ongelmia golf 4motionissa perä ei vedä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ongelmia golf 4motionissa perä ei vedä

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 25.7.2011 22:22

auto on vw golf 1.9tdi 4motion 2001.
ostin auton pari viikkoa sitten. nyt vaihdoin siihen takapyörän laakerit,tukivarren etummaiset puslat ja alapallot eteen.
parikymmentäkilometriä kerkesin ajella kun esp:n valo pamahti mittari tauluun eli esp koko ajan pois päältä, vikakoodeja ei ole. tänään kokeilin sit nurmikolla suditella niin ei takapyörät vedä ollenkaan, nostin auton ilmaan ja vaihde päälle kardaani pyörii mut takarenkaat ei! mistä lähteä vikaa tutkimaan?? onko sieltä jotain hajonnut silloin kun esp valo syttyi vai onko noilla yhteyttä?
Viimeksi muokannut 4motiontdi, 2.8.2011 20:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 26.7.2011 1:24

kyllä esp vikavalo pitää aiheuttaa koodeja, onko varmasti luettu oikein ja oikeasta paikasta?

edit: anteeksi, olin vähän väsynyt kun kirjoitin tän viestin, ja unohdin: 10 pistettä ja papukaijamerkki otsikosta, olisko voinut lisätä esim. esp valo palaa tjsp?
Viimeksi muokannut only4pro, 26.7.2011 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 26.7.2011 7:28

90% varmuudella Haldexin pumppu antautunut. Uusi maksaa muutaman satasen + asennus.

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 26.7.2011 9:04

siitä tuhkakupin yläpuolella olevasta pistokkeesta luettu, ja näytti että autossa ei ole vikakoodeja.
elikkä jos toi haldexin pumppu on mennyt sököksi niin sekinkö sit sytyttää esp:n??
saako pumppuja muualta kun laakkoselta?
ilmeisesti ei kovin iso homma ole vaihtaa?
haldex öljyt samalla ja suodatin sinne? tartteeko muuta yleensä vaihtaa?
autolla varmaan pystyy ajelemaan ihan normaalisti?

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 26.7.2011 9:38

Minulla ei `01 4M golffi sytytttänyt ESP:n valoa kun pumppu rikkoutui,
mutta näkyi kyllä vikakoodina.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.7.2011 9:39

Tuo "oikeasta paikasta" lukeminen taisi kyl tarkottaa; onko vikakoodi tarkistettu jarrujen ohjainlaitteelta. Eli vcds:llä kohdasta 03-ABS brakes
Jos valo syttyy, siellä on aivan varmasti vikakoodi.

Haldexin ohjainlaitteellakin on varmasti oma vikakoodinsa, jos/kun pumppu on pirahtanu

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 26.7.2011 10:06

ahaa siis se ei näytäkään sieltä obd pistokkeesta noita koodeja. elikkä mistä ne siis luetaan ja pitääkö olla vw:n oma laite?
en ole kerennyt vielä perehtyä hirveästi volkkareihin kun pari viikkoa vasta ollut ja ensimmäinen golffi.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 26.7.2011 10:28

Ei se mistään muualta kyllä niitä vikakoodeja löydä, kuin obd-pistokkeen kautta ohjainlaitteilta luettuna. Millä laitteella ne on luettu? Joku halpa yleismallin vikakoodinlukija ei välttämättä ymmärrä/osaa etsiä kaikkia ohjainlaitteita.

Vag-com/vcds kaapelilla/ohjelmalla saa katsottua/tehtyä about kaikki samat asiat, kuin merkkiliikkeen testerillä. Ohjelmassa on valikoita jne. Tos tarkoitti sitä, että onko vikakoodit varmasti luettu ohjainlaitteelta nro 03-ABS brakes?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 26.7.2011 11:44

Ei kyllä kovin usein ole esp -valoa sytytellyt tuo pumpun hajoaminen, mutta sehän noissa ihan "tyyppivikana" hajoaa, kuluva osa siis.

Näillä pitäisi pärjätä:

- Pumppu

- Huoltosarja

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.7.2011 12:38

Tos tarkoitti sitä, että onko vikakoodit varmasti luettu ohjainlaitteelta nro 03-ABS brakes?

Jep, netissä ohjelmaa voi "koekäyttää"
http://www.ross-tech.com/vcds/tour/main_screen.html

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 26.7.2011 13:50

eli kannattaa tilata itelle toi piuha läppäriin ja ohjelma tai sit kokolukija.
pystyykö tota pumppua purkamaan ja kunnostamaan? lueskelin et niihin ois vaihdettu hiiliä ja stefoja yms!?

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.7.2011 15:51

Ettei olisi laakerin vaihdon yhteydessä takapyörän abs anturi ottanut kipeetä ja mennyt liian kauas kehästä tai muuten vaan hajonnut.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.7.2011 15:53

eli kannattaa tilata itelle toi piuha läppäriin ja ohjelma tai sit kokolukija.

Ei välttämättä... aito maksaa 300€ ;)
ks myös http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197

Mut neloskoppasen kans pärjää halvemmalla johdolla.. esim obd.fi

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 26.7.2011 18:06

absit toimii kyllä normaalisti!

elekma.com sieltä kattelin piuha 40e ja vikakoodinlukija 70e. en tiijä sit millasia laitteita on et toimiiko!

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 26.7.2011 22:50

kansii nyt oikeesti saada joku vaikka lukeen ne koodit. Haldexi pumpun rikkoontuminen ei sytytä ESP valoa kyllä. haldexin oma ohjain kylläkin huomaa ettei kytkin kytkeydy.

ja pumppu maksaa 370 saksasta hommattuna, privalla voipi kysellä enempi.

ja tosiaan kaikki koodit luetaa OBD pistokkeen kauttaa mutta vag-com ohjelmassa on kohtuu monta ohjainta joita voidaan lukea, joku yleislukulaite lukee yleisimmin moottoria.

EDIT: vielä että jos ostit kaksi viikkoa sitten niin toimiko neliveto silloin? vai etkö testailut mitenkään?

Tomppadeus
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.2.2010 10:58

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 29.7.2011 13:38

Jonden veikkaus kuullostaisi osuvimmalta tässä tapauksessa.

Jos itse esipainepumppu on mennyt, niin hiilethän siellä on loppu ja/tai myös imenyt öljyt itsensä sisälle. Itse ainekin parit esipainepumput (moottorit) korjannut sovittelemalla "jostain laitteesta" sopivat hiilet ja uusimalla pumpun stefa, ja myös tekemällä kunnon putsaus moottorille. Niin tästä selviää ~ 15 eurolla + öljyt toki. Ja on sitten parempi kuin jostain 100tkm ajetusta otettu käytetty pumppu.

Omalla kohdalla kerran oli myös vikaa haldexin ohjausboksissa niin että boksin sisällä olevan askelmoottorin tiivisteen kautta oli päässyt pikkuhiljalleen öljyä ohjainboksin sisälle, ja tuota öljyä sitten oli piirilevyllä ja jokapaikassa. ihme ja kyllä huolellisella putsaamisella ja tiivisteiden uusimisella ohjainboksi heräsi henkiin ja vielä vuodenkin jälkeen pelaa nyt moitteettomasti.

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 2.8.2011 20:27

en ole kerennyt foorumia selailemaan kun reissussa tuli käytyä, reilu 2500km golfilla tuli ajeltua.
eipähän tuota tajunnut nelivetoa testailla auton oston yhteydessä, olis pitänyt!

yksi vika korjaantui, esp valo sammui sen jälkeen kun käytin auton nelipyöräsuuntauksessa. mut neliveto ei edelleenkään toimi.

pitää varmaan ruveta toi pumppu irrottelemaan ja purkamaan kunhan ehtii. siinä pumpun yhteydessäkö se ohjausboxikin on?
pitää yrittää jossain käydä luetuttamassa vikakoodit jos sieltä sais selvää et onko varmasti pumpussa vika.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 2.8.2011 20:47

yleensä antaa kytkimestä vikaa kun pumppu ei tee painetta.
pumpun voipi mittoa liittimiltä. vastuksen pitää olaa kohtuu alhainen jotaki oliko 5 ohm tahi sinne päin. en muistaa enään mutta jossakin sekin mahtoi lukea.

ja tosiaan jos vaan yhtään mahdollista niin koodit ensin ja sitten vasta tilata uus pumppu.
eipä tarvi sit kiroilla jos onkin jotakin muuta kuin vakiovika.
ja kansii ne espinkin koodit lukia ja taltioida niin jos uusii vian.

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 3.8.2011 19:45

nyt mittsin pumpulta jannäytti 0.25 ohmia, jos oikein mittasin. elikkä otin liittimen irti ja siitä pumpulle menevistä piuhoista.
ton mukaan pumppu pitäis olla kunnossa kait!??.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 4.8.2011 11:34

jos mittaus oli oikein niin ois oikosessa koko pumppu.

ja juu mitataan tosiaan että piuha irti liittimeltä sieltä ja sit.
ja joo noin 5 ohmia pitäis olla kunnossa olevassa pumpussa vastus.

tosin jos vastus on oikeesti noin pieni niin sulakekin ois pitänyt kyllä palaa jo.
hienoinen epäily että sulla on mennyt yhteen ne mittarit koettimet.

yleensä kun pumppu hajoaa niin vastus kasvaa. voipi olla kilo ohmeissa menossa riippuen miten on annettu olla tms miten on sattunut pyörimään loppuun.
Viimeksi muokannut veksu, 8.8.2011 9:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

juuhan77
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 7.8.2011 22:21

ViestiKirjoittaja juuhan77 » 7.8.2011 22:49

Mulla ei takapyörät vetäny ollenkaan. Viaksi ilmeni pumpun sisällä oleva moottori "ui" öljyssä ja ei pyörinyt kunnolla. Ei antanu vikakoodia kun kuiteskin vähän pyöri. Kannattaa mitata vastusmittarilla ihan ensimmäisenä.

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 25.9.2011 20:39

elikkä nyt kun rupeaa ton haldex pumpun vaihtamaan niin tarviiko tonne perään muuta hommata kun tuon haldex huoltosarjan? eli tuleeko sinne perään muutakin öljyä? nii ja missä on toi nelivedon sulake?

Miksu
-
Viestit: 197
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Miksu » 26.9.2011 8:33

Mulla palo kanssa ESP mutta vikakoodeja löyty. Herjas ettei saa ohjainlaite yhteyttä moottorinohjaukseen eikä ABS-Boxiin.
Ensimmäinen ongelma oli todella hapettunu liitin takana.
Toinen syy jäi hieman epäselväksi.
Korjaantu samaan aikaan kun vaihdoin kampiakselin asentoanturin.
Siitä lähtien toiminu moitteettomasti.

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 7.12.2011 10:28

no niin vihdoin sain haldex pumpun vaihdettua, aukaisin vanhan ja öljyä oli sisällä ja hiilet ihan mössöä. mut ei suttaa vieläkään kun edestä. mikä sitten vikana?? öljyt + suodatin samalla uusittu haldexiin ja peräöljyt. boschin testeri ei näyttänyt vikakoodeja. pitää kokeilla kun saa asennettua läppäriin ohjelman niin näkyykö sillä mitään!

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 8.12.2011 13:27

nyt luettu vikakoodit, awd kohdasta ja antoi clutch ja mechanical malfunction. poistin koodit ja koeajolle. etupää vetää pelkästään ja ei anna uusia vikakoodeja!
onko se haldex boxi nyt sitten sökö??

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 8.12.2011 14:01

se päästää kiinni sinne ohjausboksiin kuitenkin.

kato millaista lämpötilaa se näyttää ja sit mitä sanoo jarru yms antureista. että saapi oikeet tiedot sinne niistä.

tuntuu että jos boksiin pääsee kiinni niin se myös toimisi edes joten kuten.
pumpunhan sää kait uusit? ja se uus pelas.

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 8.12.2011 20:51

kyllä ainaskin noi koodit sieltä näytti, pitää tutkiskella tarkemmin näyttääkö muuta.
vag number ja haldex lsc ecc 0006 tollasia näky siellä, et yhdistikö se nyt oikein sinne boxiin.

käytetyn pumpun laitoin, tarkastin hiilet oli ok ja vaihdoin uudet o-renkaat ja stefan. et en sit kokeillut enää pumppua, voiko sitä testata nyt kun se on paikallaan et ottaa liittimen irti ja virtaa suoraan pumppuun??

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.12.2011 21:11

voi testata

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 9.12.2011 11:59

pumpun aiheuttamaa vikakoodia.
1 Fault Found:
01155 - Clutch
04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent

ainakin mulla antoi tämmöistä ja pumpun vastus oli noussut ja hiilet loppu.
P umppu jäi tallille kun kollektori oli myös aika loppu niin en alkanut uusimaan hiiliä. muuten oli ok kuntoisen näköinen pumppu.

jokseenkin epäilisin edelleen pumppua. sitähän voi tosiaan pyörittää kunhan saa sähköä sille.

haazi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2011 18:28

ViestiKirjoittaja haazi » 12.12.2011 18:54

Onko selvinnyt nelivedon kohtalo, oliko pumpussa vai missä vika?
Itse hommasin pari kuukautta nelikko bensa seatin jonka ongelmat näyttävät olevan samanlaiset. Juuri äsken käytiin läpi vcds:llä ja kuitattiin kaikki vikakoodit pois, ja kokeiltiin ohjata "väkisin" awd päälle ja mitään ei tapahtunut. Ja juurikin tuota mechanical clutch vikaa mullakin näyttää. Mutta ehkä oudompi asia oli se että vcds näytti että seatista olisi kytketty takapää toiminnasta pois kokonaan (väitti etuvetoiseksi) kun kaveri sitä listaa selasi. tehtiin muutoksia ja kokeiltiin uudestaan niin mikään ei muuttunut... ja se ei antanut tallentaa tietoja vaan muutoksen jälkeen ilmoitti taas olevansa etuveto.

Autoon on asennettu myös obd2 pistokkeeseen jonkin sortin tietokone, ja näyttö on asennettu kuskin puolen puhaltimen tilalle. se kertoo väännöt, tehot, lämpötilat, g-voimat, ja jos vaikka mitä. mitään tietoa koko laitteesta ei ole, eikä ole googlekaan löytänyt vastaavaa. joku SIN 250 lukee pussissa.

Mutta joo, eli pumpun irroitus talkoisiin itekkin alettava... ja edettävä siitä etiäpäin kunnes alkaa räsähtelemään nelikko.

Tomppadeus
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.2.2010 10:58

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 12.12.2011 19:06

Muistuttelen että kannattaa myös sitä ohjainboksia tiirailla. Helpohko ottaa irti, eikä tule öljyt pihalle (mitä nyt pieni liraus). Kun boksi on käsissä, niin auki vain. Selvittää asioita mukavasti lisää. Itsellä ainekin antoi ties mitä tietoja ja milloin mikäkin boksi sai toisiinsa yhteyttä jne, kun koko Haldexin ohjausboksi ui öljyssä :) Eikä tällöin tietty neliveto pelannut.

haazi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2011 18:28

ViestiKirjoittaja haazi » 12.12.2011 20:10

Jos oikein innostais huomenna niin menisi auton alle taas tutkimaan... ekaa kertaa käväsin viikko sit ja täytyy sanoa ettei paljoa hoksottimet pelannu. Ensimmäinen ei japanilainen auto kyseessä :D :D :D Tavallaan mielenkiintoista ehtiä vikaa, mutta harmi vaan jos alkaa maksamaan mansikoita =)

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 19.1.2012 14:28

clutch vikakoodia antaa vaikka pumppu vaihdettu. nyt irroitin pumpun ja testasin suoralla virralla ja pumppu toimii nyt mulla kaksi toimivaa pumppua mut kummallakaan ei neliveto pelaa? mitäs sit? voiko vika olla siinä ohjainboxissa?

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 20.1.2012 10:56

Auto kokonaan pukeille, ja suoraan virtaa haldexin pumpulle. Tämän jälkeen vaihde sisään ja kytkin ylös. Jos taka pyörät pyörii, on vika siellä ohjauspuolella, eli ohjainlaite tai johdot. Jos ei pyöri niin vika luultavasti perässä / HALDEX kytkimessä... Näin omassani totesin ohjainlaite vian...

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 24.1.2012 11:42

pitää kokeilla tuota.
tai voiko laittaa pumpulle suoran virran ja esim katkaisijan väliin ja sit ajaa?? toimiiko noin vai särkeekö sit jotain muuta?

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 24.1.2012 20:03

miksei vois kokeilla... Helpoin vain ehkä pukeilla. apuvirta kaapeleilla, ja piuhan pätkillä...

4motiontdi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 25.7.2011 22:18

ViestiKirjoittaja 4motiontdi » 25.1.2012 21:07

juu elikkä pyörii takapyörätkin kun laittaa suoraa virtaa pumpulle!
elikkä silloinko on ohjain laite sökö? pystyykö sitä itse korjaamaan, vai mikä sieltä menee rikki? mistä saa uusia ja hinta?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 26.1.2012 8:24

Itse vielä pyytäisin kaveria apuun ja mittaisin onko mahdollisesti johto poikki. Liittimet irti pumpulta ja ohjainlaitteelta, siitä mitata vastusmittarilla.

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 27.1.2012 18:40

RAR Autorecycling Saksassa. Sieltä itselle tilasin vähän käytetyn. Pari sataa taisi maksaa ja hyvin on pelannut.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 28.1.2012 12:17

Tuohonhan sais siis kytkettävän nelivedon... johdot kabiiniin ja kytkin kojetauluun. ;)

Kuinkahan pitkäikäinen systeemi ois?

Redown
-
Viestit: 143
Liittynyt: 17.8.2005 9:31

ViestiKirjoittaja Redown » 6.2.2012 22:25

Golfin neliveto on nyt temppuillut jonkun aikaa, oireet alkoi niin että noin 20km ajon jälkeen esp:n valo syttyi ja neliveto lakkasi toimimasta. Tosin aina kun autolla pysähtyi ja käynnisti moottorin uudelleen nelikko toimi taas hetken ennenkuin espin valo syttyi.

Tällä hetkellä esp:n valo syttyy heti kun auton käynnistää ja neliveto ei toimi.

Mittasin pumpun vastuksen sillon kun oireet alkoi, eli vika ei todennäköisesti ollut päällä. Vastus oli muistaakseni noin 4ohmia.

Seuraavanlaiset vikakoodit tulee:

01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)

00448 - Haldex Clutch Pump (V181)

Mitähän tässä kannattais alkaa tekemään? :O

savits
-
Viestit: 82
Liittynyt: 3.9.2003 0:03

ViestiKirjoittaja savits » 19.2.2012 23:36

Moro,

saitko Redown selvitettyä jo missä vika piilee?

Redown
-
Viestit: 143
Liittynyt: 17.8.2005 9:31

ViestiKirjoittaja Redown » 20.2.2012 7:06

Jep, mittailin pumpun vastuksen ja se oli 1,5kohm. Laitoin pumpun tilaukseen slamitilta mut toimitusaika 21pv... Ilmoittelen ku saan sen paikalleen et korjautuko vika. Ohjainlaitteelle tuli virta sekä maa....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa