Passat -98 1,9 TDI 81 kW Jakopäärempan jälkeen tehoton

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

einary
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2008 16:28

Passat -98 1,9 TDI 81 kW Jakopäärempan jälkeen tehoton

ViestiKirjoittaja einary » 16.2.2012 12:39

Elikkäs pasuunaan on tehty jakopääremppa alle viikko sitten. Hihnarempassa vaihdoin vain hihnan, kiristäjän ja vesipumpun. Jakopään osien lisäksi vaihdoin hehkutulpat. Merkkasin joka rattaaseen merkin vanhan hihnan ollessa paikalla kun rattaiden YKK merkkejä ei helpolla löytynyt. Onko hihnapyörien merkkaaminen vanhan hihnan ollessa paikallaan ja uuden asennus näillä merkeillä ihan käypä tyyli hoitaa homma vai pitääkö aina mennä tuon YKKn kautta?

Nyt rempan jälkeen passatti starttaa hieman pidempään kuin aikaisemmin ja tehot tuntuu olevan välillä kateissa. Liekö tässä ajoitus kuitenkin pykälän pielessä? tarkastin kyllä merkkien sijainnin oikeellisuuden hihnan kiristämisen jälkeen.

Jakopään jälkeen hehkutulppia vaihtaessani sohaisin tieltä yhtä suutinten välillä kulkevaa alipaineletkua jonka kuori mureni käsiin. Liekö tämä syynä mihinkään?

Onko ideoita? Pitääkö taas ryhtyä purkuhommiin?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.2.2012 13:19

Liekö tässä ajoitus kuitenkin pykälän pielessä?

Nokkapyörässä on ihan portaaton säätö ja samoin pumppua kääntämällä saa sen ajoitettua.
Yleensä nuo tussumerkerkeillä tehdyt jakopäärempat pitään aina tehä uudelleen et saa ajoitukset kohdilleen.

Jakopään jälkeen hehkutulppia vaihtaessani sohaisin tieltä yhtä suutinten välillä kulkevaa alipaineletkua jonka kuori mureni käsiin. Liekö tämä syynä mihinkään?

Tuohan on polttoaine letku ja varmasti on vaikutusta jos alkaa vuotaa ja vetää sieltä ilmaa.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 16.2.2012 14:29

Itse tehnyt lukuisiin ja lukuisiin VAG-tuotteisiin sekä Peugeot/citroen akselilla oleviin autoihin jakopäitä. Mahdollisuuksien mukaan käännellyt koneen kohdilleen, mutta pääpaino tuolla tussilla merkkaamisella, kertaakaan ei ole mennyt jako pieleen sen takia...

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 16.2.2012 23:04

Ainakin pumppu melko varmasti pykälän pielessä jos se letku ei silminnähden vuoda dieseliä.. Parempi vaan laittaa ajotusmerkit kohalleen ja koittaa uudestaan.

einary
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2008 16:28

ViestiKirjoittaja einary » 17.2.2012 18:22

Piuha ei vuoda, kuori näyttäs vain olevan ruvella. Täytynee huomenna purkaa keula uuestaan ja koittaa sorvata ajoitusmerkkejä kohalleen.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 17.2.2012 19:56

Ja nehän on tosi helppo saada kohdalleen.

Vauhtipyörässä on merkki ja venakopan kannen kun otata pois, niin nokka-akselin tulipellin puoleisessa päässä on hahlo, johon menee 4mm lattarauta tms. kun alakerta on kohdillaan.

Pumpun saa myös lukittua paikalleen.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 17.2.2012 20:19

"Jakopään jälkeen hehkutulppia vaihtaessani sohaisin tieltä yhtä suutinten välillä kulkevaa alipaineletkua jonka kuori mureni käsiin. Liekö tämä syynä mihinkään? "

Kyseessä on ylivuotoletku jos suuttimelta ylimääräinen polttoaine menee takaisin tankkiin. Jos vuotaa, sen kyllä huomaa taatusti. Sen verran holvaa sitä polttoainetta että ei voi olla haistamatta ja näkemättä auton alle kurkatessa.

Vaggine tossa jo kertokin niistä ajotus "merkeistä". Lisään vinkkinä vielä että siinä pumpun hihnapyörässä on pinempi reikä minkä hollaat lohkossa olevaan vastaavan reikään vaikka jollain sopivan kokoisella pitkällä hylsyllä. Ja se nokka-akselin pyörä pitää käyttää löysällä jotta kaikki merkit tulee kohalle. Näin oli ainakin afn myllyssä.

einary
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2008 16:28

ViestiKirjoittaja einary » 17.2.2012 21:15

"Vauhtipyörässä on merkki ja venakopan kannen kun otata pois, niin nokka-akselin tulipellin puoleisessa päässä on hahlo, johon menee 4mm lattarauta tms. kun alakerta on kohdillaan."

Mites kun venttiilikopan aukoo niin tartteeko jotain tiivisteitä uusia?

Aamulla puran ja raportoin kun on valmista..

Onko nokka akselissa vääränkätiset kierteet vai normaalit?

einary
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2008 16:28

ViestiKirjoittaja einary » 18.2.2012 11:09

kampiakselyn YKK merkki hukassa. Onko tästä kellään parempaa kuvaa kuin alfamerissä?[/img]

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 18.2.2012 11:18

Ei ole oikeen parempaa kuin tuo:
http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html

Eli sieltä kuskin puolelta konetta kun tihrustelet, niin pitäisi tuo soikean muotoinen reika löytyä, josta näet vauhtipyörän merkin.

Venakoppaan uusi tiiviste tai sitten jotain tiivisteliimaa/massaa. Hyvin piti ainakin itellä tiivisteliima, vaikka useamman kerran tuli auottua.

Edit: Tossa laittamassani linkissä puhutaan kampiakselin siivapyörän pultin vaihdosta.
Siinä on sekoitettu termit ja siitä keskipulttia ei tartte avata/vaihtaa! Varmaan oletkin sen kyllä todennut kun ekaa kertaa vaihtelit hihnaa.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 18.2.2012 11:35

Kyllä siellä vauhtipyörällä on se merkki. Se aukko kytkinkopassa mistä pitäs näkyä sen merkin on kieltämättä hieman piilossa. Itekkin sitä kattelin ja noiduin että varmalla ole ole mitään.... Mutta sitten se löyty kun kansi ja kaikki ylimääräinen siitä ympäriltä oli pois.
Oisko tästä apua?
http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html
Siitä nokka-akselin pultin kierteen suunnasta ei mitään muisti kuvaa. Mutta jos ei siitä alfamerissa ole mainintaa niin olettas sen olevan normaali.

einary
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2008 16:28

ViestiKirjoittaja einary » 18.2.2012 13:54

pääseekö tuonne vauhtipyörän tarkastusreikään auton alta vai päältä paremmin? Nythän kaara on tukevasti tassut maassa. Reikä on edelleen hukassa...:)

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 18.2.2012 14:29

Päältä, eli konehuoneen puolelta.
Kuskin puolella moottoria, vaihteiston kuoressa on se reikä.

einary
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.6.2008 16:28

ViestiKirjoittaja einary » 19.2.2012 7:03

kiitokset kaikille hyvistä neuvoista. Joku oli laittanu siihen vauhtipyötän tarkastusaukon eteen hirmu nipun piuhoja mutta löytyhän se sieltä hirveen hakemisen jälkeen. Ei illalla jaksanu ajaa ku hallilta kotio pari kilsaa jonon mukana joten täytyy tehot testailla tänään. Muille enskertalaisille sanoisin että kannattaa hakea ajoitusmerkit kohilleen heti kerralla. Se on helpompi kuin tehä kakskertaa. Eikä tuo niin vaikeata lopulta ollut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa