3b passatti ei lämpene sisältä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

3b passatti ei lämpene sisältä

ViestiKirjoittaja Lincoln » 25.1.2012 17:29

Ei lämpene vaikka on uusi vesipumppu ja termostaatti, otin letkut irti kennosta ja motin tulille, ei tullu yhtään nestettä letkusta tyhjäkäynnillä, kierroksilla huuvattamalla vähän haalenee kummiskin tuleva ilma, letkut irti en kaasutellut. moottorin lämmöt normaalit, ei painetta letkut ei kovat eikä öljyt ja nesteetkään ole sekaisin. pannenko paaliin koko paskan vai mikä seuraavaks neuvoks ?

kone on atj ja climatronikki säätelee lämpöjä sisältä

wimmu
-
Viestit: 32
Liittynyt: 30.11.2011 19:05

ViestiKirjoittaja wimmu » 25.1.2012 18:58

Ootko ilmannut järjestelmän kunnollla? kuulostais vähän et olis ilmapussi jossain välissä..

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 25.1.2012 19:16

Nesteet pitää kaataa koneeseen TODELLA hitaasti, muuten tekee heti ilmalukon, eikä mee millään enää sinne.

Vartin verran saa lorotella ainakin avb ja avf koneeseen. Joka välis vielä odotella kun kuuluu lurinaa ja lorinaa joka puolelta konetta, kun vesi valuu hiljakseen joka paikkaan. Loppu vaiheessa kannattaa myös puristella vesiletkuja, niin niillä saa lähtemään yleensä viimeiset ilmat pois koneesta.


Melko varmasti ilmalukko nyt vain jossain.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 25.1.2012 20:10

Vedäppä akun vierestä lämmityslaitteen letku vänkärin puolelta irti sen verran että siinä yläpuolella oleva reikä paljastuu. Paisuntasäiliötä vähän palikoilla ylöspäin ja kone käymään niin ilmat tulee tuon reiän kautta ulos. Letkut heti kiinni niin takuulla ilmaton järjestelmä.

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

ViestiKirjoittaja Lincoln » 25.1.2012 20:11

Se ilmalukko on ollu jo sitte sielä kokoajan, kylmyyden takia siihen laitoin ensin termostaatin, ei muuta vaikutusta kun se että moottorin lämmöt nous normaaliin, sitte vielä vesipumpun mutta sekää ei vaikuttanu mitenkään, Pitää sitte varmaan tyhjentää nesteet ja täyttää uudestaan vielä kerran se.

jos jostain sais vielä poppamiehen tanssimaan hula-hulaa täytön ajaksi poistamaan pahan ilman pois nesteen seasta =)

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

ViestiKirjoittaja Lincoln » 25.1.2012 20:24

"Vedäppä akun vierestä lämmityslaitteen letku vänkärin puolelta irti sen verran että siinä yläpuolella oleva reikä paljastuu. Paisuntasäiliötä vähän palikoilla ylöspäin ja kone käymään niin ilmat tulee tuon reiän kautta ulos. Letkut heti kiinni niin takuulla ilmaton järjestelmä."

oli se kokonaan irti eikä siinä ollu sitä ilmausreikää, jokatapauksessa ei tullu yhtään mitään sieltä kennosta, eikä tullu kuskinpuolen letkustakaan mitään tyhjäkäynnillä kun se oli irti kennosta, olis luullu siitä edes vähän tyrkkäävän pihalle nestettä

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 26.1.2012 7:29

Ettei olisi vesipumppu sanonut työsopimusta irti ja ratas pyörii tyhjää?

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

ViestiKirjoittaja Lincoln » 26.1.2012 21:02

nyt se jo lämmintä puhaltelee mutta hiipuu sitte, lorina kuuluu kennolta eli ilmaa sielä on vieläkiin ku ei ollu sitä poppamiestä ...

on ollu saksalaisella insinöörillä tekemistä että on saanu noin vi..umaiseks ilmata tuon.

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

ViestiKirjoittaja Lincoln » 27.1.2012 19:45

ajossa pelaa jotenkuten mutta tyhjäkäynnillä jäähtyy yli -10C pakkasessa, sähkönen kiertovesipumppu varmaan avittas.

onko tuommonen jäähtyminen ominaisuus tdi passatille ?

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 28.1.2012 9:43

Pysyykö moottorin lämmöt myös normaalissa samalla?
Omasta passatista on egr tulpattu ja eipä sitä hukkalämpöä liikaa synny. Ja lämmityslaitteen kennokaan ei mikään maailman tehokkain ole. Toisaalta siitä tehokkaammasta kennostakaan ei ole paljon iloa jos pakkasta on toistakymmentä astetta ja maantieajossa ei nytkään moottorin lämmöt pysy normaalissa jos lämppärin puhallin on kolmosella tai nelosella.
Pahvi tai vastaava keulassa on ehdoton talvivaruste.

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

ViestiKirjoittaja Lincoln » 28.1.2012 10:45

Tyhjensin ja täytin sen uudestaan ja sielä ei pitäs olla nyt ilmaa, ei vaan jaksa lämmittää kunnolla minun tottumuksiiin (eka volkkari talvella tämä passatti) ajossa puhaltaa haaleeta ja jos puhallin on pienellä tulee jopa lämmintä, tyhjäkäynnillä kylmää. moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalit. kai se pitää vaan pilkkihaalarit päälle laittaa itelle ja lapset eri autoon.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.1.2012 11:09

Et ole ainut joka kärsii "energia ystävällisistä" auton kulutuksen suomista ihanuuksista täällä pohjolan perällä ;)

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 28.1.2012 11:13

Keula vain täysin tukkoon. Mutta ei mitään syyläriä vasten, vaan maskiverkkoihin viimasuojat. Ne jo auttaa kummasti asiaan, mutta ei näissä siltikään tahdo pysyä lämmöt normaalissa jos auto on paikallaan.

Valmiiksi leikattuja viimasuojia saa noin 50e hintaan, joissa mukana pikakiinnityslukot. Hinnoissa ei tuntunut olevan juurikaan eroa, ottaako merkkiliikkeestä vai varaosaliikkeen kautta.

Kyllä tuo auton kylmeneminen näin talvella paikallaan ollessa on enemmän ominaisuus kuin vika, valitettavasti...

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 28.1.2012 13:03

Jos moottorin lämmöt nousee normiin, neste kiertää normaalisti niin kyllä pitäisi lämmintä sitten riittää kabiinissa. Omasta masiinasta otin monta kertaa kesän aikana nesteet poies ja ainut ilmaus oli että kone kuumaksi paisarin korkki auki ja vähän putkien puristelua että lähtee suurimmat ilmat poies.
Jos ei virtausta kennolle edes tule niin ne vesipumpun siivet nyt olisi yksi syy...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=153331

ja pitäisi näköjään lukea jokainen rivi eikä välistä kun näyttääpi olevan uusi pumppukin...

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 28.1.2012 17:58

Jos moottorin lämmöt on normaalissa ja ei silti puhalla edes lämmintä niin kyllä sillon on syytä epäillä että ei neste kierrä kunnolla. EIkä se mikään aivan mahdoton vaihtoehto ole että uusikin vesipumppu on susi.... Muutaman kuukauden vanhoja tarvike vesipumppuja tiedän rikkoontuneen...Mutta toisaalta jos kone ei lämpene liikaakaan niin voisi olettaa vesipumpun olevan ok.
On myös semmoinenkin vaihtoehto että lämppärin kenno on tukossa. Joko neste ei pääse riittävästi läpi tai ilma. Kai tuossa kennolla on jonkin moinen hana? Toimiiko se oikein? Jos autossa kerran climatronic , niin hanaa kääntelee oletettavasti jokin sähkömoottori, toimiiko? . Ja lisäksi järjestelmässä on oletettavasti myös ilmaläppä joka ohjaa kennonläpi/ohi ilmaa. Toimiiko se oikein?
Sekä kannattaa nyt tarkastella kuuluuko järjstelmästä epämääräistä lorinaa tai vastaavaa tai katoaako nestettä tai jotain muuta oiretta joka viittais kannentiiviste vuotoon.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 28.1.2012 22:54

Hommasin oman golfin pari vuotta sitten. Ei lämmennyt ekana talvella kunnolla pakkasilla. Katsoin keväällä sitten raitisilmasuodattimen niin oli 3 vuotta vanha ja ihan tukossa, joten se kannattaa kanssa tarkistaa. Tuo suodatin olisi hyvä viimeistään vaihtaa joka syksy ennen pakkasia.

Lincoln
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2012 17:16

ViestiKirjoittaja Lincoln » 29.1.2012 18:44

Joo ei se raitisilmasuodatin estä vedenkiertoa kennolla, nyt on 2 vaihtoehtoa jälellä enää, kenno tukossa / joku muu tukossa tai minä en osaa ilmata sitä järjestelmää... lämmön säätely vaikuttaa toimivan, kansipahvin en usko palaneen kun ei tee painetta eikä sotke nesteitä ja öljyjä ja ei työnnä nesteitä pakoputkeen. pitää varmaan yrittää huuhdella sitä kennoa sitruunahapolla tai jollai puhistus nesteellä, jos se ei sen takia ilmaudu hyvin kun kenno ahistaa .. ?

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 29.1.2012 19:08

Mun passatissa ekaks imettiin ilmat pois koneella ja sit täyttö, tehtiin paikallisella ad-korjaamolla.

HC929
-
Viestit: 4
Liittynyt: 26.6.2012 20:43

ViestiKirjoittaja HC929 » 29.11.2012 9:24

Mulla ois tälläinen ihmeellinen ongelma 1.9tdi passatissa (1Z) kun tuossa kesällä se tuli ostettua ja siinä oli jakohihnan huolto edessä niin vaihdoin sinne hihnat,kiristimet,vesipumpun termarin ja lokilämmittimen kun oli sipannut ja kaikki kyllä vaihdon jälkeen pelaa normaalisti ja lämmöt nousee 90 ja pysyy siinä sekä sisälle riittää todella hyvästi lämmintä mutta syylärin letkut on kylmiä sekä ylhäältä että alhaalta.. tai ylävesiletku on kuuma koneen päästä mutta syylärin pää kuumallakin koneella on viileä.. syylärin huuhtasin ja kyllä siitä vesi läpi meni..
alavesiletkuhan näissä kuuluisi olla kuuma kun sen takana on termarikin?

ei käy nyt omaan järkeen tämä homma miten tuo voi ees toimia kun sillä kumminkin jakohihnan vaihon jälkeen ajettu jo 5000km..

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 29.11.2012 13:00

Nestehän näissä vanhemmissa padoissa kiertää ihan normaalisti vaikka termari on siellä alhaalla, ylävesiletkusta sisään ja alavesiletkusta koneeseen.

Eiköhän se ylävesiletku ja jäähdytinkin ala lämpiämään kun koneeseen saa enemmän kuormaa?

Eli kyllä se voi toimia vaikka pidempäänkin kuin 5000km kun kerran oikein toimii.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 29.11.2012 22:43

Onko kukaan koittanut ilmata 1,5 litran limpsapullolla sillee että pohja pullosta pois ja jollain tiiviillä virityksellä pullo paisariin kiinni ja pullo täyteen vettä. Sillähän saa nestepatsasta korkeammalle.
BMW-foorumilta muistan lukeneeni tuon jekun.

HC929
-
Viestit: 4
Liittynyt: 26.6.2012 20:43

ViestiKirjoittaja HC929 » 30.11.2012 6:55

katohan ompa jännä.. itse aina ajatellut että se termari pitää olla syyläriin meno letkun takana mutta näköjään se sit toimii noinkin... No hyvä et sai tuohon oikaisun.

Ja se bemari foorumin limsapullo temppu kyllä on melko ihme kötöstys. Ei ole jääny koskaan mikään bemari eikä muukaan auta ilmaamatta... tietenkin jos haluaa temppuilla niin saa kai sen noinkin tehä.. :D

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 4.11.2013 9:37

Ei lämpene tourani.

Mielestäni aikaisempina vuosina/syksyinä en ole kohdannut samaa ongelmaa. Termostaatti ja vesipumppu on siis vaihdettu.

Autossa on automaattinen lämpötilansäätö sisälle. Eli automaattitominto päällä, jolloin kylmällä koneella puhallintehot ovat matalat. Kun moottori lämpenee, niin puhallusteho kasvaa...mutta...nyt moottorinlämmöt näyttää mittarin mukaan 70astetta, niin puhallusteho ei ole kasvanut ollenkaan. Eikä puhallusteho nouse ollenkaan, jos ei koko käynnissäolon aikana anna reilustu (+3000rpm) kierroksia.

Kun on ajanut vaikka motarilla parikymmentä kilsaa, niin lämmintä tulee jollakin lailla. Heti kun heittää tyhjäkäynnille, niin 5sek kuluttua alkaa puhaltaa lähes ulkoilman lämpöistä.

Eli onko näin, kuten olen päätellyt. Puhaltimen tehoa säätelee anturi, joka mittaa lämpötilaa lämmittimen kennosta. Ja nyt jostain syystä kierto ei ole hyvä kennolla asti, joten kenno ei lämpene?

Voiko kenno olla tukossa? Jos vaikka käyttäis sen irti ja yrittäis putsata?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 4.11.2013 10:10

Väärä termostaatti tai sitten lämpötila-anturi antaa vääriä lukuja ja pitää termostaattia auki.

Jos pystyt VAG-comilla katselemaan lämmöt tai saat ne esim. climan näytöllä diagnostiikkatilassa niin seuraa ajonaikaisia lämpöjä. Mittari saattaa näyttää sitä perinteistä "90 astetta" vaikka auton vesi on todellisuudessa <60 astetta...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 4.11.2013 10:10

^ onko termari sähköinen?

olisko VP kumminkin korkannut? Tai sit onko näissä VAG:eissa vesiventtiliä joka säätää veden kiertoa lämppärin kennolla? BMW:ssa oli sellaisen magneettiventtiilit joka etsi/päästi kiertoa lämp.kennolle.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 4.11.2013 10:43

^ olisko VP kumminkin korkannut? Tai sit onko näissä VAG:eissa vesiventtiliä joka säätää veden kiertoa lämppärin kennolla?


Ei ole sähköinen termari. Jakopään remppa tehty toissapäivänä lauantaina ja korjaaja sanoi, että vesipumppu oli vuotanut. Mutta muutosta ei tapahtunut vesipumpun vaihdon jälkeen. Tuosta venttiilistä ei ole mitään tietoa, onko?

Jos pystyt VAG-comilla katselemaan lämmöt tai saat ne esim. climan näytöllä diagnostiikkatilassa niin seuraa ajonaikaisia lämpöjä. Mittari saattaa näyttää sitä perinteistä "90 astetta" vaikka auton vesi on todellisuudessa <60 astetta...


Climan mukaan moottorin lämpötila nousi 90 asteeseen (tosin vasta moottoritiellä) ja sitten laski hiljattain 87 asteeseen (joka on termarin lämpötila). Eli tämän pitäisi olla kohdallaan.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 4.11.2013 12:47

Tukkoinen kenno vois olla syyllinen, mutta sen irroittaminen on kyllä melkoinen työmaa. Joskus putsattiin kaverin passatista tukkonen kenno siten, että otettiin moottoritilasta sisäkennon letkut irti ja laitettiin tilalle pidemmillä letkuilla sähkönen pumppu ja vettä/puhdistusainetta. Sähköpumpulla kierrätettiin jokunen ämpärillinen nestettä kennossa, myös vastapäivään. Lopuksi tietysti huuhdeltiin pesuaineet pois ja letkuja kytkettäessä järjestelmä ilmattiin letkun ilmareiän avulla. Hyvin on toiminut siitä saakka.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 4.11.2013 14:12

Climan mukaan moottorin lämpötila nousi 90 asteeseen (tosin vasta moottoritiellä) ja sitten laski hiljattain 87 asteeseen (joka on termarin lämpötila). Eli tämän pitäisi olla kohdallaan.

Juu, ei noilla lämmöillä pitäisi olla vikaa.

Jäljelle ei varmaan jää muuta kuin tuo kenno, tai ehkä joku climatronicin antureista. Touranin ilmastointi ei ole tuttu, mutta tuskin siinä on vähempää antureita kuin vanhassa Passatissa jossa alkoi olemaan jo ainakin 3 kpl antureiat (ulko-, matkustamo- ja muistaakseni kennolla).

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 4.11.2013 14:21

^VAG-COmilla pystyy kaiketi näkemään kaikkien antureiden näyttämät.

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 17.10.2014 10:33

Juuri tehty kansiremontti ja jakopää ja samalla uusi vesi pumppu
Mutta ei tahdo lämmetä sisälle tulee lämmintä mittari näyttää normaaalit 90 mutta ylä ja ala vesiletku on kylmänä
Termari uusittu ,pari päivää ajettu puhdistus aineet sisällä ja paine veden kanssa huuhdeltu syyläri ja kone
Milä neuvoksi

85kw 00 passat

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 18.11.2014 11:11

Lämppärin kenno tukossa, tuttu juttu. Konehuoneen puolelta letkut pois ja huljuuttelee vesiletkulla molempiin suuntiin. Laita joku aine vaikuttaa kuuman veden kans ja huuhdo pois.

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 18.11.2014 15:04

Nyt on ylävesiletku lämmin mutta alavesiletku ei lämpee , kapiini lämpiää hyvin
Ajeltu nyt 3t km mutta ei ala vesiletku lämpee
Jännä juttu kun ala vesiletkun juuressa on yksi lämpö anturi mutta läppärillä kattoessa näyttää koneen ja mittariston anturit lähes samaa
Yritetty ilmamata lämppärin kennon letkusta (se missä on pieni reikä, ilmausta varten)
Huuhdeltu kahteen ketaan lipeää muistuutavalla aineella ja vedellä moneen kertaan

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.11.2014 16:57

No eikös sen lämppärin kennon tehtävä ole siirtääkin lämpö vedestä auton sisäilmaan?
Väistämättä sieltä kennosta sitten palaa takaisin varsin viileää vettä, jopa reippaasti pakkasen puolella olevaa (silloin kun ulkonakin on kunnolla pakkasta)

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 18.11.2014 19:25

lämppärissä ei vikaa molemmat letkut lämpää(toinen on tietysti vähän viileempi)

muttä kyllä syylärin pitäis lämpee auton ollessa paikoillaan ajon jälkeen

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 19.11.2014 4:32

Aika heikosti ne näissä lämpiää, lämppärin kenno vie melkeen kaiken lämmön.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.11.2014 8:29

Sen voi kokeilla tietysti pysäyttämällä sisäpuhallus kokonaan.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 29.12.2014 19:35

-99 TDi Passatista mittasin tänään -11c kelillä tuloilman lämpötilaksi parhaimmillaan 63 astetta.

Huomenna tarkoitus muuttaa pari juttua niin, että hyttiin sais paremmin lämmintä.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 30.12.2014 16:30

Termari vaihdettu 87 -> 92. Ainakin tällä kelillä (-2) lämmintä riittää. Mitataan, kun seuraavan kerran -10c. Selviää paljonko lämpeni.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 30.12.2014 17:01

Osaako joku vahvistaa oman keissini epäilyt.

Eli 3B Passat AFN-koneella. Mittariston lämpömittari näyttää tukevasti 90 mutta ja yleensä sisälle tulee lämmintä tasaisilla kierroksilla. Jos kierroksia nostattaa nopeasti (pyörä sutaisee tms) niin lämmön tulo lakkaa. Saattaa välillä lakata ihan tasakierroksillakin.

Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vesipumpun ratas riveää akseliltaan välillä veden kierto lakkaa. Vai eihän vuotava kansi noin oirehtisi? Mittarissa n. 450tkm joten kansi remonttikin saattaa tulla eteen kohta.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 31.12.2014 15:43

Kaikkihan on aina lähestulkon mahdollista... Mutta kunnioitettava kilometrimäärä jos 450 tuhatta päässy ilman että kantta on kertaakaan tarvinnu avata. Omalla paskalla pääsi satatonnia edellisen kansirempan jälkeen ja taas vuotaa kannentiiviste. Lämmön tulo ei vielä lakkaa sisälle mutta eberiä pitää vähän väliä ilmata ja sillon tällön lisätä nestettä. Saa nähä koska jää välille. Jos jota kuta kiinostaa niin vois olla myynnissä...

Typ43_5D
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.6.2005 10:56

ViestiKirjoittaja Typ43_5D » 3.1.2015 14:49

Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vesipumpun ratas riveää akseliltaan välillä


Itselläni samanlainen akuutti tilanne, auto on Audi A6 1.9 TDI AFN -99.

Ajossa sisään puhaltaa jääkylmää, kuten myös paikoillaan käytettäessä. Kun kierrokset nostaa ja pitää yli 3000 rpm, alkaa heti puhaltamaan kuumaa.

Webaston käynnistämisen jälkeen hyttiin puhaltaa heti kuumaa kaikissa tilanteissa, eli kenno ei ole tukossa.

Auto kävi eilen ajossa ja paikoillaan neljä tuntia putkeen, mutta silti vesiletkut ja paisuntasäiliö ovat vain haaleita ja jäähdytin täysin kylmä !? Moottorin lämmöt näytti ajossa ja kierroksilla koko ajan tasan 90 C, tyhjäkäynnillä vähän vähemmän.

Merkittävä havainto on, että säiliöön tulevasta pikkuletkusta tulee vettä vain yskimällä ja satunnaisesti, kierroksia antamalla heittää lyhyen pidemmän kaaren. Normaalistihan siitä pitää tulla tasainen vesinoro säiliöön ?

Useammat "ammattilaiset" ovat heittäneet vian syyksi kahta vaihtoehtoa, mutta kertokaapa missä vika todennäköisimmin on, jotta alan purkamaan oikeasta paikasta.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 3.1.2015 19:04

Onko webasto asennettu lämmityslaitteen menopuolelle? Siinähän on erillinen kiertovesipumppu. Aikoinaan SAAB 9-3 TiD 2,2 -99 ei ajossa lämmennyt enää kunnolla. Syyksi paljastui eberin letkuun asennettu erillinen kiertovesipumppu, joka oli hajonnut. Uusi pumppu auttoi tässä tapauksessa. Saabissa pumppu kävi aina, kun virrat käänsi päälle.

Tässä nykyisessä Passatissa lämpöä riittää kyllä ajossa, mutta paikallaan käyttäessä kone jäähtyy aika nopeasti. Lisälämmitintä ei ole. Vaihdoin termarin kuumempaan ja lämmityslaitteen teho parani koneen ollessa normilämmöissä. Ajaessa tarkenee nyt aika hyvin. Ylihuomenna, jos keli jäähtyy -20:een, näkee vieläkö lämpöä riittää yhtä hyvin.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 4.1.2015 19:40

Nyt keli taas -11c. Mittarista loppu asteikko +70 kohdalla ja näppejä ei kärsi kauaa pitää tuloilmakanavan päällä. Lämpöä ajaessa tulee siis tosi hyvin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa