Passat laturin vapaakytkin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

__joni__
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.11.2010 0:12

Passat laturin vapaakytkin

ViestiKirjoittaja __joni__ » 26.5.2012 13:29

Kertoisiko joku miten tuo vapaakytkin testataan onko kunnossa vai ei.?
Auto on 1997 vuosimallia 1.9tdi ja moottori afn.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 26.5.2012 14:22

Remmi pois ja kokeilee pyöritellä, myötäpäivään laturi pyörii mukana ja vastapäivään pelkkä hihnapyörä.
Tai hihna paikallaan käännät laturia tuuletinsiivistä myötäpäivään (auton oikealta puolelta katsoen), pitäisi pyöriä vapaasti.. toiseen suuntaan ei pyöri. Ja kun laturissa on siellä sisällä ne tuuletinsiivet ja ruuvimeisselin päällä sitä kääntelet, niin varo ettei tule vaurioita käämeihin :)

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 19.5.2014 20:19

Lainaan ketjua, kun osittain samaan asiaan liittyy.
Omassa Passatissani kuuluu silloin tällöin kilkatus apulaitehihnan luota. Pyysin korjaamolla tarkistamaan vapaakytkimen kunnon. Vapaakytkin itsessään oli kuulemma kunnossa, mutta hihnapyörässä tuntui väljyyttä (laakeritko?).

Laturil taitaa olla alkuperäinen eli kilometrejä takana sen 270tkm . Taitaa olla viisainta vaihtaa koko laturi vai?

Onko kokemusta hihnapyörän vaihtamisesta laturiin? Jos, niin minkä hintainen oli?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 19.5.2014 21:00

Vapaakytkin itsessään oli kuulemma kunnossa, mutta hihnapyörässä tuntui väljyyttä


Vapaakytkin on sen koko hihnapyörän sisällä. Jos siellä välystä niin se hihnapyörä/vapaakytkin paskana tai sitten laturin laakerit paskana.

Kannattaa yleensä vaihtaa se koko paketti. Tuppaa olemaan ne hihnapyörät kalliita.
Sitten siihen vapaapyörään yleensä tarttee sellasen erikoistyökalun.


Toinen mistä näkee paskana olevan vapaapyörän on sellanen että koneen käynnistyksessä ja sammutuksessa hihnankiristin heilahtaa aika reilusti ja tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla se tärisee aika paljon kun se laturi nykii sitä hihnaa eri tahtiin kuin kone.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 19.5.2014 22:23

Mitäs haittaa tuosta on jos pyörii molempiin suuntiin kiinteesti, niinku itellä on viimeset 4v tehny..

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 19.5.2014 23:38

No ainakin täällä lähti kesken ajon koko hihnapyörä kävelemään kun oli paskana.. Kitisi aluksi muutaman viikon. alh iv golffi oli kyseessä. Tehdaskunnostettu laturi tais maksaa 130e kun hihnapyörä 50e muistaakseni. Uus laturi tuli laitettua kun oli ajettukin jo yli 300tkm.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 20.5.2014 8:44

Se että hihnapyörä on jumissa rasittaa enemmän hihnaa ja varsinkin hihnankiristintä. Riskinä on että hajoaa ja lähtee joku päivä kävelemään.. yms..

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 20.5.2014 9:17

Karkeampi ääni siitä ainakin lähtee, kun tuo vapaapyörä on jumissa.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 20.5.2014 12:40

Aloin vaan joskus ihmetteleen että kuuluu jakopäästä sirinää, ensimmäinen ajatus et apulaitehihnan kiristin rikki, vaihdoin sen ja edelleen vaan kuuluu, paikallistin sitten laturiin mutta en ole mitään tehnyt kun kuitenki lataa iha normaalisti..

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 20.5.2014 13:38

Omasta AVF-koneellisesta katkesi pitkään rikki olleen vapaapyörän takia kiristimen pultti, ja koko kiristin pyörineen sukelsi alaspäin kohti alapään pyörää. Onneksi tyhjäkäynnillä niin ettei ottanut jakopään koteloa ja sen -hihnaa mukaansa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa