octavia -05 1,9 tdi bjb savutus/käynti vika

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

timppa1976
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.7.2012 12:23

octavia -05 1,9 tdi bjb savutus/käynti vika

ViestiKirjoittaja timppa1976 » 15.7.2012 12:39

onko kellään tullut vastaan tällaista vikaa 1,9tdi bjb koneessa että vikakoodeja ei ole, kun painaa kaasun pohjaan nopeasti niin kone savuttaa mustaa nokea aivan saatanasti ja rupeaa kolisemaan käynnin nikehtyessä, jos taas painaa hitaasti kaasua niin kierrokset nousee suht normaalisti 3000rpm jonka jälkeen turbo lähtee ahtamaan käsittämättömällä teho piikillä. taustaa: turbo on vaihdettu-vanhasta meni laakerit, tulipellissä oleva alipaine morkooli joka ohjaa ahtoja sekä egr toimintaa on uusittu, hiukkaspömpeli + koko pakoputkisto on tarkastettu ja kunnossa, 180tkm ajettu longlife kuralla minkä jälkeen öljyt vaihdettu 10tkm välein, nyt 250tkm mittarissa, jakopään ajoitus on tarkistettu, huohotin järjestelmä toimii, egr toimii. auttakaa nyt miestä mäessä sillä ei tule enään mitään ajatusta mikä tämän aiheuttaa

timppa1976
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.7.2012 12:23

ViestiKirjoittaja timppa1976 » 15.7.2012 14:47

onko kellään mittän tietoa vai pitääkö viedä laakkoselle ja maksaa omaisuus että tulee kuntoon !

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.7.2012 0:43

Kyllä täältä foorumilta tietoa löytyy... kunhan osuu oikea vastaaja kohdalle :)
Onko sulla vag-com käytettävissä? ellei, niin missäpäin asustat, jos vaikka joku tarjoaisi apuja...

Onko oireet ilmaantunnu samaan aikaan ahtimen ja sen alipaineventtiilin vaihdon kanssa?

Äkikseltään tulee mieleen, että onko alipaineletkut varmasti oikeilla paikoillaan?
Onko uusi ahdin tarvikemallinen vai alkuperäinen? Saattaa olla ettei sen säätö ole aivan kohdallaan..

edit. Tuo kolina VOISI ehkä kans viitata ahtimen väärään säätöön -> pakopaine nousee liian korkeaksi -> venttiilit sekoaa..

Paremmin vnt-ahtimiin perehtyneet vois tarkentaa... :)

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 16.7.2012 1:24

Terve,

itellä oireili samoin, pete osu varmasti oikeaan. eli jos ahdin vaihdettu tarvikemalliseen niin yhteyttä vaan siihen tahoon joka turbonvaihtotyön suoritti. Itellä audisa tuli tyhjäkäynnillä 1.3bar pakopainetta ja hyyty 3000rpm tai jos heräs niin repäs nopeesti kiekat 5000rpm.. tämä 130pd turbolla (1749VA).. Tuossahan vissiin vastaava mut vaan 1749V. Kiinamallisessa on ilmeisesti jokin rajotinruuvi et jos turbon suoraan vaa lykkää paikoilleen niin kerää älytömästi pakopaineita.

itellä tuli tuon seurauksena venttiilikoppaan mukava kalkatus myös :) eli kannattaa tehä asialle jotain!

timppa1976
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.7.2012 12:23

ViestiKirjoittaja timppa1976 » 16.7.2012 7:11

numerot ahtimen tyyppikilvestä:
038253014g
gl7100473200058
bv39a0022
keskimmäisen rivin numerot on aika epäselviä, kilpi naarmuinen. turbo joka autossa on kiinni on ns. vaihto-osa eli kunnostettu. vag comia ei ole käytössä mutta bosch kts löytyy

timppa1976
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.7.2012 12:23

ViestiKirjoittaja timppa1976 » 17.7.2012 18:37

vika ei ilmennyt heti turbon vaihdon jälkeen vaan noin 5000km siitä, öljynpaine ok, painetunnistin ok, välijäähdytin ok, johtosarjat osittain mitattu, bochs kts 670 mitattu alakierros ahto max 1,1bar, ylä kierroksilla ennen nikehtymistä 1,5 bar, onko ollut suutin vikoja näissä ? vai onko morkooli elikkäs ahtopaine säädin ohjelmoitava nyt kun se on vaihdettu uuteen ?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.7.2012 23:15

Aika kovat on paineet, kannattaa alkaa turboa tutkimaan.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.7.2012 13:27

Ei se mitään ohjemointia vaadi, vaan vnt:n mekaanisen säädön että siivet toimii oikein...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.7.2012 14:13

Rajoitinruuvilla kun säädät pakopaineen sinne 0.3-0.4 barin tuntumiin tyhjäkäynniltä, niin aletaan olla oikeella suunnalla.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.7.2012 14:21

Eikä välttämättä edes noinkaan paljoa.

timppa1976
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.7.2012 12:23

ViestiKirjoittaja timppa1976 » 18.7.2012 21:00

eikkäs alipaine kellon ruuvia joka on turbossa säätämässä siis säädän, nyt tyhmä kysymys lyhennän vaiko pidennän?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.7.2012 21:57

eikkäs alipaine kellon ruuvia joka on turbossa säätämässä siis säädän, nyt tyhmä kysymys lyhennän vaiko pidennän?

Ei vaan rajoitinruuvia jota vasten se turbosta tuleva vipu on täydellä alipaineella.

timppa1976
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.7.2012 12:23

ViestiKirjoittaja timppa1976 » 6.8.2012 20:02

vika löytyi vihdoinkin! nelos sylinterin pumppu suutin vuoti ja aiheutti savutuksen, nakutuksen ja liian korkean pakopaineen/ahdon :D onneksi on ajoautona mb w124 250d joka on stadin vanha taksi ja mittari toisella kierroksella, nakuttaa mutta aina käynnistyy ja töihin pääsee ;D
Viimeksi muokannut timppa1976, 6.8.2012 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.8.2012 20:04

No huhhuh, aika harvinaisia vikoja pojilla...

Petsamo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 24.1.2012 21:07

ViestiKirjoittaja Petsamo » 18.8.2013 23:53

Millä konstilla tuo vika löytyi? Miten se paikannettiin oikean sylinterin suuttimeen? Vaikuttaa oireet turhan tutulta tuossa avaajan kuvauksessa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa