Elikkä tämmönen tapaus.
220tkm ajettu 1.9TDI 150Hv ARL kone.
Auto käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kun antaa kierroksia rupee kuulumaan erikoinen sätsätys. Tehot ovat myöskin kadoksissa. Tuntuu persepenkkiin noin 70hv:lle SDI:lle. (niin kuin ilmamassamittari olisi rikki.)
Öljypohjasta löytyi noin 1cm mittasta lastua+metallisilppua. Osa on kuparia, osa metallia. Osa tarttuu kiinni mangneettiin, osa ei.
Yläkerrassa nokat näyttää päällisinpuolin olevan ok, toki nokka-akseli ei oo ollu vielä irti. Taskulampulla kurkin myös nokkien alle ja hydraulisissa nostimissa ei näyttänyt olevan päällä jälkeä. Muutenkin nuo lastut näyttävät olevan niin isoja, etteivät ne mahtuisi edes tulemaan öljykanavia pitkin yläkerrasta alakertaan.
Öljysihti näyttäisi olevan suurinpiirtein puhdas. Uus sihti jo hommattuna.
Kiertokankien liukulaakerit muuten ok, mutta yhdessä merkittävästi hieromajälkeä. Luultavasti lastu päässyt laakeroinnin väliin ja hieronut jäljet liuskoihin.
Seuraavaksi lähtee varmaan öljypumppu irti, sen tarkastus ja runkolaakereitten alaosille sama homma.
Onko ideaa, mistä voisivat olla palaset peräisin? Loppuu liikkuvat osat kohta kesken. Palaset muistuttavat hieman männänrenkaita, mutta niitä ne tuskin ovat, koska auto ei pölläytä sinistä ja niitähän saisi kerätä pakoputkesta, eikä öljypohjasta.
1.9TDI ARL koneessa lastua öljypohjassa
Valvoja: ffp jäsenet
Meinaakko periaattees kuvan osaa nro.12? (ei saman moottorin räjäkuva, mut en löytäny parempaakaan)
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-2009/1-105-50.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-2009/1-105-50.gif
Kampiaksilassa jälkeä, kiertokangen laakeroinnin yläpää aivan sökönä ja öljypumpussa jälkeä. En vielä jaksanu ottaa noita runkolaakereita irti ja totesin että tulee kalliiksi kun täytys ottaa koko kampi irti ja hiotuttaa koneistamolla, kone pestä, öljypumppu, tiivisteet, pultit yms..
Ei muuta kun kone kaupoille -->
Ei muuta kun kone kaupoille -->
Kampiaksilassa jälkeä, kiertokangen laakeroinnin yläpää aivan sökönä ja öljypumpussa jälkeä. En vielä jaksanu ottaa noita runkolaakereita irti ja totesin että tulee kalliiksi kun täytys ottaa koko kampi irti ja hiotuttaa koneistamolla, kone pestä, öljypumppu, tiivisteet, pultit yms..
Ei muuta kun kone kaupoille -->
ei tuo nyt ihan mahdotton olis kunnostaa niin silloin tietäis ainakin et millainen kone on.
Pari kertaa on tullu "vaihtokone" laitettua ja todettua et alampa tehä konetta sittenkin siitä alkuperäisestä....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa