passat 1,9 avf 4motion vapisee voimallisesti, missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
passat 1,9 avf 4motion vapisee voimallisesti, missä vika?
volkkaria alkoi keväällä vaivaamaan hirvittävä vapina isommilla vaihteilla vedätettäessä. 1-3 vaihteilla vapinaa ei juurikaan saa esiin mutta 5 ja 6 vaihteilla vapisee kovasti alle 2100rpm. ensin ajattelin kaksoismassan olevan paskana ja vaihoin sen kiinteään, ei vaikutusta ainakaan parempaan suuntaan. alavääntö (0-2200rpm) on myös melko heikkoa. mistäpäin lähtis vammaa paikantamaan?
potilas on siis passat -02 1,9tdi avf 4motion ajettu noin 370tkm. softattu on, firmasta ei tietoa. isompi ahdin ja cooleri paikallaan.
pari videota selventämään asiaa:
2 ja 3 vaihteella kiihdytys ilman vapinoita ja sitte kuutosella vedätystä ja vapinaa
http://www.youtube.com/watch?v=qd_tqNGt ... e=youtu.be
tässä vedätystä vastamäkeen kuutosella pikkukierroksilla...makea...
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be
potilas on siis passat -02 1,9tdi avf 4motion ajettu noin 370tkm. softattu on, firmasta ei tietoa. isompi ahdin ja cooleri paikallaan.
pari videota selventämään asiaa:
2 ja 3 vaihteella kiihdytys ilman vapinoita ja sitte kuutosella vedätystä ja vapinaa
http://www.youtube.com/watch?v=qd_tqNGt ... e=youtu.be
tässä vedätystä vastamäkeen kuutosella pikkukierroksilla...makea...
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be
Suuttimen sähköliitännät käytetty auki ja puhdistettu ? , huono liitos ei näy päällepäin.
voiko vaikuttaa vain tietyllä kierrosluvulla? samapa nuot on runkata läpi ko ei kummonen homma ole
Moottorin/vaihteiston tukikumit tarkistettu kunnolla? ..ja muun voimansiirron kumiosat..
kokeilin vetää kuormansidontaliinalla moottoria laitaan/apurunkoon muttei ollu mitään eroa. perämurikalle tein saman tempun...tiä sitte onko vaikutusta tuolla kötöstyksellä. kardaania käsin muljuttelin, pituussuunnassa liikkui mutta poikittain ei, onko muualla jotain tarkastettavia kohteita?
Voihan siinä olla muutakin vikaa, mutta etenkin tuollainen nelikko tuppaa jyristelemään alakierroksilla vedättäessä kiinteällä/kevyemmällä vauhtipyörällä. Ainakin omassa sen saa isoilla vaihteilla alle 2000rpm sopivalla vedätyksellä rytyyttämään ihan kunnolla. Asetelma ja levykin ovat kyllä vakiota hieman topakampaa tavaraa. Olen kyllä kuullut muillakin samaa, että nelikossa tulee värinöitä alakierroksille kiinteällä vauhtipyörällä.
Tuli vain mieleen, että sulla on ollu kaksoismassa paskana, vaihdoit sen tilalle kiinteän vauhtiksen ja nyt ihmettelet ostettua ominaisuutta? Heikkenikö se alavääntö samalla kun tuo vapina alkoi? Meinaan että miten iso/ millainen turbo sulla on siellä paikallaan?
Tuosta mukana heiluvasta kamerasta kun ei saa oikein tarkkaa kuvaa miten pahasti se perstuntumalla jytyyttää.
Tuli vain mieleen, että sulla on ollu kaksoismassa paskana, vaihdoit sen tilalle kiinteän vauhtiksen ja nyt ihmettelet ostettua ominaisuutta? Heikkenikö se alavääntö samalla kun tuo vapina alkoi? Meinaan että miten iso/ millainen turbo sulla on siellä paikallaan?
Tuosta mukana heiluvasta kamerasta kun ei saa oikein tarkkaa kuvaa miten pahasti se perstuntumalla jytyyttää.
Videon perusteella väittäisin että kyllä tuossa jotain vikaa/väljää on. Vetarit tai kardaanin nivelet/laakeri? Kovan vauhtipyörän mukanaantuomat pärinät on lähinnä äänihaittoja, ei tuollaisia tärinöitä. Ainakin omassani alkoi resonoida alle 2000rpm väännättäessä, mutta ei tärise. Tosin eipä siinä olekkaan mahtivääntöjä alakierroksilla, vain reilut 400Nm parissa tonnissa.
kovan vp:n värinät on tuttuja jo edellisestä autosta ja tässä koslassa ne sijoittuu terävänä värinä(ääne)nä kahden tonnin tienoolle. ongelma on juurikin tuo noin 3Hz taajuinen vapina mikä kameraa heiluttaa. voimakkuus on sitäluokkaa että silmissä sumenee, kojelauta hyppii ja kokakola tullee pois suljetusta tölkistä.
turbo on minun tietojen mukaan 170 heppaisesta vagista ja softa on joku peruspaska(~165/400) vapinat alkoivat keväällä kun olin kolme viikkoa työ/lomareissulla ja vaimo ajeli volkkarilla sen välin. alaväännön puute saattoi tulla samoihin aikoihin, eos. alavääntöä selittelin itelle sillä ettei rouva ollu antanu kenkää autole ja turbo tukossa.
pääseekö kardaanin laakeria käpisteleen ilman pakoputken irrotusta ja mitä tutkin seuraavana?
turbo on minun tietojen mukaan 170 heppaisesta vagista ja softa on joku peruspaska(~165/400) vapinat alkoivat keväällä kun olin kolme viikkoa työ/lomareissulla ja vaimo ajeli volkkarilla sen välin. alaväännön puute saattoi tulla samoihin aikoihin, eos. alavääntöä selittelin itelle sillä ettei rouva ollu antanu kenkää autole ja turbo tukossa.
pääseekö kardaanin laakeria käpisteleen ilman pakoputken irrotusta ja mitä tutkin seuraavana?
kardaanin tukilaakeriin pääsee käsiksi irroittamalla sen lämpösuojan, tai ainakin 3b:ssä.
itellä samaa vikaa. autona 00` 1.9tdi(avg) 4motion olen vahtanut jo kardaanin, kytkimen+kiinteän vauhtiksen. ulommat etuvetonivelet. moottorin tukikumit, perän tukikumit ja vaihteiston tukikumit.
autossa on karalan lastu.
jyrinään on ollu koko ajan kun olen auton omistanut ~100tkm 3vuotta
itellä samaa vikaa. autona 00` 1.9tdi(avg) 4motion olen vahtanut jo kardaanin, kytkimen+kiinteän vauhtiksen. ulommat etuvetonivelet. moottorin tukikumit, perän tukikumit ja vaihteiston tukikumit.
autossa on karalan lastu.
jyrinään on ollu koko ajan kun olen auton omistanut ~100tkm 3vuotta
En tiedä onko apua, mutta mulla oli joskus samantapaista vapinaa matalilla vedätettäessä. Limsakin ihan vaahtosi pullossa.
Auto oli etuvetoinen Golf IV 1.9 TDI -02 ja syyksi paljastui vetareiden sisemmät nivelet.
Niistä oli rasvat kuivuneet ja ne kuulat oli syöneet urasta pinnoitteet rikki. Auto oli tuolloin 50000 ajettu ja meni takuuseen. Vapinat vaan paheni koko ajan.
Auto oli etuvetoinen Golf IV 1.9 TDI -02 ja syyksi paljastui vetareiden sisemmät nivelet.
Niistä oli rasvat kuivuneet ja ne kuulat oli syöneet urasta pinnoitteet rikki. Auto oli tuolloin 50000 ajettu ja meni takuuseen. Vapinat vaan paheni koko ajan.
Vaikka samanlaisesta autosta ei olekaan kokemuksia niin pakko mainita, että oirekuvaus vastaa samaa kuin itselläni oli edellisessä autossa. Ja ne oli vetoakseleiden sisemmät nivelet. Toisen puolen kun vaihtoi niin oire puolittui ja toisenkin vaihtamalla hävisi kokonaan. Käytössä oli viritetty etuvetodiesel ja kiinteä vauhtipyörä.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.3.2010 12:14
Onko tähän löytynyt syytä? Itsellä vähän samantapaisia ongelmia omassa 3BG 4Motion AVF passatissa. Mulla vapina tulee pyörimisnopeudella n. 2200 - 2500 rpm ja lähinnä pintakaasulla ja lievässä moottorijarrutuksessa. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja. Keskustelua ongelmasta myös Audifinnssillä http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?p=921330#post921330
Onko tähän löytynyt syytä? Itsellä vähän samantapaisia ongelmia omassa 3BG 4Motion AVF passatissa. Mulla vapina tulee pyörimisnopeudella n. 2200 - 2500 rpm ja lähinnä pintakaasulla ja lievässä moottorijarrutuksessa. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja. Keskustelua ongelmasta myös Audifinnssillä http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... post921330
onko autos vakio vai lastutettu?
joo, lukasin tuon sinun aaditopikin läpitte ja nyt ko tarkemmin miettii niin myös moottorijarrutuksessa tuntuu vapinaa...mieki ilman- ja pa-suotimen vaihoin ja kurkin venttiilikoppaan...ei normaalista poikkeavia havaintoja.
nyt lisähavaintona tuli semmonen että välissä auto puottaa tehonsa noin vakion tasolle ja vapina katoaa...mutta tilalle tulee semmonen makea pärinä ahtomittarin putkeen (semmonen mikä on monilla ollu ongelmana mittarin asennuksessa). ahdot ei muutu, ovat jotain 1,5 barin luokkaa(pyynit tais olla 1,3). välissä on muutaman päivänki laiskana ja sitte yhtäkkiä kesken ajon tullee muutama kymmenen heppaa lissää, vapina palaa ja ahtomittarin pärinä loppuu. alapään väännöt ei perstuntumalta muutu mutta tuo yläpään teho(3000rpm+) muuttuu radikaalisti.
joku tuolla audipuolella kyseli tämmöstäki:
Mites käyntiääni, pöriseekö ilmanputsarissa tasasesti vai "lopottaako"?
mulla kyllä lopottaapi tyhjäkäynnillä...
mitenhän tuon mahdollisesti vammasen suuttimen paikantais ettei tarvi kaikkia alkaa vaihtamaan? korjaustarvot ok tyhjäkäynnillä
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.3.2010 12:14
Kyllä siellä lastu on.
Jotenkin mun ajatukset on tällä hetkellä kääntyneet pois moottorista ja meinasinkin siirtyä ihmettelemään pyöräntuentaa ja voimansiirron puolta. Joku kolina tuolta etupäästä kuuluu, joten vaihdan varmuuden vuoksi kaikki tukivarret, vaikka en sieltä varsin vikaa ole löytänytkään. Sattuu olemaan kerran varalla setti lemfördereitä. Tuollaisia kuvailemiasia tehonmuutoksia en ole huomannut.
Yksi asia mikä jäi mietityttämään tuolta maailman foorumeilta oli tuo pakoputken jousto osan rikkoutuminen (ei siis vuotanut). Mulla on se päällä oleva tukiverkko ruostunut irti toisesta päästä ja tämä verkkohan on nimenomaan se, joka estää joustavaa osaa pullistumasta ulospäin. Teoriassa tuosta voisi seurata joku pako puolen resonanssi, joka sotkisi ahtimen toiminnan. Harmi etten enää löytänyt sitä kirjoitusta uudestaan, sivuutin sen ekalla lukemalla vähän liian kevyesti, enkä perehtynyt sen tarkemmin.
Meidän tapaukset ei välttämättä ole saman asian aiheuttamia, vaikka niissä yhteneväisyyksiä onkin.
Jotenkin mun ajatukset on tällä hetkellä kääntyneet pois moottorista ja meinasinkin siirtyä ihmettelemään pyöräntuentaa ja voimansiirron puolta. Joku kolina tuolta etupäästä kuuluu, joten vaihdan varmuuden vuoksi kaikki tukivarret, vaikka en sieltä varsin vikaa ole löytänytkään. Sattuu olemaan kerran varalla setti lemfördereitä. Tuollaisia kuvailemiasia tehonmuutoksia en ole huomannut.
Yksi asia mikä jäi mietityttämään tuolta maailman foorumeilta oli tuo pakoputken jousto osan rikkoutuminen (ei siis vuotanut). Mulla on se päällä oleva tukiverkko ruostunut irti toisesta päästä ja tämä verkkohan on nimenomaan se, joka estää joustavaa osaa pullistumasta ulospäin. Teoriassa tuosta voisi seurata joku pako puolen resonanssi, joka sotkisi ahtimen toiminnan. Harmi etten enää löytänyt sitä kirjoitusta uudestaan, sivuutin sen ekalla lukemalla vähän liian kevyesti, enkä perehtynyt sen tarkemmin.
Meidän tapaukset ei välttämättä ole saman asian aiheuttamia, vaikka niissä yhteneväisyyksiä onkin.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.3.2010 12:14
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.3.2010 12:14
Uskaltaisin väittää, ettei toimi AJ loppuinen AVF koneessa kunnolla. Tällaisen taulukon löysin maailmalta. Ei tosin ole täysin kattava, mutta voisin kuvitella että nuo kapasiteetit ovat oikein.
http://forums.tdiclub.com/showpost.php?p=3709283&postcount=43
http://forums.tdiclub.com/showpost.php?p=3709283&postcount=43
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.3.2010 12:14
Autoon on tehty kansiremppa vuosi sitten ja kaiken pitäisi kyllä siltä osin olla kunnossa. Tarkoitatko ajoituksen säätämistä vai mitä?
Vapina ei ole hävinnyt mihinkään, tosin tuntuu että on nyt kylmillä keleillä vähäisempää. Sekä etu- että takapäästä kuuluu kolinaa, jonka syytä ei ole löydetty, vaikka sitä on jo useampikin tutkiskellut. Eteen on siis vaihdettu kaikki tukivarret ja iskarit. Raidetangot ovat kunnossa.
Taakse on vaihdettu tasauspyörästön tukikumit, takavetarit (käytetyt, autossa olleissa oli sisemmissä nivelissä väljää) ja iskarit.
Kardaani on tarkastettu ja nivelet voideltu. Koneeseen on vaihdettu suuttimien johtosarja.
Uusia suuttimia (käytettyjä, vähän ajettuja) ei ole löytynyt, enkä kyllä meinannut tuliteriä ihan vaan kokeilumielessä ostaa. Onneksi tuo vapina ei esiinny kuin noissa tietyissä tilanteissa, niin asian kanssa tulee toimeen ja vaihtelee sitten palikoita kun takapuoli kestää niitä hankkia.
Vapina ei ole hävinnyt mihinkään, tosin tuntuu että on nyt kylmillä keleillä vähäisempää. Sekä etu- että takapäästä kuuluu kolinaa, jonka syytä ei ole löydetty, vaikka sitä on jo useampikin tutkiskellut. Eteen on siis vaihdettu kaikki tukivarret ja iskarit. Raidetangot ovat kunnossa.
Taakse on vaihdettu tasauspyörästön tukikumit, takavetarit (käytetyt, autossa olleissa oli sisemmissä nivelissä väljää) ja iskarit.
Kardaani on tarkastettu ja nivelet voideltu. Koneeseen on vaihdettu suuttimien johtosarja.
Uusia suuttimia (käytettyjä, vähän ajettuja) ei ole löytynyt, enkä kyllä meinannut tuliteriä ihan vaan kokeilumielessä ostaa. Onneksi tuo vapina ei esiinny kuin noissa tietyissä tilanteissa, niin asian kanssa tulee toimeen ja vaihtelee sitten palikoita kun takapuoli kestää niitä hankkia.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.3.2010 12:14
Minun tarinani päivitetty Audifinns topiciin http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?p=1016143#post1016143.
PS. vanhat suuttimet myytävänä edullisesti em. foorumilla.
PS. vanhat suuttimet myytävänä edullisesti em. foorumilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa