AVF 4motion kytkimen vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

AVF 4motion kytkimen vaihto

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 6.5.2012 14:18

Pitäisi päivittää kaksoimassa kovaan vauhtipyörään ja samalla kestävämpään kytkimeen.
Samalla vaihdan moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit. Öljytkin on varmaan hyvä vaihtaa samalla kun loota on irti, mittarissa kuitenkin ~348tkm. Näistä oli lukemani perusteella montaa eri mielipidettä: onko juuri reiän kohdalle vai vähän sen alle nestepinta täytytettäessä jne.

Käsijarruvaijerit on huonossa kunnossa joten taidan nekin vaihtaa samalla kun kardaanikin pitää käsittääkseni irrottaa.


Alustavasti on sen verran selvillä että pari pulttia on hankalassa paikassa ja konetilastakin pitää vissiin jotain purkaa? Tuon kytkinpaketin laittaessa pitää tietääkseni ottaa joku 5,5mm alumiinishimmilevy pois koneen ja loodan välistä.

Jos joku vastaavan rempan tehnyt voisi kertoa eri vaiheista niin olisin kiitollinen.

Käytössä on kaksipilarinosturi.

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 8.5.2012 11:39

Itsellä vastaava operaatio edessä kesällä, jos millään jaksat niin voitko kertoa vähän miten homma sujui ?

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 8.5.2012 15:53

Itsellä vastaava operaatio edessä kesällä, jos millään jaksat niin voitko kertoa vähän miten homma sujui ?


Heti kun saisi edes aloitettua.. Hiljaisuudesta päätellen ei oo moni vaihtanut kytkintä nelkkuun? :o

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.5.2012 17:17

Startin tarviit kans

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 8.5.2012 19:17

Itse tein laatikko swapin 02J ---> 02M. Itse en irrottanut jakolaatikkoa, vaan kokonaisena vanha pois ja niin myös uusi paikoilleen. Kardaanin joudut irrottaa, ei välttämättä tarvitse muuta kuin jakolaatikon päästä. Apurungon tupautin itse sen 10cm alaspäin, jotta mahtui tuo isompi laatikko paikoilleen. 240mm Sachs SRE meni ainakin heittämällä paikoilleen ilman mitää shimmejä...

Ja luonnollisesti laatikon pultit irti, kannakkeet (ylä ja ala), vetoakselit, koneen tuenta yläpuolelta, etc... Kytkimen työsylinterin ja kampiakselin stefan vaihtoa kannattaa harkita myös samalla... Vaihteiston öljyt itse ns. ylitäytin.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 8.5.2012 19:28

Palikka2, nyt taitaapi olla puhe pitkittäismoottorisesta. Oman teetätin aikanaan pajalla, ja oli pitänyt ottaa se 5.5mm "spaceri" laatikon ja moottorin välistä pois vauhtipyörän vaihtuessa kiinteään. Ei irrottanu kytkin muuten.

E: Metrit muutettu milleiksi.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 8.5.2012 21:45

Startin tarviit kans


Semmoinen on tilattu ja toivottavasti tulee oikea eli 5-vaihteisen. Olisko siitä kellään antaa osanumeroa? Ite kaivelin netistä jonkun Boschin oman numeron perusteella ton startin.
Olikos 5- ja 6-vaihteisten startissa yhden hampaan ero vai mikä?

5,5mm shimmistä Putko aiemmin taisikin sanoa, semmonen pitää sieltä pois repiä.

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 9.5.2012 8:32

Ihan vielä sen verran että minkämoisen paketin DMF:n tilalle laitat? Itsellä vielä mietityttää pistääkö vaan uuden kaksoismassan kytkimineen vai vaihtaako tuon kiinteän sitten kuitenkin. LUKin DMF kytkmineen ois 570€ briteistä kaikkine kuluineen.

EDIt : Vielä semmoinen kysymys että mikä tuo 6-speed laatikko avf:n perässä on mallimerkinnältään ? 02M ?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.5.2012 9:28

01Ejotain luultavasti. 02M on hyvin tukevasti poikittain asennettuja..

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 9.5.2012 14:52


palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 9.5.2012 19:06

Ai katos joo! :D Juu mä puhuin poikittaisesta...

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 9.5.2012 22:09

Eiköhän AVF:n perässä ole juu 01E, mut ei 5-lovinen. Jos on 5-lovinen pikkuloota, niin se o sit ihan eri, eli 012.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 9.5.2012 22:42

Kannattaa laittaa se sachsin 240mm lätty ja kova vauhtipyörä, saa esim. karalalta tai tepolta. Vakioasetelman kanssa kevyt käyttää ja kestää melkoisesti vääntöä. Jos aikoo hurjaksi heittäytyä niin sre asetelma kestää vielä enemmän, toki hieman jäykempi käyttää. Siinä itse vaihto-operaatiossa ei mitään ihmeellistä ole: aski pois, kykä pois, samalla vaihtaa uuden kampuran takastefan ja neulalaakerin, uusi kytkin/vp paketti paikalleen ja loota perään.

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 10.5.2012 8:46

Okei, sinällään tuo speedteilen setti ei nyt paljoa enempi maksa jos samalla sais sitten vähän pelivaraa virittämisen suhteen josko jaksaa innostua. Karalan nyt tiedän mutta Teppoja tämä maa on pullollaan joten jos jariN voisi vähän avata vaikka yhteystietojen muodossa niin voisi hintoja udella vielä vähän enemmän :) ?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 10.5.2012 9:56

Teppo = speedautoteile

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 10.5.2012 10:01

Kiitos selvennyksestä !

Tarviiko tuo speedautoteilen setti siis 5 vaihteisen startin ?

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 10.5.2012 14:31

Tarvii 5-vaihteisesta startin. Mulla on yks tulossa, voin kattoa sen osanumeron jos on varmasti oikea :)

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 11.5.2012 0:07

Mitäs about tuo startti kustantaa niin saa summailtua kustannuksia vähä yhtee

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 11.5.2012 4:46

Toi on luokkaa 150e. Vaihtostartti eli omani lähetin takaisin.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 15.5.2012 21:44

Kertokaas joku miten toi vaihteensiirtäjä ja se toinen "keppi" otetaan irti tuolta loodan päästä? Laatikko on muuten jo irti mutta noista ahdistaa. Onko siellä joku kuusiokolo tjsp?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 16.5.2012 7:44

Siirtäjä tais olla ihan vaan pultilla, ja siirtäjän tukitanko on kuusiokololla. Se on ahdas paikka, joutunee hieman modaamaan työkalua että saa mahtumaan

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 16.5.2012 9:04

Jaksatko akseli pähkinän kuoressa kertoa eri vaiheet? Ei tarvetta joka pulti sijaintiin yms, mutta pää piirtein jahka ehdit ja jos jaksat?

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 22.5.2012 20:30

Jotain siitä lootan irrotuksesta:

Takaisin kun laittaa niin vaihteistonostin on melko pop.
Kahdestaan kaverin kans otettiin pois mutta takaisin laittaessa oli pakko hakea nostin kaupasta.

Jos laitat kovan vp:n niin nämä pitää tehdä:
Startti vaihdettava 5-vaihteisen omaan
5,5mm "shimmilevy" pois moottorin ja vaihteiston välistä.

Moottoritilasta ite otin imuputken irti ja ilmanputsarin, niin että näköö sinne koneen ja loodan väliin.Yläkautta 3-4 pulttia muistaakseni. Kartaani, pakoputki ja lämpösuoja pois.
Sitten sieltä alhtaalta irroitella pultteja, määrää en enää muista. Taisi olla kannalla 16 aika moni.

Startin otin ite irti ku sen vaihdoin. Vaihteensiirtäjästä yks 13mm kannalla oleva mutteri pois, ja 10mm kannalla oleva mutteri. Nämä taitaa olla helpoin irroitella kuskin puolelta. Sitten apparin puolelta irroitin sen vaihteensiirtäjän tukitangon tjsp, joku kuusiokolo.

Vetarit pitää ottaa laipoista irti, xzn-kantaisia ruuveja oli itellä. Vaihdelaatikon tukikumien "rungot" otin toiselta puolelta pois, helpotti alas ottamista.

Silmälaakeri oli ainakin itellä vittumainen irrottaa, kaveri veti sen sitten lopulta vingulla pois.

Kannattaa samalla vaihtaa myös työsylinteri kun loodan pudottaa. Ite hokasin sen liian myöhään eikä marmorin 180e hinta houkutellut joten jäi nyt vaihtamatta, olisi tarvinnut sen heti ja tarvikkeena olisi pitänyt odottaa yli vuorokausi.

Jäi varmaan monta asiaa pois mutta kysele jos tulee jotain mieleen, autan jos osaan :F

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 29.5.2012 18:27

onko kaksilitraisissa sama kytkin/vp kuin 1,9 mosissa? käviskö tämä http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... h-kit.html tuohon minun -02 4motion passattiin ko tuntuu olevan kalliita/kiven alla nuo kiinteät vp:t näihin nelikkoihin?

e: ilmeisesti kaksiltasissa on mosa väärinpäin ja siksi eri vp
Viimeksi muokannut jullli, 11.7.2012 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 11.7.2012 17:07

tilasimpa sitte tuon dli:n setin mutta tuon kiinteän vp:n hammaskehässä on saman verran hampaita kuin 5-vaihteisen vauhtksessa (edellisestä passatista 1,9 ajm 5-v etuveto), eli onko nyt tullu väärä vp. siksi tilasin paketin tuolta, että saisin mahdollisimman helpolla ilman soveltamista toimivan setin. auto, joohon paketin meinasin heittää on -02 avf 6-v 4motion passat...pikaista vahvistusta odotan että saapii valitukset etiäppäin tarvittaessa

http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 76&lang=en

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 12.7.2012 6:56

Mun käsittääkseni 6-vaihteisen vauhtipyörälle ei ole sopivaa settiä. Sen takia pitää laittaa 5v vauhtis ja 5v startti. Eli vastauksena: laita 5v startti

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 12.7.2012 19:12

onko kellään tähän mitään faktaa? dli:n tietojen mukaan starttikehät ovat saman kokoiset molemmissa (287mm)...

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 13.7.2012 6:21

Niinkuin itse sanoit, hammasmäärä on eri kuin 6v:ssä. Tästä johtuen 5v startti kiinni ja kovaa ajoa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 13.7.2012 12:23

kiitokset tästä, vielä jos joku pystyis mittaamaan hammaskehän halkaisijan niin olisin todella kiitollinen

meitsiii
-
Viestit: 3
Liittynyt: 8.5.2012 22:27

ViestiKirjoittaja meitsiii » 10.12.2012 18:37

mikähän tuo 5lovisen startin oem numero on???

Eetyzk
-
Viestit: 22
Liittynyt: 3.9.2009 14:20

-

ViestiKirjoittaja Eetyzk » 5.12.2013 12:51

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, 19.2.2019 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 10.12.2013 21:37

02m loota on etuvedon loota ja 02q nelikon, samat kytkimet minun mielestäni kummassakin ja q-versioissa on vaan haltexin voimanulosotto perämurikan kyljestä.
Itselleni laitettiin viimeviikonloppuna juuri tuo linkkaamasin kaksoismassa softatun 110kw padan perään seattiin.
Se kyllä kestää hevosvoimia paljon enemmän kuin 160, mutta pohjaa itselläni kuitenkin.
Omassa padassa on 440nm noin 2200rpm kohdalla, joka selittää sen pohjaamisen. Tuota orkkis kaksoismassaa suositellaan alle 400nm väännöille oman käsityksen mukaan.
Pitää pyytää vaan softan tekijää tekemään pienen väännönrajoituksen tuolle houppuväännön kohdalle, joten se ei ole ongelma.
Tuo kaksoismassan pohjaaminen ei yleensäkkään ole sen suhteen ongelma, jos vaan kytkin ei ala luistamaan. Noissa darksiden tiukemmissakin kytkin seteissä on sama kaksoismassa vauhtis, paketissa tulee vaan sre-asetelmaa jne. jolla se väännön kesto saadaan ylemmäksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa