1Z suuttimien päivitystä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

1Z suuttimien päivitystä

ViestiKirjoittaja General_Lee » 16.10.2011 22:20

1994 1Z Paskat, tämänhetkinen kokoonpano: suuttimet 110hv AFN:stä, pumppu AHU:sta.

Ostin suuttimet saksan eBaysta, kuulemma 157tkm ajetut, olleet nyt yli vuoden paikoillaan.
Pumppu vaihdettu 150tkm ajetusta AHU Cordobasta.

Kesällä huomasin että tyhjäkäynnillä savuttaa sinistä ja haisee vähän pahalle,tosin katti on tyhjennetty joskos sillä nyt mitään vaikutusta on. Öljyä ei kulu yhtään vaihtovälillä, ei ainakaan pinta tikusta laske. Ajoitusarvo on vajaat 60 ja iq 3-4

Nyt ajattelin uusia suuttimien kärjet ja se kulunut kysymys kuuluu että mitkä kärjet hommaan?

Tarkoitus olisi ohjelmoida (Optimec) AHU:n ecu, nyt paikoillaan 1Z orggis ecu. AHU:n ecu on kuulemani mukaan vähän parempi kuin 1Z ecu. Turbo ja välkkäri pidetään orggiksena. Kytkimen vaihdoin keväällä Sachs Power-pakettiin.

Mitkät kärjet olisivat hinta/laatu suhteessa hyvät? Ja se koko? Ettei tulisi savun kanssa ongelmia leimalla...
1Z ilmeisesti .184 ja AFN .205?

Tuolta sivuilta yritin jotain saada irti: http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... le-FAQ.htm

Alkuperäiset Bosch,toivottavasti ei ole Intiassa tehtyjä koska siellä ei aina ole se laatu kohdallaan.Tästä on työmaalla ihan tarpeeksi kokemuksia.

Tai sitten Bosio/DSS yms "viri" kärjet.Onkos näissä useampi reikäsiä vai onko yhtä monta kun alkuperäisissä?
Lähinnä mietityttää se että kumpi olisi hyvä valinta:alkuperäinen vai samakokoinen "viri" kärki.

Täytyy nyt muistaa että ahdin pysyy vakiona joten hepat pysyvät alle 130 lukemissa.

Riittävätko nykyiset AFN:n koneisen suuttimet vai tarvitaanko isommat? Ja jos niin mikä olisi sopiva koko?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 17.10.2011 6:51

Tuohon mietoon piristykseen olisi 0.216 reijällä olevat kärjet just passelit. Riittävät hienosti sinne 140 hp tienoille järkevillä ruiskutusajoilla. Nuo kärjet löytyvät orkkiksena audin R5 AEL koneesta.

Mulla on joutilaana tuollaiset käyttämättömät Firadin kärjet, mutta täytyy varmistaa että eräs tuttu ei ota niitä kun sellaista kaavaili. Multa saat myös toiset suutinrungot, siten että sun ei tavitse ottaa nykyisiä pois käytöstä.Jos kiinoistuit niin laita yv:tä.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 17.10.2011 9:12

En ymmärtänyt että oliko suutinkärkien vaihtosuunnitelmiin joku varsinainen syy?
Noilla kilsoilla ei pitäs olla pienintäkään tarvetta, riittävät aivan varmasti tuottamaan savuttomat 110-120heppaa johon se pikkupilleri riittää ja ilman kattia se haisee pahalta suuttimista/kokoonpanosta riippumatta.
Harrastusluontoiset toimet tietysti aina asia erikseen, mutta vakioahtimen kanssa touhutessa kannattaa asennoitua siten että nykytilanteeseen verrattuna mikään toimenpide ei tuota merkittävää eroa käytettävyyteen tai huipputehoon.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 17.10.2011 9:28

Kärkien vaihtoon on syynä se että nuo,mitkä nyt on paikoillaan,ovat todennäköisesti huomattavasti enemmän ajetut mitä minulle ilmoitettiin...Todennäköisesti avautumispaineet on laskeneet ja samalla vaivalla sinne laittaisi uudet kärjet ja ohjemoinnin.Ja ehkäpä pääsisi eroon tuosta tyhjäkäynnillä savuttamisesta...

Vakio GT15 ei paljoa yli 130hv kestä,se on varma...
Tuolta bongasin:
http://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning.html
Tämän:
VW Passat 1.9 TDI 90hv AHU: DSS Stg2 suuttimet, vakioahdin ja customoitu ohjelma: 139hv ja 313Nm.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 17.10.2011 21:27

Yksittäistapauksen perusteella ei kannata asettaa toiveita tai tavoitteita...
Omien kokemuksien mukaan tyhjäkäynnin savu- ja hajuhaitat johtuu pääasiassa katin puutteesta: uudet virisuuttimet ilman kattia aiheutti silmiä kirvelevää kärytystä mutta katin kanssa ei. Parisataa heppaa tuli vakioputkella joten ihan pienen virin takia kattia ei tarvitse poistaa... Mulla afn vakiorauta tuotti softapäivityksen jälkeen 149/389. Sinun tilanteessa laittaisin katin takaisin ja suuntaisin suutinrahat esim. afn ahdinpäivitykseen, saisit nykyisillä suuttimillas ja suunnilleen suutinrempan hinnalla ronskisti lisää käytettävyyttä ja kaupanpäälle enemmän tehoa kuin vakioahtimella :)

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 18.10.2011 12:33

Tosin sen verran vielä pitää tarkentaa että en haen mitään huipputehoja vaan sellaista käyttömukavuutta/joustavutta.Onhan noilla ensimmäisen polven TDI koneilla tiettyjä ominaisuuksia vai pitäisiköhän sanoa vajavuuksia joita olisi mukava saada vähän häivytettyä.

Kattia on turha laittaa takaisin kun hakkasin sen paineilmataltalla tyhjäksi...

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 17.11.2011 11:13

Nyt on kärkinä Firad .216 ja hyvin tuntuu pelaavan...Avautumispaineet on 240bar.

Hieman ihmettelyä aiheuttaa ajoitus...tuossa säätelin IQ:ta vag-comilla ja samalla vilkaisin ajoitusta...Ilmoitti että on niin myöhäisellä ettei voi näyttää kartalla,näytti arvoa 0-3..

Mitähän tässä on nyt tapahtunut? Viimeksi kesällä kun katsoin ajoitusta niin näytti arvoa 60.

Mitään oireita ei ole ollut,lähtee käymään normaalisti yms...

Piti äsken säätää ajoitusta ja kokeilin rpumpun pultteja niin ihan tiukassa oli.Aikataulusta johtuen en sitten alkanut säätämään tänään ja aattelin täältä kysäistä vinkkejä...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.11.2011 11:38

Kun avautumispaine nousee pitää ajoitus säätää uusiksi.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 17.11.2011 13:31

Helpottava tieto.....

Pelästyin jo että kampiakselin pultti on pettänyt....Mutta eihän se näissä ongelmana enään pitäisi olla..?

Jakohihna on vaihdettu 360tkm:ssä ja nyt on kilsoja 402tkm.

Täytyypi sitten vaan säädellä ajoitus kohdilleen.Eikös se niin ollut että kun kääntää pumppua koneeseen päin niin menee aikaisemmalle?

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 18.11.2011 13:38

Nyt on ennakkoa sellaiset 66-67 lukuarvona,all 1Z kartan mukaan siellä toleranssin ylärajalla...

Nyt vaan saa sahata todella pitkään että lähtisi käymään kun ennen säätöä lähti samantein tulille.

Mikähän tässä nyt meni mönkään?

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 19.11.2011 20:41

Hätäpäissäni jo muutin ajoitusta sinne 50-52 paikkeille,ei vaikutusta...

Lähdin tänä aamuna liikenteeseen ilman esilämmitystä ja lähti hyvin käymään.Kuumana on sellainen 5 sek startti ja sitten käynnistyy heti ja jää käymään moitteettomasti.

Vaihdoin suuttimet viikko sitten lauantaina ja alkuviikosta säätelin IQ:ta sinne 2.8-3:n pintaan.Samalla huomasin ajoituksen olevan myöhäisellä ja en heti sitä tajunnut että korkeammat avautumispaineet sen aikaan saa...Tosin käynnistyi ihan moitteetta eli hyvä kun kone ehti pyörähtää niin jo käydä paukutti.

Ompas tää virittäminen vaikeeta....

Olis kyllä hyvä saada tuo käyntiinlähteminen kuntoon,ei tuota kestä akku eikä startti kovin kauaa...

Ai niin,vaihdoin rpumpun vajaa vuosi sitten ja sillä oli silloin 150tkm takana joten luulis nyt vielä jaksavan paineita nostaa?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.11.2011 3:07

Siis lähtee käyntiin niin nopeasti ettei kerkeä huomatakaan, ja samalla täytyy kuitenkin hangata useita sekunteja käyntiin? Ei jymmärrä :D Uskoisin että softaa viilaamalla käyntiinlähtöä voisi saada parannettua, ja kovasti hyödyksi olisi vaihtaa se vanha ecu pois ja asentaa uudempi tilalle. Jos näillä ei asetu niin vika on pumpussa.

Äkkisiltään tuo avautumispaine on hieman yläkanttiin tuon kokoluokan suuttimelle, itse olisin käyttänyt ehkä 200-220 bar painetta. Vaikuttanee etenkin tässä tapauksessa tuohon käyntiinlähtöön.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 20.11.2011 11:33

Tarkennetaan....Kuumana joutuu sahaan sen 5 sek ennekuin käynnistyy.Ja jää käymään ihan "tasaisesti" tyhjäkäyntiä ilman mitään kierrosten heittelyä tai muuta sekoilua.
Kylmänä taasen "pamahtaa" heti käyntiin kun avainta kääntää,niinkuin kuuluukin...

Ihmettelen sitä vaan kun suutinten vaihdon jälkeen ajoitus meni myöhäiselle,lukuarvona 0-3,niin lähti käymään niin kuumana kuin kylmänä heti kun starttas...

Voi olla että isomalla ennakolla vaattii enemmän ainetta kuumana,eiköhän sen saa ohjelmallisesti kuntoon..

Täytyy kokeilla kuumana startata niin että vedenlämpöanturin johto on irti

Edit:

Liittimen irroittamisella ei vaikutusta käyntiinlähtöön...

Ja äsken loppui akusta virta marketin parkkipaikalle...Apuvirralla 5 sek. pyöritystä ja käymään..

Nyt alkaa oleen tilanne se että kun on ainoa auto ja töissäkin pitäis käydä niin sais olla varmenpaa tuo käyntiilähteminen.

Tarvinee varmaan laittaa aluperäiset 66kw suuttimet takas ja toivoa että toimii...

Äsken vielä säädin vag-comilla IQ:n niin alas kuin meni,tais olla 1.6-1.8 arvo mitä näytti...Ei vaikutusta lämpimänä käyntiin lähtöön...

Kattelin vikakoodit: 00553-Mass Air Flow Sensor (G70) 27-10-Implause Signal Intermittent

Mun muistini mukaan tuo on ollut jo ennen suutimien vaihtoa joten ei kait se nyt pitäisi vaikuttaa lämpimänä käyntiin lähtöön?

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 24.11.2011 19:43

Nyt on sitten seuraavanalainen tilanne:

Laitoin auton alkuperäiset,yli 300 tkm ajetut suuttimet koneeseen,lähti käyntiin lämpimänä ihan ok.IQ:ta oli pakko nostaa sinne 3 päälle,kävi rönköttämällä kun oli 1.6-1.8

Seuraavana on tarkoitus rempata alkuperäinen rpumppu 0km versioksi eli kaikki mahdollinen kuluva uutta,nestepää yms....

Samoin hommaan vielä yhdet suutinrungot joihin tulee orggis 66kw kärjet.Tietääkö muuten kukaan mikä olisi Bosch numero ko. kärjille?
On sitten tarvittaessa täysin vakio osat,ainakin talveksi...

Sitten kun on uusi rpumppu kiinni,niin vois kokeilla noita virisuuttimia uusiksi.Ei vaan ilmeisesti jaksa lämpimänä nostaa paineita tai sitten avautumispaineet on liian isot.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 19.5.2012 21:57

Tähän vähän päivitystä..

Moottorin alkuperäistä pumppua ei kannattanut enään korjata, varaosat olisivat tulleet kalliimaksi kuin tehdaskorjattu pumppu. Sain vielä samaan rahaan AFN 81kW pumpun.


Vaihtelin tuossa jokunen kuukausi sitten suuttimet,Firadin .216 kärjillä olevat ja mielestäni sen jälkeen on kone alkanut käyttäytyyn hieman erikoisesti.Yritän mahdollisimman selkeästi asian selittää.Esimerkiksi ajaessa mittarinopeudella 60km/h 4.vaihteella kierrokset on aikas tasan 1500 r/min.Jos tulee vaikkapa loivahko alamäki ja vähennän hieman kaasua mutta ei kokonaan pois eli ei jarruteta moottorilla.Ja kun vauhti hieman laskee ja kaasua on jonkun verran mutta ei niin paljon kun nopeus edellyttäisi alkaa moottorin hillitön värin/vibraaminen/sheikkaaminen.Mutta ei selkeesti nyi niinkuin ennakon/määränsäädin viallisessa tekisi.Tilanne on siis sellainen että kaasua on mutta ei vedätetä.

Onkohan tässä nyt jokin ristiriita esim. syötön määrän kanssa,ECU vs. pumppu? Ja poistuisiko vaiva ohjelmallisesti? Tätähän ei vielä ole "lastutettu".

Ennakot on toleranssin ylärajalla 1Z kartan mukaan ja IQ on siinä 5.0.Jos syöttöjä lisää niin rynkytys tulee jonkin verran voimakkaammaksi.

Ja päivitystä tähän,juuri vaihdoin uudet suuttimet koska epäilin noiden "isojen" suuttimien tekevän tuota sheikkaus/vibra ominaisuutta.Nyt ovat kiinni AFN 81kW:ta kooltaan vastaavat uusilla kärjillä varustetut suuttimet.Ajoitusta säätelin sinne hieman aikasen puolelle mutta vielä ollaan toleranssien sisäpuolella.IQ on 4.0.Pikaisella koeajolla tuntui ettei tuo sheikkaamisesta oltu päästy eroon.

Osaako kukaan nyt kertoa onko tuo ohjelmallisesti korjattavissa? En nyt viitsi pumppua irti ottaa ja viedä pajalle ennenkuin olen selvittänyt kaikki muut mahdollisesti vaikuttavat tekijät.Takuuta pumpussa on vielä tämä vuosi.

Vikakoodeja ei ole.Ja autossa on alkuperäinen 1Z ECU.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa