T5 ja hiukkassuodatin täynnä takuuaikana
Valvoja: ffp jäsenet
T5 ja hiukkassuodatin täynnä takuuaikana
Noniin Pörhön pienet huoltotontut saivat kuukausien valituksen jälkeen vihdoin aikaista ja tutkivat toistuvat DPF oireet autostani. Hiukkassuodattimesta löytyi "jotain" 124 grammaa kun kuulemma suurin suositeltava määrä on 95 grammaa. Heti perään totesivat että takuu meni umpeen 200 tuhannessa eli 20 tuhatta sitten eli heinäkuun puolivälissä, vaikka autossa on vielä tehdastakuu voimassa ja kaikki huollot tehty "talossa".
Homma jäi kiireen takia vähän kesken Pörhöllä jatkotoimenpiteiden osalta. Kartoitetaanpa täältä vähän ennakkoon mitä on tarjolla ja mitä sen pitäisi maksaa.
ELI
Pitempiaikaiset kielteiset vaikutukset moottoriin nykytilanteen pitkittyessä? Ei ole ihan mahdoton ajella vaikka tuo suodatin onkin aika täynnä.
Mitkä on nyt vaihtoehtoja? Pesu/Tyhjennys? Poistaminen? Vaihtaminen? Muuta?
Mitä nämä maksaa ja mikä on minkäkin vaihtoehdon luotettavuus ja odotettu kestävyys?
Onko normaalia että tuo DPF täyttyy tässä vaihessa "oikealla" käytöllä ja oikealla öljyllä ja vaihtovälillä. Tuonne kait se "hävinnyt" öljy on joutunut ja nyt siitä maksetaan kovempi hinta.
Ja auto on tosiaan VW Transporter T5 11/2008 96kWh A
Homma jäi kiireen takia vähän kesken Pörhöllä jatkotoimenpiteiden osalta. Kartoitetaanpa täältä vähän ennakkoon mitä on tarjolla ja mitä sen pitäisi maksaa.
ELI
Pitempiaikaiset kielteiset vaikutukset moottoriin nykytilanteen pitkittyessä? Ei ole ihan mahdoton ajella vaikka tuo suodatin onkin aika täynnä.
Mitkä on nyt vaihtoehtoja? Pesu/Tyhjennys? Poistaminen? Vaihtaminen? Muuta?
Mitä nämä maksaa ja mikä on minkäkin vaihtoehdon luotettavuus ja odotettu kestävyys?
Onko normaalia että tuo DPF täyttyy tässä vaihessa "oikealla" käytöllä ja oikealla öljyllä ja vaihtovälillä. Tuonne kait se "hävinnyt" öljy on joutunut ja nyt siitä maksetaan kovempi hinta.
Ja auto on tosiaan VW Transporter T5 11/2008 96kWh A
.
Esittämäsi kysymys on myös vastaus kysymykseesi.
Pöntön voi pestä, uusi "täyttyminen" tapahtuu tietysti pikkuisen ansimmäistä nopeammin, kun ei sitä aivan uudenveroiseksi pesemällä saa.
Pöntön voi tyhjentää ja hiukkasjutut ohjelmasta poistaa -> ei vaivaa ikuna.
Pöntön voi vaihtaa uteen ja alkaa "täyttämään" sitä.
Täyttyy varmaan taas siinä parissa sadassa tuhannessa, tai nyt vähän aikaisemmin, kun moottori ja tekniikka on jo kulunut.
Aloita vaikka pesulla, jos joudut itse kustantamaan, on halvin.
Lopuksi sitten kuitenkin hankkiudut jonkin homman osaavan lastuttajan puheille, kun hermot menee...
Esittämäsi kysymys on myös vastaus kysymykseesi.
Pöntön voi pestä, uusi "täyttyminen" tapahtuu tietysti pikkuisen ansimmäistä nopeammin, kun ei sitä aivan uudenveroiseksi pesemällä saa.
Pöntön voi tyhjentää ja hiukkasjutut ohjelmasta poistaa -> ei vaivaa ikuna.
Pöntön voi vaihtaa uteen ja alkaa "täyttämään" sitä.
Täyttyy varmaan taas siinä parissa sadassa tuhannessa, tai nyt vähän aikaisemmin, kun moottori ja tekniikka on jo kulunut.
Aloita vaikka pesulla, jos joudut itse kustantamaan, on halvin.
Lopuksi sitten kuitenkin hankkiudut jonkin homman osaavan lastuttajan puheille, kun hermot menee...
VK, kurkkaappa sitä huolto-ohjelmaa tarkemmin. 120tkm huollosta lähtien huolto-ohjelmaan kuuluu tuhkamassan tarkastus ja jos ohjearvot ylittyy, täytyy hiukkasloukku vaihtaa. Siis tästä 120tkm lähtien hiukkassuodattimen täyttyminen ei ole missään tapauksessa takuuasia. Eri juttu, jos kyseinen osa olisi rikki. Minusta VW:n käytäntö kummiskin parhaasta päästä, lähes kaikilla muilla merkeillä hiukkasloukku vaihdetaan "varmuuden" vuoksi 120tkm välein.
Onko LongLifessä sama 120tkm eteenpäin tarkkailua? Mun autosta ei ole koskaan tarkastettu tuota suodatinta ja nyt totesivat heti että 200tkm on takuuraja täyttymiselle.
En tiedä teistä muista mutta vähän tuntuu niinkuin apinaa koijattais taas kerran. "Viralliset" ohjeet ja rajat vaihtelee juuri sopivasti että asiakas maksaa kaiken.
En tiedä teistä muista mutta vähän tuntuu niinkuin apinaa koijattais taas kerran. "Viralliset" ohjeet ja rajat vaihtelee juuri sopivasti että asiakas maksaa kaiken.
Pitkittäiskoneisiin vaggilaisiin vaihetaan se pönttö 120 välein, et sellainenkin käytäntö volkkari konsernilla.
Ei se käytäntö ole, siksi sitä tuhkamäärää mitataan, että tiedetään milloin pönttö on vaihtoiässä. Tuhkamäärän tarkastus on 150tkm huollossa ekan kerran.
Itselläni pitkitäiskoneinen vag, vaihdatin pöntön täytösmäärän ollessa 85% (52g) ja kilsoja oli tuolloin 160tkm.
Aloittajalle todeten, autosi toimii normaalisti, kaikki on normaalia, dpf on toiminut kuten on pitänytkin ja nyt se on "kulunut" loppuun ja se pitäisi vaihtaa. Koska pönttö on täynnä, autostasi puuttuu jonkin verran tehoa koska pakopuoli ahdistaa jo melko tehokkaasti.
Ja ei dpf:llä ole mitään takuukilometrejä milloin se vaihdettaisiin takuuseen, koska se on kuluva osa. Dpf on hieno keksintö, ei savuta (vain harmaata usvaa, ei mustaa), ei haise.. huono puoli on että kulutus kasvaa aavistuksen ja osan vaihto maksaa n. 2000e, ja se on tehtävä kaikkiin nykyaikaisiin autoihin ainakin kerran auton eliniän aikana.
Olen itse käsittänyt että DPF koneellinen auto polttaa itse loukkunsa tyhjäksi määrätyin välein. Eli tällöin ruiskutettavaa polttoainemäärää nostetaan ja ennakkoa muutetaan jotta pakokaasujen lämpötila saataisiin tarpeeksi korkealle että DPF voidaan polttaa näin tyhjäksi. Porukoitten Renault Koleoksessa syttyy merkkivalo kojelautaan kun poltto on aktiivinen. Mutta onko volkkareissa sitten niin että loukkua ei polteta tyhjäksi vaan se vaihdetaan uuteen?
Audissa sama homma, polttaa pois aika-ajoin. Huomaa varsinkin pienissä nopeuksissa kun auto pyytää pienempää vaihetta ja moottorin ääni muuttuu sekä alkaa ravistamaan koko autoa. Huollon mukaan nurkka-ajossa voi tukkeutua koko pönttö kun ei saada sitä tarpeeksi kuumaksi polttoa varten. Liekkö sitte noissakin jotain eri tekniikoita käytössä eri automerkkien välillä. Niin ja tuon "karstan" polton tunnistaa kyllä hajusta jos auton pysäyttää kesken polttotapahtuman, haju on täysin käsittämätön.
Hiukkassuodattimen tarttunut savu eli nokihiukkaset (eli hiili) poltetaan aika ajoin automerkistä riippumatta. Muutenhan suodatin täyttyy ja tukkeutuu muutaman sadan kilsan aikana. Jos poltto ei jostain syystä onnistu niin silloin se on nimenomaan noesta tukossa.
Normaalisti toimivan suodattimen poltossa syntyvä tuhka eli metallioksidit (ei palavaa) kertyvät pikkuhiljaa suodattimeen ja tätä grammamäärää seurataan. Mitään vaakaahan siellä ei ole vaan arvo on laskennallinen esim. suodattimen aiheuttamaan vastapaineeseen perustuva arvo.
Tuhkan voi jossain määrin pestä tai muuten poistaa ja siten lisätä suodattimen käyttöikää. Muitakin keinoja on niinkuin on mainittu.
Normaalisti toimivan suodattimen poltossa syntyvä tuhka eli metallioksidit (ei palavaa) kertyvät pikkuhiljaa suodattimeen ja tätä grammamäärää seurataan. Mitään vaakaahan siellä ei ole vaan arvo on laskennallinen esim. suodattimen aiheuttamaan vastapaineeseen perustuva arvo.
Tuhkan voi jossain määrin pestä tai muuten poistaa ja siten lisätä suodattimen käyttöikää. Muitakin keinoja on niinkuin on mainittu.
Mun autosta ei ole koskaan tarkastettu tuota suodatinta ja nyt totesivat heti että 200tkm on takuuraja täyttymiselle.
Testerillä tarkastetaan, onko sulla vanoja huoltokaavakkeita ton 120tkm jälkeen tallella? Sinne pitis tulla tuo ruksi tuhkamassan-tarkastus-kohtaan. Ei sitä erikseen kovin suurta haloota ole nostettu, sen verran vähän noita hiukkassuodattimia on vielä vaihdettu. Tyhjäkäynti ja pätkäajo suurimpia syitä hiukkassuodattimen nopeaan täyttymiseen. Tuo takuuraja täyttymiselle ei pidä paikkaansa, vaan vaikka 130tkm kohdalla suodatin olisi täynnä, ei sitä saa takuuseen.
Nyt on pönttö vaihdettu ihan virallisen kaavan mukaan. Kyseessä on kuitenkin työauto joka tulee olemaan omassa hallussa vielä pitkään ja luotettavuudessa ei saa olla moitteen sijaa joten päädyin kalleimpaan vaihtoehtoon eli uuden vaihtamiseen. Hintaa kertyi osasta kohtuulliset 1900 euroa ja työt sai takuuseen kun samalla vaihdettiin vuotava turbo.
Aika monet oireet loppuivat tuohon operaatioon. Kopissa ei haise enää pakokaasu mutta tuo taisi olla siitä turbosta kiinni. Suodattimen poltto-ohjelma on huomattavasti huomaamattomampi kuin ennen. Tuskin huomaakaan ajossa ja tuota ei tapahdu kuin korkeintaan kerran päivässä. Alussa oli vaan aika haiseva kun ilmeisesti varastorasvoja poltteli.
Huomiona kaikille jos olette ostamassa käytettyä dieselautoa. Olennainen kysymys ei enää näemmä ole "onko jakopääremontti tehty vai tulossa?" VAAN "Onko suodatinremontti tehty vai tulossa?"
Aika monet oireet loppuivat tuohon operaatioon. Kopissa ei haise enää pakokaasu mutta tuo taisi olla siitä turbosta kiinni. Suodattimen poltto-ohjelma on huomattavasti huomaamattomampi kuin ennen. Tuskin huomaakaan ajossa ja tuota ei tapahdu kuin korkeintaan kerran päivässä. Alussa oli vaan aika haiseva kun ilmeisesti varastorasvoja poltteli.
Huomiona kaikille jos olette ostamassa käytettyä dieselautoa. Olennainen kysymys ei enää näemmä ole "onko jakopääremontti tehty vai tulossa?" VAAN "Onko suodatinremontti tehty vai tulossa?"
Itse noita ultraäänipesussa pesen ja teen siinä muutaman tunnin pesun aikana välihuuhteluita 10-20 paineilmalla avustaen, kuten yllä jo mainittiin.
Tällä viikolla oli BMW E60 suodatin pesussa ja oli niin tukossa, kuin voi. Toimiva siitä tuli, tosin aikaahan siihen kyllä kului ihan kiitettävästi.
Mukavan likaista puuhaa, mutta niin kauan pestään, kuin tarve vaatii. :)
Tällä viikolla oli BMW E60 suodatin pesussa ja oli niin tukossa, kuin voi. Toimiva siitä tuli, tosin aikaahan siihen kyllä kului ihan kiitettävästi.
Mukavan likaista puuhaa, mutta niin kauan pestään, kuin tarve vaatii. :)
Pikkasen remontin jälkeen rupesin miettimään tuon vanhan suodattimen kohtaloa. Väittivät sen olevan vaihto-osa eli nahkahousut haluaa väkisin vanhan suodattimen takaisin saksaan jos meinaa tuolla 2000e kustannuksella selvitä. Koodi PX sen kuulemma kertoo koneella. Meinaako ne sen vielä kunnostaa vai mikä tässä nyt on takana? Mekaaniset vaihto-osat kyllä ymmärtää kun niihin voi vaihtaa kuluvat pisteosat, mutta tuohan nyt on peltinen pönttö auton alla. Eihän tuota kannata kunnostaa, vai kannattaako?
Ja toinen luotettava kertomus on taksi T5:sta samalla moottorilla jolla ajettiin 450 tkm alkuperäisellä pöntöllä ennen auton myymistä. Välillä piti vaan ottaa huoltopäällikkö ja sen läppäri mukaan ja käydä pienellä roadtripillä jolla poltto-ohjelma pakotetaan jatkuvasti päälle. Tarina on tosi muttei silti kerro miten tuhkasta tukossa oleva pönttö ei ole enää tukossa toistuvan polttoprosessin jälkeen? Eihän tuhkaa voi polttaa, vai voiko?
Ja toinen luotettava kertomus on taksi T5:sta samalla moottorilla jolla ajettiin 450 tkm alkuperäisellä pöntöllä ennen auton myymistä. Välillä piti vaan ottaa huoltopäällikkö ja sen läppäri mukaan ja käydä pienellä roadtripillä jolla poltto-ohjelma pakotetaan jatkuvasti päälle. Tarina on tosi muttei silti kerro miten tuhkasta tukossa oleva pönttö ei ole enää tukossa toistuvan polttoprosessin jälkeen? Eihän tuhkaa voi polttaa, vai voiko?
Tuo DPF on yhdistetty katalysaattori-hiukkassuodatin, eli eiköhän nuo juurikin arvometallien takia kerää takaisin. Oman auton DPF:n pantti oli 300e.
Ja ei tuo 450tkm ajettu mihinkään tyhjene, tukossa se on. Poltto aloitetaan automaattisesti kun täytös on noin 40%, jos menee jonnekin 70% luokkaan niin se on pakotettava päälle tietokoneella. Tuohon löytyy selvitys ohjekirjasta. Ja tuossa en siis puhu tuhkan määrästä, vaan palamattomasta hiilestä joka poltetaan lopulta tuhkaksi. Se ettei polttoa saada käynnistettyä, selvittyy taas sillä ettei ajotyyli mahdollista sitä (esim. pienet nopeudet, alhaiset kierrokset jne.)
Ja ei tuo 450tkm ajettu mihinkään tyhjene, tukossa se on. Poltto aloitetaan automaattisesti kun täytös on noin 40%, jos menee jonnekin 70% luokkaan niin se on pakotettava päälle tietokoneella. Tuohon löytyy selvitys ohjekirjasta. Ja tuossa en siis puhu tuhkan määrästä, vaan palamattomasta hiilestä joka poltetaan lopulta tuhkaksi. Se ettei polttoa saada käynnistettyä, selvittyy taas sillä ettei ajotyyli mahdollista sitä (esim. pienet nopeudet, alhaiset kierrokset jne.)
Jos oikein tuon käsitin niin olihan tuo jo tiedossa. Jos menee tukkoon niin merkkivalo syttyy ja sen jälkeen pitää jyrrätä 20 minuuttia kolmosella kierrokset korkealla. Mutta kyse ei nyt ollut siitä vaan sen tuhkan määrästä.
Mulla oli reilun 200tkm jälkeen pinehiukkasten poltosta jäänyttä tuhkaa reilusti enemmän kuin suositellaan maksimimääräksi ja tukkoisuuden huomasi ajossa ja lisäksi automaattinen puhdistusohjelma käynnistyi useita kertoja päivässä ajotyylistä riippumatta. Pöntön vaihto poisti ongelmat.
Sitten toinen kaveri ajaa samalla kalustolla yli 400 tkm ilman että pönttöä vaihdetaan. Noin 200 tkm kohdalla autolla ajetaan pitkään poltto-pakotettuna-päälle. Mihin se pienhiukkasia poltettaessa muodostuva tuhka häneltä on hävinnyt? Eihän se pala.
Mulla oli reilun 200tkm jälkeen pinehiukkasten poltosta jäänyttä tuhkaa reilusti enemmän kuin suositellaan maksimimääräksi ja tukkoisuuden huomasi ajossa ja lisäksi automaattinen puhdistusohjelma käynnistyi useita kertoja päivässä ajotyylistä riippumatta. Pöntön vaihto poisti ongelmat.
Sitten toinen kaveri ajaa samalla kalustolla yli 400 tkm ilman että pönttöä vaihdetaan. Noin 200 tkm kohdalla autolla ajetaan pitkään poltto-pakotettuna-päälle. Mihin se pienhiukkasia poltettaessa muodostuva tuhka häneltä on hävinnyt? Eihän se pala.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa