1.6TDI moottorin lämpötila
Valvoja: ffp jäsenet
1.6TDI moottorin lämpötila
Mulla on ekaa talvea Ocu 1.6 TDI:llä, ja nyt kun vihdoin alkaa olla pakkasia (joku -15), huomasin että maalta lähtiessä, vaikka oli pari tuntia lokilämppäri sähköissä, niin eka 40 km meni n. 70-75 lämmöillä, oli 80:n tietä ja vitosella kone kiertää vaan reilut 1500. Myöskin lämppäri täysillä mutta puhallin vaan kakkosella. Kun sitten pääsi satasen tielle ja kierrokset liki 2000, niin lämmötkin nousi jo 80:iin ja lopulta normaaliin 90:iin, silloin oli lämppärikin jo pienemmällä.
Ei minua toi tehoton lämppäri niinkään haittaa, ei tuolla kulutuksella voi paljon hukkalämpöä tulla ja toisaalta siinä kuitenkin sisälämppäri kunhan vaan saa roikan päähän. Enemmän kiinnostaa että onko tuosta matalasta lämmöstä haittaa moottorille tms? Minkään etupahvin kanssa ei viitsisi pelailla, mutta pitäiskö ajaa pienemmällä vaihteella ja pitää kierrokset korkeammalla? Minkähänlaisia moottorilämpöjä näkyy sitten kun alkaa oleen 30 pakkasta?
Ei minua toi tehoton lämppäri niinkään haittaa, ei tuolla kulutuksella voi paljon hukkalämpöä tulla ja toisaalta siinä kuitenkin sisälämppäri kunhan vaan saa roikan päähän. Enemmän kiinnostaa että onko tuosta matalasta lämmöstä haittaa moottorille tms? Minkään etupahvin kanssa ei viitsisi pelailla, mutta pitäiskö ajaa pienemmällä vaihteella ja pitää kierrokset korkeammalla? Minkähänlaisia moottorilämpöjä näkyy sitten kun alkaa oleen 30 pakkasta?
tuo kone ei nosta lämpöjä hitaassa ajossa.nyt 30 pakkasta ja keula täysin tukittu vain lämpöanturin kohassa pieni reikä webastolla kone lämpimäksi ja liikkeelle lähtiessä kun lämmitin sammutetaan niin lämmöt putoaa mutta öljyen lämmitessä jotka tosin nousee hitaasti nousee normaaliksi ,mutta putoaa taas hiljentäessä.suosittelen keulan tukkimista lämpimästi vaikka tuntuiskin vastenmieliseltä
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Eipä tuo ainakaan paremmin lämpene pakkasten kiristyessä. -30 ja yli kun on pakkasta, moottori ei saavuta "normaalia" käyntilämpötilaa lainkaan. Asennat siihen Eberi-lämmittimen niin pysyy moottori lämpimänä ja riittää lämpöä myös matkustamoon. Siinä on olemassa riski että kun kerrat olet saanut Eberin, sitä ilman et voi olla jatkossakaan, niin mahtava laite se on.
Kyllä sitä keulaa on tukittava jos meinaa ilman pilkkihaalaria matkustaa. Tässä mallisuoritus nippuside kiinnityksestä.
http://www.youtube.com/watch?v=J8GjkaHZYvc&feature=email&email=comment_received
http://www.youtube.com/watch?v=J8GjkaHZYvc&feature=email&email=comment_received
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Tänään veli laittoi oman 1.6 TDI Octavian maskin ja puskurinaukon taakse perinteisen pahvi/nippuside ratkaisun. Ajossa pakkasta oli -20 astetta niin lämpö nousi 90 asteeseen ja pysyi siinä hyvin. Tuossa Octaviassa saa hyvin laitettua puskurinkin taakse tuon pahvin koska maski nousee konepellin kanssa pois edestä.
Eilen samassa kelissä ei noussu lämpö yli 70 asteen vaikka ajoi nelosvaihteella matka-ajoa.
Eilen samassa kelissä ei noussu lämpö yli 70 asteen vaikka ajoi nelosvaihteella matka-ajoa.
Etupahvi varmaan on usein hyvä vaihtoehto, mutta mun ajosta iso osa tulee kehä ykkösen ruuhkassa jossa ajonopeus ja lämpötila on vähän mitä sattuu, mutta jossa on tosi hankalaa pysähtyä sitä pahvia irrottamaan jos alkaa ylikuumeta...
Ja kun mulla on käytännössä aina auto roikan päässä (ml. sisälämppäri) ennen ajoa, niin ei tuo huono lämpiävyys ole ongelmana.
Se mitä tässä kyselen on että tietääkö kukaan onko moottorille jotain konkreettista haittaa tms. siitä että ajelee talvella kymmeniäkin kilometrejä 70-80 asteisella mottorilla?
Ja kun mulla on käytännössä aina auto roikan päässä (ml. sisälämppäri) ennen ajoa, niin ei tuo huono lämpiävyys ole ongelmana.
Se mitä tässä kyselen on että tietääkö kukaan onko moottorille jotain konkreettista haittaa tms. siitä että ajelee talvella kymmeniäkin kilometrejä 70-80 asteisella mottorilla?
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Ei se hyvänen aikanen sentää ala mitään keittämään talvikelillä! Eikä luultavasti kesäkelilläkään. Laitat pahvin, telttapatjan tms. sinne syylärin eteen ja tee pienet reijät flektien kohdille niin ei tule vikakoodia eikä muuta onkelmaa. Kuten sanottua dieselmoottori kuluu nopeammin kun käyntilämpö on alle 90 astetta. Tarkoittaako se sitten sitä että esim. 500tkm ajetussa koneessa on jo selvemmin pykälää havaittavissa syliterissä vai tarkoittaako se sitä että 300tkm koneeseen joutuu tekemään jo laakerirempan. No en tiijä eikä varmaan tiijä varmaksi kovin moni muukaan.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Etupahvi varmaan on usein hyvä vaihtoehto, mutta mun ajosta iso osa tulee kehä ykkösen ruuhkassa jossa ajonopeus ja lämpötila on vähän mitä sattuu, mutta jossa on tosi hankalaa pysähtyä sitä pahvia irrottamaan jos alkaa ylikuumeta...
Ja kun mulla on käytännössä aina auto roikan päässä (ml. sisälämppäri) ennen ajoa, niin ei tuo huono lämpiävyys ole ongelmana.
Se mitä tässä kyselen on että tietääkö kukaan onko moottorille jotain konkreettista haittaa tms. siitä että ajelee talvella kymmeniäkin kilometrejä 70-80 asteisella mottorilla?
Ole huoleti,ei se ylikuumene.
Mullakin koko nokka ollut ummessa (tosin eri merkkisessä autossa)lokakuusta lähtien,eikä mitään ongelmia.
Eipä tuo sisätilan lämppäri järin kauan sisätiloja lämpinä pidä,kyllä se lämpö on tultava jostain muualta.
Alilämpöinen kone kuluu enemmän,kuten tuolla jo aiemmin mainittiin.Sitä sitten tiedä,missä vaiheessa vaikutukset alkaa näkymään.
Ainoan kerran kun on lämmöt noussu, viime talvena Golf V 4motion 2.0 TDI, oli Laakkoselta ostetut nahkat maskissa, ja ne kyllä peitti sen maskin tosi tiiviisti. Niin lähti lämmöt nousemaan 100 asteeseen (VCDS:llä varmistin) motarilla reilussa satasen vauhdissa. Pakkasta oli yli kymmenen astetta niin vähän yllätti kyllä.
Muilla tdi-vehkeillä ei ole ollut pakkaskelissä muuta kuin alilämpöisyyttä, vaikka kuinka koittaa tukkia keulaa tai laittaa syyläriä vasten peitettä.
Muilla tdi-vehkeillä ei ole ollut pakkaskelissä muuta kuin alilämpöisyyttä, vaikka kuinka koittaa tukkia keulaa tai laittaa syyläriä vasten peitettä.
Tänään kävin ostamassa paikallisesta merkkiliikkeestä tuollaisen tarvikeviimasuojan.
Tuli ohutta telttapatjaa oikeaan muotoon leikattuna ja reiät valmiiksi tehtyinä sekä maskille että alaritilälle sekä sellaiset tötterökiinnikkeet.
Alaritilästä jää kulmat auki. Miksi lie noin, olisiko haluttu varmistaa että välijäähy saa esteettämästi ilmaa, tiedä sitä sitten.
Aika hassunnäköinen piikkisika se keula nyt on, mutta olkoot.
Ilman mitää suojaa ei lämmöt kyllä juurikaan yli 55 asteen nousseet, motarilla en kylläkään ajellut. Huomenna tulee hieman satasen alueella ajettua, saas nähdä mihin lämmöt nousee. Nyt ulkona on 28 astetta pakkasta.
Tuli ohutta telttapatjaa oikeaan muotoon leikattuna ja reiät valmiiksi tehtyinä sekä maskille että alaritilälle sekä sellaiset tötterökiinnikkeet.
Alaritilästä jää kulmat auki. Miksi lie noin, olisiko haluttu varmistaa että välijäähy saa esteettämästi ilmaa, tiedä sitä sitten.
Aika hassunnäköinen piikkisika se keula nyt on, mutta olkoot.
Ilman mitää suojaa ei lämmöt kyllä juurikaan yli 55 asteen nousseet, motarilla en kylläkään ajellut. Huomenna tulee hieman satasen alueella ajettua, saas nähdä mihin lämmöt nousee. Nyt ulkona on 28 astetta pakkasta.
Miulla lupossa keulassa ollut vain 100mm jäähdytysreikä syyskuusta lähtien ja välijäähdytin pois paikaltaan eikä ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa. Jos motarilla +10 asteessa ajoin pitempään yli 140 km/h tunnissa niin lämmöt jatkoi nousemistaan yli satasen ja piti höllätä. Eli kesälläkin TDI:ssä voi olla ala-aukko tukossa jos ajetaan nätisti rajoitusten mukaan. Toki turvallisuutta lisää jos hankkii mittarin mistä näkee tarkat lämpötilat vedestä, ahtoilmasta ja jopa laatikosta tms kuten scangauge II tai ultragauge. Jälimmäisellä näkee enemmän asioita.
Nyt talvella rupean vahvasti harkitsemaan koneen vuorausta/lisäeristystä, kun ei tunnu lämmöt nousevan,
Nyt talvella rupean vahvasti harkitsemaan koneen vuorausta/lisäeristystä, kun ei tunnu lämmöt nousevan,
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557
Sillä maskisuojalla voi oikeasti välttää paljon ikäviä asioita, kuten esimerkiksi konerikon. Webastolla voi saada lämpöä koneeseen, mutta se ei poista tuota "tyyppivikaa".
Sillä maskisuojalla voi oikeasti välttää paljon ikäviä asioita, kuten esimerkiksi konerikon. Webastolla voi saada lämpöä koneeseen, mutta se ei poista tuota "tyyppivikaa".
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa