Ohjelmistossa + ABS-pumppussa ongelmaa, Touran 2.0 BMN -07

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

Ohjelmistossa + ABS-pumppussa ongelmaa, Touran 2.0 BMN -07

ViestiKirjoittaja lukaszm » 22.11.2011 0:09

Eli tällainen tuli hankittua elokuussa ja on hiukan ollut ongelmia.
2.0 TDI 125kW BMN vm. 2007

Pahin ongelma on DPF, eli hiukkassuodatin.

Kävi ilmi, että pönttö on tyhjennetty, mutta ohjelmistoa ei ole muokattu sen mukaan oikeanlaisesti, eli kaikki polttosyklejä ja muita ei ole kytketty pois päältä.
Moottorin ohjelmakartta on luultavasti syötetty johonkin robottiohjelmaan, joka on poistanut tiettyjä toimintoja DFP:ltä, esim. vikakoodeja ei ole vaikka merkkivalo palaa, testerillä näyttää täyttöasteeksi 19-20%, ja silti auto on tietynlaisessa vikatilassa, ei yrittää polttaa pönttöä tyhjäksi ja kuluttaa jatkuvasti n. 9l/100km riippumatta siitä miten ajaa.

Nyt tuttu ohjelmanikkari on yrittänyt penkoa ohjelmaa läpi ja eri muistipaikkoja, jotta saisi loputkin DPF:n ohjaukseen liittyvät syklit pois päältä. Mutta robotti on sekoittanut koko kartan niin, että mikään ei löydy siitä muistisektorista missä pitäisi olla.

Nyt seuraavana vaiheena olisi löytää jostain täysin vastaava orkkisohjelma autoon, jotta voisimme ajaa sen sisään ja sitä muokkaamalla päästä pois tuosta vikatilasta mikä on jatkuvasti päällä.

Onko kenelläkään mitään hajua saako esim. Laakkoselta ostettua/imutettua orkkis ohjelmaa, jotta päästäisiin eteenpäin?
Saisiko sinne perusteltua asiaa, etten ole itse aiheuttanut ongelmaa, vaan auto tuli tuollaisena mulle ja nyt pitäisi saada kuntoon.

Toinen ongelma on reistaileva ABS-pumppu, eli vikakoodia pukkaa pumpun suunnalta. Teki tätä jo muutama tonni sen jälkeen kun ostin auton, mutta alkusyksystä hävisi itsekseen. Nyt muutaman viikon polttanut ABS:n ja luistoneston valoa ja valittaa taas pumppua.
Laakkonen ei anna osanumeroa tuolle pumpulle, mistä sen saisin, jotta voisin hankkia käytettynä tuon pumpun jostain päin Eurooppaa, kun noita näyttää olevan monenlaisia aika hyvin myynnissä kolariautoista.
Näkeekö kukaan foorumilainen mistään esim. alustanumeron perusteella minkälainen pumppu mulla on?
Kun tässä vuosimallissa ja tuolla koneellaa olevissa Touraneissa on kolmea erilaista pumppua. Ei viitsisi ruveta summassa ostamaan käytettyjä ja kokeilemaan.

Auttakaa miestä hädässä. Muuten hyvä auta, kun sais nuo pari vikaa pois.
Katsastusta ennen pitäisi saada kuntoon, muutama kuukausi olisi aikaa värkätä.

Laittakaa vinkkejä suoraan tänne, niin ehkä lyömällä päät yhteen saataisiin ongelmia ratkottua tuostakin kotterosta.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 22.11.2011 12:18

Kyllähän Laakkoselta saa autoon vakiosoftan. Joskus harvoin on ollut ongelmaa etteivät saa ajettua ohjelmaa sisään jos on joku virisofta paikoillaan.
En usko että robottiohjelma (ECUsafe?) on ohjelmaa ihan sekaisin laittanut, kyllä se pitäisi pystyä muuttamaan niin että toimii ilman DPF:ää. Ainakin WinOLSilla.

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 26.11.2011 22:22

No, sanotaanko näin, että sitä muutosta on yrittänyt tehdä tuohon ohjelmaan sellainen kaveri, joka tietää mitä tekee. Noitakin on vain niin monenlaisia ohjelmia, Boshilla on omansa ja juuri näihin, joissa on Siemensin ruutat, on sitten ihan erilailla rakennettu ohjelmisto.Sitten niitä bittejäkin löytyy 4, 6 ja 8 miljoonaa, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Tämä sattui olemaan 6 miljoonan kartta...

Ja varasin ajan tuohon LMS-servicelle Treelle, laittavat uuden ohjelman niin katsotaan mitä pystyy tekemään sille sitten.

Ja meillä kun ei ole tietoa mikä robottiohjelma on ollut käytössä tämän yksilön muokkaamisessa. Onhan niitä varmasti useitakin erilaisia.

Katsotaan sitten ensi viikon lopussa mitä rupeaa tapahtumaan kun ajetaan vakiosofta sisään.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 27.11.2011 2:32

En kyllä tuosta ohjelmapuolesta tiedä hölkäsen pöläystä, mutta tuolle sinun abs:n pumpulle kyllä takuulla löytyy ihan laakkoselta osanumero runkonumeroa vastaan, varsinkin jos samassa mallissa on useampaakin erimoista. Asia on toki aivan eri, jos olen nimenomaan tampereen laakkosen apinoilta yrittänyt moista pyytää, niin saat melko moneen eri kertaan käydä ja soittaa samalla, ennen kuin pääset edes sinne päin (kokemusta on... ihan moottoririkon uhalla...) Ennemmin kannattaa ehkä sieltä LMS-servicen pojilta kysyä, josko viitsisivät etsiä tuota osaa?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.11.2011 7:05

Sitten niitä bittejäkin löytyy 4, 6 ja 8 miljoonaa, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Tämä sattui olemaan 6 miljoonan kartta...

Täh?

Siis kyllähän sieltä muutokset näkee kun vertaa orkkikseen ja korjailee tarvittavat asiat sen mukaan tai tekee orkkiksesta kokonaan uuden.

Ohjelman koko määräytyy ohjainlaitteen mukaan tosin lähes samat asiat löytyy jokaisesta .
Tuskin siellä nyt jokaista bittiä on ronkittu :D

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 27.11.2011 10:46

Kyllähän tuo ABS-pumpun homma on ihan selvä, pumppu on saanut kosteutta tai sitten siinä on jokin muu vika piirilevyssä - vaihdetaan uuteen käytettyyn ja homma on selvä.
Ainoa on se, että Laakkonen ei anna osanumeroita ulkopuolisille, mutta koitan tuon LMS:n kanssa päästä yhteisymmärrykseen.

Ja mitä tulee tuohon ohjelmapuoleen:

kun ei ole orkkista ohjelmaa johon verrata, oiskin orkkis niin olisi helppoa korjata/muokata uudestaan. Nythän sitä orkkista lähden hakemaan LMS:ltä.
Ja minä en ymmärrä näistä mitään, kaikki nämä näyttää mulle ihan samalta, käppyrää ja viivaa täynnä kun aukaisee. Mutta tämän kimpussa on ollut ammattilainen, joka tekee joka päivä työkseen tätä ohjelmien ronkkimista, ja on sanonut, että suurin osa muistipaikoista on vaihtanut paikkaa ja vaikea löytää oikeita juttuja ja sitten näyttää pahasti siltä, että osa niistä on poistettu kokonaan, esim. ne osiot jotka ohjaavat DPF:n vikakoodeja -> tämä ilmenee niin, että valo syttyy mittaristoon, mutta mitään vikakoodia ei tule millään lukulaitteella.
Eli käytännössä tuo näyttää siltä, kuin kaikkia olisi siirretty ja ronkittu, ihan kaikkea siis. Mun mielestä on ihmeellistä, että tuo auto suostuu edes liikkumaan...

EI nämä ihan hleppoja asioita ole näköjään. Onneksi katsastukseen on vielä 4 kuukautta, niin saa rauhassa laittaa kuntoon. Kunhan nyt pääsis eteenpäin näissä hommissa. Eniten ahdistaa tuo kulutus ja ABS:ien ja luistoneston toimimattomuus, kun auto on kuitenkin vaimolla/perheellä ajossa...

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 2.12.2011 8:29

No niin, ja sitten eteenpäin.

Nyt olisi orkkisohjelma ajettuna autoon.
Saman tien rupesi löytymään vikakoodeja lisää, auto meni välittömästi vikasietotilaan ja kone näytti, että oli yrittänyt tehdä hiukkaspöntön polttoa vain 115 kertaa onnistumatta.

Sitten lähdettin huoltomiehen kanssa ajelulle ja valot sammuivat itse hetken kuluttua ja auto palasi normaaliin tilaan.
Eli näiltä osin nyt pönttö on oireettomassa kunnossa. Seuraavaksi viedään pajalle, mistä poistetaan DPF oikeaoppisesti käytöstä.

ABS-pumpun valittaa seuraavaa:

01276 008
ABS-hydrauliikkapumppu -V64
epäuskottava signaali
satunnainen

01276 014
ABS-hydrauliikkapumppu -V64
viallinen
satunnainen

Eli käytännössä hydrauliikkayksikössä vikaa ja menee kuulemma koko pumppu vaihtoon. Olivat kuitenkin tuolla LMS-servicellä sen verran mukavia, että antoivat pumpun osanumeron tulosteena mukaan niin saan yrittää sitä kalastella tuolta maailmalta.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 3.12.2011 10:29

Missä meinasit poistattaa hiukkassuodattimen ohjelman? kun itellä sama homma edessä. Missähän tästä oli muokattu se ohjelma alunperin?

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 7.12.2011 8:30

LTR saa hoitaa ohjelmallisen poiston, pitäisi olla kerralla kunnossa.

Alunperin tuota ohjelmaa oli muokattu joko Saksassa tai Puolassa, ei varmaa tietoa edes ajankohdasta puhumattakaan tekijästä. Paskana se joka tapauksessa oli...

BTW, rupesi taas ABS-pumppu pelaamaan satunnaisesti kun tuli pienet pakkaset. Ei siis taida tykätä kosteasta ilmasta. Uusi (lue käytetty, mutta ehjä) on jo tulossa tänne päin ja ei ollut onneksi kallis. Vanhasta tulee yhden illan harrastuksen kohde - puretaan ja koitetaan korjata nopeasti, jos ei onnistu niin roskiin.

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 15.12.2011 8:11

Päivitystä:

DPF-valo palaa taas, odotellaan mahdollisuutta päästä poistamaan ohjelmallisesti

ABS-pumppu vaihdettu, samat vikakoodit. Lähtivät LMS:n kaverit hakemaan johtosarjoista vikaa, eivät löytäneet, nyt hakevat vikaa väylältä asti. Halpaa hommaa...
Ois sitten yks ABS-pumppu myytävänä :)

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 16.12.2011 8:54

ABS-pumpun vika löytyi - konehuoneen sulakerasiassa sulakepesä löysänä, pääsi heilumaan ja hitsas kiinni pintoja ja sen vuoksi valittii pumppua.

Eli vika siis ei pumpussa vaan virransyötössä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa