400k ja enemmän ajetun TDI-auton isompi perushuolto?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

400k ja enemmän ajetun TDI-auton isompi perushuolto?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.1.2012 22:27

moro

silläkin uhalla että näitä on käsitelty jo sadassa threadissa:

Omaan -97 AHU pasuunaan tulee keväällä 400k mittariin, ja muistelen lukeneeni täältä että tuossa 400k paikkeilla pitäisi tehdä isompaa perushuoltoa. Mitä kaikkea se pitää sisällään? Jakopää tuohon tehdään ainakin, mutta imusarjan irroitus ja putsauskin tekisi varmaan gutaa? Kannattaako alkuperäistä ahdinta ruveta irrottelemaan, saako sitä edes itse putsailtua? Entäpä manuaaliaskin vaihteistoöljyt, kannattaako niitä lähteä tässä vaiheessa enää vaihtamaan (ovat alkuperäiset)?
Käytössä on iso talli ja jonkin verran työkaluja, mutta ei nosturia.

Kauheasti rahaa ei ole tarkoitus hakata vanhaan autoon kiinni, mutta kulutusta olisi mukava saada alaspäin. Nyt tuo imee lähempänä 6 litraa satasella matka-ajossa karvan päälle 100 vauhdeissa. Uudet suuttimetkin varmasti auttaisi kulutukseen, mutta paljonko nuo vakiotuutit maksavat asennuksineen? Rengaskoko on perinteinen 15" ja moottorissa ei ole yhtään viriviriä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.1.2012 23:17

Suuttimien avautumispaineet on tippunu noilla kilometreillä 150 bar tasolle, ja silloin alkaa tulla jo epätasaista starttaamista sekä kulutuskin voi nousta kun pa ei pisaroidu niin hyvin ilman sekaan. Samalla kun rassaa niin hiukan isommat kärjet vaihtaa, tulee sopivasti lisävoimaa ilman savutusta, eikä kulutuskaan ainakaan nouse. Kustannus on 400 euron luokkaa.

Turbolla ajelee jos se ei pidä ääntä eikä öljyä kulu koneesta. Välykset voi tieten kokeilla imupuolelta akselia heiluttelemalla, ja samalla kannattaa imusiiven kunto katsoa, että on vielä suunnilleen lavat tallella.

Kansihan se kannattaisi rempata, pakoventtiilien ohjurit noista kuluu väljiksi. Hyvällä tuurilla menee vielä pitkäänkin ilman tuhoja...

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.1.2012 1:38

Tarvisko tuo ecu sitten käydä säädättämässä uudestaan jos tuohon lyö isompia suuttimia? Mitäs katsastussetä tuumaa päästöistä jos ei säädä softaa?

Kytkinkin tuossa on alkuperäinen, kuinka paljon pelkästään noita suuttimia vaihtamalla tulisi lisää vääntöä ja tehoa?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 26.1.2012 9:29

Katsastuksessa ei mitata dieseleistä kuin savutusarvot. Riippuu ihan suuttimista pysyykö savutus kurissa. Jos maltilliset suuttimet laitat niin pitäisi mennä vielä vakiopillerillä läpi mittauksesta. Ohjelmointi ei tietysti ainakaan haittaa jos siihen haluaa panostaa.

Vaihteistoöljyjen vaihto kannattaa varmasti. 400tkm ajetut laatikkoöljyt alkavat varmasti olla jo melkoista siirappia. Myöskään ohjaustehostimen öljyn vaihto ei varmasti tee pahaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 26.1.2012 14:10

Jos tuota itse haluisin alkaa remppaamaan takaisin luotettavaan käyttökuntoon niin tarkistaisin apuakselin kunnon ja kansiremontin tekisin. Kaikki nesteet ja öljyt autosta vaihtoon. Itse suosisin kokemuksesta redlinen tuotteita laatikkoon ja ohjaustehostimeen. Kytkimeksi uusi vakio. Suuttimiksi vaikka Artulta Stage 1:set. Jakohihna ja apulaitehihna ja kiristäjät vaihtoon. Imusarjan, ahtoputkistojen ja kuulerin pesu ja EGR:n tukkiminen. Turbolle vähintään nopea kunnon tarkistus. Jos haluaa uuden laittaa niin samalla sitten vaikka 15/20.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.1.2012 6:42

Tuo suuttimien uusinta voisi ehkä tulla kyseeseen, jos Tampereen seudulta löytyy joku asennustaitoinen jälleenmyyjä. Muuten ei oikein innosta "varmuuden vuoksi" lähteä "toimivia" osia vaihtamaan, rahareikiä kun löytyy muitakin.

Paljonko noilla pelkillä suuttimilla siis tulisi lisää jerkkua, puhutaan varmaan jostain 10-15hp ja 20-40Nm ? Ei varmaan käy sen enempää kytkimen päälle?

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 27.1.2012 7:37

Entinen Passattini oli ajettu 420tkm kun sen möin. Nokka posahti siinä 340tkm kohdilla. Tuolloin mitattiin ohivuodot ja puristukset, kaikki oli kunnossa. Laakkonen olisi halunnut vaihtaa koko kannen kaikkineen hiluineen, kustannus n. 3000 euroa josta kannen osuus n.2100 erskaa. Tilasin nokkahilut saksasta, tuli tuolloin maksamaan n. tonnin verran. Kulutus oli koko auton minulla oloajan ( n. 100tkm ) 7 litran keskikulutuslukemassa. Kyseessä oli 96kw Tiptronic joten mielestäni tuo kulutus oli normaali. Nuo pumpparikoneet kyllä tuntuvat peruskaluiltaa olevan tosi kestäviä laitteita. Ei tuossa entisessä Passatissanikaan tuntunut olevan mitään vikaa koneessa sen jälken kun tuon nokan vaihdoin.
Turbo siitä varmaan seuraavaksi olisi ollut vaihtolistalla, oli alkuperäinen. Ainakaan huoltokirjassa ei ollut mainintaa turbon vaihdosta.

Perushuoltona ehdottomasti edelläkin mainittu imusarjan ja egr venan puhdistus ja ko. venan tulppaus. Tuosta 400tkm ajetun koneen virittämisestä..Hmm..Itse en kyllä lähtisi sitä kiusaamaan ainakaan juuri vakiota suuremmalla teholla, mutta kaipa se sen kestää mitä kestää viritettynäkin.

Kyllähän noilla kilsoilla vielä rallattelee eteenpäin, mutta alkaahan siinä olla hieman extremeä mukana, etenkin jos pidempiä matkoja perheen kanssa ajelee. Ei kun keskeytysvakuutus kuntoon.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 27.1.2012 8:29

Kyllä siinä enempi extremeä on oman kokemuksen mukaan kun ottaa uuden mossen(oikeastaan merkkiin katsomatta) alle ja lähtee sillä päästään kaikkine hiukkasloukkuineen ja viisaine akun valvontajärjestelmineen lapin pakkaseen ;)

nimim. agr leoni 400tkm, nostajat on vaihdettu koneeseen ei muuta.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 27.1.2012 11:39

No Oculla olen nyt ajanut uudesta 24000 eikä luottamus ole vielä mennyt :O)
Passatilla pääsin oston jälkeen 10tkm ja nokkaremppaa pukkasi.
320tkm vaihdettiin ABS/TCS yksikkö, aiemmin oli vaihdettu automaattilaatikko, laturi, startti, parit massamittarit, muutama laturin vapaapyörä + kuluvia osia. Viimeisenä posahti kaasupedaali: Se oli se merkki että auto vaihtuu, jätti nääs rouvan tien päälle.
Hieno auto se oli, ja on näkyy edelleenkin. Liikenteessä on, miksipä ei olisi.

Tarkoitin vain että kun alkaa tulla kilsoja reippaammin niin alkaa tulla sitten niitä yllättäviäkin juttuja. Toki uudet autot ovat koko ajan vikaherkempiä, mutta kyllä näissä volkkareissakin on tuota kaikenlaista elektroniikkaa ollut jo 10 vuoden ajan ihan perusvarustuksessakin ja kohta ne alkavat sitten prakaamaan.
1.9 TDI kone kestää kyllä kunhan vaihdellaan öljyt ja suodattimet ajallaan ja korjataan ne muutamat tyyppiviat kuntoon.

Turha tästä on alkaa kinaamaan.
Threadin aloittaja vain tekee nuo perusjutut ja jatkaa tyytyväisena ajelua. Jos joku sitten menee rikki, niin korjaamallahan siitä selviää.

Ville.P
-
Viestit: 76
Liittynyt: 27.6.2007 18:25

ViestiKirjoittaja Ville.P » 29.1.2012 21:24

Ei kai näihin mitään suurempia tarvitse vielä tehdä, jos ei aihetta sitten ole. Itsellä 460tkm mittarissa ja konetta ei ole tarvinnut vielä avata saatikka imusarjaa tai egr venttiiliä putsailla. Reilusti yli 100tkm ajettu isommalla puhaltimella, suuremmilla suuttimilla ja ohjelmalla jotka Artun kautta tuli. Kytkytin samalla vaihdettu järeämpään. Edelleen palvelee todella hyvin ja viimeksi oli tankillisella kulutus 4,7 l/100km, kun kuitista ja tripistä laskin. Ajoa tulee reilu 1000km viikossa tälläkin hetkellä.

Kyllä näitä vanhoja rouviakin voi hiukan piristää, kun pitää järjen mukana. Kaikenhan saa kyllä hajalle, kun oikein yrittää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa