1.9 TDI ja EGR:n tulppaus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

1.9 TDI ja EGR:n tulppaus

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 13.5.2012 23:44

Reilu kuukausi takaperin meikästä tuli sitten 4-koppaisen Golffin omistaja. Kärryn vuosimalli on 2003. Kone on 1.9TDI, tehtaan mukaan 74-kilowattinen .

Nykyisestä kW-määrästä en mene takuuseen nimittäin koneeseen flässättiin eilen (SKN:n pajalla Bernsdorfissa) virityssofta :-) Virityksen jälkeen on ruvennut vielä enempi haittaamaan se minkä tunsin jo alussa: täyskaasukiihdytyksessä kone ikäänkuin ravistelee aavistuksen eli kiihdytys ei ole aivan tasainen. Veikkaan että syypää löytyy imusarjasta joka on täynnä EGR-sontaa. Tarkoitus on putsauttaa imusarja ja samalla tukkia koko EGR. Sytyttääkö vikavalon ja jos niin miten ongema kierretään?

Aikoinaan DTi-Vectrasta tulppasin EGR:n (sen jälkeen kun autosta oli kadonnu tehot ja syylliseksi löydetty tukossa ollut imusarja) ihan kotikonstein OCF-foorumin neuvoilla. EGR-letkuun "herne" ja yhteen lpt-anturijohtoon sopivankokoinen sarjavastus. Miten mahdetaan homma hoitaa volkkarin maailmassa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 14.5.2012 0:16

Voisiko väristykset tulla pohjaavasta kaksoismassavauhtipyörästä?

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 14.5.2012 6:59

Joissan lastuissa tulee "mukana" tuo EGR tulppaus.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

poissulkua

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 14.5.2012 8:21

Lastua ei vaihdettu, se vain flässättiin uudelleen. Homma ei sisältänyt EGR:n tulppausta.

Kaksoismassavauhtipyörän vaikutuksesta en tiedä, mitä se pohjaaminen tarkoittaa? Voiko se pohjata vakiokoneellakin? Miten korjataan?

Virittäjä sanoi koeajolla (suorituskykylukemat mitattiin ennen ja jälkeen) että kone ei vaikuta aivan normaalilta, hänkin kaiketi huomasi sen ravistuksen. Kun kysyin voisiko syypää olla EGR niin hän piti sitä mahdollisena.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 14.5.2012 8:26

Itselläni kaksoimassa rupesi täristämään softauksen jälkeen. Vääntöjä rajattiin alakierroksilla mutta silti vähän jurisee jos vedän nelosella kaasun pohjaan alle 2000rpm. Kova vauhtipyörä ja kytkinpaketti odottaa asentamista..

Mutta siis, ettei olisi sullakin toi kaksoimassa? Jyrisee jossain 1500-2200rpm välissä.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 14.5.2012 9:20

Paljonko ajettu ? Lienee oleellinen tieto, kaksoismassa väsähtää 200-500tkm välillä. Itsellä meni samasta koneesta 250tkm, ja auto aivan vakio.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

detaljeja

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 14.5.2012 10:45

Autolla on ajettu vasta 175tkm.

Ravistaminen ei tunnu tasakierroksilla ajettaessa eikä pienehköillä kierroksilla ylipäänsä ollenkaan. Se alkaa vasta lähempänä kahta tonnia ja jatkuu niin kauan kuin täyskaasukiihdytystä jatketaan (en kyllä yleensä nosta kierroksia minnekään viiteen tonniin niin että en osaaa sanoa onko tuolla ravistamisella ylärajaa).

Kytkin menee kyllä vaihtoon jossain vaiheessa, virittäjäkin huomasi että siinä on sanomista.
Onko tuo ravistaminen kaksoismassavauhtipyörän ominaisuus vai vika? Mitä semmoinen kova vauhtipyörä maksaa?

Ja tuon imusarjan putsautan joka tapauksessa, ja samalla tukin tai tukitutan EGR:n.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: eikö kenelläkään ole kokemuksia 1.9TDI:n EGR:n tulppaamisesta ja mahdollisen OBD-vikakoodin ohittamisesta?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.5.2012 15:03

Mahdolliset OBD vikakoodit saa pois ohjelmoimalla ecu uudelleen, eli ei riitä mikään vag-com kikkailu.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 14.5.2012 19:02

Kaksoimassavauhtipyörä on vaimentamassa voimansiirtoon tulevia värinöitä/tärinöitä. Vauhtipyörä on 2-osainen ja vaimennettu toisiinsa jousilla. Ajan myötä jouset kuoleentuvat ja sitten joustovara loppuu ja rauta täristää suoraan rautaa vasten. Aivan finaalissa oleva kaksoimassa alkaa jo pitää tyhjäkäynnillä rallatusta ja muutenkin outoja ääniä. Tärinät saa aikaan juuri tilanteessa missä vääntöä on eniten pelissä ja etenkin lastutetulla kun jousien voima ei enää riitä vaimentamaan tärinää ja taas tulee pohjaaminen.....
Tajusikohan tuosta kukaan ja meniköhän edes sinne päin :D

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 15.5.2012 21:40

ravistaakose rattia? sisemmät murrokset väljät?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 17.5.2012 6:49

Kokeile irrottaa EGR:ltä alipaineletku. Jos ei vikakoodeja niin tukkoon vaan.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.5.2012 12:06

^ väittäisin ettei onnistu, kyseessä ilmeisesti pump duse malli. ohjelmointi ainut tie poistaa käytöstä egr. Kyseinen värkki muutenkin ongelmallisempi verrattuna edeltäjiinsä "viritettäessä". Kaksoismassa hyytyy ja vnt ahdin jumettaa. Itselläkin vastaava kampe ahtaa milloin mitäkin ja siipien puhdistus esissä. Alavääntöä rajattu ohjelmalla, että ottaa maltillisemmin. Muutoin tuo kaksoismassa olisi kyllä kovilla. Nyt 145 hp/ 300 nm ohjelma. Jos alavääntöä ei rajata vaan otetaan vain alle 2000 rpm lisää ulos niin 1. ongelma on kaksoismassa joka alkaa ravistaa kuin epileptikko.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.5.2012 14:18

Mulla ATD pumpparissa nyt 133/338 lukemat ja kaksoismassa ei ole oireillut vielä mitenkään. Ohjelma onkin noin 1900rmp saakka hyvin lähellä vakiota tai vakio ja sen jälkeen nousee ahdot 0.9->1.3bar. Ja mulla syttui samantien vikavalo egr tulppauksen jälkeen ja ohjelmoimalla sai pois.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.5.2012 16:19

Kysytääs tässä ettei tarvi uutta ketjua tehdä.

Vedettiin tuon AHUn keula auki remmin vaihdon yhteydessä, ja siitähän oli helppo sitten ottaa imusarjakin irti. Ei siellä kauheasti sontaa ollut, mutta polttoöljykylpyyn lähti silti.

EGR tietysti tulpataan, mutta mihin väliin ne laikat pistetään Onko tuossa alimmassa kuvassa AHUn EGR-venttiili? Eli molempien noiden tiivisteiden paikalle sokeat laikat?

Kuva
Kuva
Kuva

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.5.2012 7:11

Jos vaan tulppaat ton niin ei ole väliä kumpaan päähän sen laipan laitat. Jos poistat koko putken ja venttiilin niin paksummat laipat kumpaankin päähän. Molempiä löytyy jokunen kappale hyllystä. Laita privaa jos tarviit. Paksuihin laippoihin on helppo tehdö samalla vaikka ahto ja pakopainemittareille lähdöt.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.5.2012 7:15

Mitä sanoo katsuri jos tuon venttilin jättää kokonaan pois?

Tarkoitus on tänään (viimeistään huomenna) saada paska takas kasaan, joten eiköhän tuohon tehdä tuplavarmistus ja molemmat päät laipalla umpeen. (Vai asutko jossain Porin nurkilla että vois tänään noutaa?)

update. Passatti kasassa ja kulkee kuin sveitsiläinen käkikello. Molemmissa EGR:n päissä sokeat laipat ja lisävarmistuksena vielä 6mm katkaistu pultti tungettiin alipaineletkuun. Kyllähän tuo vääntää varsin mukavasti alhaalta asti, tuntuu siltä kuin olisi pahin turboviive poistunut. Seuraavaksi sitten katselemaan uusia suuttimia ja ahdinta ja kytkintä ja ja ja.. :D

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 20.5.2012 14:40

Näkeneekö katsuri suojamuovin alle jos se kiinni on? Toisaalta peltilätkä tuohon väliin on helppo ja hyväksi todettu ratkaisu.

TINTTI
-
Viestit: 26
Liittynyt: 12.9.2005 19:57

ViestiKirjoittaja TINTTI » 19.7.2012 13:06

Eli jos ATD:n EGR:n tulppaa sokealla lätkällä ja ohjelmoinnin yht. softasta ottaa EGR:n pois käytöstä + tyhjentää vikamuistin, ei EGR herjaa enää jatkossa ajotietokoneeseen/mittaristoon syty valoja, ONKO NÄIN? HERJAAKO KATSASTUSMIES PÄÄSTÖJÄ OTTAESSA? Jos tietoa niin laittakaa vastausta!!!

Onko tietoa kuka tekee ko. ohjelmointitöitä?

Mulla meni just EGR vaihtoon mutta jos sen kerran ATD:ssa (74kw puppusuutin) voi ohittaa softalla (vaihtamatta osaa) vois noikin rahat sijoittaa tuohon ohjelmointiin + saisi kyytipoikana lisää vääntöä nakuun!!!

27.07.2012 edit:

Nyt on nakusta EGR ohjelmallisesti tulpattu (samalla lähti MAF ja tuli pikkasen tehojakin lisää) eikä tietokone herjaa. Eli toistaiseksi kaikki hyvin - problem solved!

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 6.2.2013 8:33

Tulppaa vaan EGR ja lastuta samalla. Ei herjaa katsari mitään päästöistä kun ei vaikuta mitattaviin päästöihin.

Lahdessa oman autoni lastutti Powerbyte.fi

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

Päivitystä

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 6.2.2013 11:12

Päivitystä alkuperäiseen juttuun. Käytin siis kesällä Golfin pajalla. Kaikesta päätellen kaksoismassavauhtipyörä oli tärinän aiheuttaja. Eli kytkin vaihdettiin ja samalla EGR tulpattiin. Kaksoismassavauhtipyörää ei varaosana enää saanutkaan, ovat älynneet että ei niitä kannata laittaa kun ei ne kestä. Perinteisen mallinen vauhtipyörä tuli sitten tilalle ja se oli onneksi vähän halvempikin.

Tärinä kyllä lakkasi ja kytkin ei ole enää samanlainen "töksy" kuin ennen. Mutta mutta. Täyskaasukiihdytyksessä on havaittavaissa jonkinlaista "aaltoilua". Voisiko se olla MAF? Aikoinaan Vectrassa (-98 2.0DTi, ajettu silloin 200tkm) mulla oli vähän samantyyppistä vikaa. Se korjaantui ilmamassamittarin vaihdolla.

"Tyhmää" kysymystä vielä tuosta ilmamassa-anturista. "TINTTI" antoi ymmärtää että MAF voidaan poistaa ja että sillä olisi suotuisa vaikutus tehoihin. Olen ymmärtänyt että MAFilla on tärkeä tehtävä turbon ohjauksessa. Miten ilmamassatietoa käytetään ja miten sen puuttuminen parantaa koneen tehoja? Mulla on siis edessä tod.näk. MAFin vaihto tai poisto ja nyt askarruttaa että kumpi kannattaa. En tiennytkään että MAFin voisi noinvain poistaa. Mekaaninen poisto onnistunee kotikonstein mutta sitten pitää varmaan taas ronkkia sitä ECUa...

Eli jos joku voi selventää tuota MAF-asiaa niin olisin kiitollinen.

TINTTI
-
Viestit: 26
Liittynyt: 12.9.2005 19:57

ViestiKirjoittaja TINTTI » 6.2.2013 11:44

Vikaava MAF teki mulla BMW e46 320d sen että mentiin parhaimmillaan alle 5l/100km kulutuksessa mutta kiulu ei kiihtynyt enää mihinkään. Jos ottaa pois niin sama tulos käsittääkseni. Mulla kaikki auton konetilassa fyysisesti paikallaan edelleen (EGR + MAF) mutta ohjelmallisesti ohitettu, EGR sulkeutuu kun koneen käynnistää, tarvittavat arvot otetaan muualta ajotietokeesta ja vikakoodeja ei ole sen koommin esim. EGR:stä tullut.

Päästöt oli myös ok, ei savuta ja leima kivutta =)

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

MAFin kohtalo

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 6.2.2013 13:21

Ok, siis EGR ja MAF ohitettiin ohjelmallisesti. EGR:n ymmärrän miksi semmoinen koneeseen laitetaan (typen oksidit blah blah blah) mutta että myös MAF on täysin turha laite moottorin kannalta! Luulin sen olevan hyvinkin tarpeellinen kikkula.

Mitä maksoi MAFin ja EGR:n konffaus? EGR ei ole mulla enää pelissä mukana mutta MAF on se mikä nyt kiinnostaa.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 6.2.2013 16:58

MAF on välttämätön ainoastaan EGR:n takia, vaikka sitä muuhunkin hyödynnetään. Poisto on mahdollista ohjelmallisesti jos luopuu samalla EGR:stä. Muihin toimintoihin ilmamäärä voidaan laskea TDI:ssä muiden vähemmän vikaherkkien anturien perusteella. Oikein tehty MAF:in poisto ohjelmasta ei sinänsä lisää tehoa, eikä muutenkaan käytännössä vaikuta koneen käyttäytymiseen, pl. tuo EGR.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 6.2.2013 17:17

ahaa! kiitos selventävästä vastauksesta. hyvä etten lähtenyt MAF-ostoksille. lähdenkin konffauttamaan sen pois pelistä. tuo oli hyödyllinen tieto että MAF on vain EGR:ää varten.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 7.2.2013 10:44

ääh! vähän lisää hämmennystä kehiin. kävin aamulla lähipajalla, joka sen EGR:nkin tulppasi. mekaanikko kävi koeajolla ja tunnisti ongelman, kiihtyvyyden epätasaisuuden tietyillä kierroksilla. sanoi että ei ole varma aiheuttajasta, mutta EGR:n tulppaus saattaa olla palanut pois! onko kellään kokemusta miten semmoinen oireilee?

Sanoin että voisihan se EGR:n ja MAFin sammuttaa ohjelmallisesti, johon vastasi tietonaan että sitä ei heillä pysty tekemään, ainoastaan Volkkarin liikkeessä. Noh, ei tainnut äijän tiedot olla ihan ajan tasalla, eihän tehotunauksiakaan teetetä Volkkarilla...

Voisi seuraavaksi kiskaista MAFin johdon irti ja kokeilla mitä tapahtuu. Jos oireet poistuvat niin taudinkuva on selvä. Sitten tarttee vain löytää paikka jossa nuo EGR ja MAF voidaan ohittaa ohjelmallisesti. Eiköhän täältä Saksanmaalta, Klonksvaagenin kotimaasta semmoiseenkin paja löydy! Ellei muualta niin vien Bernsdorfiin jossa tehotunauskin tehtiin.

meitsiii
-
Viestit: 3
Liittynyt: 8.5.2012 22:27

ViestiKirjoittaja meitsiii » 2.5.2013 16:13

Mites tollanen 1.9tdi:n (avf) egr:n tulppaus mitä kaikkee pitää tehdä? laippaputken väliin mutta miten se alipaineohjaus pitää suorittaa tai mitä sille tehdään?

TINTTI
-
Viestit: 26
Liittynyt: 12.9.2005 19:57

ViestiKirjoittaja TINTTI » 2.5.2013 16:18

Ei mitään laippoja tms. juttuja vaan pelkästään softalla disabloidaan EGR ja thats it! Samalla lailla myös MAF:lle mahdollista tehdä / hakea arvot muualta.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.5.2013 11:19

suosittelen ottamaan sen egr-metalliputken kokonaan pois. Teet itse 2-3mm paksut laipat tai ostat täältä. Pääset sitten 2 mutterin avaamisella käsiksi turbon imupuolellef jonne saa stryyttailla mr.musclea aina aika ajoin.

softalla sen EGR:n saa pois joo, mutta jos se venttiili on paskana niin sehän falskaa sitten pikkuhiljaa.


...samaan vaivaan lähtee melkein imusarjakin irti, AVF:ssä ei mitään ongelmia, kaikki pultit on helposti irroitettavissa.

PMM
-
Viestit: 13
Liittynyt: 11.9.2009 22:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja PMM » 5.8.2013 14:40

Onko jollain heittää ASV-koneelle EGR tulppalevyn mittoja? Nopeuttaisi hommaa kun olisi levyt valmiina. Googlesta paha etsiä ASV'tä. Tulee vain roppakaupalla juttua Anti Shudder Valvesta...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 5.8.2013 14:42

Ihan sama EGR tulppa siihen käy ku muihinkin konetyyppeihin. Esim. ALH, AGR, AHF, AVF jnejne...

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

update

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 12.8.2013 18:01

Vähän päivitystä tähän.

Vaikka tehotunauksen tekemisestä on jo reippaasti yli vuosi niin ajoin rohkeasti kyseiselle virityspajalle ja kysyin voivatko tutkia johtuisiko moottorin hienoinen nykiminen täyskaasukiihdytyksessä jotenkin siitä virisoftasta. Silloin viime vuonnahan virittäjä kommentoi että mulla on kytkimessä vikaa. Ja niin olikin, kaksoismassavauhtipyörä oli tullut maaliin. Sittemmin vaihdatin kytkimen ja uudessa ei muuten enää kaksoismassavauhtipyörää ole. Niitä ei kuulemma enää asenneta kun tahtovat vikaantua vanhemmiten. Niinpä.

No, virittäjä kävi koeajolla ja havaitsi kyseisen nykimisen. Arveli että turbossa tai pumppusuuttimissa voi olla jotain sanomista, mutta vika on sen verran lievä että sitä on vaikea paikallistaa. Puukotti sitten tunaussoftaa vähän, niin että lisäteho tulee mukaan hieman pehmeämmin.

Se auttoi. Nykiminen vaimeni lähes huomaamattomaksi. Häiritsevää se ei ole enää lainkaan, jos se oli sitä alunperinkään. Sain muutoksen vieläpä takuisiin. Kyllä tuolla nyt ajelee pois tiehensä. Jos vika jossain vaiheessa pahenee, sitten sen aiheuttajakin varmaan löytyy. Tuumasi että samalla myllyllä varustettuja koneita on viritetty pari-kolmekymmentä ja tämä oli ensimmäinen missä oli tämmöistä vikaa. Varmaan siellä sitten on jotain pientä turbossa, pumppusuuttimissa tai jossain muualla ja tehonlisäys toi sen paremmin päivänvaloon.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 12.8.2013 18:33

Siinä hyvä syy miksi kannattaa aina ottaa VCDS:llä logit softauksen jälkeen. Turbon paineet ja N75 tarkkailuun. Jos turbopaineet pyrkii nousemaan yli pyydetyn ja samalla Pressure limit läheellä, aiheuttaa pumppaamista ahdoissa. N75 ohjelmoinnilla yleensä päästään tästä eroon.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 12.8.2013 18:46

nyt meni ihan yli hilseen. saisko suomeksi?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 12.8.2013 18:58

eli n75 kautta rajoitetaan aiheetonta ahtojen nousua joka tuntuu pienoisena nykimisenä kun ahdot seilaa.. näin tämän ymmärsin
mulla ollut ajoittaista nykimistä, lähes huomaamatonta, vikaa vaikee lähteä etsimään kun varsinaista vikaa ei edes ole ja tulee kerran pari viikossa.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 12.8.2013 23:51

niin mikä tämä N75 on? joku ECUssa oleva aliohjelma vai mikä? ja miten semmoinen nykiminen jossain lokissa näkyy?

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 13.8.2013 6:29

Minuakin ruvennut tämä paljon puhuttu N75, hakemalla löytyy liian monta vaihtoehtoa.

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34

ViestiKirjoittaja nelikko » 13.8.2013 9:55

N75 löydätte konehuoneesta ko seuraatte turbon kellolta lähtevää alipaine letkua..

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 13.8.2013 10:09

joo ei oo pakko kertoa, jatkakaa vain arvuutteluleikkiä
ei tällä foorumilla kaikki oo automekaanikkoja
parhaiten tietää se joka osaa selittää asian kansantajuisesti myös tavallisille ihmisille, voihan olla että kyseiselle tasolle ei nämä salakielen puhujat yllä?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 13.8.2013 12:07

N75 venttiili säätää VNT ahtimen siipien asentoa.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 13.8.2013 13:31

litrahajua: olisko tosta linkistä apua

http://www.audi-sport.net/vb/a4-s4-foru ... vanes.html

melko alkupäästä löytyy kuva..

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 13.8.2013 13:51

hmmmm.... jaa että turbo täyteen uuninpesuainetta ja menoksi.... kuulostaa eksoottiselta.
ymmärsin kyllä 90% mutta huonolla säkällä juuri se 10% väärinymmärrys aiheuttaa että teen jonkun pienen mokan ja se turbo oli sitten siinä...
onkohan kukaan foorumilainen testannu tuota? päteekö työohje varmasti 4-Golfin 1.9Tdi-myllyn turboon? ohje suomeksi?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.8.2013 14:31

Täällä on yksi ketju tuolle uunipuhdistajalle ja kyllä, kokemuksia on useilta kymmeniltä eri nimimerkeiltä, mukaanlukien allekirjoittanut. Auttoi.

Paikallista EGR:n takaisinkierrätysputki pakosarjasta, irroita putki, tunge muoviletku kolosta sisään ja trööttaa muskelit ineen. Kasaa auto ja käy rallittelemassa.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 13.8.2013 14:34

lueppas tää topic läpi ja kokeile... enemmän positiivisia kokemuksia ku negatiivisia

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 13.8.2013 14:46

Kohtalaisen huvittava lukea, kun miltei kaikissa Dieselin vianhaku-langoissa ehdotetaan lopulta pellin alle Mr.Salihousua.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 13.8.2013 15:01

luin tuosta aiheesta englantilaiselta palstalta ja siellä sanottiin että konsti auttaa jos moottori menee limp-moodiin ("nilkuta kotiin"). ja että ei hyödytä mitään jos semmoista ongelmaa ei ole. siis jos se toimii, älä korjaa! ei mulla moottori mihinkään limp-moodiin mene.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.8.2013 17:08

N75 yksinkertaisesti selitettynä: magneettiventtiili joka muuttaa ECU:n sähköisen ohjaussignaalin alipaineohjaukseksi ahdinta varten.
Aloittajan tapauksessa ahtimen puhdistus saattaa hyvinkin auttaa "nykimiseen" jos syynä on takerteleva ahtimen säätömekanismi. Limb-modehan tulee vasta siinä tilanteessa kun se on niin pahasti jumissa ettei ohjaus enää kykene pitämään ahtopainetta alle ylärajan (n.1,5bar), pyyntihän on pajon alhaisempi ja jos mekanismi takkuaa niin se reagoi säätöön normaalia hitaammin, jolloin ohjaus on paljon normaalia suurempaa ja aiheuttaa ahtojen seilausta edes takas... Mitään haittaa ainakaan ei ko. toimenpiteestä ole.

Ja Daword: eikös sulla ole sen n75:n tilalla se egr-venttiili? Siinähän on muistaakseni huomattavasti ahtaammat kanavat jolloin säätö saattaa hyvinkin alkaa soutamaan edellä mainitulla tavalla (eli hitaus johtuu alipainepuolen kuristumisesta).... Eiköhän ne insinöörit ole ihan aiheesta suunnitellut "isoman" venttiilin sitä ahdinta ohjaamaan ;)

sami-p: eikös suuri osa näiden vehkeiden ongelmista jotenkin liity ahtimen toimintaan ;) Ei tuo "muskeli" toki kaikkia ongelmia ratkaise, pelkkä puhdistusainehan se vain on ;) ...ja ylilyönteihin olen kans törmännyt, eli et ihan puutaheinääkään puhu.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 13.8.2013 18:30

Liekö aloittajalla ahtopainemittaria kiinni jolla voisi vähän seurailla noita ahtoja ? Nykivä meno viittaa hyvinkin ahtopaineiden heittelyyn joka hyvin yleistä "juuttuvasiipisissä" ahtimissa. Vaihtoehdot kun on todennut, ettei pyydetty ahtomäärä toteudu vaan karkaa minne sattuu.(itsellä välillä jopa lähelle kahta kiloa) 1. turbo irti ja pajalle= 200e. 2. Auto pajalle ja turbo irti siellä=400 e. 3. Uusi turbo 700 e + asennus. 4. Mister Mucle= 3-4 e + hieman vaivannäköä. Itse valitsin puhdistusaineen. Ensimmäinen käsittely ei auttanut kuin päivän, mutta toisen käsittelyn jälkeen on tultu jo koko kesä ja nätisti pitää ahdot pyynnissä. Henkilö joka muskeli keskustelun aloitti olisi varmasti rikastunut, kun olisi pistänyt muskeli purkkeihin tarrat " turbon puhdistusaine" ja myynyt niitä 19.95 e hintaan. Loistava oli vinkki ja remonttirahat odottaa vielä omalla tilillä. Kiitosta vaan paljon puhdistusaine keskustelun aloittaneelle !

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

nyt vain uunia eikun turbon siipiä puhdistamaan....

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 14.8.2013 18:52

No peijoona, kai se täytyy sitten tuo uuninpuhdistusoperaatio turbolle tehdä kun sitä niin kehutaan! Haittaa siitä ei ainakaan pitäisi oleman, todennäköisesti jopa hyötyä. Mitään ahtopainemittaria mulla ei ole.

Eilen jo kiersin neljä ensimmäistä kauppaa Muskelivaahtoa etsien. Itse Herra Muskelia ei näkynyt ja jos ei sitä näy lopuissa neljässä kaupassakaan, niin saksalainen vastaava vaahto saa luvan kelvata. Eiköhän nuo ole pitkälti samaa ainetta. Alumiinin altistamisesta varoiteltiin ja herkästi syttyvää luvattiin olevan. Muoviletkuakaan ei tullut vastaan, täytyy lähteä erikoisliikkeistä kyselemään.

Sitten on vielä se operaation vaativin osa: oikean putkenpään esille kaivaminen! Golfin ATD-motukassa EGR-putki on niin piilossa ja ahtaassa paikassa että sitä ei muuten ihan käden käänteessä sieltä irroteta, molemmista päistä vielä jos pitää saada irti. Jos jollakin on vinkkejä kyseisen moottorin turbon "muskelointiin", niin kertokaa ihmeessä. Tämmöiseltä näyttää ATD-moottorissa (1.9Tdi 74kW) viidakko jonne pitäisi sukeltaa:

Kuva

Tuo putki jossa on tuommoista kurttua pätkä, lienee se egr-putki. Kuvasta katsottuna pitääkö irrottaa putken vasemmanpuoleinen pää, oikeanpuoleinen pää vai molemmat?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 14.8.2013 20:49

Irrotat sen pään minkä helpoiten saat irti. Letku sisään mahdollisemman syvälle ja vaahtoa perään.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 15.8.2013 0:27

Omassa ATD- borassa -03 74 kw lienee samanlainen konehuone. Ensimmäisellä putsauskerralla irrottelin paljon turhaakin roinaa edestä, mutta toisella kertaa selvisi jo helpommalla.
Egr putki irti molemmista päistä = 4 mutteria. 2 turbon päällä oikein päin ja yläpäässä on 2 kuusiokoloa ylösalaisin. suojamuovi tietenkin ensiksi irti. Tämän jälkeen mahtuu kuskin puolelta kurkistamalla/sitä ainetta laittamaan/ jos on ahtautta niin ilmanputsarilta tuleva haitariletku pois edestä. Alareiästä kun laittaa, egr putki kokonaan irti niin paremmin saa aineet perille. Autotarvikeliikkeestä kävin ohutta ja kirkasta muoviletkua jonka toisen pään väänsin mutkalle ja teipilla jumiin. Letkuun pieni reikä poralla ja siitä pilli sisään. Sitten kun ujuttaa letkun pään niin hyvin kuin saa ja liottelee huolella ajan kanssa samalla säätötankoa heilutellen niin pitäisi alkaa wörkkiä. Mittarin asentamista suosittelen. Siitä näkee sitten jatkossakin kun alkaa taas jumettamaan. Perstuntumalla vähän vaikea arvailla onko käsittelystä ollut apua vai ei. Vaikka vaeltelun tunne kiihdyttäessä häviäisikin voi se silti ahtaa mitä sattuu. Itsellä ainakin toimi ennen puhdistustakin ihan hyvin, mutta sitten kun katsoin koneella ahtopaineita niin alkoi tieto lisätä tuskaa. Turbo oli tekemässä nopeaa kuolemaa. Vikatilaan ei kyseinen kampe itseään laittanut, vaikka välillä ahtoi lähes kahta kiloa ennen muskelikäsittelyä.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 15.8.2013 23:12

kiitti vinkeistä, leinoan! tänään tutkin vähän miten hyvin tuohon pääsee käsiksi mutta itse operaation jäi viikonlopulle, pitää mennä firman autotallille säätämään kun ei mulla oo täällä riittävästi työkaluja. miksi egr-putken irrotit molemmista päistä? turbonpuoleinen pää lähti helposti irti ja putki tuntu kääntyvän helpon oloisesti sivuun. kuinka paljon meni letkua, 20 senttiä vai 2 metriä? mistä se säätötanko tuossa ATD-koneessa löytyy ja millä pelillä sait sen liikkumaan? oliko aluksi pahoin kankea ja liikkuko lopuksi paljain sormin?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.8.2013 20:02

Jos saat sen putken kääntymään sivuun niin ei tarvitse ottaa ylhäältä auki. itse en raaskinut kääntää ,kun siellä on se tiivistekin välissä jonka yritin pitää ehjänä. pari metriä kun ottaa letkua niin voi laskea ainetta selkä suorana menemään letkua myöten eikä tarvitse kyyristellä koneen ja rintapellin välissä. Tanko näkyy parhaiten kun kurkkaa vänkärin puolelta sinne koneen ja rintapellin väliin..Heiluttelin sitä sopivalla puukapulalla / ujutin yläkautta säätötangon yläpäähän kapulan ja sitten varmistin toisella kädellä että alapää pusyy paikallaan ja toisella kädellä annoin kepinpäästä tangolle humppaa. Herkkeni siinä määrin, että liikkui sitten jo jotenkuten käsin ilman apuvälineitä. Toiset kädet on tietysti tuolla kohti hyvä apu, Pihdeilläkin sitä voi tietty heilutella..

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 18.8.2013 1:36

Onkohan sun Borassa yhtä ahdas konehuone kuin Golfissa? En voi kuin ihmitellä miten olet päässyt käsiksi / mitä kaikkea olet joutunut purkamaan ennenkuin olet päässyt tuohon EGR-putken yläpäähän käsiksi. Sain vaahtopesuoperaation tänään tehtyä mutta huh, olipahan homma! Hyvin varustetusta autotarvikeliikkeestä löysin lopulta pissapojan letkua puolitoista metriä "K2r"-pullon kaveriksi (ei ollu muskeliherraa).

Ensin yritin purkaa jotain mokkulaa edestä siitä EGR-putken yläpään yläpuolelta, kunnes totesin että irrottamani 2 pulttia ei riitä, möhkäle ei liikahdakaan ja muita pultteja en löydä.

Sitten EGR-putken alapää irti. Se löysäsi helposti, eihän sitä tiivistettä tarvinnut yhtään murjoa. Mutta liikkuakseen enemmän siitä piti irrottaa semmoinen ihme musta haitake joka oli kolmella pultilla kiinni. Kaksi pulttia sai kohtuudella auki mutta kolmanteen ei saanut mitään muuta yhteyttä kuin näköyhteyden, niinpä päädyin vääntämään sitä haitaketta sen verran että EGR-putken laippa muljahti pois pinteestä. Letkua meni sisään ehkä 40-50 senttiä, en tiedä menikö riittävästi.

Turbo on todella piilossa ja kopeloin hyvän aikaa ennenkuin löysin jonkun liikkuvan osan, se lienee ollut se säätötanko. Siinä oli alle sentti liikevaraa. Puolentoista tunnin aikana yritin sitä nytkytellä mutta vaikea sanoa tuliko siihen yhtään lisää liikkuvuutta. Ei se liike ainakaan kauheasti keventynyt. Peukalolla sitä painelin, joskin pelkälle sormelle se oli vähän terävä/kivulias painettava, laitoin pullonkorkin väliin.

Koeajon perusteella vaikea sanoa muuttuiko mikään. Ehkä putsaus pitäis uusia ja antaa aineen muhia vielä kauemmin?

Olennaisia työkaluja vinkiksi:
- M10 hylsyavain
- H6 ja H5 kuusiokolohylsyavaimet
- lukkopihdit ilmakanavan klemmareita varten

Niin ja jotta homma olisi täydellinen niin onnistuin halkaisemaan jonkun letkun pään sieltä, ellei se ollut jo valmiiksi halki sitten. Semmoinen musta kymmenisen senttiä pitkä mutkalla oleva muovi/kumiletkun pätkä joka kulkee siitä EGR-putken alapään vierestä kytkimen kylkeen... vai ööh... onkohan se jarrujen pääsylinteri... Teippiä ympärille ja toivotaan että se ei ollut tärkeä :-o

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 18.8.2013 9:07

Kuulostaa, että golffin egr tsydeemissä on jotain eroa? Borassa pääsee egr putken yläkuusiokolo ruuveihin melko hyvin käsiksi kun vaan tietää missä ne sijaitsee. Pari tuntia annoin itse aineen vaikuttaa. ja tarkemmin kun muistelen niin turbon pesässä on omassani kiinteät pultit johon egr putken laippa painetaan ja muttereilla kiinnitys. Eli putken alapään sivuun kääntäminen on ainakin tuossa omassa mahdoton tehtävä.( joutuu nostamaan putkea pulttien mitan verran ennenkuin irtoaa) Eli sen takia otin omassa yläpäänkin auki.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 18.8.2013 10:47

Golf ja bora ovat täysin identtiset koriltaan ja tekniikka on sama.

Tuota kuvaa kun katson, näyttää että aivan kuin autossa olisi egr jäähdytin, se liittyy yleensä automaattiin. Jos jäähdytin on, se on hyvinkin paljon tiellä vs. ilman jäähdytintä.

Peili on kova sana ahtaissa paikoissa ja kamera, ensin tutkitaan työkohde, sitten vasta työklut käteen.

Letku lienee alipaineletku pääsylinterille?

Vnt liikuttelua voi esim. tehdä myös suoraan alipaineletkusta ruiskulla vetämällä, liikkuu hienosti.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 18.8.2013 18:05

en tiedä jäähdyttimestä mutta ihan manuaalinen loota tuossa rassissa on. tässä kuvaa siitä egr-letkun alapäästä:

Kuva

tuossa näkyy myös se letku jonka pää halkesi tai oli halki ja teippasin tuommoisella mustalla muoviteipillä. ei varmaan ole kovin kosher ratkaisu pitemmän päälle, kai se vaihtaa pitää. mikä tuon letkun virka mahtaa olla?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 18.8.2013 18:14

Letkun kautta menee alipaine jarrutehostimelle... jos se vuotaa, häviää jarrujen tehostus. Uusi letku vaan, taitaa vaan olla reilusti yli 50e hintaa letkun pätkällä.

Ja letkujen määrästä päätellen ja muutenkin miltä näyttää, kyllä tuossa on egr jäähdytin... ilman sitä olisi vain yksi putki egr venttiilin ja pakosarjan välillä.

Litrahajua
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.12.2007 11:50

ViestiKirjoittaja Litrahajua » 18.8.2013 18:42

vai että viidenkympin letkunpätkä, huh huh.. ite aatteln selvitä viitosella. ajan letkuliikkeen pihaan, irrotan letkun malliksi ja ostan pätkän semmoista letkua jolla tuon pystyy korvaamaan.

vielä tyhmä kyssäri, eikös tuon egr-putken alapäähän voi justiinsa laittaa sen sokean laipan? en tiiä miten se yksi paja sen tilaamani egr:n sulkemisen teki mutta ei ainakaan tuohon oltu pantu mitään. ehkä ne pissi mua iirikseen ihan pokalla. Kun uusin vaahtokäsittelyn joskus lähitulevaisuudessa niin voisinpa laittaa tuohon sen sokean tiivisteen samalla.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 18.8.2013 19:10

juu, ei näytä kuvassa tutulle. Itsellä ko. putki tulee suoraan turbolle ja se putken "alapää" on paljon alempana, siis ei pohjapanssarille päin enää paljon matkaa paljoa jää/ käsi suorana juuri yltää mutterit yläkautta avata. Eikä sitä letkuakaan sinne sisälle upponnut kuin ehkä 10 cm max ja oltiin ahtimen sisällä. Eli jostain syystä tuohon on se jäähdytin väliin ympätty/ sillehän se näyttää kuten jjj84 tuossa totesi. Se laippa homma ei omassani ainakaan toimi kun jättää herjaamaan häiriövaloa. Eli piti ohjelmoinnin yhteydessä ottaa se egr pois käytöstä. Sitä en tiedä mitä tekee jos on ohjelmoitu jo pois ja tulppaa silti, herjaako?onko edes lisäapua asiaan?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 20.8.2013 7:27

Oman ATD:n kun tulppasin niin ajelin huoletta eka useamman kuukauden vaikka vikavalo paloikin kun tiesi mistä se johtui. Keräsin vähän rahaa softaukseen ja softauksen yhteydessä poistettiin tuo EGR vikadiagnostiikka niin ei sytytä enää valoa. Voihan tuon vikadiagnoosin poistaa ilman tehojen nostoakin, mutta kun laittaa muutaman satasen lisää niin saa ~40hv/80Nm samalla lisää. Oman ECUni opetti tavoille PowerByte Lahdessa.


^^^^Noita poikittaiskoneisten EGR kuulereita ei ole itelle tullut vielä yhtään vastaan et kuinka harvinaisia sitten lieneekään ja millä logiikalla ne niitä joihinkin malleihin on laittanu ei osaa kyllä sanoa. Pois vaan. Youtubesta löytyy hyvä englanninkielinen video missä neuvotaan miten toi poistetaan.

Mulla on ainakin ylimääräsenä noita tavallisia EGR putkia imusarjan ja pakosarjan väliin jos sellasta kaipaat ton kuulerin tilalle. Samalla vaivalla sinne kyllä vaihtaa pelkät paksun "EGR delete" laipat. Pistä privaa jos kiinnostaa tulppauskamat.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 20.8.2013 8:41

On niitä. Ainakin yhdessä ARLmoottorissa tuli vastaan tuo egr jäähdytin. Ja kannattaa se alipaineletku vaihtaa, jos vuotaa niin en ihmettele jos ahdotkin seilaa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 13.10.2015 9:26

Sopiiko AVF:ssa tulpata EGR:n laipalla kiinni ilman ohjelmointia?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.10.2015 9:44

Vm2002 kyllä.

pasi-
-
Viestit: 97
Liittynyt: 31.7.2006 11:27

ViestiKirjoittaja pasi- » 13.10.2015 9:47

Juuri tulpasin EGR'n omasta AVB koneesta ja ainakin siinä moottorin vikavalo syttyi.
Sen poistamiseksi pitää ECUun ohjelmoida uusi softa ja se maksaa vissiin sen 300-400e. Melkeen samalla hinnalla saa siihen kylkiäiseks sitten vielä tehojen noston jos niin haluaa.

Jotkut ovat tuon valon saaneet pois vag-comilla ja se kokeilu olis mullakin tarkotuksena kokeilla kun saan käsiini toimivan kaapelin
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
To decrease the EGR rate, increase the number to the highest possible value (typically 33768).

schaltgetriebe
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.6.2014 10:37

ViestiKirjoittaja schaltgetriebe » 3.1.2016 11:32

moi, lainaan tätä topiccia, kun aihetta sivuaa omakin ongelma. Ensin hieman taustaa: Auto Seat Leon 1.9TDi 96kw (ASZ) vm. -04, 6-vaihteinen manuaali, ajettu 345tkm.

Vajaa 3kk sitten auto alkoi oireilla moottoritiellä vakionopeudensäädin päällä / tasakaasulla ajettaessa 120km/h vauhdissa (kierrokset ~2000rpm) siten, että kun tuli pientäkin vastamäkeä niin auto nyki ihmeellisesti. Heti kun lisäsi kaasua rupesi vetämään nätisti. Tätä jatkui noin 2kk / 7000km. Vika kuitenkin rupesi esiintymään useammin ja sen huomasi muillakin vaihteilla juuri tuossa 1600-2100rpm paikeilla pintakaasulla kihdytettäessä nykimisenä. Moottoritiellä kuulosti aivan kuin ahdot olisivat heitelleet ylös ja alas.

No sitten auto rupesi menemään jatkuvasti vikatilaan moottoritiellä 6-vaihteella ajessa tasaista 100-120km/h. Ensin nykimistä ja sitten vikatila. Sytytti moottorin häiriövalon ja tehot hävisivät olemattomiin. Juuri ja juuri kulki 120km/h tasaisella. Sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen tehot palasivat. Täyskaasulla auto toimi normaalisti, esim. 4-vaihteella pysty kiihdyttämään kaasu pohjassa läpi kierrosalueen, ilman vikatilaan menoa.

Rupesin vikaa selvittelemään ja antoi yhden vikakoodin: 17964 charge pressure control. P1556 negative deviation. Niinpä vaihdoin N75 venttiilin, kun siitä löytyi niin paljon juttua täältäkin foorumilta. Ei vaikutusta nykimiseen. Tarkistin alipaineletkut ja ahtoputkiston silmämääräisesti, ehjiltä vaikuttivat. Turbolle tein mr-muscle käsittelyn, vaikka säätötanko liikkuikin. Ei parantavaa vaikutusta nykimisoireeseen (paskaa kyllä varmaan lähti, sen verran savutti käsittelyn jälkeen, kun antoi vetoja). Putsasin myös egr venttiilin, mutta imusarjaa en pakkasessa parkkipaikalla jaksanut irroittaa. Käynti ehkä vähän pehmeni, mutta nykiminen ei hävinnyt.

Rupesin epäilemään siltikin ahtovuotoa, koska nykimisen aikana savutti hieman mustaa. Päätin kuitenkin vielä tulpata EGR alipaineletkun, vaikka oireet (ja vikakoodi) ei mielestäni egr viitannut. No tulppasin alipaineletkun ja testilenkille. WAU. Nykiminen poissa ja auto vetää niinkuin pitääkin tasaisesti 1500rpm asti. Polttaa vain vikavaloa, tuon tulppaamisen takia.

KYSYMYS: EGR siis selvästi viallinen. Mielelläni tulppaisin koko paskan, mutta ei ilmeisesti pysty, koska sytyttää vikavalon. Voiko kikkailla jotenkin, että saisi tulpattua ja vikavalon sammumaan?

Jos ei pysty tulppaamaan vikavalon takia, niin ilmeisesti pidettävä käytössä. Millä saisi varmistettua onko vika nimenomaan EGR mötikässä vai esimerkiksi sitä ohjaavassa N18 venttiilissä? Ettei turhaan vaihtelisi osia. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Daneh
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.2.2014 19:47

ViestiKirjoittaja Daneh » 15.1.2016 8:45

Tarviiko egr:n alipaineletkua välttämättä tukkia, kun egr:n tulppaa?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.1.2016 9:06

Ei, mikäli jätät letkun paikalleen. Kyllä, mikäli letku roikkuu irtaallaan jossain.

schaltgetriebe
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.6.2014 10:37

ViestiKirjoittaja schaltgetriebe » 30.1.2016 14:25

Herätelläänpä tätä vähän...Olen ajellut nyt reilun kuukauden verran (3500km) EGR:n ohjausalipaineletku tukittuna ja auto toiminut moitteetta. Vika valo vain paistaa möllöttää mittaristossa. Eli onko mitään keinoa ohittaa tuo vikavalo ja pitää EGR tukittuna?

Entäs sitten tuo, että millä voisin kokeilla onko vika itse EGR:ssä vai esim N18 ?

Tuplabiitti
-
Viestit: 8
Liittynyt: 20.1.2015 9:40

Re: 1.9 TDI ja EGR:n tulppaus

ViestiKirjoittaja Tuplabiitti » 27.4.2016 20:26

Tänään oli tylsää ja päätin irrottaa EGR -venttiilin ja imusarjan. Huomenna jatkuu imusarjan pesulla ja kokeillaan osaako vielä kasata osat oikein. Niin ja pitää koittaa askarrella pellistä laippa tuonne väliin. Kellään tietoa alkaako -04 ASV kone herjaamaan tulppauksen jälkeen? Mikähän olisi sopiva paksuus laipalle?
Liitteet
WP_20160427_14_36_49_Pro.jpg
EGR
WP_20160427_14_36_49_Pro.jpg (2.06 MiB) Katsottu 30427 kertaa
WP_20160427_14_35_59_Pro.jpg
Imusarja
WP_20160427_14_35_59_Pro.jpg (1.94 MiB) Katsottu 30427 kertaa

Tuplabiitti
-
Viestit: 8
Liittynyt: 20.1.2015 9:40

Re: 1.9 TDI ja EGR:n tulppaus

ViestiKirjoittaja Tuplabiitti » 28.4.2016 14:03

Imusarja pesty, 2-3 kertaa mr musclea sisään ja painepesuria perään noin puolentunnin vaikutuksen jälkeen. EGR:n putsasin sille tarkoitetulla aineella ja hinkkasin hammasharjalla, isoimmat paskat kaavin ruuvimensselillä irti. Pellistä vääntelin tuollaisen tilapäisen laipan, tilasin Ebaysta ehkä vähän laadukkaamman kuin tuo oma tuotos, vaihdellaan sitten kun tulee. Uusi tiiviste imusarjaan, osat kiinni ja auto käyntiin. Ei vikavaloja :)

Edit: Syttyipäs se vikavalo, jännä homma että noin 8km testiajolla ei sytyttänyt. Kellään tietoa millä softalla tuon saa koodattua pois??
Liitteet
WP_20160428_11_32_09_Pro.jpg
WP_20160428_11_32_09_Pro.jpg (1.5 MiB) Katsottu 30372 kertaa
WP_20160428_11_30_08_Pro.jpg
WP_20160428_11_30_08_Pro.jpg (1.9 MiB) Katsottu 30372 kertaa
WP_20160428_11_25_39_Pro.jpg
WP_20160428_11_25_39_Pro.jpg (2.31 MiB) Katsottu 30372 kertaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa