1.9TDI ARL koneessa lastua öljypohjassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Suke-
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2010 22:16

1.9TDI ARL koneessa lastua öljypohjassa

ViestiKirjoittaja Suke- » 28.2.2012 22:03

Elikkä tämmönen tapaus.
220tkm ajettu 1.9TDI 150Hv ARL kone.

Auto käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kun antaa kierroksia rupee kuulumaan erikoinen sätsätys. Tehot ovat myöskin kadoksissa. Tuntuu persepenkkiin noin 70hv:lle SDI:lle. (niin kuin ilmamassamittari olisi rikki.)

Öljypohjasta löytyi noin 1cm mittasta lastua+metallisilppua. Osa on kuparia, osa metallia. Osa tarttuu kiinni mangneettiin, osa ei.

Kuva

Yläkerrassa nokat näyttää päällisinpuolin olevan ok, toki nokka-akseli ei oo ollu vielä irti. Taskulampulla kurkin myös nokkien alle ja hydraulisissa nostimissa ei näyttänyt olevan päällä jälkeä. Muutenkin nuo lastut näyttävät olevan niin isoja, etteivät ne mahtuisi edes tulemaan öljykanavia pitkin yläkerrasta alakertaan.

Kuva

Öljysihti näyttäisi olevan suurinpiirtein puhdas. Uus sihti jo hommattuna.

Kiertokankien liukulaakerit muuten ok, mutta yhdessä merkittävästi hieromajälkeä. Luultavasti lastu päässyt laakeroinnin väliin ja hieronut jäljet liuskoihin.

Kuva


Seuraavaksi lähtee varmaan öljypumppu irti, sen tarkastus ja runkolaakereitten alaosille sama homma.

Onko ideaa, mistä voisivat olla palaset peräisin? Loppuu liikkuvat osat kohta kesken. Palaset muistuttavat hieman männänrenkaita, mutta niitä ne tuskin ovat, koska auto ei pölläytä sinistä ja niitähän saisi kerätä pakoputkesta, eikä öljypohjasta.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 28.2.2012 22:23

^Kiertokankien yläpään helat???

Suke-
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2010 22:16

ViestiKirjoittaja Suke- » 28.2.2012 22:29

Meinaakko periaattees kuvan osaa nro.12? (ei saman moottorin räjäkuva, mut en löytäny parempaakaan)
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-2009/1-105-50.gif

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 29.2.2012 19:15

^Kyllä.
Tosin kun seassa on myös magneettiin tarttuvaa kamaa, niin on siellä jotakin muutaki hajonnu sen ylähelan lisäksi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.2.2012 22:10

Männän renkaat, männän tapit ja niiden lukkosokat taitaa olla magneettiin tarttuvaa metallia.

Suke-
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2010 22:16

ViestiKirjoittaja Suke- » 29.2.2012 22:11

Kampiaksilassa jälkeä, kiertokangen laakeroinnin yläpää aivan sökönä ja öljypumpussa jälkeä. En vielä jaksanu ottaa noita runkolaakereita irti ja totesin että tulee kalliiksi kun täytys ottaa koko kampi irti ja hiotuttaa koneistamolla, kone pestä, öljypumppu, tiivisteet, pultit yms..

Ei muuta kun kone kaupoille -->

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 29.2.2012 22:45

Joo taas nähdän ettei lastutus kannata. :(

Suke-
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2010 22:16

ViestiKirjoittaja Suke- » 29.2.2012 23:10

Ostin auton konevikasena ja ei tiedossa ainakaan että olis lastua laitettu. Toki voi tuota sorvaamistakin sanoa lastuttamiseksi jollain tapaa. :D

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.3.2012 7:39

Kampiaksilassa jälkeä, kiertokangen laakeroinnin yläpää aivan sökönä ja öljypumpussa jälkeä. En vielä jaksanu ottaa noita runkolaakereita irti ja totesin että tulee kalliiksi kun täytys ottaa koko kampi irti ja hiotuttaa koneistamolla, kone pestä, öljypumppu, tiivisteet, pultit yms..

Ei muuta kun kone kaupoille -->


ei tuo nyt ihan mahdotton olis kunnostaa niin silloin tietäis ainakin et millainen kone on.
Pari kertaa on tullu "vaihtokone" laitettua ja todettua et alampa tehä konetta sittenkin siitä alkuperäisestä....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 91 vierailijaa