Kakkoskopan dieseliin apuja moottorikumien valintaan?
Valvoja: ffp jäsenet
Kakkoskopan dieseliin apuja moottorikumien valintaan?
Konetta on nyt viritetty niin reilusti, että se varmasti heiluu konehuoneessa ihan kunnolla.
Kyseessä '91 Jetta 1.6 TD.
Kuitenkin värinät täytyisi saada jotenkin kuriin, koitin bensa-Jetassani jo sikalla täytettyjä orkkiskumeja, ja se tärisi aika kurjasti tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla.
Missä vakio-kakkiksessa ylipäänsä on jäykimmät kumit, missä pehmeimmät?
Kyseessä '91 Jetta 1.6 TD.
Kuitenkin värinät täytyisi saada jotenkin kuriin, koitin bensa-Jetassani jo sikalla täytettyjä orkkiskumeja, ja se tärisi aika kurjasti tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla.
Missä vakio-kakkiksessa ylipäänsä on jäykimmät kumit, missä pehmeimmät?
Kakkiksessa on kahen tyyppistä etutukea. Vanhempi on vain kuminen ja uudempi(se yleisempi) on hydraulinen.
Mä hajottelin muutamat hydrauliset(mitä myös täyttelin) ja lopulta löysin romikselta vanhan mallisen rungon. Laitoin siihen uuden kumin, mutta oli edelleen liian löysä joten valoin täyteen sikaa. Saakelin kova tuli, joten vispas niin pirusti tyhjäkäynnillä autoa, mutta pysyipähän kone paikallaan.
Takatuiksi ei muistaakseni löydy kuin yhen tyyppisiä, joten sika on ainoa valinta. Tais olla niin, että G60:ssä on jäykempi vaihdelaatikon kannake. Aika monta vuotta aikaa kun näiden kanssa painin niin ei varmaksi muista.
Tietty sitten löytyy viripajojen tekemiä kannakkeita, mutta itse en ainakaan ikinä raaskinut +400e käyttää kannakkeisiin...
EDIT: Tossa kuva vanhan mallisesta, http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... 50-Shipped
Mä hajottelin muutamat hydrauliset(mitä myös täyttelin) ja lopulta löysin romikselta vanhan mallisen rungon. Laitoin siihen uuden kumin, mutta oli edelleen liian löysä joten valoin täyteen sikaa. Saakelin kova tuli, joten vispas niin pirusti tyhjäkäynnillä autoa, mutta pysyipähän kone paikallaan.
Takatuiksi ei muistaakseni löydy kuin yhen tyyppisiä, joten sika on ainoa valinta. Tais olla niin, että G60:ssä on jäykempi vaihdelaatikon kannake. Aika monta vuotta aikaa kun näiden kanssa painin niin ei varmaksi muista.
Tietty sitten löytyy viripajojen tekemiä kannakkeita, mutta itse en ainakaan ikinä raaskinut +400e käyttää kannakkeisiin...
EDIT: Tossa kuva vanhan mallisesta, http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... 50-Shipped
Muistui mieleen, että myös, "muumikeula" passatin(onko se sitten 35i?) vr6 etukannaketta voi harkita. Joskus talliin ostinkin vr6:n etupalkin(sen mihin kannake tulee kiinni) ja tukikumin, mutta ikinä en ehtinyt sovittemaan. Jostain netistä joskus lueskelin että pienellä rakentamisella sopis paikoilleen ja on jämäkkä mutta pehmeä.
Jos en väärin muista niin, mk3 golfissa on sama kannake, mutta sen etupalkin kiinnitysreiät on vähän eri kulmassa toisiinsa nähden. Eli ei sovi kakkakoppaan, mutta tossa passatin palkissa reiät on oikein ja sopii kunhan pulttaa kiinni. En vaan ikinä kokeillut ja taisin palkin myydä eteenpäin vuosia sitten.
Jos en väärin muista niin, mk3 golfissa on sama kannake, mutta sen etupalkin kiinnitysreiät on vähän eri kulmassa toisiinsa nähden. Eli ei sovi kakkakoppaan, mutta tossa passatin palkissa reiät on oikein ja sopii kunhan pulttaa kiinni. En vaan ikinä kokeillut ja taisin palkin myydä eteenpäin vuosia sitten.
Jos se kannake on malliltaan samanlainen kuin esim. G60 Corradossa, niin siihen käy esim 2.0 16V Passatin etukannake. Omaan G60:iin ostin tarvikkeena B4 Passat 2.0 16V:n kumin, kun ei muut tarvikkeet tahtoneet kestää/olivat tuhottoman löysiä ja alkuperäinen oli olevinaan liian kallis...
Eli siis tämän näköinen: http://cdn2.autopartsnetwork.com/images ... EM8224.jpg
Olikohan joku 1992-1995 2.0 16V Passatin kumi. VR6:ssa saattoi olla jopa sama, en mene vannomaan. Mutta TODELLA jämäkkä tuokin oli. Silloin 6-7 vuotta sitten se maksoi noin 70 euroa.
Eli siis tämän näköinen: http://cdn2.autopartsnetwork.com/images ... EM8224.jpg
Olikohan joku 1992-1995 2.0 16V Passatin kumi. VR6:ssa saattoi olla jopa sama, en mene vannomaan. Mutta TODELLA jämäkkä tuokin oli. Silloin 6-7 vuotta sitten se maksoi noin 70 euroa.
Jos palkin löydät, katso että miten pultit on:
Golf 2 (pultit | -linjassa) |-----|
Golf 3 (pultit \/ -linjassa) \----/
Toi Markun pistämä tuki näyttäis sopivan golf 2 etupalkkiin.
Toi passat/golf 3 tyyppinen etutuki tulee sen palkin "sisään".
Tossa siitä kuva:
http://i697.photobucket.com/albums/vv33 ... 275187.gif
Samassa näkyy, että noi ruuvit ei ole linjassa.
Kun taas tässä näkyy, että ne on linjassa. Kuvan ottajan mukaan VR6 B3 Passat / B4 Passat / Corrado (all the same)
http://i697.photobucket.com/albums/vv33 ... 0_1565.jpg
Kuvat haettu kuvahaulla ja lainattu jonkun rakenteluketjusta:
http://forums.fourtitude.com/showthread.php?4456777
Golf 2 (pultit | -linjassa) |-----|
Golf 3 (pultit \/ -linjassa) \----/
Toi Markun pistämä tuki näyttäis sopivan golf 2 etupalkkiin.
Toi passat/golf 3 tyyppinen etutuki tulee sen palkin "sisään".
Tossa siitä kuva:
http://i697.photobucket.com/albums/vv33 ... 275187.gif
Samassa näkyy, että noi ruuvit ei ole linjassa.
Kun taas tässä näkyy, että ne on linjassa. Kuvan ottajan mukaan VR6 B3 Passat / B4 Passat / Corrado (all the same)
http://i697.photobucket.com/albums/vv33 ... 0_1565.jpg
Kuvat haettu kuvahaulla ja lainattu jonkun rakenteluketjusta:
http://forums.fourtitude.com/showthread.php?4456777
Mulla oli Golfissa aikoinaan vaihteiston kannakkeena tollanen, muistaakseni vibra technicsin kannake, ja koneen etukannake oli korvattu kiinteällä, ja sen etupoikkipalkin kumit oli uretaaniset. Mun mielestä noillakaan ei koneen tärinät olleet mitenkään häiritsevät, mut siinä autossa oli kyllä muutenkin melko kova meteli et pienimpiä tärinöitä ei huomannut. Kone ainakin pysyi ihan hyvin paikallaan.
Kovasti kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista!
Vielä kysymys takatuista.
Tuo moottorinpuolen takatuki on kakkoskoppaisissa joko "tavallinen" tai 16v/G60 -mallinen.
Eikö tuo G60-mallinen takatuki sovi suoraan tavallisen tilalle? Ainakin kun niitä vierekkäin vertasin niin vaikutti pulttien reijät täsmäävän.
Ja sitten vaihteiston puolen takatuki. Kakkoskopan apurungossa olevaan koloon mahtuu hyvin Golf III -mallinen tuki, mutta onko sen käytössä jotain ongelmaa? Voisiko se tuen alaosassa oleva metallimokkula halkaisijaltaan suurempana esim. ottaa moottorin heiluessa kiinni apurunkoon ja kolista? Epäilen, mutta kysynpä silti.
Vielä viimeinen; mikä näistä kolmesta tuesta on se joka vaikuttaa moottorin paikallaan pysymiseen eniten? Ja mikä puolestaan tuo ei-toivottuja värinöitä ohjaamoon eniten?
Vielä kysymys takatuista.
Tuo moottorinpuolen takatuki on kakkoskoppaisissa joko "tavallinen" tai 16v/G60 -mallinen.
Eikö tuo G60-mallinen takatuki sovi suoraan tavallisen tilalle? Ainakin kun niitä vierekkäin vertasin niin vaikutti pulttien reijät täsmäävän.
Ja sitten vaihteiston puolen takatuki. Kakkoskopan apurungossa olevaan koloon mahtuu hyvin Golf III -mallinen tuki, mutta onko sen käytössä jotain ongelmaa? Voisiko se tuen alaosassa oleva metallimokkula halkaisijaltaan suurempana esim. ottaa moottorin heiluessa kiinni apurunkoon ja kolista? Epäilen, mutta kysynpä silti.
Vielä viimeinen; mikä näistä kolmesta tuesta on se joka vaikuttaa moottorin paikallaan pysymiseen eniten? Ja mikä puolestaan tuo ei-toivottuja värinöitä ohjaamoon eniten?
Mitä jury sanoo moottorin oikean puolen takakannakkeesta, siis siitä, joka on jalkopään puolella konetta.
Tämähän on sellainen osittain ontto kumihela kaikissa muissa kakkoskoppaisissa, paitsi viimeisissä 16V:ssä sekä G60:ssä, joissa on samalle paikalle sopiva hydraulinen kumi.
Ovat sanoneet, että juuri tämä moottorin takakumi vaikuttaa värinöihin eniten;
tuo G60-tyyppinen tuki olisi ainakin bolt-on, ja hydaulisena sen ei luulisi olevan
kovin värinäherkkä. Koska kyseinen tyyppi on kuitenkin ollut käytössä vain tehokkaimmissa
kakkoskoppaisissa, luulisi että moottorin liikkeet vähenisivät tuohon kumimalliseen verrattuna.
Kokemuksia?
Tämähän on sellainen osittain ontto kumihela kaikissa muissa kakkoskoppaisissa, paitsi viimeisissä 16V:ssä sekä G60:ssä, joissa on samalle paikalle sopiva hydraulinen kumi.
Ovat sanoneet, että juuri tämä moottorin takakumi vaikuttaa värinöihin eniten;
tuo G60-tyyppinen tuki olisi ainakin bolt-on, ja hydaulisena sen ei luulisi olevan
kovin värinäherkkä. Koska kyseinen tyyppi on kuitenkin ollut käytössä vain tehokkaimmissa
kakkoskoppaisissa, luulisi että moottorin liikkeet vähenisivät tuohon kumimalliseen verrattuna.
Kokemuksia?
Itselle tuli tänään jäykempi takatuki uunista. Eli kolmosen alkuperäinen täytettyn välikumilla jonka jälkeen uuniin jossa paineen ja lämmön avulla sulatetaan varmasti pysyväksi ja yhtenäiseksi kumiksi
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... AE4692.jpg
Rallimiehille noita on tehty paljonki kun ei oo uretaaneja haluttu.
Jos joku tarvii niin voin korvausta vastaan teetättää
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... AE4692.jpg
Rallimiehille noita on tehty paljonki kun ei oo uretaaneja haluttu.
Jos joku tarvii niin voin korvausta vastaan teetättää
Käyttökukemukset olisivat mielenkiintoisia. Kerro kun pääset kokeilemaan!
Tämän dieselin kanssa on näköjään aina vähän vaikeaa, kun bensaturbojen kanssa on vaikka kuka jo kokeillut vaikka mitä, mutta isommat dieselprojektit alkavat tässä autoikäluokassa olemaan tosi harvinaisia. No, minä olen nyt yksi koekaniini....
Laitan nyt Jettaani G60 etu- ja takatuen sekä VR6 vaihteistontuen. Katsotaan millainen tulee.
Tämän dieselin kanssa on näköjään aina vähän vaikeaa, kun bensaturbojen kanssa on vaikka kuka jo kokeillut vaikka mitä, mutta isommat dieselprojektit alkavat tässä autoikäluokassa olemaan tosi harvinaisia. No, minä olen nyt yksi koekaniini....
Laitan nyt Jettaani G60 etu- ja takatuen sekä VR6 vaihteistontuen. Katsotaan millainen tulee.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa