Bora sammuu jarruttaessa ILMAN vaihdetta (paikallaankin)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

thaut
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.7.2011 21:05

Bora sammuu jarruttaessa ILMAN vaihdetta (paikallaankin)

ViestiKirjoittaja thaut » 15.7.2011 21:17

Eli otsikon mukainen ongelma.

VW Bora 1,9TDi 4motion vm 99 kyseessä.

Ongelma:
Sammuu n. 5 sekuntia sen jälkeen kun painaa jarrua, aivan sama onko liikkeellä (=kytkin pohjassa tulossa risteykseen) tai paikallaan. Sammumisen jälkeen saa hankaamalla hangata sen 30-45 sek että saa käyntiin.

Muut oireet ennen:
Alkoi alkuvuonna niin että releboxista ratin alta kuului tyhjäkäynnillä ihan helvetinmoinen nakutus --> poltti PA-pumpun releen(ja tietty ei enää liikkunut), uutta kehiin --> kuukaudessa toisti ongelman.
Tästä on nyt päästy, pl. nakutus releeltä kuuluu satunnaisesti.

Muut oireet nyt:
Jos paikallaan jarrun painamisen aikana(tyhjäkäynniltä) painaa myös kaasupoljinta, kone EI sammu, mutta kierrokset eivät myöskään nouse. Jos jarrua painaa kierrosten ollessa yli 1500rpm, pelaa kuin unelma (=ottaa kierroksia), mutta kun kierroksia sitten käyttää alle 1500, ne palaa tyhjäkäynnille eikä siitä nouse ennenkuin pari sekuntia jarrun vapauttamisen jälkeen.

Ajaminen onnistuu ilman sammumisia niin kauan kuin likkeessä jarruttaa vaihde päällä.
Mitään vikakoodeja ei koneesta löydy, kumma kyllä...

Onko mahdollista että joku anturi ei tunnistakaan että vaohde ei ole päällä ja katkoo sen takia PA syötöt aina jarruttaessa, vai meneekö moottorinohjausreleen piikkiin? (oliko se se 109 vai mikä..)

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 15.7.2011 22:17

ei tule kyllä nyt hät hätään mieleen mitään muuta kuin jarru/kytkinpolkimen "asentotunnistin" vika.

eli jos painat vaikka kaasua ja jarrua samanaikaisesti niin katkaisee syötön parin sekunnin jälkeen.
että olisko jarru/kytki polkimen tunnistin/tunnistimet rikki...?

thaut
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.7.2011 21:05

ViestiKirjoittaja thaut » 15.7.2011 23:31

jep. kun painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa, niin katkaisee syötön heti. niin kauan kuin kaasu on pohjassa kierrokset pysyy 950-1050 välillä (ei siis nouse), jos kaasun vapauttaa, parin sekunnin päästä sammuu, ja saa hangata käyntiin. (käytännössä siis ilmata järjestelmän)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.7.2011 14:17

Niin sen kuuluukin katkaista syöttö tuolloin, ei ole vika. Tuo sammuminen on. Mikä kone? Olisko polttoainepumppu rikki (ei ne releet tai sulakkeet ilman syytä pala) ?

thaut
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.7.2011 21:05

ViestiKirjoittaja thaut » 16.7.2011 14:59

polttoainepumppu pelaa normaalisti, ei koskaan ole ajossa temppuillut, edes yleismittari välissä 30km koeajolenkillä. Ja tosiaan se releen palaminen tapahtui tyhjäkäynnillä, katkoi herätevirtaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.7.2011 15:10

Mitä se yleismittari kertoi? Oletko testannut että se pumppu pumppaa? Tandemi ehjä?

thaut
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.7.2011 21:05

ViestiKirjoittaja thaut » 16.7.2011 19:09

njoo, täytyy sen verran tarkentaa että tämän nyt ilmenneen vian aikana en vielä ole testannut yleismittarilla, tuo testi tuli tehtyä alkuvuodesta aiempien oireitten aikaan, kun pumpun rele oli kärähtänyt ekan kerran. silloin sai hankaamalla käyntiin, ja pääsi ajamaan n. 100m ennen seuraavaa sammumista. Tandemi siis ainakin silloin vielä pelasi, se pumppasi sen verran että sai ilmattua.

Pitääpä ensi viikolla käväistä työpaikalla (isyyslomalla atm) laittamassa mittari kiinni ja koeajamassa uudelleen. En tosin henk.koht jaksa uskoa että tandemissa tai siirtopumpussa olisi vikaa, koska tuo oire ilmenee siis vain polkaistessa jarrua. Moottorijarrutuksen jälkeen(viisarimäki tms.) tai vaihde päällä jarruttamisen jälkeen toimii normaalisti, ja noissahan syöttö katkeaa kummassakin; jos pumpussa olisi vikaa niin temppuilisihan se mielestäni muulloinkin.

Villev: Niistä asennontunnistimista: Oletko siis sitä mieltä että polkimilla olisi oikonen joka saisi moottoriohjauksen luulemaan että vapaallaollessaankin autossa olisi olevinaan koko ajan vaihde päällä ja kytkin ylhäällä? Jos tällainen vika olisi mahdollinen, se kyllä selittäisi oireet koska silloin jarruttaessa polttoaineen syötön täytyykin katketa.
En tosin ymmärrä miten pelkästään noilla tunnistimilla edes voi haistella milloin katkaista syötöt, mielestäni tarvitsee myös vaihdelaatikolla olla anturi. tosin silloin pitäisi olla lootalta sekä kytkimeltä kumpikin tunnistin kaput. ;P

Pitää varmaan testata myös nykimällä jarrupolkimen liittimestä boksille menevä piuha irti.. (polkimella 4 piuhaa katkaisijalle, pitää siis testata mikä menee jarruvaloille että sen jättää paikalleen..)

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 29.7.2011 3:23

Pelaako jarrut ihan normaalisti/tehostus kunnossa?
Vähän kaukaa haettuhan tuollainen tehostimen/alipaine vika on mutta ei kai täysin pois suljettu.
Voishan sieltä tehostimelta napata alipaineletkun irti, tukkia sen väliaikasesti ja testata miten sitten käyttäytyy?!?
Juuri vaihdoin systerin borattiin noin 15cm tehostimen alipaineletkun joka oli kokomatkalta halki, autolla ajettu 140tkm ja vm.2002


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa