Jakopää ongelmat oulun seudulla olevissa autoissa.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Jakopää ongelmat oulun seudulla olevissa autoissa.

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.3.2012 20:03

Audifinssin puolellakin ollut keskustelua, että oulun seudulla olevissa autoissa on ollut jakopäämurheita, varsinkin TDI koneissa kuluttaa hammaspyörät huonoon kondikseen liian aikaisin..
Ite koin tuon tiistaina kun BKD koneesta hajos hihna täyskaasukiihdytyksessä. Hajalle meni kaikki pakokeinuvivut, venttiilit ovat ok. Alkuperäinen hihnasarja, ajettu 100 tonnia / vajaa kolme vuotta. vaihtoväli on 120 tonnia. Auto ollut uutena tampereella mutta myöhemmin oulun suunnalla sittemmin.

En löytänyt keskustelua täältä, tässä linkki audifinssiin.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=109981

Onko tullut vastaan?

Kuvia vahingosta
https://plus.google.com/u/0/photos/1061 ... 8706489409

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 30.3.2012 23:06

Mahtaa olla kuun asennosta kiinni ennemmin tuo jakopään lasahtaminen kun auton fyysisesti Oulussa sijaitseminen. :)

Minun TDI on rullannut 240tkm Oulun/Oulunseudun turveteitä ja on huollettu paperitehtaan nurkilla ja motarinvarressa merkkarilla, joten kai tuon olisi pitänyt jo räjähtää ja paukahtaa isostikin jos olisi ruvetakseen. Noh... pitää kurkata kurillaan hihnakoppaan kun seuraavan kerran rymyää konehuoneessa.

@rska
-
Viestit: 27
Liittynyt: 17.4.2010 16:51

ViestiKirjoittaja @rska » 30.3.2012 23:51

388tkm rullattu ja aina vaihdettu oulussa remmi+muut hilut

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 31.3.2012 7:36

Omaan A4:seen vaihdatin ensimmäisen remmin 120tkm kohilla. Olin just auton hommannut joten sillä ajeltu ensin etelä suomessa/ruottissa.
Mutta nyt jonkin aikaa sitten käytin tuota pajalla ja olivat siellä tarkistaneet remmin kuntoa niin suosittelivat vaihtoa runsaan hihnapölyn takia.

Remmi tosiaan vaihdettiin sitten varaosatakuuseen jolloin sillä oli ajettu 60tkm ja vähän vajaa kaks vuotta. Samalla vaihdettiin myös kaikki hihnapyörät niiden kulumisen takia.

Ajelen päivittäin näillä Oulun seudun turveteillä eli oisko jotain osuutta asiaan??? Tiiä sitten..

Niin sattu muuten myös hauskasti kun tuossa viime viikonloppuna kateltiin serkkupojan 2.0 TDI Jetan jakohihna koteloon.
Remmi ja hihnapyörät siihenkin vaihdettu 90 tkm kohilla jonka jälkeen ajettu 35 tkm. Koppa oli sisältä sen näköinen kuin sinne olisi kaadettu sankollinen "turvetta". Hihnakin oli pinttynyt ihan ruskeaksi. Mistähän se tuo johtuu?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 31.3.2012 10:11

Kyllä tämä on ihan totta ainakin T5GP kohdalla. Jopa tehtaan miehet ovat käyneet tätä Oulun ihmettä tutkimassa ja pari portteria on seurannassa eli kaikki työt raportoidaan ja kaikki vaihdetut osat lähetetään tehtaalle takaisin.

Nimenomaan remmit ja hammaspyörät ovat mennet erittäin nopeasti ja tästä on aiheutunut aika isoja remontteja takuunalaisille autoille.

Epäviralliset veikkaukset syyllisestä ovat tällä hetkellä turvepöly ja/tai tielle levitettävät liukkaudentorjuntakemikaalit (ei ole pelkkää suolaa, sisältää eri paikkakunnalla eriaineita. Oulussa kuulemma muurahaishappoa).

Lisäksi uusien koneiden entistä avonaisempi remmikotelo edesauttaa tätä ongelmaa.

Herdana
-
Viestit: 45
Liittynyt: 1.4.2004 21:25

ViestiKirjoittaja Herdana » 31.3.2012 13:37

Joo oman leonin remminvaihdon yhteydessä merkkiliikkeessä vaihtoivat myös molemmat hihnapyörät.
Työnjohtaja puhui ongelmasta nimenomaan Oulun alueella ja mahdollisesti afrikassa. Tehdas kuulemma on tutkinut asiaa.
Ihmettelin asiaa ja pyysin vanhat mukaan ja ne todellakin ovat kuin kevyesti hiekkapuhalletut ulospäin, mutta tuskin nyrkkipajat olisivat asiaan huomiota kiinnittäneet.
Tästä tuli n. 100e lisäkulut, mutta onpahan ainaki varman päälle.

Tikso
-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.9.2007 22:00

ViestiKirjoittaja Tikso » 31.3.2012 16:06

Sattuu tota täällä etelässäkin. Puol vuotta ja 39tkm vanha hihna ja tässä tulos:


Kuva

Jurmu
-
Viestit: 43
Liittynyt: 15.5.2004 17:59

ViestiKirjoittaja Jurmu » 3.4.2012 18:31

Minkälainen homma on kurkata tuonne jakoremmikoppaan? Täytyykö purkaa paljon tavaraa tieltä pois?

Muutenkin mietityttää hihnan kunto, kun tehtaan ilmoittama hihnanvaihtoväli on 180tkm. Nyt kun nykyisellä hihnalla on ajettu 90tkm, niin voisi tarkistaa miltä se näyttää tässä vaiheessa.

Auto on poikittaiskoineinen Passat 3C 2.0TDI CR ja oulun seudulla liikkuu :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 3.4.2012 19:24

Commonrailissa on vähän ahtaampaa, eli ei mikään 5 minuutin homma valitettavasti... Siitä kopan päältä vähän tavaraa pois ni kyl sinne kuitenki näkkee. On klipsuilla kii.

BKD kesti hihnan hajoamisen, ainoastaan pakoventtiilien keinuvivut meni vaihtoon, venttiilit ei vuoda. Vaikka oli kierroksia 3500 ja kaasu pohjassa

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 11.6.2013 16:03

Onko mitään uutta tietoa tästä? Onko aiheuttaja selvillä? Kokeilkaapa Oulun alueella asustavat huviksenne pyöritellä magneettia ilmansuodatinkotelon pohjalla ja katsokaa paljonko jää metallipölyä magneettiin.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 11.6.2013 16:50

Tikso tuossa kuvassa remmi on kulkenut vinossa (syystä tai toisesta) ja kulunut sivusta, "Oulun taudista" kärsivissä autoissahan kuluu hammaspyörät ja remmin hampaat..

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 12.6.2013 2:04

Ei kuulemma mitään uutta tietoa ongelmasta ja edelleen näitä poksahtelee. Viimeksi ku pörhöllä kävin niin amarokkia purkivat kun oli tästä syystä mennyt koko kone vaihtokuntoon.

Ovat kokeilleet tiiviimpiä ja avonaisempia kotelointeja remmille mutta ainoa mikä on auttanut on tiheä puhdistus paineilmalla, tarkastus tiheään ja riittävän usein vaihtaa osia.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 12.6.2013 10:14

Joku ulkoinen tekijähän tuon ongelman aiheuttaa. Moottoreita on Oulun alueella hajonnut parin vuoden aikana todella paljon, mutta keskustelua aiheesta löytyy todella vähän. Outoa? En ole löytänyt kuin nämä kaksi keskustelua (ffp ja Audifinns) aiheesta.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.6.2013 13:23

mun golffi pyörii päivittäin Oulussa enkä viime kesänä huomannut kulumista 90tkm ajetussa remmissä.

varmaan kaikki ostaa jotakin halpaa osaa ni hajoaa ;)

luulis muutenkin hiekan yms olevan normi ilmassa leijuvaan partikkeliin nähden kuluttavampaa ja sitä hiekkapölyä varmaan maaseudun miehiltä löytyy konehuoneista.

Jurmu
-
Viestit: 43
Liittynyt: 15.5.2004 17:59

ViestiKirjoittaja Jurmu » 12.6.2013 15:24

Käytin passattia 120tkm huollossa ja samalla vaihdettiin nokkaremmi. Huollosta kuitenkin soittivat kesken huollon, koska kaikki hammaspyörät olivat kuluneet sen verran että pitäisi vaihtaa.

Huollossa sanoivat, että tämä ulkoinen tekijä joka kuluttaa hammaspyöriä näkyy Raahe - Kemi välillä. Hammaspyörän hampaista alkaa pinta lähtemään, ja sitten hampaiden ja hammashihnan kuluminen vain nopeutuu. Itse ajan päivittäin Oulu - Ii väliä, ja varmastikin kuluminen on johtunut juuri tuosta mysteeritekijästä. Edellisessä AKL koneisessa borassa oli myös kampiakselin hammaspyörä kulunut, mutta en tiedä johtuiko samasta asiasta. Samaa väliä silläkin on ajettu.

Olisipahan kiinnostava tietää mistä tuo oikein johtuu.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 12.6.2013 15:37

Johtusko kenties turpeesta..

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 12.6.2013 15:54

Ei se turve tartu magneettiin. Se kama mitä tuolla pyörii ja hammaspyöriä kuluttaa on metallia tms, koska tarttuu magneettiin. Samalla tavalla se tuntuu tarttuvan metallisiin hihnapyöriin ja kuluttaa ne sahalaitaisiksi.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 12.6.2013 17:20

Oisko se magneettiin tarttuva pöly peräisin siitä metallisesta hihnapyörästä?

TDI_AFN
-
Viestit: 97
Liittynyt: 8.12.2004 16:28

ViestiKirjoittaja TDI_AFN » 12.6.2013 18:01

Käytin 230tkm ajetun BKD koneen hihnan vaihdossa Oulussa. Kyllähän ne suoraan pelotteli, että mahdollisesti menee myös hihnapyörät vaihtoon! Pikkuisen tuli tunne, että mitenhän tässä nyt yritetään viilata linssiin. Mielessä kävi, että käsken laittamaan koneen kasaan vanhoilla pyörillä, jos soittavat perään. Autoa hakiessa sanoivat, että hihnapyörät oli hyvässä kunnossa. Mutta autohan on ollut ikänsä Etelä-Suomessa.
Ilmeisesti tähän hihnapyörien kuluneisuuteen kiinnitetään kuitenkin Oulussa erityistä huomiota.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 12.6.2013 21:21

Käytin oman AFN:n Pörhöllä remmin vaihdossa parisen vuotta sitten. 270tkm tuolla on ajettu etelämpänä, nyt noin 130tkm Oulun seudulla, josta ennen remminvaihtoa 90tkm näillä nurkilla. Eivät maininneet epänormaalista kulumisesta, vaikka se tuli puheeksi, kun viereisellä palvelupisteellä juuri pohdittiin tässäkin ketjussa mainittuja jakopään ongelmia ja mahdollisia syitä. En ajele Raahen suuntaan, enkä Kuusamontietä juurikaan, Tornion suuntaankin vain Haukiputaan ja Iin korkeuksille, joten en liene potentiaalisimpia turvepölyn kerääjiä kuten en myöskään rautaromua kahmi kyytiini. Voisihan tuon jakopään suojan käyttää auki ja katsoa mitä sinne on kertynyt kertynyt viimeisen 40tkm aikana ja onko kulumista näkyvissä.

Sikäli hyvä tuuri, että Pörhöltä sain edullisimman jakopään remonttitarjouksen, niin tuli käytettyä merkkiliikkeessä, jossa varmaan on osaamista arvioida epänormaali kuluminenkin, varsinkin kun tapauksia oli jo silloin esiintynyt. Jossakin muussa verstaassa olisi voinut tilanne mennä ohitse?

Mielenkiintoista olisi tietää, että koskeeko tämä vain tiettyjä koneita, vai yleisemmin konsernikulkineita vai esiintyykö samoja vikoja myös muissa merkeissä?

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 12.6.2013 22:27

tekki: Meinaatko että se metallipöly hihnapyöristä päätyy sinne ilmanpuhdistimen koteloon? Kokeilkaa nyt joku sitä magneetti kikkaa ja laittakaa kuva magneetista tänne, niin ymmärrätte mitä ajan takaa...

Kuulemma vaivaa esiintyy muillakin merkeillä, mutta jostain syystä asiasta vaietaan lähes täysin. Kuka suojelee ja ketä?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 13.6.2013 17:04

Tuskin putsarin koteloon, mutta hihnakotelosta löytyvä metallipöly voi olla niistä hihnapyöristä peräisin. Se mikä niitä hihnapyöriä sitten kuluttaa, on toinen juttu.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.6.2013 21:50

Eikö tää ollu erityisesti 2.0TDI ongelma erityyppisen hihnakotelon takia.
T5GP koneita mennyt varmaan kymmeniä Oulun pörhöllä. Nykyään ovat melko neuroottisia remmien kanssa.

Pakko kai tuon on johtua alueen teollisuuden päästöistä tai teiden kiviaineksesta.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 14.6.2013 6:58

Kyllä parasta foliohattu tekstiä, että olisi paikkakunta kohtaista. Jos ei ole isompi erä samaa autoa tullut jälleenmyyjälle, jotka on myyty pohjoiseen. Muuten ihan mythbusters settiä ja tutkimaan.

Vai että teiden kiviaineesta ja teollisuuden päästöistä. Varmaan Stora Enson rahanhaju aiheuttaa jakohihnan kulumista ja samaa kiviainesta käytetään asvaltissa ympäri Suomen.

Sen tiedän faktana rauta ruukista ihan Isän osalta, että siellä joskus tuota paskaa laskeutuu, mutta kyllä vika on vag:ssa jos tuo syö jakopään. Ei ole muissa automerkeissä kuullut tällaista juttua.

markohei
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.5.2011 14:35

ViestiKirjoittaja markohei » 14.6.2013 8:27

Periaatteessa 100% samaa mieltä Karppa nimimerkin kanssa. Mutta yksi juttu pistää miettimään. Kävin 2 kk sitten lounaalla työkaverin ja tämän kaverin kanssa. Tämä työkaverin kaveri kertoi että hänellä on 3-4 autosta lauennut jakopää ennen aikojaan ja nämä olivat kaikki erimerkkisiä autoja, yksi näistä oli VAG. Kaveri asui muistaakseni Oijärvi-II paikkeilla jossain ja ajelee sieltä päivittäin Ouluun, eli tuo turvetuotantoalue on käsittääkseni juurikin kohtuu lähellä missä tää kaveri asuu.. Eli jotain perää tossa saattaa olla, mutta jään seuraamaan tilanteiden kehittymistä :)

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 14.6.2013 11:19

Kyse ei ole pelkästään VAG:n ongelmasta, vaan automerkkejä joilla ongelmaa esiintyy on useita. Ja kyllä se että Oulun alueella (100km säteellä Oulusta) hajoaa koneita on ihan tilastoihin perustuva fakta, eikä foliohattujen höpinä.

Pitäiskö ylläpidon siirtää tämä keskustelu "yleistä autoilusta" -osioon, niin saataisiin aiheesta laajempaa keskustelua?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 14.6.2013 18:57

Kyllä tuo Oulun alueen tilanne tiedetään ja myönnetään tehdasta myöten. Nehän ne takuuaikaiset poksahdukset maksaa.

Jurmu
-
Viestit: 43
Liittynyt: 15.5.2004 17:59

ViestiKirjoittaja Jurmu » 14.6.2013 22:01

Huollossa sanoivat, että tehtaalta kuulemma ovat käyneet jopa ottamassa tiestä näytteitä. Omasta mielestä tosin tuntuisi että, asfaltti tehdään samalla tavalla ja samoista aineista joka puolella suomea? En tosin ole tienrakentamisen ammattilainen, joten arvailuksi menee.

Huollossa näyttivät minulle yhtä hammaspyörää, joka oli kulunut sen ylimääräisen kuluttajatekijän takia. Hammaspyörä nätti siltä niinkuin se olisi laelta ruostunut, ja siitä hampaan laelta lähtenyt sitten semmoisia pieniä palasia pois. Harmi kun ei tullut kuvaa otettua...

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 15.6.2013 12:32

Käsittämätön homma.

Hihnan- tai ylipäätään jakopään kestoikää ei kyllä lasketa niin pienillä marginaaleilla, että pieni olosuhdemuutos muuttaisi aiheuttaisi mitään ongelmia ja jos esim. ulkoilmassa olisi suuria poikkeavuuksia muihin alueisiin nähden, näkyisivät ne kyllä muissakin asioissa.

Oulun alueella ei pitäisi olla mitään sen suurempaa perässäroikkumiskulttuuriakaan kuin mitä muuallakaan. :D

Tureq
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.3.2009 17:04

ViestiKirjoittaja Tureq » 15.6.2013 18:12

Kyllä täsä on nyt urbaanilegendaa varmaan osittain ilmassa. Omaan vaihdettiin remmiä viimeksi 240tkm huollossa ohjelman mukaan, ja hyvin pelaa. Ei myöskään mainittu mistään erikoisesta, eikä ole mistään muusta tutun autostä tällä seudulla hihna mennyt alle vaihtovälin kuin isäukon hiace 4d4:sta, siinäkin oli vain joku hammas murtunut, ei totaalituhoa, kiristimen laakeri leikannut kiinni. Paremman puoliskon Opel Corsassa aikoja sitten oli samaa vaivaa, hihna vaihdettiin 57tkm ajon jälkeen, kiristäjän laakeri oli sylkenyt rasvat ulos ja oli väljä, tosin vaihtoväli 60tkm ja opelin jakohihnallalla tehdyt jakopäät nyt ei ole kuuluisia kestävyydestään, tässä ei ollut vapaastipyörivä kone.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 16.6.2013 0:08

Tuttavalla meni passatista joku vuosi sitten kaikki pyörät vaihtoon jakopään hihna rempan yhteydessä. Auto ajeli viikot Oulun alueella.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 16.6.2013 0:19

Soita Tureq Oulun Pörhön huoltoon tai VV autoon maahantuojalle ja kysy onko legendaa 2.0TDI osalta? Kysy samalla vaihdetaanko esim Oulun Transporter takseihin remmit alle 60tkm välein tehtaan piikkiin kun muualla huoltoväli on 240tkm?

Se että syytä ei tiedetä, ei tee siitä epätodellista.

Superdiesel
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.12.2011 6:22

ViestiKirjoittaja Superdiesel » 16.6.2013 17:30

Johtusko kenties turpeesta..
En oikein tuohon turveteoriaan usko. Onhan monilla muillakin paikkakunnillla samanalainen tilanne, kuten Seinäjoella, Kuopiossa, Jyväskylässä jne.joiden läheisyydessä turvetta kuljetetaan.

HHKS
-
Viestit: 7
Liittynyt: 17.10.2011 14:05

ViestiKirjoittaja HHKS » 17.6.2013 0:39

Viime viikolla kaveri joutui vaihdattamaan uutena ostamaansa 7-paikkaiseen Touraniin jakopään ennenaikojaan, kun hihna näytti ihan kamalalta. Mielenkiintoinen juttu tämä. Täytyy heti huomenna koittaa vilkuilla oman pasuunan hihnoja kun vaihto alkaisi lähestyä mutta pelottaa tämmöiset jutut täällä. Täytynee taitella hieno foliohattu ja kiskaista syvälle korville :)

Edit: Ja pyörät myös...

jepajee
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 17.6.2013 9:53

ViestiKirjoittaja jepajee » 17.6.2013 10:05

Meillä on työmaalla täällä Oulussa monta portteria ja crafteria.
Kaksi tai kolme on jääny välille remmin antauduttua ja/tai noiden pyörien hajottua. Hienoin esimerkki lienee tuo uusi crafteri missä ei jakopää kestänyt kuin vajaa 50 tkm ja poks! :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.6.2013 15:37

Näitä tarinoita kun lueskelee, niin onko se oikeasti liian hankalaa varmistua ja tarkistaa myös jakohihnan kunto ja kireys esimerkiksi 10 tuhannen kilometrin välein tai edes öljynvaihdon yhteydessä?

Säästää aika monelta murheelta, enkä ymmärrä mitä pelkäämistä on jakohihnan kunnon tarkistamisessa. Ei siinä foliohattua tarvita jos jossain kamppeissa hihna kuluu enemmän kun toisissa, vaikka syytä ei varsinaisesti olisikaan tiedossa.

Itse hajin oulusta kans hetki sitten 3BG:n johon oli vaihdettu hihna + hihnapyörät 2 vuotta ja 50tkm sitten Oulun Autotyössä, huollosta kuuleman mukaan hihnapyörät olivat olleet merkittävän kuluneet jonka takia ne oli uusittu. Edellinen omistaja sanoi ettei ollut tarkistanut hihnan kuntoa remontin jälkeen, joten kannattipa tarkistaa sillä hihna oli todella, todella löysällä ja ihan viittävaille ettei jako ollut hypännyt. 50k ajetut hihnapyörät olivat kuitenkin OK joten kirimisellä matka jatkuu taas.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 17.6.2013 22:36

Samoilla linjoilla. Omalla AHU:lla ajelin juuri 127tkm hihnanvaihdolla ja kokonaiskilsat autolla on 550 joista suurin osa Oulun seudulla.

Tokihan oli hihna jo kulunutkin mutta helppohan noiden kulumista on volkkarissa seurata niin ei käy vahinko.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 18.6.2013 10:26

Sama homma täällä, hihna vaihdettiin n. 110 tkm kohdalla. Kaikki pyörät vaihtoon, nokka-akselin hihnapyörä on kulunut keskeltä kuopalle n. 0,2 mm verran. Pinta oli sen näköistä, kuin sitä olisi harjattu teräsharjalla.

Hirveä läjä oli moskaa kotelon pohjalla ja kaikki suojat ihan pölyssä. Minun mielestä kyseinen moska on hihnapölyä ja suojissa oleva pöly on ruostunutta metallipölyä, mikä on peräisin hihnapyöristä tai mikäli hihnan vahvikkeena on käytetty metallia, niin sitä.

Onko kellään kokemusta, miten tarvikehihnat kuluttaa pyöriä?
Minusta tuntuu, että alkuperäinen hihna on kovaa tavaraa tai sitten vahvikkeena käytetään liian kovia materiaaleja. Hihnan vaihdon jälkeen tarkistin kireyden n. 1000 km jälkeen, ja uusissa pyörien pinnoissa oli jo jälkiä, jotka näytti siltä kuin olisi teräsharjalla pyyhitty.

Oma teoriani on seuraava: Hihnan vahvikkeena käytetty materiaali alkaa kuluttaa pyöriä tietyista kohdista, mikä aiheuttaa kyseisille kohdille naarmuja. Nämä naarmut kuluttavat hihnaa toisista kohdista, missä ei ole vahviketta. Mistä taas paljastuu vahvikekuituja, jotka taas kuluttavat pyörää erilailla. jne..
Tämä vain on ristiriidassa sen asian kanssa, että miksi hihnapyörät eivät kulu muualla kuin Oulun aluella.

Toinen asia mikä kuluttaa pyöriä/hihnaa on ainakin nokka-akselin pyörien epäkeskeisyys/vinous. Ne ovat tarkkuusvaluosia, joita ei ole koneistetty ollenkaan. Joten ne ovat valun jäljiltä mitä ovat. Omassa autossa uudet ja vanhat pyörät vipottivat sivuttaissuunnassa auton käydessä. Radiaaliheittoa ei pystynyt näkemään, mutta saattaa sitäkin olla, vaikkei se niin vaarallista ole kuin vipottaminen.
Vipottaminen aiheuttaa ihan varmasti ylimääräistä kulumista osissa, koska se aiheuttaa hihnan moottorin suuntaista liukumista pyörien päällä.

Auto on aina ollut Oulun alueella ja tosiaan BKD.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 18.6.2013 13:31

Omassa ex-ALH:ssa eka hihna oli ennen omistustani 60tkm ja kun ostin sen, niin mittarissa oli 150tkm. Tuli hoksattua vasta 170tkm:ssä tuo ekan vaihdon olleen (alkuperäisen vaihtovälin mukainen) 60tkm eikä 90tkm kohdalla. Äkkiä kamat kasaan ja vaihtamaan ja vaihtoväliksi tulikin siis 110tkm tuossa kohtaa. Kaikki oli kunnossa. Tuon jälkeen vaihdoin vielä pariin kertaan hihnan 90tkm välein. Ei mitään kulumia hihnapyörissä. Rullat, kiristin ja vesipumppu olivat aina hyväkuntoisia autosta poistettuinakin eli vaihtovälin käytön jälkeen.
Tämä yksilö kulki Helsinki-Tampere -väliä sekä pyöri pääkaupunkiseudulla nurkka-ajoa.

Jotain siellä Oulun seudulla on kummallista.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2013 17:49

onko kellään tietoa onko myös apulaiteremmejä menny tavattoman usein oulun suunnalla? ei muista enään itse olisko ollu heikompi kesto kuin täällä porojen keskellä.

kyllähän tuossa jutussa on kuulemma ihan totuuden perää

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 18.6.2013 17:50

Jännä että nämä hihna/hammaspyörä ongelmat näkyvät suurimmaksi osaksi commonrail ja pumppusuutin moottoreissa, myös fsi ja tfsi koneissa. Ei niinkään vanhemmissa td tdi tai pensa koneissa. Kuluneet jakopäät täynnä ruskeaa pölyä. Ei kyllä ole apulaitehihnoissa ole ollut ongelmia.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 18.6.2013 21:43

Joka puolellla Suomea käytetään turvetta=Fakta

VW:llä ongelmia jakohihnojen kanssa myös ilman turvetta=Fakta (Lyhennetty hihnanvaihtoväli)

Ja jos hihnanvaihtoväliä on mm lyhennetty, niin helppohan se on laittaa mm turpeen tai jonkun muun urbaaninlegendan piikkiin entä myöntää, että vika on esimerkiksi siinä että paskaa pääsee tuonne jakopäähän, kun ei ole tarpeeksi hyvin suojattu ja asiakas maksaa.

Juttelin erään pitkänlinjan katsastusinssin kanssa tästä aiheesta viime perjantaina Oulussa, kun katsastin autoa ja totesi että juuri saman teorian olevan todennäköisempää.

Niin ja noita hihnosarjojakin on tarvikkeena kahdenlaisia ohuempi ja paksumpi. Toisella vaihtoväli 60tkm ja toisella 90tkm ;).

Ai niin ja onhan näissä vag:ssa enemmän "ominaisuuksia" mitä muissa autoissa ;).

smzz
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 18.6.2013 22:09

ViestiKirjoittaja smzz » 18.6.2013 22:34

Varmistan tuota Oulu-kytköstä omalta osaltani. A6 2.0 TDI , rattaat että hihnat vaihtoon vajaa 2 vuoden välein 90tkm ja 150tkm. Hampaita irronnut. Suurin osa ajoa Oulun seudulla.
Tuttavaani vaivaa samat viat A5 2.0 TDI:n kanssa. Merkkihuolto kertoo vian olevan paikallinen ja tehdas on asiaa tutkinut. Jotain muutosta nyt koteloon, mutta on tässä kyllä jollekkin väitöskirjalle aihetta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2013 22:36

tässähän tuli melkoista essonbaari puhetta. nuo lyhennetyt hihnanvaihtovälit on normaalia joka automerkille suomessa. syy: kylmät ja vaikeat kelit autoille.

ja miksi noita ongelmia sattuu olemaan juuri oulun seudulla? sitä ei vissiin tiedetä mutta joku sitä aiheuttaa.

ja katsastusinssihän se joutuukin päivittäin noiden jakopäiden kanssa tekemisiin ;)

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 19.6.2013 16:21

Tarkennetaan nyt asiaa vielä hieman. Käsitykseni mukaan kysinen ongelma on alkanut Oulun alueella vasta muutama vuosi sitten.

Se pitää paikkansa että Suomessa on pakkasten takia joissain autoissa lyhyemmät hihnanvaihtovälit. MUTTA Oulussa ne on vielä siitäkin puolitettu.

Huvittavaa kun näköjään muutama jääräpää Oulusta ei halua millään tätä asiaa uskoa todeksi. :) Myös luetun tekstin ymmärtäminenkin tuntuu olevan haastavaa näille muutamalle Oululaiselle, joten selvyyden vuoksi: KYSEISTÄ ONGELMAA ON MUILLAKIN MERKEILLÄ KUIN VAIN VAG:LLA.

Ongelma on Oulussa todellinen, sille ei foliohatut, essonbaarit tai edes kaikki tietävä katsastusmies mitään mahda...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.6.2013 17:00

Ei mulla vaan ole ollut ongelmia jakopäiden kanssa omissa autoissa vaikka 4v olen Oulussa asunut. Yhdellä ALH:lla on jopa ajettu kyseisellä alueella 130tkm samalla hihnalla eikä siinä ole ongelmia ollut. Hihnapyörät ok, ja hihnakin vähintään hyvässä kunnossa vaihtohetkellä.

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 19.6.2013 17:31

Nämä ongelmat kohdistuukin enimmäkseen näihin uudempiin tdi moottoreihin. En ole urani aikani nähnyt yhtä surkeaa jakajapumppu moottorin jakopäätä kuin esim 60000 ajetuissa commonraileissa näkee. Eikä tämä ongelma taida koskea ainoastaan vag konsernin autoja. Olempa nähnyt vierestä 60000km ajetun "oulu" jakopään ja vieressä 120000km ajettu etelän auto samalla moottorilla jossa jakopää kuin uusi.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.6.2013 6:55

Kuljukka kiitoksia. Eli jos VAG:n tekee sontaa, niin se on paikkakunnan syy ;). Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut on näissä saatanantekeleissä enemmän ominaisuuksia, kuin monessa muun merkkisessä autossa. Tehdas ei myönnä mitään tai tee suurempaa takaisinkutsua, vaan maksattaa sen asiakkailla.

Soitan piruuttani parille tutulle ja yhden isälle ovatko he törmänneet tähän urbaaniinlegendaan. Oulun lähellä on kemissä isompaa teoillisuutta, Oulussa Stora Enso, Toppilan voimala ja Raahessa Rautaruukki.

Yleisö vaatii kuvia noista jakopäistä minkä näköisiä ne on!

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 20.6.2013 12:13

Se on muuten käsittämätön määrä metallia mitä terästehdas puskee ympäristöönsä, ihan monen millin halkaisijalla olevaa kökkärettä. Ja varmasti kauemmaksi leviää pienempää hiukkasta. Mulla meni kakkosgolfista maalipinta ihan pilalle, kun ei kerenny pesemään muutamaan kuukauteen, kun kuljin terästehtaalla töissä. Ouluhan jää juuri Raahen ja Tornion terästehtaiden väliin, joten voisiko olla vaikutusta?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.6.2013 17:28

Kukaan ei ole ottanut huomioon, että olisiko esimerkiksi VW:n nuo kiilapyörät jakohihnalle tehty liian pehmeästä materiaalista ja ne antaa periksi?

Piruuttani soitan vielä jussin aikana pari puhelua, kun kiinnostaa nämä urbaanitlegendat autopalstoilla.

Sama homma VAG:sten kanssa noiden etujarrulevyjen kanssa ettei kukaan muka tiedä syytä miksi ne menee kieroksi...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.6.2013 17:47

edelleenkään se ei kerro sitä minkä takia ongelma kohdistuu oulun alueelle.

ja tämä ei ole mitään urbaanilegendaa autopalstoilla ;)

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 20.6.2013 17:53

Tuossapa muuta kuva BKD jakopäästä. Nokka-akselin hihnapyörät oli kans kuluneet, joka ei ihan täysin näy kuvassa. Naarmut kyllä näkyy.

http://aijaa.com/DyksnU

http://aijaa.com/Mxb6UW

http://aijaa.com/x6u9Pz

http://aijaa.com/WBJl2o

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 20.6.2013 18:43

Laitetaanpas omastakin projektista muutemia kuvia.
Remmillä ajettu muutemaa sataa kilometriä vaille 50tkm. Viimeksi vaihdettiin uudet hammaspyörät ja samalla remmi varaosatakuuseen.
Mottina tuo BRD
Oulun seudulla ajellaan joo...

http://aijaa.com/9gyoHI
http://aijaa.com/IvDEp7
http://aijaa.com/6Lp4mS
http://aijaa.com/tyCks9
http://aijaa.com/a3GDtc
http://aijaa.com/vhDm4B

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.6.2013 21:14

Yksi kysymys. Onko näistä autoista tuo orkkis muovinen pohjapanssari kadonnut paremmille laitumille? Koska ei nyt jakopäähän noin paljon paskaa pitäisi päästä.

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 20.6.2013 21:39

Omassani on kyllä kaikki pohjamuovit paikoillaan...

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 21.6.2013 11:50

Kaikki alkuperäiset panssarit paikallaan ja keula tukittu kokonaan talvella. Mutta tuo musta paska kotelon pohjalla on minun mielestä hihnapölyä, sillä hihnasta näkyi jo vahvikekuidut, joten tavaraa on lähtenyt. Ja tuo ruskea töhnä on minun mielestä ruostunutta hihnapyörän pölyä, sillä niistäkin tavaraa oli lähtenyt paljon. Kuten aikaisemminkin mainitsin, niin 0,2 mm pyörät oli keskeltä kuopalla.

edit: Vielä lisäyksenä, etten ite usko siihen että ulkopuolelta tavaraa sinne tulee, koska mulla ainakin konehuone on kaikkialta puhdas ja missään ei näy tuollaista tavaraa, mitä tuolla hihnakotelossa on. Ilmanputsarissakaan ei näy mitään ylimääräistä eikä raitisilmasuodattimessa. Mikäli sinne jotain pölyä ulkopuolelta kertyisi, niin sitä pölyä olisi aivan taatusti ilmansuodattimissa.

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 21.6.2013 14:25

Näillä mennään...
Ensimmäinen kuva on 180tKM ajettuna loput 2kuvaa 220tKM mittarissa.
Oulussa tullut suhailtua ainakin nuo viimeiset 80tKM, Ouluun myyty uutena joten ekkä suurin osa kilometreistä on näiltä seuduilta. BKD koneesta kyse...

tarvikeremmi 40tKM
orkkisremmi 40tKM
kulumaa rattaissa 220tKM mittarissa

Contezza
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 24.8.2013 4:32

ViestiKirjoittaja Contezza » 24.8.2013 4:42

Vm 2008 1.9 diesel moottorin Passatiin jouduttiin vaihtamaan hihna 60 000km ajon jälkeen ja hihna vaihdettu edellisen kerran 1v 10kk sitten.
Vaihto varaosatakuuseen.
Auto ajossa Oulussa.
Kovasti nyt merkin vaihto mielessä, mutta täytynee selvitellä onko ongelmaa vähemmän
jollain muulla merkillä, kun ei nyt muuttaakkaan viitsisi ;)

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

ViestiKirjoittaja J-M » 24.8.2013 18:47

tämä sama ongelma on myös kemi tornio alueella ja koskee kans diesel tojotia, se on jännä että hiasessa kuluu jakopää, mutta hiluxissa ei vaikka on sama mylly, koskee siis näitä d4d malleja

saastuttaja
-
Viestit: 54
Liittynyt: 3.11.2004 18:07

ViestiKirjoittaja saastuttaja » 17.9.2013 8:32

Veikkaan syyksi huonolaatuista asfalttia.

Nythän on jääny kiinni jotku asfalttifirmat jsiitä että ne oli sekoittanu vanhaa asfalttia uuden pinnan sekaan älyttömiä määriä sallitun 15% sijaan.

Seuraus tästä on se että uusi pinta kuluu silmissä ja on jatkuvan hiekkapölyn lähde.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.9.2013 22:31

^Hetkinen siis 15% saa laittaa kierrätysasfalttia uuden massan sekaan ilman, että siitä tarvii erikseen mainita kenellekkään. Sitten kun tehdän ihan rehellistä RC massaa käytetään kierrätysasfalttia 15-60% massakoneen ominaisuuksista ja massalaadusta riippuen. Uutisissa olleessa tapauksessa ilmeisesti ELY keskukselle oli ilmoitettu käyttöprosentit paljon alakanttiin. Nytkin asfalttiasemalla jossa olen töissä käytetään normaalisti 25% RC massoissa kierrätysasfalttia ja siitä on ihan CE merkinnät ja todistukset. Kilpailu ajaa tilanteeseen jossa kierrätysasfaltin käyttö vain lisääntyy kun bituminkin hinta nousee ja jostain pitää saada säästöjä. Todennäköisesti meillekin tulossa tulevaisuudessa asfalttiasema jolla voi käyttää jopa 60% kierrätysasfalttia. Tällöinkin massan laatua tutkitaan vähintään 2000 tonnin välein ja kiviaineksen ja bitumin arvoja muutetaan siten, että kaikki on normien mukaisissa raja-arvoissa.

Icharus
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.1.2008 23:08

ViestiKirjoittaja Icharus » 19.9.2013 22:44

Hain autoni saksasta ~2v sitten, jakopäällä oli ajettu huoltokirjan mukaan 78tkm ja kun apuhihnan kiristin petti, vaihdatin samalla jakopään. Nyt ajettu ~50tkm uudella jakopäällä ja epäilyttävää pölyä koko jakopäänkoppa täynnä. Aikaisemmin oli ihan puhdas, myös rattaissa havaittavissa kulumaa jota pitää seurata. Pitäskö muutta lappiin...:)
Myös tutun 1.9 tdi golv iv petti jakopää ennen vaihtoväliä, hampaita irti ~90tkm kohdalla, mäihällä ei hajonnut mitään.
Oulussa siis 90% ajosta.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 21.10.2013 8:27

Tämän päivän Helsingin Sanomissa on juttua Oulun jakopää ongelmista:

http://www.hs.fi/paivanlehti/#21102013/ ... 2244570802

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.10.2013 17:41

Pakko se on uskoa:
http://www.hs.fi/autot/VTT+ihmettelee+m ... a6f6fa2eaa

http://www.hs.fi/autot/Mystinen+p%C3%B6 ... 50d5db17d7

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288611795407.html

http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml

Aika paljon saanut julkisuutta ja nyt syytellään toisia. Olisi kiva saada VTT:n testit tuosta pölystä, mutta miksi kukaan ei ole niitä vaatinut/ostanut?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.10.2013 17:49

VW:llä vika selvinnyt:
http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakoh ... b5b229a009

Eihän vika voi olla noissa hammaspyörissä ja niiden metallissa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.10.2013 19:45

jos vika olis hammaspyörissä ja niiden metallissa niin koskettaisi siinä tapauksessa kaikkia missä kyseisiä osia on käytetty eikä vaan yhtä maantieteellistä aluetta. tosin on noita kuulemma kiirunassakin toyotan jakopäästä löytyny

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2013 6:45

Mitä me opimme. Osta jakoketjulla varustettu auto.

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 22.10.2013 9:23

Mitä me opimme. Osta jakoketjulla varustettu auto.

Ei koske VAG-konsernin autoja. Oulun seudulla ei uskalla ostaa VAG-konsernin autoa ollenkaan, kun siellä ei hihnakoneetkaan kestä. VAG:in jakoketjut ei kestä missään.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2013 18:18

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314615/304

Vai että koko Suomen ongelma? Kuka tämän lystin maksaa?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.10.2013 20:14

vaikka ei pitäis trollia ruokkia niin luetun ymmärtäminen vissiin takertelee

Mystisen pölyn aiheuttajaa ei tiedetä. Ongelma esiintyy vain Suomessa, ja autoalan asiantuntijat muualta Euroopasta ovat tulleet ihmettelemään sitä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2013 21:16

Jarskii- Ensin ongelma oli Ouluseudulla ja nyt koko Suomessa, kukaan ei ole pois sulkenut myös pohjoismaita mihin tuota mursketta on myyty.

Mä en kyllä uskaltaisi yhtenäkään autovalmistajana myöntää, että vika on esimerkiksi heikoissa nokkapyörissä.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 23.10.2013 12:44

Eilisessä paperi-Kalevassa VV-Auton edustaja totesi, että ongelma on heillä ollut tiedossa viime keväästä saakka. Merkkiliikkeessä asiasta oli puhetta jo reilu pari vuotta sitten kun oman auton jakopään huollossa käytin. Taisi maahantuojan edustaja puhua muunneltua totuutta, jos kerran tehdaskin on ollut asiasta kiinnostunut huomattavasti aikaisemmin.

Mielenkiinnolla odotan mikä on lopullinen syy ja muuttuvatko huolto-ohjeet asiakkaalle kalliimpaan suuntaan.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 29.10.2013 19:07


DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 11.3.2014 20:00

http://www.talouselama.fi/uutiset/myste ... n/a2237306

En vain ymmärrä tuota että miten suola on rautapitoista? EIkös oktomurske nimenomaan ole?

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 14.3.2014 19:28

Ne pyörät on tehty sintraamalla metallijauheesta. Jospa suolan sumu ja muut pölymäiset partikkelit yhdessä tekkee semmosen koktailin, joka syövyttää tuota sintterimetallia erilailla, kuin "oikeaa" rautaa.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 4.4.2014 20:06

Täällä jakohihna meni 82tkm ja alle 3vuoden jälkeen. 1.9 Tdi BJB, -05, hihnanvaihtoväli 120tkm.

Auto sammahti kun kakkosvaihteelta vaihdoin kolmoselle ja kuului sellainen vaimea jysähdys ja sitten sammui. Arvasin samantien mitä tapahtui ja mielessä kävi että nyt lähti Skoda konevikaisena myyntiin. Varovasti yritin käyntiin, ei startannut, mutta ei myöskään mitään ihmeempiä ääniä kuulunut. Hinasin vekottimen korjaamolle ja siellä totesivat että ei suurempaa remppaa tartte tehä, jakopääremontti ja todella kuluneet rattaat vaihtoon. Tuuria siis matkassa, mutta käsittämätöntä että ei hihna kestä edes 90tkm!

Oulun seudulla ajettu viimeiset reilu 100tkm. Ihmetyttää, että eivät edellisessä hihnan vaihdossa maininneet että nuo hammaspyörät on kulunut.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.5.2014 16:01

Tarina jatkuu:
"Oulun automysteeri selvisi vihdoin

Torstai 22.5.2014 klo 13.59

Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014052218331328_au.shtml

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen mukaan autojen hammashihnat rikkoutuvat todennäköisesti korroosion ja moottoritilaan kertyvän sekä siellä kehittyvän hankaavan pölyn yhteisvaikutuksesta."

Eli vika on vag:ssa ja pesevät varmana kätensä tästä.

EDIT:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 147292/304

"Kaikki tietävät että tiesuola ruostuttaa, ja kyllä se vaikuttaa hammaspyöriinkin. Ei kuitenkaan voi päätellä, että suola olisi se syntipukki, kertoo Timo Kauppi Lapin ammattikorkeakoulusta.

Hammaspyörien kestävyydessä paljastui suuria eroja, kun Kauppi työtovereineen testasi ne viideltä eri autonvalmistajalta. Sekä kovuuksissa että maantiesuolan kestävyydessä oli selvät erot. Tutkijat eivät kuitenkaan paljasta, miten eri automerkit pärjäsivät kokeissa. "

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.5.2014 15:29

jollakin lukemisen ymmärtämisessä vikaa ja pahasti? ainaskin itse löydän tekstistä kohdat todennäköisesti ja Ei kuitenkaan voi päätellä, että suola olisi se syntipukki

eli ehkä se ei nyt kuitenkaan ole selvinny.

kani
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.5.2014 20:32

ViestiKirjoittaja kani » 4.6.2014 10:14

Syy tuohon miksei sitä sanota suoraan ja selkeästi on että näin vältetään vikavastuu.

Ei ne ole tyhjästä todenneet että hihnapyörä ja suola reagoi keskenään ja lähteneet muuttamaan kotelointia vähentääkseen ongelman haitallisuutta.

Oikea ratkaisuhan olisi vaihtaa hihnapyörämateriaalia ja korvata asiakkaille syntyneet menetykset sekä menneet että tulevat. Tuntuu olevan saksalainen tapa hoitaa näitä asioita tällä tavoin. VW ja BMW tuntuu olevan surkeimpia kantamaan vastuunsa asioissa vaikka tunnistaisivat ongelman.

Mitkähän kaikki merkit käyttävät noita tuosta materiaalista tehtyjä hihnapyöriä? Kaverin Lanciassakin mikä on tuotu saksasta ei ollut pölyä kopan sisäpuolella kun vaihtoi hihnan ekan kerran huolto-ohjelman mukaan mutta kun kurkisti 40tkm myöhemmin muutama kuukausi sitten niin sitäpä oli kertynyt..

Kukaan ei varmaankaan halua kertoa autoilijoille totuutta koska se tulisi todella kalliiksi.. Itseäni ainakin vituttaisi jos osuisi omalle kohdalle ja valmistaja saisi kuulla huutia. Ihmettelen eniten miten tämä(kin) haudataan hiljaiseksi sen sijaan että siitä pidettäisiin meteliä jonka se ansaitsee. Lehdistökin on hiljaa koska niiden mainosrahat on riippuvaisia autovalmistajien, maahantuojien ja myyjien mainosrahoista. Eikä varmaan tule enää kutsuja uusien autojen julkaisutilaisuuksiinkaan.. hohhoijaa.. Mutta mikä kuluttajia vaivaa??

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.6.2014 13:46

Vastahan tosta oli uutisissa että VW tiivistää jakopään koppaa huomattavasti, ettei pölyä suolaa yms paskaa pääse sinne.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 4.6.2014 21:07

Paskat sillä lisätiivistyksillä oo mitään virkaa. Hyvin nuo remmit ja rattaat on viimevuosiin asti kestäneet. Kyllä niissä hihnapyörien materiaaleissa on pakko olla jotaki. Jos sitä "kuluttavaa" pölyä nyt yht´äkkiä tulis jostaki, nii näkyis se ilmasudattimissaki. Mutta kummasti ne on ollu samanlaista tavaraa täynnä jo viimeset 15 vuotta.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 4.6.2014 21:38

Virhevastuu on oikea termi.

Olen itse huomanut tänä päivänä sen suurten autovalmistajien kohdalla, että pakoilevat vastuuta niin kauan kuin mahdollista ja pimittävät tietoa. Onneksi on keskustelupalstoja missä nämä asiat tulee esille eikä noita vain salamyhkäisesti korjailla salaa merkkihuollossa perushuoltojen yhteydessä.

Esimerkkinä uusissa volvoissa partikkelisuodattimen lämpötila-anturi. Kun ajetaan 2.0 softa, niin joku menee vikaan ja tuo lämpötila-anturi sanoo sopimuksen irti. Korjausarvio on 300 euroa jota yritetään maksattaa asiakkaalla. Itsellä meni se 37tkm kohdalla ja auto oli 2.5 vuotta vanha. Onneksi samaan aikaan useampi tuttu osti samanlaisen auton ja sama vika oli tullut tuon päivityksen jälkeen. Ei tarvinnut maksaa centtiäkään, kun tein asian selväski. Yksi tutuista oli tuon 300 euroa maksanut, kun oli muka mennyt takuun yli. Itse totesin että tuon anturin tulee kestää enemmän, kuin 37tkm ja 2.5 vuotta.

Suomessakin pitäisi oli mahdollista ajaa näitä tapauksia joukkokanteena ja pistää valmistaja maksamaan/korjamaan myymänsä epäkurantit vehkeet. Toki vika voi olla myös hihnoissa tia vastaavissa minkä materiaali tekee vaurion, mutta kyllä tuollainen pitäisi reilusti selvittää ja tiedottaa ihmisiä.

kani
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.5.2014 20:32

ViestiKirjoittaja kani » 6.6.2014 15:43

Niin just. Nyt ongelmasta kärsineet lopettaa nenänkaivuun ja ryhtyy toimiin. Minkälainen lammas kärsii tehtaan mokailut omassa nahassaan? Vähän asennetta peliin. Käytännöt ei muutu jos kukaan ei näe vaivaa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 2.7.2015 5:14

Puuttuu enään kuunasento ja maanvetovoima mikä aiheuttaa:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 158359/304

Miksi vanhempien autojen jakopäissä ja nastoissa ei ole ollut vastaavanlaisia ongelmia.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 2.7.2015 7:09

karppa: Onhan tuossa yksi selitys esitetty, eli huokoisemmat materiaalit hihnapyörissä. Harmi, että "tutkivat" vähän miten sattuu, ainakin lausunnoista päätellen. Ottaisivat kunnon otannat ja vertailuotannat, eivätkä arvailisi. Jos nyt on verrattu joitain hihnapyöränäytteitä yhteen vanhan Mondeon hihnapyörään, niin siitä ei vielä ehkä hirveän suuria johtopäätöksiä kannattaisi vetää...

Melko uskottavaa on se, että kyseessä on monen tekijän summa. Olisi kuitenkin ihan kiva, jos saataisiin evidenssiä siitä, mitä ne oleellisimmat tekijät ovat eli mitkä erottavat Oulun seudun muusta Suomesta.

Jään odottamaan vertaisarvioitua julkaisua aiheesta.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 9.7.2015 17:43

HTM. Olen täysin samaa mieltä tuosta että asia pitäisi tutkia paremmin, koska noita autoja on paljon myyty ihmisille ja on iso tikittävä ongelma. Itse epäilen, että vika on tuossa että osissa on säästetty ja asiakas maksaa. Mondeo ei ole VAG:nen joten huonosti vertailukelpoinen.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 19.7.2015 1:16

Kannattaisi tämän ketjun "tietäjien" mennä takaisin sinne merkkihuollon tiskille kyselemään varaosahintoja vanhaan tapaan, mikäli materiaalitekniikka on tuota luokkaa... Valurautaako niiden nokkapyörien pitäs olla? Kaverin tutun tutun tutun tojota´ssa kun on jotain alumiinivalua, niin se ei missään nimessä ole samaa, kuin missään muussa.

Jeesus sentään, että hävettää omistaa ylipäätään kansanauto, ja osata vielä korjata se, kun samalla lueskelee, kuinka nippu kyrpiä muistelee riisikippojensa kestävyyttä. Kellään ei ole edes tietoa, millä polttoaineella se oma kulkine kulkee?? Vittu ihan oikeesti. Teinit menee nurkkaan runkkaan, ja ne joilla on jotain tuloja, pitäköön turpansa visusti kiinni. Ette te vitun luupäät näistä kuitenkaan mitään ymmärrä!!!

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 21.7.2015 11:13

^ Tännekki vissiin pitäis olla joku viinan juonnin raja.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.7.2015 10:31

Onnellinen TSI+DSG yhdistelmän omistajan tilitys ;). Ja kyllä se vain niin on, että nappisilmä corolla on vielä viimeisiä huolettomia corolloita 4A-FE moottorilla.

Kyllä forumeillekkin pitäisi olla "alkoratti".

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.7.2015 17:55

Ja tänne myös tojotalukko, ainaki ku tässä ketjussa lukee rivien välistä tuota edellisen kirjoittajan sanomaa :)

Nastarenkaita on tosiaanki muuallaki ku Oulussa käytössä, mutta yhteisvaikutus vois tosiaan olla tuolla meleko roimalla liikennemäärällä "pohjosittain" sekä pitemmällä nastarengaskauella, ja osin myös tuolla tienpinnan materiaalilla joka Raahe-Tornio välillä kerta on omaa luokkaansa. Tämän oktomurskeen ja tiesuolan yhteisvaikutusta vois olla syytä tutkia tarkemmin.. mutta eipä ne materiaalivahvuuksien pienentämiset uutta ole tässä(kään) asiassa.

Onneksi en viihdy Oulussa koska Vw on hyvä auto ;)

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.7.2015 19:26

Tämä ei ole edes mikään uusi tieto, että autojen osat ja autojen kesto on ihan laskelmoitu lopputulos. Esimerkiksi: Opel ilmoittaa autojensa elinkaareksi 8 vuotta ja 160tkm. Suomalaiset haukkuu sitten ne paskaksi, kun ei kestä 15 vuotta ja 300tkm.

Yleensäkkin tänä päivänä pyritään siihen, että osat/autot eivät kestä niin pitkään, kuin ennen juuri edellä mainituista syistä. Tuohon on myös toinen syy, että tällä haetaan myös kustannussäästöjä. Ja on valitettavan surullista ja kuuluisaa, että VAG:ssa näitä vikoja siis ominaisuuksia on enemmän, kuin joissain muissa valtamerkeissä ja valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä on hyvin nihkeä näistä tiedottamaan ja korvauskäytäntö riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka kovaa asiakas kiljuu A:Tiskillä B:Somessa tai jotain muuta kanavaa pitkin. Eli tuota jälkimarkkinointia ei osata tai haluta tehdä kunnolla (Tiedän usean merkin, joka hoitaa sen paljon paremmin).

Ja kyllä omistan Vag:n auton, kun en kerrasta uskonut.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.7.2015 20:05

Joo tuolleenhan se menee nykyaikana, kun maksimaalinen voittojen tavoittelu menee pian kaiken edelle. Eikös volkkarilla ole muutenki ollu jotain ongelmia organisaation sisällä viime aikoina, muistelen jostain lukeneen kuinka sieltä Wolfsburgista oli potkittu hieman isompaa tuotantopäällikköä/vastaavaa pihalle, eri asia sitten oliko syyt tuohon tietyissä laatuvaihteluissa vai missä.. mutupuhetta tässä kohden tämä, lienekö jollain tarkempaa haisua / notkeampi google käytössä.

Valtamerkeillä kun toiminta on tuota, olisi kuluttajanki ehkä syytä suosia pienempiä merkkejä. Jotka taas toisaalta saattaa nuita jo mainittuja "ominaisuuksia" sisältää ihan ilman harkittuakin(?) toimintaa :)

Vag-konserni suoltaa kuitenki sellasen määrän kamaa pihalle, että niiden viat nyt tuntuu pursuavan näinkin isossa maassa silmille, vaikka näilläki sääskien ja porojen korkeuksilla ei ole päivää etteikö näkyis jotain vaggilaista ja myös niitä kirottuja TSI-laitteita. Kun kymmenestä volkkarista hajoaa kolme (todennäköisin VW TDI joilla oikeasti _ajetaan_), niin onhan siinä kaveriporukassa se ainokainen tojotamies (vanha corolla millä kulkee 5km työmatkaa suolattuja pätkiä vältellen välillä kaljakaupan kautta poiketen) vahvoilla, mutta jostainhan ne tilastotki muodostuu ja tuuri/sattuma on vaihtelevaa :)

Miksi lienee sattumaa sitte että Oulun seudussa tätä jakopäätautia on muillaki merkeillä, mutta volkkari siihen on ainaki tiedotusvälineitten mukaan eniten puuttunut. Sanosin että vaikka käsiään mielellään asiasta pesisivät, niin on siellä ainakin herätty asiaan vaikka kärpäsenpaskan kokoiselta myyntialueelta huudellaankin.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 24.7.2015 9:12

Paljon on spekulointia asiasta, mutta menee noita jakopäitä muuallakin kuin Oulussa.

Esimerkiksi ns. Yläperän ambulanssi ja taksi, joilla molemmilla ajetaan oikeasti pitkää matkaa, eikä suolasta tietoakaan. Toisessa kesti jakopää 11 kk / 95 tkm ja toisessa 8 kk / 60 tkm. Yhteistä oli tarvikejakopää, ja molemmat jäivät asiakkaan vastuulle.

Oma käsitykseni on, että huoltokulujen pienentämiseksi tehty hammashihnan vaihtovälin pidennys on johtanut materiaalimuutoksiin; hihnat ovat kovempia kuin ennen, ja aiheuttavat hihnapyörien kulumista. 180 tkm tai 210 tkm voivat olla ihan ok jossain keski-Euroopassa, mutta meidän lämpötilavaihteluilla tulee ongelmia.

Commonrailin jakohihna on paljon keveämmällä kuormalla kuin pumppusuutinkoneen; kuitenkin niitä on mennyt suhteessa paljon enemmän.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.7.2015 19:19

Kun katsoo Kiinassa ja muualla päin maailmaa noita joukkokanteita VAG-konsernia kohtaan, niin ei nuo ongelmat TSI ja DSG:n osalta ole hatusta tempaistuja.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... juongelmat
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... orjaukseen
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volk ... g-ongelmia

JA Jak3 haluan muistuttaa, että Toyota on suurempi valmistaja, kuin VAG-konserini.

http://www.hs.fi/autot/a1305919807102

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 24.7.2015 21:09

Ei kai tässä tullut väitettyäkään, että TSI ja DSG ongelmattomia olisivat, vaikka näkyy niitä toimiviakin liikenteessä. Saati mitään tojota vs. vag. Mutta jos laseissa on senverran sumeaa että kaikki pitää väkisin kääntää taas siihen perinteiseen japsi vs. sakemanni -tinkaan, niin lienee olla viisainta hiljaa siltäosin ja pysyä aiheessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.7.2015 22:11

Linkittäkääpäs joku se viimeisin tutkimustulos mihin olisi joku uskottava instanssi päätynyt. Ei oo mun korviin oikeen mitään kuulunut varmaan vuoteen.

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 2.8.2015 17:38

Hihnapyörien valmistusmenetelmä on muuttunut sitten hammashihnajakopään synnyn. Nyt ne pyörät tehdään kustannusten halpuuttamisen takia jauhemetallista sintraamalla. jolloin tarvitaan vain minimikoneistus, jos sitäkään. Lujuusopillisesti saadaan riittävän luja pyörä, mutta hihnan aiheuttama hiertymä ja kosteuden sekä suolasumun aiheuttama korroosia vaan rapauttavat sitä pyörän pintaa.
Jos tolllanen hihnapyörä tehtäis kunnon teräksestä koneistamalla, niin maksaisi maltaita.
Kumma, ettei tuota ilmiötä saada kunnolla tutkittua ja silleä oikeata selitystä.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 2.8.2015 19:18

Olen nähnyt tietyn tyyppisissä ja ikäisissä koneissa aivan loppuun vedettyjä hihnapyöriä. Siis just sellasia mistä hihna ei selviä toista vaihtoväliään loppuun.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 3.8.2015 11:27

Teukka valotatko hieman asiaa diesel/bensa-auto ja oliko vielä VAG:nen, jos oli niin mikä moottorimalli ja paljonko oli mittarissa?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 3.8.2015 16:10

Aikoinaan mulla oli 1.9 SDI Polo, jakopäänremmin vaihdoin 60tkm välein ja aina piti alaratas uusia koska oli remmin syvyinen ura siinä..

Laitoin lopuksi TDI:n rattaan jota sorvattiin 4mm matalammaksi että oli linjassa, tämän jälkeen kuluminen loppui. tästä aikaa 10vuotta.

Nyt ajanut yhteensä +300tkm työmatkoja nelostietä oulussa VAG dieseleillä ja eipä ole mitään kulumisia vaihtovälille näkynyt...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa