AVB 74kW kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
AVB 74kW kulutus
Hommattiin talouteen tuollainen 2003 Passat AVB 74kW koneella ja automaatilla, ja nyt tuo kulutus mietityttää. Työmatka-ajossa keskikulutus on 7,5 litran tienoilla välillä alle ja välillä päälle, riippuen liikenteestä. Matka on 90% maantietä, 20km motaria ja loput 80km/h aluetta, loput 10% kaupunkia.
Ja mielestäni auto ehkä vähän nuhainen, paha sanoa kun ei ole vertailukohtaa samanlaisesta. Aikaisemmin on ollut 85kW ja 66kW manuaalilla, sekä 81kW automaatilla ja kyllähän nuo 85kW ja 81kW meni paremmin mutta onhan ne tehokkaampiakin. Nyt kulku tuntuisi ehkä olevan lähempänä tuota 66kW:ta.
Autossa oli nykimis vikaa ostaessa jonka vuoksi hinta oli mielestäni kohtuullinen, vika korjaantui vaihtamalla suuttimien johtosarja.
Autolla ajettu 360tkm.
Ahtopainetta ja maffia logitin ja ne seurasivat aika hyvin pyydettyä, joitain heittoja ahtopaineessa.
Logi_1 ja logi_2 on ajettu mutkaista tietä suurinpiirtein tasanopeudell 70km/h, muutama kiihdytys.
Logi_3 ja logi_4 on risteyksestä täyskiihdytys 100km/h asti, hetki tasanopeutta ja taas kiihdytys automaatista 3-vaihteella 80-120km/h.
http://hi5.pp.fi/jotain/logi_1-2.csv
http://hi5.pp.fi/jotain/logi_3-4.csv
Logi_1
Logi_2
Logi_3
Logi_4
Ja mielestäni auto ehkä vähän nuhainen, paha sanoa kun ei ole vertailukohtaa samanlaisesta. Aikaisemmin on ollut 85kW ja 66kW manuaalilla, sekä 81kW automaatilla ja kyllähän nuo 85kW ja 81kW meni paremmin mutta onhan ne tehokkaampiakin. Nyt kulku tuntuisi ehkä olevan lähempänä tuota 66kW:ta.
Autossa oli nykimis vikaa ostaessa jonka vuoksi hinta oli mielestäni kohtuullinen, vika korjaantui vaihtamalla suuttimien johtosarja.
Autolla ajettu 360tkm.
Ahtopainetta ja maffia logitin ja ne seurasivat aika hyvin pyydettyä, joitain heittoja ahtopaineessa.
Logi_1 ja logi_2 on ajettu mutkaista tietä suurinpiirtein tasanopeudell 70km/h, muutama kiihdytys.
Logi_3 ja logi_4 on risteyksestä täyskiihdytys 100km/h asti, hetki tasanopeutta ja taas kiihdytys automaatista 3-vaihteella 80-120km/h.
http://hi5.pp.fi/jotain/logi_1-2.csv
http://hi5.pp.fi/jotain/logi_3-4.csv
Logi_1
Logi_2
Logi_3
Logi_4
Kovalta tuntuu kyllä tuo kulutus tuolla moottorilla. Oma EX kulkine oli tuolla samalla moottorilla, sedan mallia ja manuaalilaatikolla. Talvella pääsi maantie ajolla tuollaiseen 5,2-5.4l kulutukseen 195/65/15 renkailla. Tuota korkeampia kulutuslukemia sai hyvin harvoin talvellakaan vaikka olis ollut kuinka kylmääkin.
Kesällä kulutus oli tuollaista noin 6,2-6,4l satkulla jos ajeli pääosin 100 nopeutta. Renkaina tuolloin 215/50/17.
Omassakin laitteessa oli multa lähtiessä 305tkm, että alkoi sekin olla kuitenkin "sisään ajettu" ;)
EDIT: ja kulutuslukemat siis laskemalla, ei ajotietokoneesta
Kesällä kulutus oli tuollaista noin 6,2-6,4l satkulla jos ajeli pääosin 100 nopeutta. Renkaina tuolloin 215/50/17.
Omassakin laitteessa oli multa lähtiessä 305tkm, että alkoi sekin olla kuitenkin "sisään ajettu" ;)
EDIT: ja kulutuslukemat siis laskemalla, ei ajotietokoneesta
Viimeksi muokannut Tuna_, 25.12.2011 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ootko kulutuksia kattonut ajotietokoneesta vai ihan perinteisesti laskemalla? Itsellä ollut nyt pari viikkoa alla juurikin AVB moottorilla sedan manuaali. Ajotietokoneen kulutus 7.0 ja laskemalla tarkka oli 5,851. Aika laiskan oloinen kyllä. Vuoden vaihteen jälkeen tulee uusi ohjelma laiskuuteen, katsotaan muuttuuko kulutus lukemat...
Kovaltahan se tuntuu kyllä. Työkaverilla on samanlainen mutta manuaalilla ja sillä kulutus 5l pintaan samalla matkalla.
Enpä tuosta vikaakaan keksi, enkä kyllä laittaisi automaatinkaan piikkiin kun matka-ajoa lähes kokonaan.
Äkkiseltään en keksi muuta kuin, että ahtopaine anturi antaa vääriä lukemia, ahtaa liian vähän ja kulutus ja kulku sen takia muuta kuin pitäisi. Osaakohan joku sanoa jotain arvoja mitä pitäsi anturista saada yleismittarilla?
Ajotietokoneesta katsonut. Työkaverilla pitää paikkansa tuo. Täytyy nyt katsoa kun saa tankillisen ajettua mikä todellinen kulutus on.
Enpä tuosta vikaakaan keksi, enkä kyllä laittaisi automaatinkaan piikkiin kun matka-ajoa lähes kokonaan.
Äkkiseltään en keksi muuta kuin, että ahtopaine anturi antaa vääriä lukemia, ahtaa liian vähän ja kulutus ja kulku sen takia muuta kuin pitäisi. Osaakohan joku sanoa jotain arvoja mitä pitäsi anturista saada yleismittarilla?
Ajotietokoneesta katsonut. Työkaverilla pitää paikkansa tuo. Täytyy nyt katsoa kun saa tankillisen ajettua mikä todellinen kulutus on.
Olen tässä nyt ajellessa huomannut, että tuosta laatikon toiminnasta riippuu kulutus. Jos ajaa 80km/h niin ei meinaa turbiinilukko mennä/pysyä päällä, jos nostaa nopeuden 100km/h niin lukko menee päälle ja kulutus tippuu. Eilen kotimatkalla ajelin liikenteen mukana tasaista 80km/h ja kulutus pyöri siinä 8l ja kierrokset 2500rpm tietämillä. Tänään töihin tullessa nopeus 100km/h, kierrokset 2000rpm ja kulutus ennen kaupunkiin tuloa 6,6l/100km.
Mistä tuo sitten johtuu vaikea sanoa. Vääntö ei riitä pienemmässä nopeudessa tai sitten jotain muuta. Onko jotain vinkkejä mitä voisi vag-comilla tutkia?
Mistä tuo sitten johtuu vaikea sanoa. Vääntö ei riitä pienemmässä nopeudessa tai sitten jotain muuta. Onko jotain vinkkejä mitä voisi vag-comilla tutkia?
Ei omakohtaista kokemusta, mutta äskettäin autoa vaihtaessa tuli lueskeltua paljonkin noiden automaattien ongelmista ja ominaisuuksista. Arvauksia halvimmasta päästä:
- Ilmansuodatin
- MAF
- Moottorin ja laatikon lämpötila-anturit
- Laatikon öljymäärä
Laatikon tarkka tyyppi auttaisi myöskin. Minusta nuo MAF:n antamat arvot on minusta vähän alakanttiin - täyskiihdytyksessä ollut vain hetkellisesti yli 1000. Joku laatikkotyyppi lämmittää öljyä "luistattamalla", joten viallinen lämpöanturikin voisi aiheuttaa tuota. Ainakin tiptronicin saa nollattua oppimistaan arvoista, mutta en tiedä voisi se aiheuttaa tällasita oiretta.
- Ilmansuodatin
- MAF
- Moottorin ja laatikon lämpötila-anturit
- Laatikon öljymäärä
Laatikon tarkka tyyppi auttaisi myöskin. Minusta nuo MAF:n antamat arvot on minusta vähän alakanttiin - täyskiihdytyksessä ollut vain hetkellisesti yli 1000. Joku laatikkotyyppi lämmittää öljyä "luistattamalla", joten viallinen lämpöanturikin voisi aiheuttaa tuota. Ainakin tiptronicin saa nollattua oppimistaan arvoista, mutta en tiedä voisi se aiheuttaa tällasita oiretta.
Tankillinen ajettu ja kulutus 7l/100km, mittarin mukaan 7,5l. Näyttää se siis vähän liikaa.
Tarkkaa laatikon tyyppiä en tiedä, 4-vaihteinen normaali, ei tiptronic. Auto vuosimallia 2003, farmari avb koneella. Ja laatikko on vsihdettu uuteen Laakkosella 160tkm sitten. Öljyt in vaihdettu sen jälkeen kerran.
Kokeilin jo nollata laatikon asetukset, toiminta ehkä muuttui vähän muttei tuohon ongelmaan auttanut.
Täytyy viikonlopun aikana katsella noita lämpötiloja mitä näyttää. Mikä olisi laatikon öljyn normaali lämpötila?
Tarkkaa laatikon tyyppiä en tiedä, 4-vaihteinen normaali, ei tiptronic. Auto vuosimallia 2003, farmari avb koneella. Ja laatikko on vsihdettu uuteen Laakkosella 160tkm sitten. Öljyt in vaihdettu sen jälkeen kerran.
Kokeilin jo nollata laatikon asetukset, toiminta ehkä muuttui vähän muttei tuohon ongelmaan auttanut.
Täytyy viikonlopun aikana katsella noita lämpötiloja mitä näyttää. Mikä olisi laatikon öljyn normaali lämpötila?
Itsellä -03 vuotinen avb-moottorilla ja 4-lovisella automaattiaskilla varustettu farkkupassatti, ajettu 364tkm. Viimeisen 10tkm ajalta keskikulutus tankkauksista laskettuna 6,8l/100km. Tankillisen keskikulutus vaihdellut 6,6-7,2l/100km välillä. Ajoista n. 2/3-osaa 80-100 rajoituksilla maantiellä ja loput kaupungissa.
Kuinka sulla tuo laatikko toimii, pystyykö esim ajamaan 80km/h alle 2000rpm? Koska ihan selvästikin kulutus olisi pienempi matka-ajossa jos laatikko ei luistattaisi niin paljoa.
Jos ajan sen 100km/h niin menee mäet ylös ihan väännöllä eikä laatikko luistata. Jos taas ajan 80km/h niin vaihtaa mielestäni turhan helposti pienempää ja luistattaa muutenkin turhaan.
Jos ajan sen 100km/h niin menee mäet ylös ihan väännöllä eikä laatikko luistata. Jos taas ajan 80km/h niin vaihtaa mielestäni turhan helposti pienempää ja luistattaa muutenkin turhaan.
Ei tuo kyllä taida olla normaalia, että ei voi ajaa hiljaisemmissa vauhdeissa turbiinilukko päällä. Tai ainakin olen löytänyt keskusteluista sellaisia viestejä joissa on sanottu, että on ajettu esim 1200rpm ylämäkeä ym.
Ja niitä lämpötiloja katsoin äsken näin yön jälkeen niin imuilma -0,9, jäähd.neste -2,7, polttoaine -3,6 ja laatikonöljy +3 astetta. Ulkolämpötila -3 astetta. Jos noita katsoo niin imuilman ja laatikon anturit näyttää väärin. Katson huomenna ajossa noita lämpöjä mitä näyttää.
edit: Niin ja se vaihteiston tyyppi taitaa olla 01N.
Ja niitä lämpötiloja katsoin äsken näin yön jälkeen niin imuilma -0,9, jäähd.neste -2,7, polttoaine -3,6 ja laatikonöljy +3 astetta. Ulkolämpötila -3 astetta. Jos noita katsoo niin imuilman ja laatikon anturit näyttää väärin. Katson huomenna ajossa noita lämpöjä mitä näyttää.
edit: Niin ja se vaihteiston tyyppi taitaa olla 01N.
Kyllä tuo pitemmällä suoralla ja tasasella lukitsee turbiinin 80 vauhdissakin mutta ei kestä olla minkäänlaista nousua tms tai löysää turbiinin. kun tasaisesti ajelee että lukitsee turbiinin niin kierroksia ~1800, sitten taas kun ei lukitse niin kierrokset ~2200-2300. Kun vauhtia päälle sen 90 niin kestää tulla pientä mäkeäkin ennenkuin alkaa laatikko reagoimaan.
Mulla ei kyllä lukitse juurikaan alle sen 90km/h, eikä kierrokset laske alle 2000rpm ajossa. Sitten taas jos on 95km/h vauhtia niin kestää isommankin mäen nousta ilman turbiinin löysäämistä.
Ajelin eilen tuolla meidän bensakoneisella Mondeolla joka myös automaatti niin sillä voi ajella 60km/h kierrokset 1500rpm turbiini lukittuna. Ja sillä aikasemmalla Passatilla, joka mielestäni oli juuri tällä samalla laatikolla, pystyi kyllä ajelemaan väännöllä pienissä noipeuksissa turbiini lukittuna.
Täytyy tässä tutkia asiaa ja katsoa muuttuuko toiminta.
Ajelin eilen tuolla meidän bensakoneisella Mondeolla joka myös automaatti niin sillä voi ajella 60km/h kierrokset 1500rpm turbiini lukittuna. Ja sillä aikasemmalla Passatilla, joka mielestäni oli juuri tällä samalla laatikolla, pystyi kyllä ajelemaan väännöllä pienissä noipeuksissa turbiini lukittuna.
Täytyy tässä tutkia asiaa ja katsoa muuttuuko toiminta.
Eihän tuossa ole turbiinilukko kuin viimeisellä vaihteella. Itselläni oli bensakone 01M laatikolla ja se lukitsee vasta jossakin 80 nopeuksissa.
Nykyisessä borassa on tippilaatikko, jossa lukko löytyy jo 2-vaihteesta lähtien.
Tuolta löytyy jotain vastaavan ajankohdan laatikoista, ihmettelepä noiden toimintaa
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index2_eng.php
Nykyisessä borassa on tippilaatikko, jossa lukko löytyy jo 2-vaihteesta lähtien.
Tuolta löytyy jotain vastaavan ajankohdan laatikoista, ihmettelepä noiden toimintaa
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index2_eng.php
Viimeksi muokannut jjj84, 1.1.2012 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei olekaan kuin viimeisellä vaihteella, mutta voihan sillä isoimmallakin vaihteella ajaa alle 80km/h. Ja näin se edellinen toimikin, pystyi ajamaan isoimmalla vaihteella turbiinlukko päällä alle tuon 80km/h nopeuksissa. Ja niin tuo Mondeokin menee isoimmalla vaihteella sen 60km/h 1500rpm. Ehkä se Mondeon laatikko on sitten vaan taloudellisempi:D
Tuli vaihdettua jakohihna, rullat, vesipummpu ja termostaatti, kulutus tippui litralla per 100km. Nyt laatikko ei luistata turhaan pienemmissä nopeuksissa. 80km/h nopeudessa pääsi tänään töistä kotiin matkalla hetkittäin jopa 5,2l/100km keskikulutukseen, kotona loppulukema 6,3l. Nän siis ajotietokoneen mukaan.
Ilmeisesti kun kone ei lämmennyt tarpeeksi niin luistatti laatikkoa. Luulin ettei tuolla olisi ollut merkitystä laatikon toimintaan, mutta nähtävästi oli.
Ilmeisesti kun kone ei lämmennyt tarpeeksi niin luistatti laatikkoa. Luulin ettei tuolla olisi ollut merkitystä laatikon toimintaan, mutta nähtävästi oli.
Uppista
Nostan vanhaa aihetta; itselläni juuri FE loppuinen boxi, ja lukitus tosiaan vasta noin 90km/h. Ja kulutus tällä AVB tomaatilla eilen 200km matka-ajossa, pakkasta lähes -20 astetta, 7.4l/100km. Voisiko tuota boxia korvata toisella?
Edit: Tai voiko tuon FE loppuisen boxin ohjelmoida?
EE: Steinbauerin tehoboxi pois, tehonlisäys softaamalla, lappua tiskiin rajustikin, kulutus 6.3l/100km. Pääosin matka-ajoa, kulutus laskettu, ei ajotietokoneen ilmoittama, mikä itselläni näyttää suurempaa kulutusta.
Edit: Tai voiko tuon FE loppuisen boxin ohjelmoida?
EE: Steinbauerin tehoboxi pois, tehonlisäys softaamalla, lappua tiskiin rajustikin, kulutus 6.3l/100km. Pääosin matka-ajoa, kulutus laskettu, ei ajotietokoneen ilmoittama, mikä itselläni näyttää suurempaa kulutusta.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 15.1.2013 16:12
Avb kulutus
Täältä löytyy 370 ajettu AVB automaatilla -01 farkku. Keskikulutus kesällä 15" pyörillä 5,3 ja talven ajan 5.9. Työmatka sekaajoa. Kävin pohjanmaan tasaisilla teillä ajamassa n. 250km nyt talvella ja keskikulutus 4,5. Mutkat ja mäet nostavat melko paljon. Siltikin erinomainen saavutus isolta lötköltä jolle tehtaan lupaama keskikulutus 6,8 L/100km.
Itse löysin tosi edullisesti FC loppuisen boxin, joka Ranen sanoin voi aiheuttaa lukon kestävyysongelmia, mutta se on vasta tuloillaan, joten ei vielä sen kummempaa kerrottavaa. Yritän pitää kaasujalan asennossa ettei lukko ole päällä alle 2000rpm, mikäli boxi yleensäkään suostuu yhteistyöhön autoni kanssa. Ja julkinen kiitos Rane_69:lle kaikesta avusta/ vinkeistä!
Edit: Oma FE loppuinen boxini paljastui vialliseksi, siinä sivussa tuli korjailtua johtosarjaakin...
Edit: Oma FE loppuinen boxini paljastui vialliseksi, siinä sivussa tuli korjailtua johtosarjaakin...
Täältä löytyy 370 ajettu AVB automaatilla -01 farkku. Keskikulutus kesällä 15" pyörillä 5,3 ja talven ajan 5.9. Työmatka sekaajoa. Kävin pohjanmaan tasaisilla teillä ajamassa n. 250km nyt talvella ja keskikulutus 4,5. Mutkat ja mäet nostavat melko paljon. Siltikin erinomainen saavutus isolta lötköltä jolle tehtaan lupaama keskikulutus 6,8 L/100km.
Pääsiskin tuolaisiin lukemiin.. Nyt on taas kulutus noussut sinne 7-7,5 litraan/100km.
Turbo tuli vaihdettua eilen ja loppui vikatilat, pelaa hienosti taas. Kunnostettu turbo 480e kotiin tuotuna Saksasta. Vanhasta saa vielä 119e takas kun palauttaa. Lähettäminen sinne maksaa toki sekin.
Tarvisi nyt selvitellä taas tuota kulutusta. Maf arvot ei ihan ole sitä mitä pyytää kun katsoo vcds:llä, mutta vaikuttaako se noin paljon? 100-200 alle pyynnin. Termostattin voisi kyllä vaihtaa taas, se ei paljoa maksa. En kyllä huomannut vcds:llä, että lämmöt olisi ollut alhaalla.
Mun kaasujalka on melko raskas, pitkän ajan keskikulus kesällä 5.6l/100km, talvella 5.8-6.0l/100km (kylmäkäynnistyksiä emännällä töissä 1/päivä. Muina aikoina aina tolpan päässä. Pienimmillään tankillinen mennyt 4.9l/100km. Rauhallista ajoa, eikä paljoa kaupungissa.
Ahdinta pitäis vaihdella AVF:n ahtimeen. Mielessä vaan 1.8T 4Motionin tuonti Jenkeistä, mutta kaikkia villejä ideoita liikkuu pienessä päässä.
Ahdinta pitäis vaihdella AVF:n ahtimeen. Mielessä vaan 1.8T 4Motionin tuonti Jenkeistä, mutta kaikkia villejä ideoita liikkuu pienessä päässä.
Termostaatin vaihto ei auttanut. Lämmöt nousee kyllä paljon nopeammin, mutta kulutus on edelleen korkea. Tuntuisi, että turbon vaihdon jälkeen kulutus tasottui tuohon 7,5l, ennen vaihtoa kulutus vaihteli välillä 6,7-7,5l.
Jostain imusarjan läpästä oli tullut vikakoodi, täytyy putsailla egr tässä joku päivä.
Onko mitään ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään?
Jostain imusarjan läpästä oli tullut vikakoodi, täytyy putsailla egr tässä joku päivä.
Onko mitään ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään?
Kulutus edelleen korkea, 7-8 litraa per 100km.
Nyt autoon on vaihdettu MAF, ei vaikutusta kulutukseen eikä kulkuun. Ainoa mitä tulee mieleen nyt on se yksi lämpötila ryhmässä 006 vaihdelaatikossa kun katsoo VCDS:llä, se näyttää koko aika noin -2 astetta. Jos laatikko luulee olevansa kylmä niin sehän varmaan luistattaa tuota turhaan.
Onko tietoa tuosta mikä tuo arvo on? Tai muita vinkkejä mistä kaivaa vikaa esiin?
Nyt autoon on vaihdettu MAF, ei vaikutusta kulutukseen eikä kulkuun. Ainoa mitä tulee mieleen nyt on se yksi lämpötila ryhmässä 006 vaihdelaatikossa kun katsoo VCDS:llä, se näyttää koko aika noin -2 astetta. Jos laatikko luulee olevansa kylmä niin sehän varmaan luistattaa tuota turhaan.
Onko tietoa tuosta mikä tuo arvo on? Tai muita vinkkejä mistä kaivaa vikaa esiin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa