1Z motti täristää [Ongelma ratkesi ==> Määräsäädin vika!]
Valvoja: ffp jäsenet
1Z motti täristää [Ongelma ratkesi ==> Määräsäädin vika!]
Eli potilaana Golf vm. 94, ajettu 370tkm ja myllynä 1.9 TDI 1Z koneella, 66kw.
Tyhjäjäynnillä rynkyttää / heijaa, kun hiemankin painaa kaasu (kierrokset nousee 900rpm tasolle) niin ryminä lakkaa. Mistä etsimään vikaa?
Sitten toinen ongelma on että saatta ihan yhtäkkiä alkaa nykiä tasakaasulla kun kiihdytyksen jälkeen tasaa vauhdin. Yleensä kaasun käyttäminen pohjassa tai ylhäällä poistaa vian. Mitäs tälle voisi tehdä?
Vedot on tallella, kulki Saksassa autobanhilla 188km/h. ;)
Tyhjäjäynnillä rynkyttää / heijaa, kun hiemankin painaa kaasu (kierrokset nousee 900rpm tasolle) niin ryminä lakkaa. Mistä etsimään vikaa?
Sitten toinen ongelma on että saatta ihan yhtäkkiä alkaa nykiä tasakaasulla kun kiihdytyksen jälkeen tasaa vauhdin. Yleensä kaasun käyttäminen pohjassa tai ylhäällä poistaa vian. Mitäs tälle voisi tehdä?
Vedot on tallella, kulki Saksassa autobanhilla 188km/h. ;)
Viimeksi muokannut ArSkA_84, 6.6.2011 21:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pientä tutkintaa asian tiimoilta tehty. MAF näytti täyskaasulla alle 500 arvoja ==> putsasin ja laitoin uuden ilmanputsarin. Tuli sillä kuntoon, nyt tulee reipasta 800. Turbo antaa 0,7 baria tasaisesti 1900rpm:n päälle, eli siellä on kunnossa. Mutta pitäsikö antaa enemmän? Ei ole tietoa referenssistä.
Vikakoodeja ei ollut. Pumpun ajoitus oli VAG Comin tdi timin jutussa ihan kohdillaan tai juuri hieman jälkessä. Mutta ei kai tämä tätä aiheuta?
Myös naftasuodattimen vaihdoin, kun tuli ilmaa läpi. Nyt on G2 suodin ja ei tule enää.
Olen tullut siihen tulokseen täältä löytämäni keskustelun perusteella että pumpun määräsäädin olisi syyllinen. Ainakin oireet on juuri samat ja syöttö tyhjäkäynnillä heittelee kaikkea 1,5-6 väliltä.
Nyt tarvisi siis perusteelliset ohjeet miten se määräsäädin putsataan (se kai voisi auttaa). Siis purku ja kasaus + tietoa mahd. suodenkuopista.
Vikakoodeja ei ollut. Pumpun ajoitus oli VAG Comin tdi timin jutussa ihan kohdillaan tai juuri hieman jälkessä. Mutta ei kai tämä tätä aiheuta?
Myös naftasuodattimen vaihdoin, kun tuli ilmaa läpi. Nyt on G2 suodin ja ei tule enää.
Olen tullut siihen tulokseen täältä löytämäni keskustelun perusteella että pumpun määräsäädin olisi syyllinen. Ainakin oireet on juuri samat ja syöttö tyhjäkäynnillä heittelee kaikkea 1,5-6 väliltä.
Nyt tarvisi siis perusteelliset ohjeet miten se määräsäädin putsataan (se kai voisi auttaa). Siis purku ja kasaus + tietoa mahd. suodenkuopista.
Nyt on kunnossa hän! Hain varapumpumpun, jotta uskaltaa pienistää tuota orggista ja sieltä määräsäätimestähän se vika sitten löytyi.
Tuosta kuvasta kun lähtee katsomaan, niin ensin puretaan irti 3x7mm ruuvit. Sitten irroitetaan liipaisin joka näkyy oikealla (10mm + torx). Paina mieleen oikea asento. vasemalla olevien ruuvien alla on suojus, jonka alta paljastaa johtoliitokset piirilevyyn. Ne pitää katkaista, jotta säätimen elektroniikka yksikkö irtoaa. Sitten piirilevyn vasemmasta laidasta löyhätään kaksi torx ruuvia, joiden alla käämilangat. Sitten piirilevyn voi nostaa pois. Tämän alla on suuri käämi ja sen sisällä sydän. Tämän sydämen toisessa päässä on liipaisin akseli, jossa on myös "induktiolevyt. Kun kaasutetaan niin epäkeskolevy siirtyy pyörii niin, että magnetointi kasvaa ja siitä ECU osaa sitten päätellä mitä pitää tehdä. Sydän on neljällä 7mm pinnapultilla kiinni. Sen saa pois kun irroittaa epäkeskolevyn jouset ja kääntää sen oikeaan asentoon + avaa ruuvit. Täällä oli myös vika. Säätelevyn ja sydämen välissä oli valtava määrä metallipurua! Putsasin kaiken huolella ja kokosin uudelleen Johtoliitokset laitoin juottamalla takaisin. Liittimissä on hyvin tilaa tehdä uudet juotokset. Ei voi muuta sanoa kuin että hyvä tuli. Nyt on tasainen tk ja yhtään ei nyi. Korjauskulut muutamia senttejä, jotka kuluivat uhrattuun tinaan!
Mutta hyvä näin ja case closed. Puhdistusoperaatio ei mielestäni ollut vaikea, mutta kolvi pitää pysyä kädessä, jotta johdot saa juotettua uudelleen.
Tuosta kuvasta kun lähtee katsomaan, niin ensin puretaan irti 3x7mm ruuvit. Sitten irroitetaan liipaisin joka näkyy oikealla (10mm + torx). Paina mieleen oikea asento. vasemalla olevien ruuvien alla on suojus, jonka alta paljastaa johtoliitokset piirilevyyn. Ne pitää katkaista, jotta säätimen elektroniikka yksikkö irtoaa. Sitten piirilevyn vasemmasta laidasta löyhätään kaksi torx ruuvia, joiden alla käämilangat. Sitten piirilevyn voi nostaa pois. Tämän alla on suuri käämi ja sen sisällä sydän. Tämän sydämen toisessa päässä on liipaisin akseli, jossa on myös "induktiolevyt. Kun kaasutetaan niin epäkeskolevy siirtyy pyörii niin, että magnetointi kasvaa ja siitä ECU osaa sitten päätellä mitä pitää tehdä. Sydän on neljällä 7mm pinnapultilla kiinni. Sen saa pois kun irroittaa epäkeskolevyn jouset ja kääntää sen oikeaan asentoon + avaa ruuvit. Täällä oli myös vika. Säätelevyn ja sydämen välissä oli valtava määrä metallipurua! Putsasin kaiken huolella ja kokosin uudelleen Johtoliitokset laitoin juottamalla takaisin. Liittimissä on hyvin tilaa tehdä uudet juotokset. Ei voi muuta sanoa kuin että hyvä tuli. Nyt on tasainen tk ja yhtään ei nyi. Korjauskulut muutamia senttejä, jotka kuluivat uhrattuun tinaan!
Mutta hyvä näin ja case closed. Puhdistusoperaatio ei mielestäni ollut vaikea, mutta kolvi pitää pysyä kädessä, jotta johdot saa juotettua uudelleen.
Jep hyvä ohje, tuli tehtyä sama operaatio omaan puolimiljoonaa rullattuun Passattiin, tyhjäkäyntitärinät hävisivät sen sileän tien.
Mutta lisätään sen verran ohjeistukseen että, ainakin omassa oli näin en tiedä onko näitä eri variaatioita, se 'liipasin' joka on kiinni torxilla + 10mm niin itseasiassa se on kiinni vain sillä torxilla ja kymppilistalla saa pidettyä vain kiinni + käänneltyä (varovasti ettei se liipasin murene käsiin..) eri suuntiin että paketin saa nousemaan ylös akselilla.
Ja piirilevylle tulevat 'johtimet' eivät olleet johdot vaan tönkköä tavaraa, katki ja kasatessa kolvaus.
Niin ja käämin piuhat olivat piirilevyllä ruuvien alla.
Mutta lisätään sen verran ohjeistukseen että, ainakin omassa oli näin en tiedä onko näitä eri variaatioita, se 'liipasin' joka on kiinni torxilla + 10mm niin itseasiassa se on kiinni vain sillä torxilla ja kymppilistalla saa pidettyä vain kiinni + käänneltyä (varovasti ettei se liipasin murene käsiin..) eri suuntiin että paketin saa nousemaan ylös akselilla.
Ja piirilevylle tulevat 'johtimet' eivät olleet johdot vaan tönkköä tavaraa, katki ja kasatessa kolvaus.
Niin ja käämin piuhat olivat piirilevyllä ruuvien alla.
Noniin, itekin putsailin vkoloppuna kyseistä systeemiä mutta mutta.. Fiksuna poikana purin sen koko liipaisinasetelman mitä siitä on purettavissa ja kasasin kyllä valokuvan mukaan samoihin asentoihin, ja se akseli mihin liipaisin tulee kiinni, olisko sitä saanut liikuttaa mihinkään suuntaan? sitäkinhän oli pakko vähän pyöritellä että miltäs se tuntuu..
Ja tämmösen vian sain aikaiseksi: antaa kuumalla koneella satunnaisesti määränsäätimen ylärajasta vikakoodia, nytkyttää tyhjäkäynnillä melkoisesti -> pikkaisen kaasua niin rauhoittuu
ajossa kevyellä kaasulla toimii jota kuinkin normaalisti, kaasu pohjassa savua, suhinaa ja ei vetoja.
Kokeilin säädellä sitä liipaisinta ja sitä toista eriasentoihin, sillä saa savutuksen pois mutta ei nytkytystä tai vetoja takaisin.
Ja jos jollain ois tietoa miten noita vagcomin loggauksia pitäis tulkita kyseisestä asiasta niin vinkit ois tervetulleita..
Ja tämmösen vian sain aikaiseksi: antaa kuumalla koneella satunnaisesti määränsäätimen ylärajasta vikakoodia, nytkyttää tyhjäkäynnillä melkoisesti -> pikkaisen kaasua niin rauhoittuu
ajossa kevyellä kaasulla toimii jota kuinkin normaalisti, kaasu pohjassa savua, suhinaa ja ei vetoja.
Kokeilin säädellä sitä liipaisinta ja sitä toista eriasentoihin, sillä saa savutuksen pois mutta ei nytkytystä tai vetoja takaisin.
Ja jos jollain ois tietoa miten noita vagcomin loggauksia pitäis tulkita kyseisestä asiasta niin vinkit ois tervetulleita..
Kiitokset hyvistä kuvista, onhan se nyt helpompaa kun ton mun tekstin perusteella vain tehdä.
Omalla on ajettu rempan jälkeen nyt ~10tkm ja toimii. Saatta joskus kun tulee kovasta ajosta ja pysähtyy, niin hetken rynkyttää mutta tasoittuu 90% tapauksista alle minuutissa.
Myös täältä komppaus IQ:n säädölle edellä kysyttyyn ongelmaan.
Omalla on ajettu rempan jälkeen nyt ~10tkm ja toimii. Saatta joskus kun tulee kovasta ajosta ja pysähtyy, niin hetken rynkyttää mutta tasoittuu 90% tapauksista alle minuutissa.
Myös täältä komppaus IQ:n säädölle edellä kysyttyyn ongelmaan.
iq:ta koitettu säätää, ei vaikutusta asiaan.. jätin sit samaan mitä oli ennen remppaa, tyhjäkäynnillä syöttö heittelehtii n. 2.0-3.8, noin 3 pinnassa se kestää 90% ajasta mut välillä pomppailee ihmeellisesti, ennen remppaa heittelehti n.0.4mg tasaisesti.
Mikäs se tuon ruskeen/kuparin värisen viisarin elämän tarkoitus on?
Mikäs se tuon ruskeen/kuparin värisen viisarin elämän tarkoitus on?
Tämä puhdistusohje auttaa joihinkin tapauksiin, mutta ei Forte-käsittelykään uusi männänrenkaita tai venttiilinvarren kumeja.
Elikä pumpussa voipi olla vikaa, jota ei puhdistaminen korjaa.
En ole oman autoni pumpun toimintaan tyytyväinen, vaikka se selkeästi paranikin tämän puhdistusoperaation jälkeen. 440 tkm lienee jättänyt jälkensä.
Seuraavaksi vaihtuu pumppu vähän ajettuun tai tehdaskunnostettuun.
Elikä pumpussa voipi olla vikaa, jota ei puhdistaminen korjaa.
En ole oman autoni pumpun toimintaan tyytyväinen, vaikka se selkeästi paranikin tämän puhdistusoperaation jälkeen. 440 tkm lienee jättänyt jälkensä.
Seuraavaksi vaihtuu pumppu vähän ajettuun tai tehdaskunnostettuun.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.11.2009 21:16
"täristävät renkaat"
Moron!
Itsellä kanssa "renkaat tärisi" moottoritienopeuksissa, tärinä kuitenkin lakkasi kun koitti moista toimenpidettä: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=238872
kolmen minuutin homma jos on viilapenkki, pistepuikko ja vasara =D
Eli pistepuikolla nappasin auki-> sormilla loput->viilapenkkiin ja pahvit väliin->sormilla takaisin ja vasaralla ja pistepuikolla naps.
Ei pöllömpi huolto tuohon aikaan, ainakin jos kulkinetta vertaa ennen ja jälkeen.
Tärinästä pääsi eroon ja vetoja paljon juohevammin evryn kanssa sekä kiertää pidemmälle kivuttomammin.
Koittakaahan vaikkei tuntuisi kiesissä murhetta olevankaan, voi yllättyä positiivisesti!
Kokemuksia jakoon
Itsellä kanssa "renkaat tärisi" moottoritienopeuksissa, tärinä kuitenkin lakkasi kun koitti moista toimenpidettä: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=238872
kolmen minuutin homma jos on viilapenkki, pistepuikko ja vasara =D
Eli pistepuikolla nappasin auki-> sormilla loput->viilapenkkiin ja pahvit väliin->sormilla takaisin ja vasaralla ja pistepuikolla naps.
Ei pöllömpi huolto tuohon aikaan, ainakin jos kulkinetta vertaa ennen ja jälkeen.
Tärinästä pääsi eroon ja vetoja paljon juohevammin evryn kanssa sekä kiertää pidemmälle kivuttomammin.
Koittakaahan vaikkei tuntuisi kiesissä murhetta olevankaan, voi yllättyä positiivisesti!
Kokemuksia jakoon
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.11.2009 21:16
löytyy..
Löytyy heti polttoaineen tuloputken vierestä, eli jakopään päässä pumpun päällä.
Periaatteessa 10mm kiintoavain sopii mutta on senverran huonossa kulmassa ettei pysty kääntään, sillä pistepuikko kova sana maailmaa vastaan jos ei innostu varsinaista työkalua askartelemaan.
Kantana on ympyrän muotoinen kalikka jossa kaksi sivua tasattu, näkyy linkin kuvissakin kun tietää mitä etsii. Itsellä oli vielä keltaista "maalia" sinettinä.
Tosiaan jos roskia ei päästä pumppuun niin ei ainakaan mitään riskiä pitäisi hommassa olla ja voi palkita hyvinkin =) Itsellä oli reilun millin tullut ulos ja silti muutoksia havaittavissa.
Periaatteessa 10mm kiintoavain sopii mutta on senverran huonossa kulmassa ettei pysty kääntään, sillä pistepuikko kova sana maailmaa vastaan jos ei innostu varsinaista työkalua askartelemaan.
Kantana on ympyrän muotoinen kalikka jossa kaksi sivua tasattu, näkyy linkin kuvissakin kun tietää mitä etsii. Itsellä oli vielä keltaista "maalia" sinettinä.
Tosiaan jos roskia ei päästä pumppuun niin ei ainakaan mitään riskiä pitäisi hommassa olla ja voi palkita hyvinkin =) Itsellä oli reilun millin tullut ulos ja silti muutoksia havaittavissa.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.11.2009 21:16
juurikin..
Juurikin sita holkkia painaa takaisin sisuksiin joka paatymmaisena nakyy kalikassa. Pitaa jousta paikoillaan. Paljonko oli ulkona ja vaikuttiko mitaan? Itsella tosiaan reilun millin ja sekin auttoi :)
Hyvä kiitos selvennyksestä! Täytyykin tänään koittaa tehdä kyseinen toimenpide, editoin vaikka tähän iltasella oliko vaikutusta!
E: Olihan se reilu millin tullu ulos sieltä.. Tuntus että vähän korkeammalle kestää kierrättää ennen suurempaa tärinää. Olisko sitten edessä määränsäätimen putsaus, vai mikä siellä täristää.
E: Olihan se reilu millin tullu ulos sieltä.. Tuntus että vähän korkeammalle kestää kierrättää ennen suurempaa tärinää. Olisko sitten edessä määränsäätimen putsaus, vai mikä siellä täristää.
Viimeksi muokannut Pekkiis, 22.1.2012 2:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tullu vielä tuota purettua vaikka mielessä kävi. Tuli parsittua yhtä pumpun päällä olevaa johtoa tai 3 johtoa siinä nipussa on. Tietääkö kukaan mikä on kyseisen johtonipun/anturin virallinen nimi, johdot menee pumpun päältä vauhtipyörän kylkeen anturiin kiinni. Johtoa kun heilutteli käsin niin rupesi kone tärisemään. Nyt paikkailtiin sitä mutta vieläkin kone nykii välillä. Hermo menee tuohon nykimiseen
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.11.2009 21:16
siirtopumppu..
Jos tuo case pressure-homma pitää paikkansa niin siirtopumppuhan näyttelee aika suurta osaa itse jakajapumpun toiminnassa. Mikäli tuotto ei riitä aikaansaamaan riittävää painetta kotelossa suuremmalla virtauksella niin syötöt ja ennakot heittää häränpyllyä. Voisi olla hyvä laittaa painemittaus ennen jakajapumppua polttoainelinjaan ja katsoa kuinka paineet käyttäytyy =D jos romahtaa kierroksilla niin siirtopumppua vaihtoon.
Eiköhän tuosta hoidosta aika moneen voi löytyä apu kuitenkin vaikkei kaikkien murheellisiin vaikuta.
Eiköhän tuosta hoidosta aika moneen voi löytyä apu kuitenkin vaikkei kaikkien murheellisiin vaikuta.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.11.2009 21:16
Kaivetaan vanhahkoa aihetta taas hieman esille.
Kyseessä siin 265tkm ajettu AHU, joka muuten toimii kuin pitääkin, mutta tyhjäkäynnillä täristää ikävän oloisesti. Hieman kaasua ja kierrokset lukemaan 1000-1100 ja tärinä lakkaa. Ajaessa pidettävä kierrokset yli 1400 että tärinää ei tuntuisi. Jaksaa kyllä mukisematta vetää noiltakin kierroksilta.
Mitä tuossa pumpun purussa oikein on puhdistettu sieltä, onko jokaisessa ollut metallimujua, vai mitä?
Ja onko tämä pelkkä tyhjäkäyntitärinä juuri tuosta johtuva. IQ säädöllä en huomannut eroa, oli alunperin 3,8 ja hammermodilla säädin 2,0. Ei heittele käynnin aikana.
Kyseessä siin 265tkm ajettu AHU, joka muuten toimii kuin pitääkin, mutta tyhjäkäynnillä täristää ikävän oloisesti. Hieman kaasua ja kierrokset lukemaan 1000-1100 ja tärinä lakkaa. Ajaessa pidettävä kierrokset yli 1400 että tärinää ei tuntuisi. Jaksaa kyllä mukisematta vetää noiltakin kierroksilta.
Mitä tuossa pumpun purussa oikein on puhdistettu sieltä, onko jokaisessa ollut metallimujua, vai mitä?
Ja onko tämä pelkkä tyhjäkäyntitärinä juuri tuosta johtuva. IQ säädöllä en huomannut eroa, oli alunperin 3,8 ja hammermodilla säädin 2,0. Ei heittele käynnin aikana.
1Z-koneella -96 passatti, mittarissa kohta 513tkm. Oireet vähän samat kuin tässä, olosuhteiden pakosta autolla piti vielä ajaa n. 1000km vikatilassa, tyhjäkäynti rynkyttävää mutta kierroksilla toimi ok. Perjantaina ajo kävi jo mahdottomaksi, auto sammuili vähän väliä. No talliin asti jaksoi vielä. Tuli tämä topicci mieleen ja päätin tarkistaa mitä pumpun sisältä löytyy. No metallimujuahan siellä oli.
Päätin kuitenkin mennä vähän pidemmälle ja katsoa määränsäätimen (Eli pumpun keskiosan) alle: Tadaa: Alaosa täynnä metallisilppua ja jousenkappaleita, nestepäätä vasten olevat jouset palasina..
Eli täältä se metalliroju sinne ylös tulee..
Uusi pumppu hakuun (on sitten sama kuin AHU:ssa)
Päätin kuitenkin mennä vähän pidemmälle ja katsoa määränsäätimen (Eli pumpun keskiosan) alle: Tadaa: Alaosa täynnä metallisilppua ja jousenkappaleita, nestepäätä vasten olevat jouset palasina..
Eli täältä se metalliroju sinne ylös tulee..
Uusi pumppu hakuun (on sitten sama kuin AHU:ssa)
Re: 1Z motti täristää [Ongelma ratkesi ==> Määräsäädin vika!]
Tänään - 170tkm enemmän ajettuna aloitusviestin auto aloitti taas retuuttamisen. Otin taas määräsäätimen auki ja samanlainen sotkuhan siellä oli taas. Puhdistus ja taas toimii. Mutta sen verran kauan oli aikaa kun tämän tein ensimmäisen kerran, että piti kaivaa oma viesti esiin ja katsoa mitenkäs se homma nyt menikään. 532tkm mittarissa ja still rocking hard
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa