Ihmettelyä 2700euron kansirempasta...PD-suuttimien testaus?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

Ihmettelyä 2700euron kansirempasta...PD-suuttimien testaus?

ViestiKirjoittaja nnasu » 13.2.2012 0:52

Passatti (1.9tdi ATJ) kävi kansiremontissa kun teki painetta jäähdytysjärjestelmään, pientä syöpymää oli kannessa joten siitä otettiin siivu pois (en tiedä paljonko, korjaamo käytti koneistamolla). Samalla uusittiin venttiilit, ohjurit ja paininkupit. Tähän asti kaikki ok vaikka homma paisuikin alkuperäisistä suunnitelmista, kasaanhan se oli saatava.

Sitten niitä ihmettelyn aiheita. Kaksi pumppusuutinta oli kuulema purkautunut irrottaessa jota en kyllä ymmärrä? Ei sitten löytynyt tietotaitoa saada niitä kasaan joten olivat jostain löytäneet 2 käytettyä suutinta tilalle joista kehtasivat pyytää 150euroa kappale. Otin tietty vanhat suuttimet osineen matkaan jos ne joku osaisi kasata.

Vakavamman oloinen juttu on se että moottori tuntuisi nyt täristävän kiihdyttäessä 1500-2500rpm, tuntuu erityisen hyvin maantiellä 4 ja 5 vaihteilla. Tätä ei tosiaankaan esiintynyt ennen remonttia. Kulutuskin on noussut litralla, tähän asti se on työmatkalla pysynyt aina alle 6 litran, nyt sai juuri ja juuri 6,8l/100km sukkasillaan ajaen. Todellista kulutusta en ole kerennyt mittaamaan, mutta ainakin ennen kansiremonttia ajotietokone näytti todellista suurempaa kulutusta.

VCDS:llä löysin vikakoodeja:

17669 - PD Unit Injector: Cylinder 1 (N240): Regulation Range Exceeded
P1261 - 35-00 - -

17672 - PD Unit Injector: Cylinder 2 (N241): Regulation Range Exceeded
P1264 - 35-00 - -

Nollasin nuo jonka jälkeen koeajolla tuli 2 sylinterin pumppusuuttimesta tuo sama vikakoodi. Nollasin sen ja toisella koeajolla tuli taas 1 sylinteriltä omansa. Ecu ei vissiin saa korjattua tarpeeksi 1 ja 2 pytyn suuttimien syöttöä? Sylinterikohtaista korjausta kun kahtoo group 004 kohdalta niin kaikki on kyllä raja-arvojen sisällä, 1 ja 2 sylintereillä tosin raja-arvojen toisessa ääripäässä kuin 3 ja 4 sylinterien kohdalla.

VCDS:llä kun valitsee group 018 niin 1 sylinterin arvo on 47 vaikka kuuluisi olla 0. Muut arvot on nollia kuten pitääkin. En kyllä ymmärrä mitä tuo group 18 oikeastaan mittaa mutta pumppusuuttimiin tuntuisi nimi liittyvän. Tietoa tästä?

Takaisinhan tuo on pajalle vietävä, laskun maksua turha odottaa ennenkuin on kunnossa. Onko kukaan kehdannut pyytää hyvitystä siitä kun on pitänyt takaisin viedä korjattavaksi? Itselleni ainakin tämä on puhdasta ansionmenetystä ajella ees taas korjaamon ja kodin väliä sekä mittailla itse että mikä siellä koneen syövereissä ei toimi. Taas yksi korjaamo minne ei taida toiste olla asiaa. Merkkihuollon ja monen muun nyrkkipajan lisäksi siis...vaikeeks menee auton huolto.

E: otsikkoa muokattu x2
Viimeksi muokannut nnasu, 17.2.2012 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 13.2.2012 6:33

Tulee väkisin mieleen et liekö suuttimet jostain erilaisesta koneesta, esim. tehokkaammasta, joten ruiskii liikaa ainetta? Tuo tärinä kiihdyttäessä voi tulla myöskin kaksoismassasta. Jos suuttimet on isommat, tulee enempi ainetta, joka tarkoittaa enempi vääntöö, joka aiheuttaa tärinää. Ehkä. Mut kannattaa korjaamon kanssa keskustella.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 13.2.2012 11:30

Kaksoismassa vauhtipyörä on poissuljettu, se on vaihdettu kiinteään jo 100tkm sitten ja kiinteän vauhtipyörän tuoma tärinä kaksoismassaan verrattuna on lievempää, tuo kiihdyttäessä nyt tuleva tärinä on paljon pahempaa. Tuntuu tosiaan kuin joku sylinteri ei saisi soppaa kunnolla tai sitten saa liikaa.

Vaan pitääpä olla yhteyksissä korjaamolle jos nuo suuttimet on tosiaan erilaiset. Eihän ne tietysti mitään myönnä...

Vaan onko tietoa tuosta VCDS group 018 arvoista, mitä ne on? Jotain pumppusuuttimien arvoja jotka kuuluisi olla 0 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, koneen lämmön pitää olla yli 80c. Nyt tuo 1.sylinteri antaa 47 siihen arvoksi, muut nollia. Ykköspytyn suutin taitaa jotenkin olla viallinen siis.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 13.2.2012 13:40

Kaverin Audi teki samaa suutinremontin jälkeen. Käytti auton merkkiliikkeessä, jossa ilmeisesti sopeuttivat vaihdetun suuttimen ja taas kuulemma pelaa. Joko sinulle asennetut suuttimet ovat viallisia tai niitä ei ole sopeutettu tai ovat eri moottorista peräisin. Myyjäliikkeelle reklamaatiota vaan. Kyllä 2700eurolla täytyy saada moitteettomasti toimiva auto kun tuohon hintaan saa jo käytetyn PD-moottorin!

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 13.2.2012 13:43

Eräs samanlainen tapaus tiedossa, syynä oli rikkinäinen suutin, korjausarvot ylittyivät. Korjaus, uusi suutin.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.2.2012 14:16

Samankaltainen vika oli allekirjoittaneella kun autooni vaihdettiin 2 väärää pumppusuutinta...Ainut ero, että auto kävi tyhjäkäyntiä todella epätasaisesti, mutta kierroksia antamalla käynti tasaantui...Meikäläisen veikkaus; väärät suuttimet paikallaan tai niiden asennussäädöt persiillään...

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 14.2.2012 10:20

Tyhjäkäyntikin on epätasaista, mutta kierroksia antamalla tuntuisi vain pahenevan. Soittelin korjaamolle ja arvelivat että heidän laittamansa suuttimet ovat vääränlaiset. Säädöt kuulema pitäisi olla kunnossa.

Nyt kun tutkin noita vanhoja suuttimia niin niistä näyttäisi olevan poikki jousta kasassa pitävä kaulus, väittivät korjaamolla että se olisi kohta särkynyt koneen sisuksiin joka tapauksessa. Tiedä sitten. Nyt vain mietin että kannattaisiko nuo kaikki suuttimet sitten vaihtaa? Miten pumppusuuttimet kuluu käytössä? Onhan noilla tosiaan 464tkm ajettu. Oma mielikuva on että työkonekäytössä pumppusuuttimia vaihdellaan vasta yli 20000h kohdilla joka taitaa vastata yli miljoonaa kilometriä autokäytössä.

Vanhoista suuttimista löytyy VW:n osanumero 038 130 073 F ja Boschin osanumero 0 414 720 007. Onko uudet pumppusuuttimet oltava tismalleen samoilla osanumeroilla?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.2.2012 11:22

Nyt kun tutkin noita vanhoja suuttimia niin niistä näyttäisi olevan poikki jousta kasassa pitävä kaulus,

Aika monesta tuo on ollut hajallaan, tystyy kasaa niinkin.
Sitä kaulusta ei tunnu saavan irrallaan mistään.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 17.2.2012 18:10

Kiitokset Rengaspalvelu Karjalaiselle Kajaaniin vanhojen suuttimien kasaamisesta. Joku siellä taisi jo tästä vuodatuksesta lukeakkin.

Nyt vain mietin että pitäiskö nuo suuttimet käyttää testipenkissä? Mitään hyötyä? Pumppusuuttimia ei kuitenkaan joka paikassa saa testattua niin pitäisi jonnekkin päin varmaan lähettää, minne?

Vai laittaisiko semmoisenaan takaisin? Onhan nuo tähänkin asti pelanneet.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa