VW T4 1.9Td -96 koneessa ylimääräinen vasaran ääni

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

VW T4 1.9Td -96 koneessa ylimääräinen vasaran ääni

ViestiKirjoittaja mossekuski » 20.3.2011 14:26

koneesta kuuluu yksittäinen nakuttava ääni joka melko voimakas. ääni ei kuulu aina eikä kylmänä käynnistettäessä mutta ei tarvitse käydä kuin minuutin verran niin alkaa kuulua.
nostajat olen jo uusinut,nokka oli siistin näköinen,ajoitukset tarkasteltu moneen kertaan ja kohdallaan pysyneet :) käyntiin lähtee tosi hyvin ja käynti heti tasaista eikä lämpimänäkään käynnissä muuta moittimista kuin naputtava ylimääräinen ääni.
kaasu pohjassa ei ääntä erota eikä ole romuakaan lentänyt ;) tienpäällä ääni hukkuu jossain 80-100 vauhdissa tai ei ainakaan kuulu enää sisälle asti. öljyvalo ei vilahtele kuumanakaan joten en ihan laakeri vikaankaan uskoisi....auto vuosimallia-96 ajettu jo yli 300tkm mutta hyvällä huollolla ollut. Vastaavista ongelmista jos jollain tietoa niin olisin erittäin kiitollinen vinkeistä.
kone ei resonoi eikä kolistele muuten vedättäessä eikä moottorijarrutuksissakaan ainoastaan tämä yksinäinen kolina ongelmana .

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 20.3.2011 14:50

Veikkailisin suutin vikaa. Koita availla suutinputkia auton käydessä. Risan suuttimen putkea avatessa, pitäisi ääni loppua...

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 20.3.2011 15:58

Oliskohan jakajapumppu mikä nakuttelee? Taitaa olla perusvikaa mikä ei estä ajoa.

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

ei vaan selviä ei....

ViestiKirjoittaja mossekuski » 21.3.2011 17:55

Miten se pumppu sellasta nakuttavaa rautaista koputusta pitäisi?
sellainenkin tuli jo mieleen että olisi ollut paluulinja tukossa mutta kun ei se savuta :(
no otin kuitenkin paluuletkun suuttimilta irti ja pistin kannuun sekä koneen käymään...mutta sieltä suuttimiltapa ei mitään oikein tullutkaan eli viittaisiko kuitenkin vuotavaan suuttimeen? voisiko se ylimääräinen nafta päästä sitäkautta menemään? mutta taaskin se että selkeää suutin eroa ei putkia löysäämällä tule esiin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.3.2011 18:18

5 pyttysen alipainepumppu pitää koputusta, tuo ei, tarkista kunkkupultti se on noita koneita rikkonut.
Sitten kansi pois niin näkee jo kuntoa enemmän.

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

ViestiKirjoittaja mossekuski » 21.3.2011 18:22

Pultti ja hihnapyörä paikoillaan ajoitus kohdillaan jne. käynti muuten tasaista eikä ravistele tms. siksi en kantta ole vielä ylös repinyt. käyntiinlähtö todella hyvä/pakkasillakin nolla kelissä lähtisi vaikka ilman hehkutustakin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.3.2011 21:51

Jos varma ettei mikään apulaite ääntele niin pahempien tuhojen estämiseksi ota kansi pois.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 22.3.2011 8:48

alipainepumppua tarkoitin myös...

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 23.3.2011 9:14

Kun ääni kuuluu, painappa jarrupoljinta muutama kerta. Loppuuko ääni hetkeksi? Jos loppuu, se on varmuudella alipainepumppu.

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 23.3.2011 23:46

Kiertokangen laakerilta kuulostaa...öljynpainetta nyt mittaamaan kunnon viisarimittarilla. Kiertokangen laakeri ääntää kun kone "lentää" eli käy kierroksilla kevyesti ilman vedätystä tai moottorijarrutusta.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 24.3.2011 7:50

Onpas taas arvauksia. :) Panisin vaikka pääni pantiksi, että alipainepumppu se sielä nakuttelee. Ei ole vaarallista, mutta sitäkin ärsyttävämpää! Kokeileppas tosiaan jarrua painamalla että hiljeneekö. Jos hiljenee, ni se se on sitte. :)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.3.2011 12:20

"Panisin vaikka pääni pantiksi, että alipainepumppu se sielä nakuttelee."

Älä pistä päätäsi lainaamoon, kyse on 1.9 td koneesta!

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 25.3.2011 21:38

Otan pääni pois panttilainaamosta ja jätän vasemman käden peukalon tilalle. :)

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

He he...

ViestiKirjoittaja mossekuski » 27.3.2011 8:00

Tänään olisi tarkoitus aloittaa alakerran kautta syvempi tutkiskelu :)
Alipaine pumppuhan ei ole 1.9 dieselissä samanlainen naputin kuin isommassa koneessa eikä näin ollen apua vaikka jarrua painelisi/ääni on ja pysyy ;)
Alkaa itseänikin pikkuhiljaa kk-laakerit epäillyttämään koska mitä kylmempi ilma sitä pidempään hiljaisena pysyy ja pikkuhiljaa alkaa naputus kovenemaan korvia hivelevälle tasolle :) Joten älkää vielä sormianne pölkylle laitelko :) :) ilmoittelen mitä löytyy kun olen saanut homman etenemään.
Kun ostin auton niin ääntä ei oikeastaan kuulunutkaan mutta pakkastakin oli melkein -30 joten olisiko öljyt pysyneet jäykempinä?

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 27.3.2011 20:17

Kannattaisi mitata se öljynpaine oikealla mittarilla. Se antaa osviittaa onko laakeri. Alkumittaus kylmänä ja antaa sitten koneen lämmetä. Jos lämmetessä reilusti laskee niin laakerivikaan viittaa.

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

ViestiKirjoittaja mossekuski » 27.3.2011 21:39

no laakerit vaihdettu kun kerran öljypohjan aukaisin :) vika ei siellä ollut....etsintä jatkunee suuntana ylöspäin :)

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

kolisee...kolisee

ViestiKirjoittaja mossekuski » 3.4.2011 9:39

Eli naputus jatkuu :( aina kun jotain tekee niin hetken on hiljaa ja taas se alkaa.
Nyt alakerran laakerit sekä suuttimet laitettu ja silloin ennemmin ne nostajat. mutta ääni sitkeästi mukana.
ja sehän tässä oudointa kun on aina välillä pitkänkin aikaa ihan normaali käyntiääni ja sitten pikkuhiljaa se nakutus alkaa tulla mukaan ja kovenee.
Ahdotkin nousee yli yhden kun oikein rääkkäsin ääntä ulos koneesta mutta ei se vaan osaa tulla :) kai se on kansi otettava seuraavaksi ylös. onko kellään kokemusta niistä tarvike kansista kun maksaavat n.400 ilman nokkaa ja 700 täydellisenä.menee meinaan aika äkkiä toi 400 koneistamoonkin kaikkine roinineen.entä onko ko. kannet silleen valmiita että voi nokan heittää suoraan paikoilleen?

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

Mitä eroa? Kansiongelma Auttakaa..

ViestiKirjoittaja mossekuski » 3.4.2011 16:08

käykö 1.9 td AAZ koneen kansi 1.9 td ABL koneeseen joka transportterissa ?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.4.2011 20:21

http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewtopi ... abl#p42241

Käy noilla sivuilla, tekevät sovituksiakin!

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

Joskus se vaan vie kaikki rahat :)

ViestiKirjoittaja mossekuski » 21.5.2011 8:00

No nyt on "Longswagen" saanut uuden kannen nokkineen ja nostajineen,männät,kiertokanget,laakerit suuttimet ym. tykötarpeita ja ääni vihdoinkin siedettävällä tasolla tai sitten siihen on vaan tottunut :) hiljainenhan se ei vieläkään ole :(
mutta olen oikein korva tarkkana näitä volkkareita nyt kuunnellut niin kyllähän ne käy passatit,golfit kuin myös portterit tällä neloskoneella aikasen rumilla kolkotuksilla ja naputuksilla.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.5.2011 16:30

Jos ajoitus aikaisella niin äänet "terävät", vanhat dieselit käyvät "ronksuttaen" ei menoa paljoa haittaa ;)) puoli miljoonaa km kun niillä ajetaankin!

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

selvisi..

ViestiKirjoittaja mossekuski » 2.6.2011 6:59

taisi pientä öljysumua ahdin tunkea koneeseen aina kun kävi hetken tyhjäkäyntiä.kierroksilla ei vaivannut ennen kokonaisvaltaista possahdustaan :) :)

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

Turbo vaihdettu...

ViestiKirjoittaja mossekuski » 8.6.2011 21:22

Nyt on uusi ahdin paikoillaan ja tuntuisi kaikki pelaavan ihan ok. vaikka kone alumiini siipien paloja onkin syönyt...ehkä :)
käynti parempi kuin vanhalla ahtimella ja menohalut ihan toiset,nythän tolla viitsii jo ajella :)

Tosin hammastanko alkanut vuorostaan kusemaan kuskin puolelta :( onkohan korjattavissa vai meneekö vaihtoon?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 9.6.2011 16:48

"Tosin hammastanko alkanut vuorostaan kusemaan kuskin puolelta :( onkohan korjattavissa vai meneekö vaihtoon?"

Jos löytyy marmorilta varaosat niin on, kysy purkamoilta jos löytyisi hyvä käytetty?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa