Kakkoskopan dieseliin apuja moottorikumien valintaan?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Kakkoskopan dieseliin apuja moottorikumien valintaan?

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.8.2012 0:35

Konetta on nyt viritetty niin reilusti, että se varmasti heiluu konehuoneessa ihan kunnolla.

Kyseessä '91 Jetta 1.6 TD.

Kuitenkin värinät täytyisi saada jotenkin kuriin, koitin bensa-Jetassani jo sikalla täytettyjä orkkiskumeja, ja se tärisi aika kurjasti tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla.

Missä vakio-kakkiksessa ylipäänsä on jäykimmät kumit, missä pehmeimmät?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 7.8.2012 6:43

Kakkiksessa on kahen tyyppistä etutukea. Vanhempi on vain kuminen ja uudempi(se yleisempi) on hydraulinen.

Mä hajottelin muutamat hydrauliset(mitä myös täyttelin) ja lopulta löysin romikselta vanhan mallisen rungon. Laitoin siihen uuden kumin, mutta oli edelleen liian löysä joten valoin täyteen sikaa. Saakelin kova tuli, joten vispas niin pirusti tyhjäkäynnillä autoa, mutta pysyipähän kone paikallaan.

Takatuiksi ei muistaakseni löydy kuin yhen tyyppisiä, joten sika on ainoa valinta. Tais olla niin, että G60:ssä on jäykempi vaihdelaatikon kannake. Aika monta vuotta aikaa kun näiden kanssa painin niin ei varmaksi muista.

Tietty sitten löytyy viripajojen tekemiä kannakkeita, mutta itse en ainakaan ikinä raaskinut +400e käyttää kannakkeisiin...

EDIT: Tossa kuva vanhan mallisesta, http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... 50-Shipped

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.8.2012 21:29

Kiitos vinkeistä!

Kellään muulla kokemuksia?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 9.8.2012 14:33

Muistui mieleen, että myös, "muumikeula" passatin(onko se sitten 35i?) vr6 etukannaketta voi harkita. Joskus talliin ostinkin vr6:n etupalkin(sen mihin kannake tulee kiinni) ja tukikumin, mutta ikinä en ehtinyt sovittemaan. Jostain netistä joskus lueskelin että pienellä rakentamisella sopis paikoilleen ja on jämäkkä mutta pehmeä.

Jos en väärin muista niin, mk3 golfissa on sama kannake, mutta sen etupalkin kiinnitysreiät on vähän eri kulmassa toisiinsa nähden. Eli ei sovi kakkakoppaan, mutta tossa passatin palkissa reiät on oikein ja sopii kunhan pulttaa kiinni. En vaan ikinä kokeillut ja taisin palkin myydä eteenpäin vuosia sitten.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.8.2012 17:09

itselle tuli etukumi täytettyä työpaikalla (ka-renkaiden pinnottamossa) ja tämän jälkeen paistetu tuo kumi. tuli jämäkkä vaikka aluksi aiheutti vähän resoa mutta äkkiä tottu

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.8.2012 21:04

Jos se kannake on malliltaan samanlainen kuin esim. G60 Corradossa, niin siihen käy esim 2.0 16V Passatin etukannake. Omaan G60:iin ostin tarvikkeena B4 Passat 2.0 16V:n kumin, kun ei muut tarvikkeet tahtoneet kestää/olivat tuhottoman löysiä ja alkuperäinen oli olevinaan liian kallis...

Eli siis tämän näköinen: http://cdn2.autopartsnetwork.com/images ... EM8224.jpg

Olikohan joku 1992-1995 2.0 16V Passatin kumi. VR6:ssa saattoi olla jopa sama, en mene vannomaan. Mutta TODELLA jämäkkä tuokin oli. Silloin 6-7 vuotta sitten se maksoi noin 70 euroa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 10.8.2012 1:34

Vahvistaisitko sopiiko tuo linkin mukainen etutuki kakkos- vai kolmoskoppaisen tyyppiseen etupalkkiin? Itse kun en ole Corradoa niin tarkkaan tutkinut että tietäisin kumman palkki siellä on.

....niin ja tuo jämäkkyys, tarkoititko että pitää hyvin koneen liikkeet kurissa, vai että täristää?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 10.8.2012 10:59

Jos palkin löydät, katso että miten pultit on:
Golf 2 (pultit | -linjassa) |-----|
Golf 3 (pultit \/ -linjassa) \----/

Toi Markun pistämä tuki näyttäis sopivan golf 2 etupalkkiin.

Toi passat/golf 3 tyyppinen etutuki tulee sen palkin "sisään".
Tossa siitä kuva:
http://i697.photobucket.com/albums/vv33 ... 275187.gif
Samassa näkyy, että noi ruuvit ei ole linjassa.

Kun taas tässä näkyy, että ne on linjassa. Kuvan ottajan mukaan VR6 B3 Passat / B4 Passat / Corrado (all the same)
http://i697.photobucket.com/albums/vv33 ... 0_1565.jpg


Kuvat haettu kuvahaulla ja lainattu jonkun rakenteluketjusta:
http://forums.fourtitude.com/showthread.php?4456777

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 10.8.2012 11:45

Mulla oli Golfissa aikoinaan vaihteiston kannakkeena tollanen, muistaakseni vibra technicsin kannake, ja koneen etukannake oli korvattu kiinteällä, ja sen etupoikkipalkin kumit oli uretaaniset. Mun mielestä noillakaan ei koneen tärinät olleet mitenkään häiritsevät, mut siinä autossa oli kyllä muutenkin melko kova meteli et pienimpiä tärinöitä ei huomannut. Kone ainakin pysyi ihan hyvin paikallaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.8.2012 12:48

Toi G60/Passat kumityyny on siis Mk2-tyyppinen.

Ja jämäkkyys = pitää koneen liikkeet kurissa, mutta ei "jyristä", niinkuin kiinteä moottorin tuki tekisi. Kannattaa samalla vaihtaa se moottorin takimmainenkin kumityyny.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.8.2012 10:35

Kovasti kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista!

Vielä kysymys takatuista.
Tuo moottorinpuolen takatuki on kakkoskoppaisissa joko "tavallinen" tai 16v/G60 -mallinen.
Eikö tuo G60-mallinen takatuki sovi suoraan tavallisen tilalle? Ainakin kun niitä vierekkäin vertasin niin vaikutti pulttien reijät täsmäävän.

Ja sitten vaihteiston puolen takatuki. Kakkoskopan apurungossa olevaan koloon mahtuu hyvin Golf III -mallinen tuki, mutta onko sen käytössä jotain ongelmaa? Voisiko se tuen alaosassa oleva metallimokkula halkaisijaltaan suurempana esim. ottaa moottorin heiluessa kiinni apurunkoon ja kolista? Epäilen, mutta kysynpä silti.

Vielä viimeinen; mikä näistä kolmesta tuesta on se joka vaikuttaa moottorin paikallaan pysymiseen eniten? Ja mikä puolestaan tuo ei-toivottuja värinöitä ohjaamoon eniten?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.8.2012 15:00

Eniten moottorin heiluntaan vaikuttaa juurikin tuo etummainen kumityyny, vähiten taas vaihdelaatikon kumityyny. Ainakin omien tutkimusten perusteella...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.8.2012 16:33

Mitä jury sanoo moottorin oikean puolen takakannakkeesta, siis siitä, joka on jalkopään puolella konetta.

Tämähän on sellainen osittain ontto kumihela kaikissa muissa kakkoskoppaisissa, paitsi viimeisissä 16V:ssä sekä G60:ssä, joissa on samalle paikalle sopiva hydraulinen kumi.

Ovat sanoneet, että juuri tämä moottorin takakumi vaikuttaa värinöihin eniten;
tuo G60-tyyppinen tuki olisi ainakin bolt-on, ja hydaulisena sen ei luulisi olevan
kovin värinäherkkä. Koska kyseinen tyyppi on kuitenkin ollut käytössä vain tehokkaimmissa
kakkoskoppaisissa, luulisi että moottorin liikkeet vähenisivät tuohon kumimalliseen verrattuna.

Kokemuksia?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 14.8.2012 22:26

Onko siis G60 -takatuki selvästi jäykempi kuin normikakkiksen mallinen?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.8.2012 10:44

Itselle tuli tänään jäykempi takatuki uunista. Eli kolmosen alkuperäinen täytettyn välikumilla jonka jälkeen uuniin jossa paineen ja lämmön avulla sulatetaan varmasti pysyväksi ja yhtenäiseksi kumiksi
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... AE4692.jpg

Rallimiehille noita on tehty paljonki kun ei oo uretaaneja haluttu.

Jos joku tarvii niin voin korvausta vastaan teetättää

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 21.8.2012 21:19

Käyttökukemukset olisivat mielenkiintoisia. Kerro kun pääset kokeilemaan!

Tämän dieselin kanssa on näköjään aina vähän vaikeaa, kun bensaturbojen kanssa on vaikka kuka jo kokeillut vaikka mitä, mutta isommat dieselprojektit alkavat tässä autoikäluokassa olemaan tosi harvinaisia. No, minä olen nyt yksi koekaniini....

Laitan nyt Jettaani G60 etu- ja takatuen sekä VR6 vaihteistontuen. Katsotaan millainen tulee.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.8.2012 0:21

vähän tyhjäkäynnillä meinaa jyristä mutta kyllä tuon kanssa pärjäilee. vähän asettuu niin hiljenee vielä. mut ei ainaskaan kone enään turhaa heilu :D

mullahan on nyt etu- ja taka-tuet noita täytettyjä versioita ja vakio vaihelaatikon kannakkeena.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.8.2012 1:22

G60 vaihteistokumi on kuulema jäykempi kuin vr6:sen.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 8.8.2013 0:16

Onko oikeita kokemuksia noista vibra techniksin kannakkeista?
Onko katu-autoon laitettuna mitään muuta iloa kuin maksamisen ilo?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa