta voisin kuvitella että nuo kapasiteetit ovat oikein.

http://forums.tdiclub.com/showpost.php?p=3709283&postcount=43

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 25.10.2012 18:54

kappas kehveliä...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 29.11.2012 7:08

vapinat loppu ja voima palasi...ainakin toistaiseksi. nokka oli kulunu paskaksi

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 29.11.2012 18:03

nomoreford: kokkeileppa säätää suuttimet, on ainaski ilmanen ja helppo homma

nomoreford
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.3.2010 12:14

ViestiKirjoittaja nomoreford » 11.12.2012 11:40

Autoon on tehty kansiremppa vuosi sitten ja kaiken pitäisi kyllä siltä osin olla kunnossa. Tarkoitatko ajoituksen säätämistä vai mitä?

Vapina ei ole hävinnyt mihinkään, tosin tuntuu että on nyt kylmillä keleillä vähäisempää. Sekä etu- että takapäästä kuuluu kolinaa, jonka syytä ei ole löydetty, vaikka sitä on jo useampikin tutkiskellut. Eteen on siis vaihdettu kaikki tukivarret ja iskarit. Raidetangot ovat kunnossa.

Taakse on vaihdettu tasauspyörästön tukikumit, takavetarit (käytetyt, autossa olleissa oli sisemmissä nivelissä väljää) ja iskarit.

Kardaani on tarkastettu ja nivelet voideltu. Koneeseen on vaihdettu suuttimien johtosarja.

Uusia suuttimia (käytettyjä, vähän ajettuja) ei ole löytynyt, enkä kyllä meinannut tuliteriä ihan vaan kokeilumielessä ostaa. Onneksi tuo vapina ei esiinny kuin noissa tietyissä tilanteissa, niin asian kanssa tulee toimeen ja vaihtelee sitten palikoita kun takapuoli kestää niitä hankkia.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 13.12.2012 12:24

venttiilikoppa auki ja suuttimien säätö keinuvivun säätöpulteista. tarvit heittokellon. kohtuu helppo homma ja ei maksa mitään. ja voi hyvinki olla pielessä säätö jos kerran kansiremppa tehty.

nomoreford
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.3.2010 12:14

ViestiKirjoittaja nomoreford » 28.8.2013 12:19

Minun tarinani päivitetty Audifinns topiciin http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?p=1016143#post1016143.

PS. vanhat suuttimet myytävänä edullisesti em. foorumilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa