Seuraavanlainen ongelma on vaivannut kolopalloani. Eli kylmänä auto starttaa kuin palmun alta, mutta anna olla kun kone on lämmin. Pyörittää pyörittää ihan "älyttömän" kauan ennen kuin käynnistyy. Olen myös huomannut, että lämpöisenä auto käy jotenkin soutaen tyhjäkäyntiä. Kierroslukumittari näyttäisi olevan aikalailla stabiili, mutta "persaus" tuntee koneen värähtelyn.
240tkm huollossa vikamuisti ilmoitti 4. hehkun herjasta, mutta kuittaantunut ja hävinnyt. Vedot tuntuvat olevan tallessa eikä mitään normaalista ihmeellisempää savuttamista ole havaittavissa (lastutettu nyt aina vähän vedossa pöläyttää)
Olisikohan aika vaihtaa hehkut vai voisiko vika olla jossain muualla? Tällä hetkellä taulussa 245tkm
BKD lämpökäynnistys
Valvoja: ffp jäsenet
Olisikohan aika vaihtaa hehkut vai voisiko vika olla jossain muualla?
Itsellä herjaili oma 1.9 TDI Tourani 3-pytyn hehkua, jonka vuoksi vaihdoin kaikki neljä. Käynnistyvyyteen tällä hehkunvaihdolla ei ollut mitään vaikutusta, eikä tuo 3-pytyn hehkun herjakaan poistunut vaan tulee edelleen satunnaisesti mukaan. Mittasin hehkuja uusiessani että jokaiselle hehkulle tulee jännite, joten kyse voi olla jostain satunnaisesta vaivastakin. Autolla nyt ajettu 235tkm, joista uusilla hehkuilla alun toistakymppiä.
Lämpimänä voi tosiaan olla että tuota minunkin nokilekaa saa hetken pyörittää, mutta plaseboa ehkä olisi senveta että kesällä uusittu 2-massavauhtis ja kytkin olisivat starttia helpottaneet hieman. En tiedä... "Lastunvuolijaa" ollut mielessä ajatus vaivata auton kanssa, mutta voi olla että on ensikesän juttuja, tiedä häntä..
Varsinkin jos webastolla lämmität vedet kuumaksi niin sahata saa ja vielä enemmän mitä kylmempi on.
En ole webastolla (tässä tapauksessa eberillä) saanut autoa niin lämpöiseksi. Tarkoitan lähinnä sitä, kun autolla ajettu maantietä vaikka 50km. Tämän jälkeen jos auton sammuttaa hetkeksi ja starttaa uudelleen sahuuttaa yllättävän kauan ennenkuin starttaa. Samoin jos nousee pidemmän (+50km) maantieajon jälkeen rampista ylös ja liikennevaloihin seis, niin tuntuu persauksessa kuinka käynti on hiemän "nykivää".
Itsellä teki AHF -kone samaa, eli kylmänä lähti todella hyvin käyntiin, mutta lämpöisenä sai sahata kauan käyntiin. Ongelma ratkesi starttimoottorin huollolla.
Tietääkseni ecussa on eri ruiskutuskartat kylmälle ja kuumalle koneelle. Kuumalle koneelle syötetään käynnistyksen aikana vähemmän polttoainetta kuin kylmälle koneelle.
Tähän vielä lisätään starttimoottorin laiska pyöriminen, niin eihän se kuumana tahdo pienellä syöttömäärällä lähteä käyntiin.
Tietääkseni ecussa on eri ruiskutuskartat kylmälle ja kuumalle koneelle. Kuumalle koneelle syötetään käynnistyksen aikana vähemmän polttoainetta kuin kylmälle koneelle.
Tähän vielä lisätään starttimoottorin laiska pyöriminen, niin eihän se kuumana tahdo pienellä syöttömäärällä lähteä käyntiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa