AVF:n kadonneet tehot.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

AVF:n kadonneet tehot.

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 21.1.2012 16:14

Autoon oli tullut edellisen omistajan mukaan syksyllä yllättäen sellainen vika että auto ei enää vääntänyt alhaalta yhtään, 3400rpm vasta tulee vetoja. Samalla myös kulutusmittari oli ruvennut näyttämään jatkuvasti yli 2l enemmän kuin ennen.

Vein auton eräälle harrastajelle jossa yhdessä todettiin että onpas laiska, otettiin vanha softa ulos ja tutkittiin, se oli joku puolittainen virisofta, Saksassa laitettu. Ruvettiin säätämään softaa mutta ei millään saatu oiken mitään tehoja pihalle.

Autosta otettiin maf ja egr pois ohjelmallisesti. Harrastajalla oli vastaava Paskat mutta vuoden uudempi jossa vastaavalla softalla oli todella kivasti kulkua alhaalta ~4500rpm asti. Omalla taas ei alhaalla mitään, 3400rpm vasta tuli vetoja vaikka täydet ahdot ja syötöt tuli virisoftalla jo 2500rpm.

Ahdot ok, syötöt ok, nokan ajoitus ok, ahtimen siipiensäätö ok. Autossa on AFR ~10 lukemissa testimielessä mutta ei tule yhtään mustaa paikallaan polkemalla eikä vedossa, ei pöllyn pöllyä.

Lopulta ei tullut muuta mieleen kuin että joku on vaihtanut 115hp koneen suuttimet tilalle, siksi 130pd koneen suuttimille tehty softa ei toimisi. Mutta tätä vastaan puhuu taas edellisen omistajan kertomus tästä laiskistumisesta.


Autoon on tehty isompi remontti viime huhtikuussa, 16tkm sitten. Vika tosiaan tullut syksyllä yhtäkkiä eikä ole enää pois lähtenyt. Nokat, nostajat etc.

Arvauksia, veikkauksia ja varmaa faktaa tulemaan.
Viimeksi muokannut akseliporakorpi, 24.1.2012 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 21.1.2012 18:50


akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 21.1.2012 21:21

Nokkaa meinaat? En usko että yhtäkkiä tulis nokasta oireita kun nokkaremontin jälkeen on pelannut :o

EGR:n tarkastin myös äsken, oli tulpattu pakosarjan päästä, tulppasin nyt molemmista päistä.
Ei vaikutusta.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 24.1.2012 11:50

N75 vaihdettu, ei vaikutusta. Koitin imeä ja puhaltaa turbon kellolle, tiiviiltä tuntuis :o

Rupeaa vikamahdollisuudet loppumaan :o
Alipaineletkut vois tietysti vielä katella kun pääsis lämpimään halliin.

Mitä tossa on nyt logitellut niin ahdot ei nouse nopeasti :o

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 24.1.2012 12:44

Niin, olikos tästä jo mitattu alipaineet?
Omassa AVF koneisessa alipainepumpun juuresta fuskasi ja alipainetta tuli turbon kellolle silloin tällöin. Ja kun ei tullut, niin kylläpä olikin laiska auto.
ALIPAINEPUMPUN LÄHTÖ

Tässä sama ennen korjausta:
ENNEN

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 28.1.2012 21:47

Pitää koittaa mittailla ne alipaineet jahka muistan ottaa ahtopainemittarin mukaan.
Tänään huomasin että coolerilta tuleva putki oli vähän irti klemmaristaan ja lähitienoo täynnä mustaa töhnää. Klemmarin yksi lukitsinklipsi oli kulunut pois. Käänsin putken toisin päin ja vedin jesaria hätäkeinona, tuskin pitää hirveän hyvin. Autossa on siis ollut ahtopainevuoto muttei siltikään ole tullut mustaa :o

Suuttimetkin tuli tarkistettua, AVF:n omat suuttimet siellä on kuten pitääkin. Rupeaa olemaan mystistä. Noh, pitänee tilata ainakin uusi putki.

http://www.vagcat.com/p/B195/145820.png Kuvassa numero 10 huonosti kiinni alapäästä.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.1.2012 8:37

No mikäs ihme tuollaisen voisi aiheuttaa... Paljonko Maffin arvot on 2000-3000 välillä? Olisiko katti tukossa, mulla on joskus semmoinen tullut vastaan?

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 10:37

No mikäs ihme tuollaisen voisi aiheuttaa... Paljonko Maffin arvot on 2000-3000 välillä? Olisiko katti tukossa, mulla on joskus semmoinen tullut vastaan?


MAF näyttää koko ajan 850 koska disabloitu softalla. Edellisen omistajan mukaan katti on tyhjätty. Tuota puuttuvaa savutusta en tosiaan ymmärrä vaikka on ahtovuotokin ollut.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 29.1.2012 13:05

kansii kyllä tutkia se putkisto kokonaan. jos on rykinyt sen tukkoon.
jos katti on tyhjätty muttei kokonaan niin voihan sieltä olla lähtenyt loput ja mennyt sit etiäpäin tukkien koko laitoksen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.1.2012 13:23

Onko sulla siellä vielä MAF anturi paikallaan? Jos EGR on disabloitu kokonaan niin MAF pyynti näyttää kokoajan 850, toteutunut kuitenkin näyttää oikeaa lukemaa. Kaikki viittaisi puuttuvaan ilmamäärään, joten ehdottomasti tarkistaisin eka noi MAFin lukemat.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 13:34

http://netikka.net/julpero/vetonelosella1500rpm.txt

Tossa yks veto. En nyt oikein tule toimeen ton excelin kans niin ei näytä aikaa ja kierroslukuja oikein, siksi nyt vähän vanhempi veto. Ton jälkeen uusittu n75 ja löydetty se ahtovuoto. Ei ole savuttanut tuolloinkaan

http://netikka.net/julpero/vetoo.txt tossa toinen veto

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.1.2012 16:04

Joo kyllä siellä syötöt toteutuu, ahdot pysyy ja ilmamäärääkin on. Oliko varmasti laiska tuossa ykkös vedossa vai onko se laiska vaan joissakin tietyissä tilanteissa?

Onkohan time stamp sekuntteja? Jos on niin nelosella kierrosten tuplaantuminen kestäisi login mukaan 18s, joka olisi ainut asia joka viittaisi laiskuuteen.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 16:24

1500-4000rpm nelosella kestää kauan. Voisin ottaa uutta logia ja laittaa sen jakoon itse koskematta niin vois muut kattoa sitä alkuperäisenä. Mites tohon egr-venttiilille tuleva letku, näyttää 0bar, eikös se pitäis olla alipainetta? Turbon kellolle tuli -0,8bar.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.1.2012 16:44

Ei pitäisi tulla alipainetta kun EGR on ohjelmallisesti tukittu.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.1.2012 16:47

Joku sopiva ahtovuoto + pakoputken tukos sopivassa suhteessa voisi aiheuttaa tuollaista. Jos turbon vihellystä tai ääntä ei kuulu pakoputken päästäi ollenkaan niin putki on tukossa.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 17:11

Tossahan on ongelmana toi tehottomuus alakierroksilla. Oli vakiona ja nyt ohjelmoinnin jälkeenkin. Sammuu jos pelkällä kytkimellä lähtee liikkeelle jne.

http://netikka.net/julpero/veto4.CSV

Tossa muistaakseni kaksi 1500-4000, jarrutus ja taas 1500-4000 nelosella.

On kyllä voiman tuntua, 1500-4000rpm 25sek :)

Joku sopiva ahtovuoto + pakoputken tukos sopivassa suhteessa voisi aiheuttaa tuollaista. Jos turbon vihellystä tai ääntä ei kuulu pakoputken päästäi ollenkaan niin putki on tukossa.


Kuuluu selvästi vihellys molemmista putkista kun kaveri paineli kaasua ja ite olin korva kiinni putkessa.

Alipaineita mittailin niistä ilmanputsarin läheltä olevista letkuista, -1,0bar näytti niissä parissa mitkä siellä oli. Turbon kellolla tosiaan -0,8bar.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 21:32

Nyt onkin selvinnyt sellaista että tämä on vissiin ollutkin jo kansiremontin jälkeen voimaton, entinen omistaja oli asiasta tehnyt threadin mutta poistanut viestin viikko sitten, sopivasti mun puhelun jälkeen missä kyselin lisätietoja viasta :D Kyseinen threadi oli tehty yli 6kk sitten.. Eli mitähän on kansiremontissa voitu kämmiä että on tullut tälläistä vikaa? Tai lähinnä kokoamisessa, remppa on tehty hiomolla, siitä on kuitti..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.1.2012 22:03

Vikakoodit on varmaan jo luettu ?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.1.2012 22:10

Googlen välimuisti pelastaa monesti näissä tapauksissa..

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 22:12

Vikakoodeja ei ole koneesta ja googlen välimuisti ei löydä tuota :/

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.1.2012 22:23

Mitä suuttimien korjausarvot näyttävät ?

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 29.1.2012 23:00

Mitä suuttimien korjausarvot näyttävät ?


Muistaakseni olivat rajojen sisällä, voisin katsoa ne huomenna. Pitää samalla ruveta säätelemään tuota nokkaa jos se vika olisikin sitten siellä..

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 30.1.2012 12:48

Siinä parilta eri kerralta noi korjausarvot

14:04:22 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.82 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
0.54 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
0.38 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.16 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

12:42:02 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.26 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
0.75 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.26 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.24 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

Vetojahan tässä tulee 3400rpm kinkeripiirissä. Jos katsotte tuota Synchro anglea: 0-0,6 näyttää tuossa paitsi tuolla 3000rpm lähellä pomppaakin 2,8 parhaimillaan. Pystyykö tuosta nyt mitään päättelemään.

http://netikka.net/julpero/nokkakorjaus.txt
http://netikka.net/julpero/nokkakorjaus2.txt selvempi

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 30.1.2012 13:43

Noniin, nyt löyty se entisen omistajan poistama teksti:

"-03 1.9TDI AVF moottorilla varustettu kyseessä.
Autoon tehtiin kansiremontti jonka jälkeen kulkuhalut olleet kateissa..
Ensin ei kulkenut yhtään mihinkään, vikakoodeja ei ollut joten vaihdettiin ilmamassa-anturi.
Tämän jälkeen jo vähän paremmin rupesi liikkumaan mutta alakierroksilta puuttuu silti potkua, tasan 3200rpm lähtee vetämään vasta ihan normaalisti.
Outo seikka on myös auton ajotietokoneen kulutusmittarin näyttämä noin 3litran heitto, näyttää hetkellistä 80:ssä noin 8litraa ja keskikulutusta 9.1-9.5litraa. Laskettuna kuitenkin 6-6.5litraa."


Eli onkin ollut kulkuhaluton heti kansiremontin jälkeen. Mullehan sanottiin että toimi hyvin rempan jälkeen, vasta syksyllä tuli ongelmia :D Ahh tätä harrastamista

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 30.1.2012 15:37

Ihan mielenkiinnosta, millä sait kaivettua tuon tekstin esille ?

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 30.1.2012 16:50

Kerran netissä, aina netissä. Kannoistahan nuo kaikki löytyy.

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 30.1.2012 23:29

Kato oheinen linkki ja tarkasta suuttimien esisäädöt.
Myös nokan ajotus pienestä kiinni.

http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=688849&highlight=&sid=bc2279fb44a5a4e7c433eba1a0b2cbcf#688849

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 31.1.2012 0:13

Koitan diesel purgella puhdistaa suuttimet huomenna. Jos ei auta niin pitää varmaan säätää tai koittaa toisia suuttimia.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 19.2.2012 10:31

Ei auttanu purge eikä suutinten säätö. Nyt pitää aloittaa sitten suutinten metsästys :o

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.2.2012 14:20

Ei auttanu purge eikä suutinten säätö

Laitoitko 180ast vai paljon?

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 19.2.2012 23:01

225 jos nyt en jotenkin mokannut :)

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 20.2.2012 10:16

Säädäppä 180ast. Koet positiivisen yllätyksen. Tuolla 225ast säädöllä omanikin toimi juuri kuvailemallasi tavalla.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 20.2.2012 10:43

No perkeles, pakko kai se on uskoa kun kaksi sanoo. Koitan päästä huomenna hallille ruuvaamaan.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 21.2.2012 10:38

Ei auttanut säätö 180:een asteeseen :( Tilasin englannista suuttimet, josko niillä rupeaisi toimimaan.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 22.3.2012 20:13

Uusien suuttimien myötä rupesi auto toimimaan niinkuin pitääkin! :)

Kovasti meinaa tuo kaksoismassa jyristää vaikka vääntöjä rajattiinkin, taitaa olla kovan vp:n hankinta edessä. Turbokin varmaaan samalla vaivalla vaihtuisi.. :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 22.3.2012 21:26

Hienoo että sait kuntoon, kärsivällisyys näköjään palkitaan.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 22.3.2012 21:54

Mistä tilasit suuttimia ja tarkemmin minkälaisia?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 22.3.2012 22:57

Se jyrinä mitä koeajolenkillä tuntui, ei minusta ollut selvää vp:n jyrinää vaan saattaa tulla muualtakin voimansiirrosta.

akseliporakorpi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.1.2012 10:55

ViestiKirjoittaja akseliporakorpi » 23.3.2012 9:42

Mistä tilasit suuttimia ja tarkemmin minkälaisia?


Ebay.co.uk:sta tilasin vakio AVF:n suuttimet. On sitten noi rikkinäiset runkoineen tallessa että jos pitää joskus kärkiä vaihdella.. :) Freakilla kävin sitten asennuttamassa.

Se jyrinä mitä koeajolenkillä tuntui, ei minusta ollut selvää vp:n jyrinää vaan saattaa tulla muualtakin voimansiirrosta.


Tiputettiin vääntöjä alle 2100rpm:n ja kolmoselta saatiin se jyrinä poistettua, mutta nelosella vähän vielä jyrisee. Mikä muu siellä voisi olla antautumassa vp:n lisäksi?

Vanhoista suuttimista oli o-renkaat osittain rispaantuneet ja kiertyneet, en tiedä vaikuttaako sitten kuinka paljon toimintaan. Melko varmasti on kärjetkin putsattu jollain liian karkealla ja sitä myöten tukossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa