Vaihdelaatikko ongelma (3,4,5 vaihteet) Cordoba

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

Vaihdelaatikko ongelma (3,4,5 vaihteet) Cordoba

ViestiKirjoittaja vw-racing » 30.3.2012 8:03

Tartteis pikaista apua mikä mahtaa olla kun 3, 4 ja 5 vaihdetta ei pysty käyttämään?

Pakki toimii normaalisti sekä ykkönen ja kakkonen, mutta sitten kun koittaa siirtää vaihdekeppiä kolmoselle tai neloselle niin het ku seinä olis vastassa.

Eli ykköseltä tai kakkoselta kun siirtää vapaalle ja siitä koittaa siirtää kolmoselle(joka vaatii pienen liikkeen oikealle ja ylös niin ei anna siirtää vaan on jumissa, sama homma nelos vaihteelle ja luonnollisesti myös vaihteelle 5 ). Vaihdevivusto ei siis liiku vapaalta oikealle.

Laatikko ei pidä ääntä ja toimii muutenkin ihan normaalisti nuilla pakki, 1 ja 2 vaihteilla, kytkin poljin toimii myös normaalisti.
Konehuoneen puolelta liikuttelin laatikon vivustoja ja sitä pääakselia(joka menee laatikon sisään) kun painaa ja liikuttaa sivuille löytyy kolme pykälää, toisessa laidassa taitaa olla pakki ja ne muut kohdat on 1 ja 2 vaihteet?

Laatikkoon on kyllä vaihdettu öljyt tuossa vuos takaperin, Castrollin taf-x:t
Autona Cordoba vario TDI -00 AGR

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 30.3.2012 15:09

No ei ole vielä tullut 5-vaihteista lootaa vastaan, jossa keppi ei keskity 3-4 vaihteen linjalle. Eli ihmettelen vaan tuota tarvetta siirtää keppiä oikealle näillä vaihteilla. Pari kertaa olen tarvinnut säätää vivustoa, mutta ne on niin vanhoja tapauksia etten edes arvaile turhia näiden uudempien vaggilaisten kanssa. Kaveri mukaan tutkimaan ja vaihdekeppiä heiluttelemaan niin helpompi homma selvittää mahdollinen vivuston ongelma.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 30.3.2012 18:59

Onko se vaijeriloota?

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 30.3.2012 19:31

On vaijeri laatikko. Liikuttelin eestakasin niitä laatikon vivustoja ja koitin löytää vaihteita. Pakki 1 ja 2 löyty. Samalla aseöljyä suihkuttelin reippaasti vivustoille. Nyt löyty 3 ja 4 vaihde, mutta 5 on vielä hakusessa. Taitaa olla säädöissä vikaa loppujen lopuks? Vois melkein vklopun aikana pesasta liuottimella koko konehuoneen ja uudestaa rasvata aseöljyllä nuokin osat niin jospa auttais. Vai onko jollain jotain vinkkiä mitä kannattais kokeilla ekaks?

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 30.3.2012 21:16

Katso huoltokirjasta vaihteistontyyppi ja sit vaan etsit ohjeet säädölle. Jotenkin se noissa vaijerilaatikoissa menee niin, että siirtäjät lukitaan oikeaan asentoon ja sitten kytketään vaijerit paikoilleen. Vaijerien päissä tais olla jotkut muoviset lukitus systeemit?

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 30.3.2012 21:27

Perussäätö kannattaa tehdä ensihätiin, täällä ohje siihen http://www.youtube.com/watch?v=tp9ggefOjAE

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 31.3.2012 12:23

Youtuben ohjeesta oli kyllä apua jonninverran. Mutta tuo lukitus ei tunnu toimivan, vaikka kuinka koitin sitä pääakselia painaa ja samalla painaa lukite tappia pystyasennossa(kääntelin lukitetappia ja painelin samalla) niin ei löytynyt sellaista kohtaa että pääakseli olis lukittunut niinkuin tuossa youtuben videossa. Noh, kokeilin pari kertaa että laitoin vaan sen lukitustapin pystyasentoon, vapautin jouset, lukitustappi vaaka-asentoon, vaihdekepiltä lukitus pois ja kokeilin vaihteita niin välillä ei löytänyt pakkia eikä kakkosta, muuten löyty muut jopa se vitonen.

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 31.3.2012 17:26

Otin sen moottorin päällä olevan katteen irti ja vaihdelaatikon yläpuolella olevan ahtoputken irti että pääs paremmin vaihdelaatikon lukitteeseen käsiksi. Nyt sain tehtyä tuon perussäädön niinkuin youtuben videossa neuvottiin, eli sain lukittua tuon laatikon pääakselin oikein. Muuten homma ok mutta 5-vaihdetta ei löydy. Eli vaihdelaatikko on nyt samanlainen kuin 4-lovinen aski, ei siis siirry enää oikealle vaihdetanko jos koittaa laittaa 5- vaihteelle.
Mikäs nyt avuksi?

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 1.4.2012 13:00

Onko teidän muiden vastaavissa vaihdelaatikoissa siinä laatikon pääakselissa (johon vaijerit tulee) välystä kuinka paljon tai yhtään? Akselin sivuttais suunnassa tarkoitan.

Siinä laatikon pääakselissa on se metallinen murikka jossa sarjanumero 1J0 711 051 D. Mitä se tahtoo sanoa?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 1.4.2012 18:09

Niin se paino vai? Sen tarkotushan on tökätä omalla painolla valittu vaihde silmään. Ainahan käyetyissä vehkeissä on välystä. Katoppa tahallas missä kunnossa sulla on ne vaijerit. Ne ko rispaantuu niin varmasti alkaa takerrella. Jäi epäselväksi saitko sen kepin liikkumaan normaalisti vasemmalta oikealle tuon rasvauksen jälkeen?

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 1.4.2012 18:17

ps: mul on sit yks paino joutilaana jos sieltä vika löytyy ;)

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 1.4.2012 20:33

Tarkotan sitä akselia missä se paino on kiinni ja joka menee laatikon sisään. Siinä akselissa on sivuttais välystä melkolailla. Viittiskö joku heilutella omasta vaihelaatikosta sitä että onko välystä yhtään? Vaijerit tuntus äkkiseltään olevan täysin kunnossa.

Ja tuohon sainko liikkumaan vaihdekeppiä sivuttais suunnassa, sain. MUTTA, sillon kun sain 5 vaihteen toimimaan ei enää riittänyt varoja pakkiin eikä 2 vaihteelle. Tällähetkellä toimii muut paitsi 5 vaihde kun ei riitä varat akselin puolella. Ja nyt, tuolla akselin välyksellä tarkotan sitä kun koittaa 5 vaihdetta laittaa silmään tuntuu ku akselin sivuttais välys estävän se 5 vaihteen kytkennän. Ymmärtiköhä kukaan?

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 2.4.2012 16:33

Se akselin sivuttais välys taitaa olla se syy että ei 5-vaihde toimi tai jos laittaa toimimaan niin pakki puuttuu..

Onko joku vaihtanut siitä akselin päästä sitä holkkia koskaan että onko kuinka kivuton homma pitääkö purkaa kuinka paljon ja mitä ottaa huomioon purettaessa?

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 14.4.2012 20:47

Siinä akselissa jossa se puntti on kiinni oli pari holkkia paskana. Etkasta katsottuna osat 5 ja 3 sekä se akselin stefa tuli vaihdettua. Tuo stefa tuli onneks ostettua myös. Laatikko öljyt sen mukaiset että ens viikolla vois ne vaihtaa =)

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 14.1.2013 10:23

Mulla taitaa olla samantapainen ongelma tuossa tulokkaassa eli 1.6 TD ja 5v loota. Kolmonen ei kytkeydy esim. neloselta kolmoselle vaihdettaessa. Joutuu aina käyttämään kakkosen kautta. Pieni mutta vittumainen vika.

Mitenkähän tuota saisi säädettyä vai onko jokin holkki menny väljäksi?

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 14.1.2013 14:11

Ota siitä puntista kiinni ja heiluta sivusuunnassa. Jos välystä niin siellä on holkeissa väljää ja vaikuttaa myös noihin kytkentä ongelmiin. Samalla kannattaa uusia pari jousta sinne vaihteen siirtotorniin. Marmori liikkeelle ja pyydät räjäytys kuvaa siitä tornista niin alkaa selviämään mitä tarttet. Itse uusin myös koko vaihdekepin muovi osineen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa