1997 Vaparipolo menee rikkaalle [ONGELMA RATKESI]
Valvoja: ffp jäsenet
1997 Vaparipolo menee rikkaalle [ONGELMA RATKESI]
Eli potilaana tuollainen 487tkm ajettu vapari diesel polo koneella AEY.
Kiihdyttäminen on hieman vaikeaa ja kylmänä tuntuu olevan välillä vaikeaa myös tasavauhdin pito. Nykii. Välillä kiihty ilman ongelmia, mutta välillä ei sitten millään, yleensä ongelma ilmenee jos kiihdyttää reippaasti. Kun vaihteen vaihdon jälkeen painaa lapun lattiaan niin nykii ja tokii vain. Pakoputkesta tulee vahva sininen savu ja polttaa putkessa. Tämän vahvistaa myös takakontin luukussa olevat märät täplät. Vikakoodeja ei ole.
Hieman häiritsevä vika, öljyä moottorista ei katoa normaalia enempää. Mikä piru...
Kiihdyttäminen on hieman vaikeaa ja kylmänä tuntuu olevan välillä vaikeaa myös tasavauhdin pito. Nykii. Välillä kiihty ilman ongelmia, mutta välillä ei sitten millään, yleensä ongelma ilmenee jos kiihdyttää reippaasti. Kun vaihteen vaihdon jälkeen painaa lapun lattiaan niin nykii ja tokii vain. Pakoputkesta tulee vahva sininen savu ja polttaa putkessa. Tämän vahvistaa myös takakontin luukussa olevat märät täplät. Vikakoodeja ei ole.
Hieman häiritsevä vika, öljyä moottorista ei katoa normaalia enempää. Mikä piru...
Viimeksi muokannut ArSkA_84, 1.4.2011 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Käyntiin lähtee kun avainta näyttää, ei mitään ongelmia.
Ilmanputsari ja poltta-ainesuodin vaihdettu alle 10 tkm sitten. Imusarjan tukkoisuudesta en osaa sanoa mitään. EGR on ollut tukittuna nyt joku 2tkm. Pitää vissiin maanantaina hakea se G2sen pasuodatin ilman sitä lämmönvaihdin liitintä ja kattoa josko auttais.
Ilmanputsari ja poltta-ainesuodin vaihdettu alle 10 tkm sitten. Imusarjan tukkoisuudesta en osaa sanoa mitään. EGR on ollut tukittuna nyt joku 2tkm. Pitää vissiin maanantaina hakea se G2sen pasuodatin ilman sitä lämmönvaihdin liitintä ja kattoa josko auttais.
Näissä Sdi koneissa on ollut mäntä ja männänrengasvikoja. Tuo kulkineesi on jo saauttanut kiitettävän mittarilukeman, joten voisko olla mäntä menossa? Jos tuo olisi männänrenkaassa niin oletettavasti veisi öljyä. Onko Egr toiminnassa?
Laita pätkä kirasta pa.putkea kuten joku jo vinkkasi. Ilmat pois, jos sitä menee paljon niin menee ennakot pieleen. Ilmanputsari ja pa-suodatin vaihtoon jos ei ole vaihdettu. Tarkista myös kolmospytyn anturisuutin. Ota piuha irti ja mittaa yleismittarilla, jos on kunnossa niin lukema pitäis olla muistaakseni jotain 80 ohmia. Korjatkaa jos muistan ihan väärin tuon lukeman. Noilla kilometreillä ei olis pahitteeksi myöskään kurkata suuttimien kunto, eli ne kannattais vaikka huoltaa.
lukaise myös tämä, ei ole pahitteeksi: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144852
Laita pätkä kirasta pa.putkea kuten joku jo vinkkasi. Ilmat pois, jos sitä menee paljon niin menee ennakot pieleen. Ilmanputsari ja pa-suodatin vaihtoon jos ei ole vaihdettu. Tarkista myös kolmospytyn anturisuutin. Ota piuha irti ja mittaa yleismittarilla, jos on kunnossa niin lukema pitäis olla muistaakseni jotain 80 ohmia. Korjatkaa jos muistan ihan väärin tuon lukeman. Noilla kilometreillä ei olis pahitteeksi myöskään kurkata suuttimien kunto, eli ne kannattais vaikka huoltaa.
lukaise myös tämä, ei ole pahitteeksi: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144852
EI TUU MITN!
Vaihdoin ensin palan läpinäkyvää putkea suodattimelta ja pumpulle ja kas menihän siellä paljon ilmaa. No Laitoin sitten G2 suodattimen paikalleen ja ilman väheni noin 10 prosenttiin siitä mitä oli, käytännössä nyt menee kupla silloin ja kupla tällöin. Mutta vika vain on edelleen.
Öljyt, ilmasuodin ja pasuodin on siis vaihdettu hiljattain. EGR tulpattu myös hiljattain. Ohjaussuuttimen resistanssi oli 99 ohmia. Myös jakohihnavaihto tehtiin luottopajallla 500km sitten ja sen jälkeen on myös nämä viat tullut, ettei siellä nyt sitten olis jotain.
Tarkennusta itse vikaan vielä: Auto paikallaan kun painelee kaasua niin se ilmenee seuraavasti. Jos nopeasti polkaisee kaasua niin ei ole vikaa, mutta jos hitaasti nostaa, niin alkaa yskiä siinä 1800 kierroksen paikkella ja sitänsä se sitten yskii, kierrokset ei nouse kolmeen tonniin millään. Sitten jos polkasee reippasti kierroksi ja hitaasti pudottaa niitä alaspäin, niin 2300 kierrosta kun on, niin kierrokset ikääkuin loikkaa alaspäin noin 500 kierroksen verran alaspäin ja pröpötys ja pätkiminen alkaa.
Vaihdoin ensin palan läpinäkyvää putkea suodattimelta ja pumpulle ja kas menihän siellä paljon ilmaa. No Laitoin sitten G2 suodattimen paikalleen ja ilman väheni noin 10 prosenttiin siitä mitä oli, käytännössä nyt menee kupla silloin ja kupla tällöin. Mutta vika vain on edelleen.
Öljyt, ilmasuodin ja pasuodin on siis vaihdettu hiljattain. EGR tulpattu myös hiljattain. Ohjaussuuttimen resistanssi oli 99 ohmia. Myös jakohihnavaihto tehtiin luottopajallla 500km sitten ja sen jälkeen on myös nämä viat tullut, ettei siellä nyt sitten olis jotain.
Tarkennusta itse vikaan vielä: Auto paikallaan kun painelee kaasua niin se ilmenee seuraavasti. Jos nopeasti polkaisee kaasua niin ei ole vikaa, mutta jos hitaasti nostaa, niin alkaa yskiä siinä 1800 kierroksen paikkella ja sitänsä se sitten yskii, kierrokset ei nouse kolmeen tonniin millään. Sitten jos polkasee reippasti kierroksi ja hitaasti pudottaa niitä alaspäin, niin 2300 kierrosta kun on, niin kierrokset ikääkuin loikkaa alaspäin noin 500 kierroksen verran alaspäin ja pröpötys ja pätkiminen alkaa.
No voihan nenä. Jos egr on tukittu vastikään niin kokeile piruuttaan ottaa se taas auki. Itsellä (aqm koneinen) tulppauksella ei tullut kyllä mitään ongelmia tulppauksesta. En kyllä usko sinullakaan, mut kokeile silti tuo kun on pikkujuttu. Oma egr meni tukkoon 150 tkm kohdalla. Ja imupuoli oli ainakin jo silloin ihan järkyttävässä kunnossa. Mene ja tiedä sulla noita kilsoja on hieman enemmän. Pahimmillaan siellä on just venttiilinvarren mentävä reikä kanavassa.
Oireet ovat hiukan sellaiset että vika vois olla myös pumpussa tai aivoyksikössä. Tai sitten vaikka kaasussa. Tuossahan on jo sähkökaasu. Jos pörssi kestää niin myyntiosastolla on yks sdi faselifti Cordo osina myynnissä. En tiedä onko pumppu tallella. Käytetyn pumpun saa varmasti aika järkihintaan.
Yks jokeri tuli mieleen, onko katti tutkittu? Jos se on vaikka särkyny ja palaset tukkona niin siksi yskii.
Ennen kun rupeaa hirveitä sijoittamaan niin tuohan olis järkevää laittaa piuhaan ja käynnissä tutkia löytyykö sieltä mitään selkeää syytä. Kannattaa kysellä vaikka täältä auttavia käsiä. Missäpäin vaikutat?
Oireet ovat hiukan sellaiset että vika vois olla myös pumpussa tai aivoyksikössä. Tai sitten vaikka kaasussa. Tuossahan on jo sähkökaasu. Jos pörssi kestää niin myyntiosastolla on yks sdi faselifti Cordo osina myynnissä. En tiedä onko pumppu tallella. Käytetyn pumpun saa varmasti aika järkihintaan.
Yks jokeri tuli mieleen, onko katti tutkittu? Jos se on vaikka särkyny ja palaset tukkona niin siksi yskii.
Ennen kun rupeaa hirveitä sijoittamaan niin tuohan olis järkevää laittaa piuhaan ja käynnissä tutkia löytyykö sieltä mitään selkeää syytä. Kannattaa kysellä vaikka täältä auttavia käsiä. Missäpäin vaikutat?
Nyt onkin sitten hyviä uutisia. Toimii paremmin kuin uutena, vielä tarvis selvittää mistä johtuu tässä samassa yhteydessä ilmennyt huomattava öljyvuoto koneen etupuolelta.
Mutta itse vikaan. Ensinnäkin PAsuodiin vuoti, kiristin kunnolla sen vedenpoistoruuvin, niin johan väheni ilma. Nyt menee isoillakin kierroksilla kupla kerran puoleen minuuttiin. Aloin siinä käyttää sitten konetta ilman imuputkea, niin että näkee kaasuläpän ihan suoraan. Tässähän se on mahdollista kun ei ole MAFfia. Kaasuläppähän on siis joko auki tai kiinni näissä. Käynti parani aina selvästi kun läppä aukesi. Otin sitten läpän irti ja tulin siihen lopputulokseen, että se on niin sontainen, että siitä ei (ehkä) mene ilmaa tarpeeksi läpi kun se on kiinni. Tässä myös oli vika, läpän putsauksen jälkeen alkoi toimia. Ehkä EGR:n tulppaus lopulta laukaisi ongelman, koska sitä kauttahan kone hengittää varsinkin pienillä kierroksilla ajettaessa (jos olen ymmärtänyt oikein), mutta nyt kun tätä ilmamäärää ei ollut enää saatavilla niin sontaantuneen läpän ohi virtaava ilma pelkästään ei enää riittänyt.
VAG-COMhan mulla on kanssa ja katsoin kyllä koodit jo heti alkuvaiheessa, eikä ollut mitään.
Mutta itse vikaan. Ensinnäkin PAsuodiin vuoti, kiristin kunnolla sen vedenpoistoruuvin, niin johan väheni ilma. Nyt menee isoillakin kierroksilla kupla kerran puoleen minuuttiin. Aloin siinä käyttää sitten konetta ilman imuputkea, niin että näkee kaasuläpän ihan suoraan. Tässähän se on mahdollista kun ei ole MAFfia. Kaasuläppähän on siis joko auki tai kiinni näissä. Käynti parani aina selvästi kun läppä aukesi. Otin sitten läpän irti ja tulin siihen lopputulokseen, että se on niin sontainen, että siitä ei (ehkä) mene ilmaa tarpeeksi läpi kun se on kiinni. Tässä myös oli vika, läpän putsauksen jälkeen alkoi toimia. Ehkä EGR:n tulppaus lopulta laukaisi ongelman, koska sitä kauttahan kone hengittää varsinkin pienillä kierroksilla ajettaessa (jos olen ymmärtänyt oikein), mutta nyt kun tätä ilmamäärää ei ollut enää saatavilla niin sontaantuneen läpän ohi virtaava ilma pelkästään ei enää riittänyt.
VAG-COMhan mulla on kanssa ja katsoin kyllä koodit jo heti alkuvaiheessa, eikä ollut mitään.
Mulla ei ole ollut enää 150 tkm jälkeen koko läppää. Sammuu kyllä vähän rajusti, mutta mitään muuta haittaa ole ollut. Nyppäsin pois kun se alipaineella toimiva säätösolenoidi hajosi. Ja jos kävisi niin että tuo alkaisi käymään öljyllä jostain syystä, niin tuo fuskaava läppä ei kyllä sitä sammuta se on varma. Joten senkus otat pois vaan.
Mjoo, eihän dieselissä mitään kaasuläppää oo juu. Mutta se läppä kumminkin mikä siinä imusarjan päässä on. Enpä tiedä mistä kakimura on sinne tullut, mutta EGR:stä kuvittelisin kumminkin. Suurin osahan siitä oli imusarjan puolella. Mutta nyt tuo toimii, pääasia. Voipi lähteä tiistaina hyvin mielin kohti oluen luvattua maata ;)
Pesin konetta ja koitin paikallistaa öljyuota, mutta nyt kahden päivän & reippaan ajon aikana en ole saanut sieltä ulos oikein mitään. Hieman ihmetyttää. Mitäs jos huohotin olis jäätyny, onko näissä semmosta vikaa ollu? Ja nyt se sitten olis auki.
Pesin konetta ja koitin paikallistaa öljyuota, mutta nyt kahden päivän & reippaan ajon aikana en ole saanut sieltä ulos oikein mitään. Hieman ihmetyttää. Mitäs jos huohotin olis jäätyny, onko näissä semmosta vikaa ollu? Ja nyt se sitten olis auki.
Saksassa tuli käytyä ja 4300km tietä jäi taakse ilman ainuttakaan ongelma. Öljyäkään ei kulunut piskoakaan. Kulutus koko reissulle 5,03l/100km. Näin voidaan sanoa piste tälle keskustelulle. Polo toimii hienosti. 155km/h on täydellä kuormalla vauhti jota pystyy pitämään tuolla autolla, sen jälkeen pienikin ylämäki tappaa menon. 176km/h oli huiput mitä saatiin. Kulutus tuolla vauhdilla oli luokkaa 6l/100km.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa