Pari päivää sitten alkoi kuulumaan kolinaa kun painoi kytkimen pohjaan. Jos laittoi vaihteen päälle niin sillä ei ollut merkitystä kolina kuului edelleen. Kun taas päästi kytkimen ylös niin kolina loppui. Kolina hävisi sitten. (painelaakeri?) Tänään kytkin rupesi ottamaan aika ylhäältä ja hieman tärisytti mun mielestä ennen kun yhdessä liikennevaloissa ei meinannut enää mennä vaihdepäälle. Puoliväkisin sitten meni ja vedin sivuun ja ajattelin että se oli siinä. Kerkesin miettiä jo kaikenlaista ja käynnistin auton vielä kerran ja vaihteet meni taas päälle normaalisti.
Auto on 1999 Passat 1.9 tdi 3B 81kw, ajettu 180000km
Onko kytkimen vaihto edessä? Käsittääkseni tuossa mallissa on jo kaksoimassavauhtipyörä. Pitääkö se vaihtaa samalla? Käsityksiä hinnasta?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Passat 3B kytkin
Valvoja: ffp jäsenet
kyllähän se vissiin kannattais vaihtaa, jos autolla meinaa vielä ajella, ja siinähän se vika noihin tärinöihin yms. onkin. Ei taida juuri huokeempaa satsia saaha mistään ku tuolla www.tuningstudio.fi on..tuo national performancen paketti. Tulee vauhtipyörät sun muut ja postitkin on mukana. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Itellä kiinnostais kans tuon afn koneen kytkinrempan kustannukset kovasti.
Onko tuo tuningstudio.fi myymä paketti tämä:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... §ion=c
Kannattaa varmistaa sopivuus pitkittäismoottori ympäristöön, koska tuo edellä mainittu tuote myydään samalla tuotenumerolla kuin esim. Golf 3 TDI koneeseen. Ja sehän ei perinteisesti Passat 3B käyttöön sovellu.
Selvitä ensin onko vika painelaakerissa, asetelmassa, vauhtipyörässä vai missä?
Tuon ikäluokan Passatin kaksoismassa menee yleensä "isältä pojalle", olettaen että tehot/väännöt ovat vakioluokkaa. Toki näitäkin on rikki mennyt.
Jos on ajatuksissa lisäillä tehoa, niin sitten melkeen kiinteä vp ja siihen sopivaa asetelmaa ja levyä kaveriksi esim. Audi S2 240mm kytkinpaketti.
3B kytkimestä on ollut juttua ennenkin foorumilla, Searchilla löytyy varmasti.
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... §ion=c
Kannattaa varmistaa sopivuus pitkittäismoottori ympäristöön, koska tuo edellä mainittu tuote myydään samalla tuotenumerolla kuin esim. Golf 3 TDI koneeseen. Ja sehän ei perinteisesti Passat 3B käyttöön sovellu.
Selvitä ensin onko vika painelaakerissa, asetelmassa, vauhtipyörässä vai missä?
Tuon ikäluokan Passatin kaksoismassa menee yleensä "isältä pojalle", olettaen että tehot/väännöt ovat vakioluokkaa. Toki näitäkin on rikki mennyt.
Jos on ajatuksissa lisäillä tehoa, niin sitten melkeen kiinteä vp ja siihen sopivaa asetelmaa ja levyä kaveriksi esim. Audi S2 240mm kytkinpaketti.
3B kytkimestä on ollut juttua ennenkin foorumilla, Searchilla löytyy varmasti.
Hmm... jos tuo on AFN moottorilla ja 228 mm kytkimellä, on siihen myös muistaakseni ihan perus ratkaisu kiinteään vauhtikseen...
Jos en pahasti väärin muista, niin pitkittäisen AHU :n vauhtipyörä ja sitten tarvikeliikkeestä löytää siihen myös 228mm asetelman ja levyn.
Siis tällainen ratkaisu on muistaakseni olemassa. Mutta eikös pitkittäisen AHU:n vaihtipyörään saanut pienellä koneistuksella ( voin muistaa väärin) käymään 240mm kytkimenkin..
Kerran erääseen superbiin tuli laitettua pitkittäisen AHU:n vauhtipyörä ja siihen sopiva asetelma + levy....
Jos en pahasti väärin muista, niin pitkittäisen AHU :n vauhtipyörä ja sitten tarvikeliikkeestä löytää siihen myös 228mm asetelman ja levyn.
Siis tällainen ratkaisu on muistaakseni olemassa. Mutta eikös pitkittäisen AHU:n vaihtipyörään saanut pienellä koneistuksella ( voin muistaa väärin) käymään 240mm kytkimenkin..
Kerran erääseen superbiin tuli laitettua pitkittäisen AHU:n vauhtipyörä ja siihen sopiva asetelma + levy....
Jotkut noista (halpis)korvauspaketeista on kuulemma sellasilla mitoilla että ei sovellu jatkojalostukseen/ehostukseen jos vaikka tehonnälkä iskee tai muutoin tulee päivitystarvetta.
Kovalla vauhtipyörällä 240nen kykä normilevyllä sietää noin 500Nm ja on mukava käyttää, riittää aika moneen pikklohkon perusviriin. SRE asetelmalla ehkä vain taivas rajana?
Esim. tuolta http://www.turbotec.com/_cs/cat/product_catalog.php?c=4
Kovalla vauhtipyörällä 240nen kykä normilevyllä sietää noin 500Nm ja on mukava käyttää, riittää aika moneen pikklohkon perusviriin. SRE asetelmalla ehkä vain taivas rajana?
Esim. tuolta http://www.turbotec.com/_cs/cat/product_catalog.php?c=4
vedetääs tähän topicciin. Eli eli..nyt ku paljon sitä puhutaan, et varsinkin afn koneiseen passattiin tuplamassan tilalle passaa kiintee vauhtipyörä audi 80:sesta. Ja nyt ku tullaan siihen tilanteeseen, et maallikon pitää lähtee sellasta hommaamaan, eikä oo nähny ees alkuperästä kaksoismassaa koskaan livenä, ni mistä tiedän, et hommaan varmasti sen oikeen kokosen kiinteen vauhtiksen, niitäkin kun vissiin on erikokoisia. Pitääkö olla jonkun tietyn kokonen keskireikä? kokonaishalkaisija joku tietty? kertokaappas mittoja ne jotka on livenä noita pyöritelly. Jos joltain löytyy sopivaa, ni voi tarjota privalla. Kiitoksia.
Nostetaas vanhaa ketjua...
Mitä meni särki:
Vaihteet menee silmään (jokainen, myös pakki), mutta auto ei liiku kun kytkimen nostaa. Kytkin ei siis ota kiinni. Vielä pari tuntia aiemmin toimi kuin ajatus kun ajoin auton parkkiin.
Auto on '99 Passat 1.9TDI AFN-koneella, johon on reilu vuosi / 70tkm sitten vaihdatettu Valeon kytkinsetti kiinteällä vauhtipyörällä.
Mitä meni särki:
Vaihteet menee silmään (jokainen, myös pakki), mutta auto ei liiku kun kytkimen nostaa. Kytkin ei siis ota kiinni. Vielä pari tuntia aiemmin toimi kuin ajatus kun ajoin auton parkkiin.
Auto on '99 Passat 1.9TDI AFN-koneella, johon on reilu vuosi / 70tkm sitten vaihdatettu Valeon kytkinsetti kiinteällä vauhtipyörällä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa