tehojen katoaminen + emissions workshop

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

laurak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.5.2012 23:03

tehojen katoaminen + emissions workshop

ViestiKirjoittaja laurak » 29.5.2012 23:31

Heippa!

En tiedä autoista juuri mitään joten olkaa kärsivällisiä. :D

Ongelma on siis seuraava: autostani katoaa tehot ja siihen syttyy "emissions workshop"-varoitusvalo. Nämä kaksi esiintyvät yleensä yhtäaikaisesti, mutta ei aina. Usein tehot katoavat pitkällisen kaupunkiajon jälkeen. Kesken ajon ne eivät koskaan katoa, vaan aina käynnistettäessä, eikä uudelleen käynnistäminen vaikuta asiaan mitään.

Vastaavanlaisista ongelmista olen täältä foorumilta jo lukenutkin mutta ihan samanlaisia tilanteita ei ole tullut vastaan. Ehkä joku siis osaisi auttaa tämän kirjoituksen perusteella.:)

Autoon on siis vaihdettu tämän vian tiimoilta ilmamassamittari, ilmamäärämittari, ahtopaineen säätösolenoidi sekä kaasuläppä. Näiden lisäksi turbo on käyty tarkistuttamassa, silloin vika ei ollut päällä ja tulos oli, että turbo on kuin uusi.

Autosta on luettu vikakoodeja useampaan kertaan ja niiden perusteella noita osia on sitten vaihdeltukin. Tänään viimeksi luettiin vikakoodit ja ne ilmoittivat ainoaksi viaksi ahtopaineanturin, joka onkin seuraavaksi vaihtovuorossa.

Alkaa vähän vaikuttaa, että vika on ja pysyy samana mutta vikakoodit ilmoittaa uutta kohtaa sitä mukaa, kun vanhoja ehtii vaihtaa. Löytyisikö täältä ketään, jolla olisi ollut samanlainen ongelma tai joka muuten osaisi auttaa?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 30.5.2012 8:17

saattaapi olla egr rikki.. ainakin se saa tuon valon palamaan.

mariko
-
Viestit: 146
Liittynyt: 27.9.2008 17:15

ViestiKirjoittaja mariko » 30.5.2012 8:55

Veikkaan samaa,ainakin itsellä oli egr antautunut ja heitti samat tekstit.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 30.5.2012 9:19

Auto pitäisi diagnosoida kunnolla. Asiaa tunteva ja VCDS:n hallitseva henkilö saa vian nopeasti selville.

laurak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.5.2012 23:03

ViestiKirjoittaja laurak » 30.5.2012 10:28

Eikö tuo kaasuläppä ole egr / jotain siihen liittyvää? Näin korjaamolta minulle suomennettiin, ja korjaaja katsoi, että egr on uuden näköinen, joten lienee vaihdettu.

En tiedä mikä VCDS on, pitänee kysellä jos jollain korjaamolla olisi se käytössä.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 30.5.2012 13:47

Vcds eli vanhalta nimetään vag-com on diaknostiikkajärjestelmä/ohelma, millä auton "aivot" eli ecu:n ja siitä tulevaa dataa voi lukea. Tuolla tsekataan mm. vikakoodit. Egr ja kaasu/sammutusläppä eivät ole sama asia. Sammutusläppä on yleensä imusarjan alkupäässä ja egr on pako- ja imusarjan välissä. Eli egr on laite joka kierrättää pakokaasut takaisin moottoriin, tällä vaikutetaan päästöihin, kuten typen oksideihin. Eli autoa tarvitsisi tutkia läppärillä ajon aikana, jotta saataisiin tiettyjä arvoja mm. egr:n toiminnasta.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 30.5.2012 18:48

Johtosarja vikoja ollut noissa paljon.

laurak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.5.2012 23:03

ViestiKirjoittaja laurak » 30.5.2012 19:09

Johdotusasioita olisin halunnutkin autosta tarkistuttaa, mutta viimeisin korjaaja oli sitä mieltä, että auto olisi rikki koko ajan, jos johdoissa olisi vika. Nythän tehot katoaa + varoitusvalo syttyy täysin satunnaisesti, välillä auto toimii ihan normaalisti.

Kiitos vastauksista, tuo vcds vaikutti nyt sellaiselta jota kannattaa kokeilla seuraavaksi! Palailen sitten asiaan kun on taas vähän enemmän tietoa ja vaihdettuja osia. :)

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 31.5.2012 20:51

Se tehojen katoaminen johtuu varmaan siitä että kone menee turvatilaan eli lakkaa ahtamasta. Palautuuko tehot käyttämällä auto sammuksissa ja avaimet irti virtalukosta?

Käytä koneessa kiinni niin eiköhän se sillä selviä. Joku anturi antaa vaan virheellisen signaalin ja kone menee vikatilaan siitä.

laurak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.5.2012 23:03

ViestiKirjoittaja laurak » 31.5.2012 22:10

Auton sammuttamisella, avaimien irrottamisella tms. ei ole vian ilmenemiseen mitään vaikutusta. Eräällä korjaamolla tuosta turvatilasta kerrottiinkin, mietin vain, että voiko olla kyse turvatilasta silloinkin kun tehot katoavat vaikka varoitusvaloa ei syttyisikään.

Onhan tuota vikaa nyt jo yli vuoden yritetty korjata, kun yhden viallisen osan ehtii vaihtaa niin heti kohta on seuraava anturi, mittari tai mikä milloinkin viallinen.. :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 31.5.2012 23:01

Varmaan ahtopaineet piikkaa yli kun kerta BKD koneinen VAG.

vwtd
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.12.2003 1:04

ViestiKirjoittaja vwtd » 2.6.2012 22:19

itsellä samoja oireita ja osia testattu / vaihdettu repullinen..

johtosarjan liittimet purettu ja joka pinni puristettu uusiksi.. moottorin ohj. laitteen liitin pinnit tinattu uusiks.

ihme vikoja vain ilmaantui.. nyt muutamia päiviä ollut uusi (käytetty) ohjainlaite ja vielä wörkkii. saa nähdä miten käy, eli oliko vika ohjainlaitteessa..

laurak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.5.2012 23:03

ViestiKirjoittaja laurak » 11.6.2012 22:04

Kerro ihmeessä oliko ohjainlaitteen vaihdolla vaikutusta asiaan. Toki jos vika on samantyyppinen kuin täällä niin se saattaa ilmaantua takaisin vasta pitkähkönkin tauon jälkeen..

Eräässä vikadiagnoosipaperissa lukee "ohjainlaite, viallinen, staattinen", mutta kun samaa ilmoitusta ei viimeisimmissä testauksissa ole tullut, en näe aihetta sellaiselle huolelle jota uuden ohjainlaitteen hinta väistämättä herättää. Eipä siinä diagnoosissa kyllä lukenut edes, että mikä ohjainlaite, liekö sellaisia autossa montakin.

Jos nyt vielä hieman päivittäisin autoni taudinkuvaa: ahtopaineanturi on nyt vaihdettu eikä toimenpiteellä ollut toivottua vaikutusta. Huomenna otetaan sen kanssa revanssia, testeri kun ilmoitti samaisen osan vialliseksi heti vaihdon jälkeen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.6.2012 23:06

VIka on niissä ahtopaineissa, siksi tuuttaa tota anturin vikakoodia..

Mutta ahtopaineanturin johtosarjavikoja näissä on kyllä ollut

laurak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 29.5.2012 23:03

Vika löytyi

ViestiKirjoittaja laurak » 27.4.2013 11:07

Liki vuoden asiaa varmisteltuani uskallan sanoa, että vika löytyi ja auto on ehjä.

Ongelman aiheuttivat jotkin turbon ilmanottoputkien (tai joidenkin sellaisten) hapertuneet tiiivisteet. Kun ne vaihdettiin, oli auto taas kuin uusi. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa