Kertoisiko joku miten tuo vapaakytkin testataan onko kunnossa vai ei.?
Auto on 1997 vuosimallia 1.9tdi ja moottori afn.
Passat laturin vapaakytkin
Valvoja: ffp jäsenet
Remmi pois ja kokeilee pyöritellä, myötäpäivään laturi pyörii mukana ja vastapäivään pelkkä hihnapyörä.
Tai hihna paikallaan käännät laturia tuuletinsiivistä myötäpäivään (auton oikealta puolelta katsoen), pitäisi pyöriä vapaasti.. toiseen suuntaan ei pyöri. Ja kun laturissa on siellä sisällä ne tuuletinsiivet ja ruuvimeisselin päällä sitä kääntelet, niin varo ettei tule vaurioita käämeihin :)
Tai hihna paikallaan käännät laturia tuuletinsiivistä myötäpäivään (auton oikealta puolelta katsoen), pitäisi pyöriä vapaasti.. toiseen suuntaan ei pyöri. Ja kun laturissa on siellä sisällä ne tuuletinsiivet ja ruuvimeisselin päällä sitä kääntelet, niin varo ettei tule vaurioita käämeihin :)
Lainaan ketjua, kun osittain samaan asiaan liittyy.
Omassa Passatissani kuuluu silloin tällöin kilkatus apulaitehihnan luota. Pyysin korjaamolla tarkistamaan vapaakytkimen kunnon. Vapaakytkin itsessään oli kuulemma kunnossa, mutta hihnapyörässä tuntui väljyyttä (laakeritko?).
Laturil taitaa olla alkuperäinen eli kilometrejä takana sen 270tkm . Taitaa olla viisainta vaihtaa koko laturi vai?
Onko kokemusta hihnapyörän vaihtamisesta laturiin? Jos, niin minkä hintainen oli?
Omassa Passatissani kuuluu silloin tällöin kilkatus apulaitehihnan luota. Pyysin korjaamolla tarkistamaan vapaakytkimen kunnon. Vapaakytkin itsessään oli kuulemma kunnossa, mutta hihnapyörässä tuntui väljyyttä (laakeritko?).
Laturil taitaa olla alkuperäinen eli kilometrejä takana sen 270tkm . Taitaa olla viisainta vaihtaa koko laturi vai?
Onko kokemusta hihnapyörän vaihtamisesta laturiin? Jos, niin minkä hintainen oli?
Vapaakytkin itsessään oli kuulemma kunnossa, mutta hihnapyörässä tuntui väljyyttä
Vapaakytkin on sen koko hihnapyörän sisällä. Jos siellä välystä niin se hihnapyörä/vapaakytkin paskana tai sitten laturin laakerit paskana.
Kannattaa yleensä vaihtaa se koko paketti. Tuppaa olemaan ne hihnapyörät kalliita.
Sitten siihen vapaapyörään yleensä tarttee sellasen erikoistyökalun.
Toinen mistä näkee paskana olevan vapaapyörän on sellanen että koneen käynnistyksessä ja sammutuksessa hihnankiristin heilahtaa aika reilusti ja tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla se tärisee aika paljon kun se laturi nykii sitä hihnaa eri tahtiin kuin kone.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa