Vento 1.9td AAZ
Valvoja: ffp jäsenet
Vento 1.9td AAZ
Käytettäköön tätä topicia kaikkiin kyseiseen aiheeseen sisältyvien ongelmien ja niiden ratkaisujen kertomiseen ja yleiseen keskusteluun ko. autosta ja/tai moottorityypistä!
Eipä tarvitse jokaiseen turbovika-kyselyyn tai omien viritysten tekoon aloittaa uutta topicia.
Elikkäs, vento on ruvennut käyttäytymään oudosti.
Kaikki lähti yhtenä aamuna siitä, kun ehkä hieman liian kylmällä koneella kierrättelin (en kuitenkaan kovin paljoa yli 2000rpm), kone yhtäkkiä alkoi täristämään kun laskin tyhjäkäynnille, joka tippui 700-800rpm, kun tyhjäkäynti normaalisti 1000rpm luokkaa.
Sammutin auton ja käynnistin uudelleen...sama homma heti kun kone rytkähti käyntiin, painoin varovasti kaasua ja kone alkoi käymään normaalisti. Sen jälkeen toimi muutaman päivän hyvin, kunnes....
Motarilla ajettuani jonkun aikaa ~120km/h (5. vaihde, kierroksia ~3000rpm) ja hieman kiihdytellessäni huomasin että 100-110km/h tuntuu pieni puutuminen, jonka jälkeen veto alkaa uudelleen, kunnes taas 130-140km/h puutuu hieman. Sitten laitoin jalan kytkimelle ja annoin kierrosten laskea tyhjäkäynnille, jolloin ne taas tippuivat tuonne reilusti alle 1000rpm:n.
Noh, ei tässä vielä kaikki. Tänään ajellessani kotio päin, huomasin saman tuntuisen "tehovajeen" ja muutaman vedon vedettyäni päästin taas kierrokset tyhjäkäynnille painamalla kytkimen pohjaan, kierrokset laskivat nyt hieman vielä alemmas, tuonne 500-600rpm, yritin kevyesti painaa kaasua jolloin moottori sammui kokonaan. Vaihde vapaalle ja rullailin ja yritin käynnistää moottoria uudelleen, noin viidennellä starttaus kerralla moottori lähti käyntiin. Ajelin hissukseen jonkun aikaa, jonka jälkeen (ehkä tyhmänä) lähdin kiihdyttelemään uudelleen, nyt ei tuntunut taas minkäänlaista tehovajetta, ja moottori pelitti muutenkin aivan normaalisti.
Joten, kysymyksenä onkin: Mitä ihmettä?
Moottorina toimii siis esikammioinen 1.9td AAZ, jota on laiteltu seuraavasti: Ahtopaineet nostettu ~1bar, ilmaa ahtaa vakio kkk14 pilleri. Syöttöpumppua ruuvailtu hieman isommalle, pohjaennakkoa säädetty hieman aikaisemmalle ja ahtokara viilailtu "savukara" -tyyliin, suurempaa mustaa usvaa ei kuitenkaan taakse jää.. Muuta ei moottorille ole tehty.
Itse jonkun verran ymmärrän näistä asioista, mutta tämä menee ymmärryksen yli, kaipaisin siis hieman apuja tässä asiassa...
Kiitoksia vastauksistanne etukäteen, toivottavasti saatte selvää ja osaatte auttaa!!
Eipä tarvitse jokaiseen turbovika-kyselyyn tai omien viritysten tekoon aloittaa uutta topicia.
Elikkäs, vento on ruvennut käyttäytymään oudosti.
Kaikki lähti yhtenä aamuna siitä, kun ehkä hieman liian kylmällä koneella kierrättelin (en kuitenkaan kovin paljoa yli 2000rpm), kone yhtäkkiä alkoi täristämään kun laskin tyhjäkäynnille, joka tippui 700-800rpm, kun tyhjäkäynti normaalisti 1000rpm luokkaa.
Sammutin auton ja käynnistin uudelleen...sama homma heti kun kone rytkähti käyntiin, painoin varovasti kaasua ja kone alkoi käymään normaalisti. Sen jälkeen toimi muutaman päivän hyvin, kunnes....
Motarilla ajettuani jonkun aikaa ~120km/h (5. vaihde, kierroksia ~3000rpm) ja hieman kiihdytellessäni huomasin että 100-110km/h tuntuu pieni puutuminen, jonka jälkeen veto alkaa uudelleen, kunnes taas 130-140km/h puutuu hieman. Sitten laitoin jalan kytkimelle ja annoin kierrosten laskea tyhjäkäynnille, jolloin ne taas tippuivat tuonne reilusti alle 1000rpm:n.
Noh, ei tässä vielä kaikki. Tänään ajellessani kotio päin, huomasin saman tuntuisen "tehovajeen" ja muutaman vedon vedettyäni päästin taas kierrokset tyhjäkäynnille painamalla kytkimen pohjaan, kierrokset laskivat nyt hieman vielä alemmas, tuonne 500-600rpm, yritin kevyesti painaa kaasua jolloin moottori sammui kokonaan. Vaihde vapaalle ja rullailin ja yritin käynnistää moottoria uudelleen, noin viidennellä starttaus kerralla moottori lähti käyntiin. Ajelin hissukseen jonkun aikaa, jonka jälkeen (ehkä tyhmänä) lähdin kiihdyttelemään uudelleen, nyt ei tuntunut taas minkäänlaista tehovajetta, ja moottori pelitti muutenkin aivan normaalisti.
Joten, kysymyksenä onkin: Mitä ihmettä?
Moottorina toimii siis esikammioinen 1.9td AAZ, jota on laiteltu seuraavasti: Ahtopaineet nostettu ~1bar, ilmaa ahtaa vakio kkk14 pilleri. Syöttöpumppua ruuvailtu hieman isommalle, pohjaennakkoa säädetty hieman aikaisemmalle ja ahtokara viilailtu "savukara" -tyyliin, suurempaa mustaa usvaa ei kuitenkaan taakse jää.. Muuta ei moottorille ole tehty.
Itse jonkun verran ymmärrän näistä asioista, mutta tämä menee ymmärryksen yli, kaipaisin siis hieman apuja tässä asiassa...
Kiitoksia vastauksistanne etukäteen, toivottavasti saatte selvää ja osaatte auttaa!!
Viimeksi muokannut vwsmoke, 27.1.2011 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy tarkistaa nuo asiat! Itekki aineen saantia mietin... Polttoaineputkissa tuskin on ilmaa, mutta voihan senkin varmuuden vuoksi ilmata.
Ja sitten muuten sellainen juttu tuohon vielä lisäksi, että jos en ihan väärässä oo nii muistaakseni aina aika tyhjällä tankilla tehnyt tuota, niin olisiko mahdollista, että polttoaineen saanti ei ole tosiaan täysin kunnossa?
Ja sitten muuten sellainen juttu tuohon vielä lisäksi, että jos en ihan väärässä oo nii muistaakseni aina aika tyhjällä tankilla tehnyt tuota, niin olisiko mahdollista, että polttoaineen saanti ei ole tosiaan täysin kunnossa?
Onko ongelma vai ominaisuus kun peruspiristelyn jälkeen on ilmennyt että lämpimänä ei enää tahdo jarruttaa moottorilla niin "tehokkaasti" kuin kylmänä? Tuntui että ennen piristystä tuota ei tapahtunut. Vakiokunnossa tyhjäkäynti oli kylmänä n. 950, lämpimänä 1100. Nyt futaa muuten ihan hienosti, kulku parani huomattavasti, eikä mitään nykimistä ja rytkimistä ilmene. Tyhjäkäynti kylmänä about 700 ja lämpimänä 850. Kaasuvivun vastinpulttia otin hieman poispäin niin sillä parani hieman.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa