Syöttöpumpun kaasuakselin tiivisteet?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

Syöttöpumpun kaasuakselin tiivisteet?

ViestiKirjoittaja jeQQ » 24.9.2010 9:04

Jeps,

Eli pitkää starttia tarjoilee aina pidemmän seisomisen jälkeen. Tämä aihe:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=14 ... =aaz+ilmaa

Tarjoaa ratkaisuksi tandempumppua. Omanikin jätin nyt kokeiluksi pienehköön ylämäkeen, saako tällä ylämäkitestillä siis selvitettyä tuon tandempumpun toiminnan? Ja mistähän sitten moisia pumppuja saa? :)

Kiitoksia jälleen etukäteen..
Viimeksi muokannut jeQQ, 29.11.2010 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 24.9.2010 9:28

AAZ moottoriin ei löydy tandempumppua mistään, koska siinä ei ole sellaista.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 24.9.2010 9:30

Ok, mistäs sitten vikaa tonkimaan? Pumppu tankin päässäkö?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.9.2010 9:39

Kannattaa ensimmäisenä käydä polttoainelinjat läpi, ei tarvi kovin isoa vuotoa olla jotta alkaa tekemään kuplia linjaan.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 24.9.2010 13:16

Ok. Tässähän on vielä nuo läpinäkyvät kovat letkut, kannattaako ne vaihtaa? Ja mikähän on paras konsti tutkia pieniä vuotoja?

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 24.9.2010 14:56

Kannattaa varmaan pa-suodattimen liittimistä alottaa tuo vuotokohtien ettiskely? Suuttimien paluuletkut ym. helposti nähtävät. Kompuralla vähän painetta tankkiin ja kaveri kattelee auton alle, että tuleeko jostain tavaraa?

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 25.9.2010 10:10

Jees, pitänee taas hakea kaveri mukaan masentamaan.. :)

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 28.9.2010 15:53

http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Passat/20100927_001.mp4

Siinä hieman videota, kuinka paljon ilmaa keräilee.. Ulkoisesti kaikki OK, mistään ei diesel ole vuotanut, eikä liitoksetkaan haise dieselille. Tuohon on pa-suodatin vaihdatettu vanhan omistajan toimesta(ihan pajalla siis) ja suurin osa putkien ja letkujen liitoksista on kylläkin noilla vanhoilla klemmareilla.

Eli seuraavaksi varmaan klemmareita vaihtamaan? VKL aikana varmaan myös mahdollisuus päästä tuota painetta tunkemaan tankkiin. Myös pumpun liitokset tsekattiin, eikä pumppu pidä ääniä, että saisi ilmaa..

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 28.9.2010 18:41

oletko vaihtanut suodattimen päältä myös sen muovisen kikkareen o-renkaineen mihin tulee kaksi letkua kiinni? iteltä veti aikoinaan sieltä ilmaa. ei maksa vaikka motonetistä kun muutaman euron.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 28.9.2010 21:18

Itseasiassa en ole vaihtanut. Eikä myöskään suodattimen vaihtanut firma ole kikkaretta vaihtanut, sillä se on vielä vanhoilla liittimillä kiinni! Satutkos vielä muistamaan, millä nimellä kyseinen kikkare kulkee? Kiitoksia vinkistä, voi olla juurikin oikea, sillä kusee ilmaa ja tyhjentää juurikin suodattimen.

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 29.9.2010 8:34

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=19-7001 taitaapi olla tuo. kyllä löytyy varmasti muualtakin kun selität vaan mistä kikkareesta on kyse.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 29.9.2010 12:33

Jees, löytyi ja vaihdettu. Myös yksi letkunpätkä tuli vaihdettua. Saapa nähdä, auttaako..

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 30.9.2010 21:41

auttoikos mitään?

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 30.9.2010 22:15

Kyllä se ainakin tänä aamuna pärähti kylmän yön jälkeen laakista käyntiin, eikä näkynyt ilmaa letkuissa! Toivotaan, että oli tässä ja kiitokset kaikille vastanneille. :)

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 22.11.2010 16:05

Jaahas, ilmoja on imenyt aikaisemmin taas vähäsen. Tänä aamuna oli kuitenkin oikein kunnolla tyhjäillyt ja akkukin tyhjyi siinä käynnistyksen yrittämisessä. Noh, vaihdettiin vielä vikat klemmarit parempiin ja kiristeltiin loput ja saatiin starttivirralla käyntiin. Toivotaan, että nyt ei enään imisi ilmaa.. Keskiviikkona se varmaankin nähdään, jos huomenna jättäisi käyttämättä..Jos ilmaa havaitaan,niin pitänee tunkea tankkiin painetta.

Paljonkos tankkiin muuten kestää laitella, ettei mikään mene rikki?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 22.11.2010 16:29

eikö siellä se huohotinletku päästä ilmaa pois, ainakin omassa kuului puhina sieltä kun paineilmaa laitoin hennosti tankkiin.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 22.11.2010 18:22

Niin joo sekin. Varmaksi en tiedä, mutta todennäköisesti näin.. Mulla oli ajatuksena ostaa toinen tankinkorkki, johon laittaa venttiili ja sitä kautta laitella ilmaa, eikös se huohotin kierrä kuitenkin takaisin tuohon tankkausputkeen?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 22.11.2010 21:08

tuossa omassa on joku 3. Letku tulon ja menon lisäksi tankin täyttöputken luona. Se on suoraan ulkoilmaan huohottava. Kokeilin puhaltaa siihen ja ei mitään vastusta.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 22.11.2010 22:51

No voihan.. Ehkä me jotain kikkaillaan sitten. :)

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

Vika löydetty?

ViestiKirjoittaja jeQQ » 29.11.2010 13:41

Noniin, nyt sitten talven pakkasilla vika on mennyt huonompaan suuntaan ja jopa paikallistettiin vika. Pistän tähän parit kuvat ja videot, jos niistä olisi jeesiä. Elikkä ilmeisesti tuo kaasuvivun jokin tiiviste on korkannut ja kusee sieltä Dieseliä pihalle ja ilmaa sisälle. Ostettiin nyt tuollainen manuaalinen käsipumppu, jotta saa käyntiin, mutta kyllähän tuonne pitää tiiviste vaihtaa.

Eli jos tiedät, mikä tiiviste täältä kusee niin jaa tietosi..! Räjäytyskuva haettiin ja yksi tiivistesarja tilattiin laakkoselta.

Kuva
Tänne se sylki, mutta täältä se oikeasti tulee:
Kuva
Ja videot:
http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Passat/Sy%F6 ... 29_005.mp4
http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Passat/Sy%F6 ... 29_006.mp4

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.11.2010 17:28

Kaasuakselin holkki kulunut soikeaksi, sekä kaasuakselin varressa oleva O-rengas kovettunut ja kutistunut. Tunnin homma tupakkitaukoineen jos syöttöpumppu on tuttu juttu ja työkalut pysyy kädessä.

Uudet osat maksoivat tässä syksyllä Oulussa alle 20€.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 29.11.2010 17:46

Jees. Tiivarit tilattu, mutta tuota holkkia en sitten tietenkään tajunnut tilata. Mulla on tässä printattuna räjäytyskuva pumpusta ja ilmeisesti tarkoitat tuota numero neljää, eli kannen alla oleva holkki ja sen alle tuleva tiiviste? Varmaan täytyy huomenna käydä vielä tuo holkki tilaamassa..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.11.2010 21:08

Vaikea sanoa osanumerosi perusteella kun kristallipallosta on nyt patterit loppu. :) Holkki kuitenkin tulee pumpun kanteen sisältäpäin painettuna ulospäin, ja kaasuakseli lävistää sen. Tässäpä kuva lainattuna pösö-foorumilta asiaa koskien.

Remontissa tarvitaan ainoastaan se uusi kaasuakselin holkki, kaasuakselin O-rengas, sekä pumpun kannen tiiviste.
Viimeksi muokannut Sami-, 29.11.2010 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 29.11.2010 21:13

Noh, eipä se kait mikään muukaan voi olla. ETKA:sta printattu kuva. :)

sami1975
-
Viestit: 13
Liittynyt: 5.2.2008 13:12

ViestiKirjoittaja sami1975 » 30.11.2010 8:18

Muista laittaa kaasuvipuun merkintä kohta missä se oli ennenkö purkaat. Holkkeja löytyy 2 eri pituista. Itse vaihdoin vuosisitten holkin ja taas se vuotaa, nyt täytyy kokeilla vaihtaa akseli toisinpäin josko se auttaisi, tai kysyä mitä pelkkä akseli maksaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.11.2010 10:24

mie tein kyseisen projektin vuosi sitten niin kyllä sinne vaihettiin sami-:n mainitsemat osat lisäksi myös kaasuakseli. ku siitä kohtaa se vuoti niin eipä tuota voi olla varma onko akseliki menny ja samoilla tulilla vaihtuu sekin.

olisko tullu 50e-60e diisselipajalta noi kaikki osat maksaan. ei voi muistaa

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 3.12.2010 15:32

Jarski, mistäs paikasta löysit tuon akselin? Remontissa nimittäin kaasuakselin toinen haarukka katkesi, juhuu..

Nyt sitten vinkkejä,mistä moista löytyy. Saa myös tarjota!!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.12.2010 15:56

ihan rovaniemeltä pr-dieselistä. eiköhän löydy muiltakin boschin huolloista. varsinki diisselipajoilta. tilattavissa jos ei varastoon oo sattunu jäämään. pumpun tyyppi ottaa ylös ja mennä sen kanssa kyselemään

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 3.12.2010 16:21

Jees, pitänee lähteä tonkimaan..

Löytyisikö muuten jotain asennusvinkkiä tuolle kaasuakselin haarukalle, vaikuttaa aika vittumaiselta kaverilta saada kiinni?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.12.2010 16:29

en nyt ihan muista mut ei se minusta niin vittumainen ollu. vittumaisempi homma se kannen paikalleen laitto on ;)

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 3.12.2010 16:56

No juurikin se kannen paikalleen laittaminen.. Laitoitko ensin haarukan kiinni ja sitten upotit kaasuakselin kanteen?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.12.2010 17:17

olisko ollu että laitoin kaasuakselin kanteen ja sit laskin paikalleen ja tiputin kaasuakselia alaspäin siitä kannesta ettei ollu ylhäällä ja sit joutu kääntään siitä kannesta jotaki vipua ja jotenki jännästi muljauttaan paikalleen. osaisin varmaan käytännössä tehä vielä mut en osaa selittää ku ei muista ihan tarkalleen miten tapahtu

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.12.2010 17:27

Itse tein niin, että ensin kaasuakseli pumpun vivustoon siihen haarukkaan. Sitten vasta kansi paikoilleen akselia sen paikalleen ohjaten. Kun akselin kierreosa on tullut holkista läpi, se mutteri paikoilleen päähän ja pihdeillä nykäsee mutterista akselin paikoilleen.

Ei tarvitse temppuilla eikä leikkiä ahtaisa raoissa nakkisormilla. :)

Itselläni tosiaan ei ollut vielä kaasuakseli lähtenyt kulumaan. Messinki sentään pehmeämpää kuin tuollainen mikä-lie-rauta. Yritin myös mittailla akselin pyöreyttä ja omilla mittavälineillä sen totesin pyöreäksi.

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 3.12.2010 17:41

Jees, mullakin kaasuakseli OK,mutta holkki oli pikkaisen soikea ja tiiviste ihan epämuodokas ja koppurainen.

Eli ensin akseli ja sitten kansi, ainut vaan että tuossa kannessa oli jokin toinen vipuhässäkkä,joka ei ihan suoraan pudottamalla tahtonut mennä vaan piti akseli ensin sinne muljauttaa?

Eli ongelmia oli saada se tuon kyljestä tulevan vivuston "ohi"
Kuva

Ja ilmeisesti tuossa kyljessä olevan sarjanumeron perusteella on helpompi varaosia hakea?(Tuo 0 460 494 413)
http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Passat/Sy%C3 ... rotation=1

e: http://www.sportpug.com/joomla/index.ph ... 15&id=1521 Tuolla myöskin ihan hyviä ohjeita, jos joku muu sattuu kaipailemaan.. :)

e2: Ja jälleen itselleni vastaten, tuolla numerolla onnistuu. Hyvinkään Fixuksessa ei ollut ATK taitoja omaavaa henkilöä paikalle, joten ukko sai selville vain uuden pumpun hinnan, reilu 4000e :D

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 7.12.2010 14:53

Noniin, jeesiä kaivattaisiin taas. Saatiin pumpun kansi kasailtua, mutta nyt on kaasuakseli aivan helvetin jäykkä!? Ei liiku kuin suurella voimalla ja tuppaa imemään itseään sisään ja sitten alkaakin boorit jo hyppimään.

Eli mikä on mennyt asennuksessa päin persettä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.12.2010 18:04

onnittelut. ei omasta mielestä ole menny oikeaan asentoon kaasuakseli. tämä kylläkin veikkaus ku itsellä onnistu kerrasta

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 7.12.2010 18:36

Jees, jotainhan siellä on pakko olla väärin, mutta mitä!? Helvetin vaikea laittaa paikoilleen, kun tuossa kannessa on se yksi jousikuormitteinen nivel, joka säätää jotain(?) niin ei voi kantta painaa suoraan paikoilleen kaasuakselin ollessa kiinni siinä jousihässäkässä.. Hieman turhauttavaa, kun ei oikein edes tiedä, miten tuo olisi parasta laittaa ja että mikä siellä voisi ottaa kiinni.. :) Noh, yrittänyttä ei laiteta! Ja kaikenlisäksi hyvinkäällä ei ole dieselpajaa, vaan lähin on riksussa / klaukkalassa..

E: Ostin nyt vielä metallisen uuden holkin ja kaasuakselin, niin on sitten booritkin paremmassa kunnossa. Oli kivasti Fixus lisää, pari tiivaria holkki ja kaasuakseli rontti 80e :D
Viimeksi muokannut jeQQ, 8.12.2010 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 8.12.2010 6:50

Oikeastaan ei se oo sen kaasuakselin asennostakaan kiinni.. Tuntuu vain, että se akseli puree kiinni siihen messinki holkkiin kun sen akselin kiristää kunnolla kiinni sillä pitkällä mutterilla.. Eli joko se messinki on mennyt huonoon kuntoon irroituksessa tai paikalle laitossa tai sit jotain muuta menny pieleen ja reippaasti siellä..

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 8.12.2010 19:51

Jees, se ongelma selvitettiin ja saatiin auto kasaan ja käyntiin. Toimi hyvin noin viitisen kilometriä, jonka jälkeen kierrokset jäivät roikkumaan. Ihmeteltiin sitten siinä hieman. Kaasuakseli kyllä palauttaa, mutta syöttö jää jotenkin päälle!? Jäi sitten huutamaan sinne viiteen tonniin ja sammutettiin auto.

Joten mistähän sitä nyt lähtisi vikaa etsimään!? :D

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 11.1.2011 14:54

Jep jep, vika löytyi. Kyseessä oli asennusvirhe, eli olimme unohtanut pyörittää sitä kaasuakselia(jossa on siis holkki) ja se oli päässyt nousemaan pois paikoiltaan. Nyt on peli kasattu ja pelittää, vielä toivotaan että muutaman kerran vänkäilty tiiviste pitäisi paremmin ilmoja, jos ei niin ensi kerralla vien kyllä suoraan huoltamolle, sen verran vittumaista hommaa.

Faiber^
-
Viestit: 11
Liittynyt: 24.3.2009 22:22

ViestiKirjoittaja Faiber^ » 17.2.2011 13:02

Asennusvirhe totisesti. Olen siis tämän passatin uusi onnellinen omistaja.
Otin pumpun irti autosta ja vein huoltomiehelle. Tänään hän soitteli, että pumppua ei kannattaisi korjata. Hänkin huomasi, että pumppua on joku sähläri koittanut korjata ja saanut enempikin rikki. :D
Tarkemmin lupasi selittää asian kun haen romun pois.
Eli saa tarjota ehjää pumppua jos jollain on nurkissa!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.2.2011 22:50

^ tarjosko uutta pumppua? :)

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 29.8.2012 12:30

Vaihdoin o-renkaan ja holkin. Kasasin kaikki ja nyt lähtee käymään. Kaasuakselista kun kääntää niin kierrokset ei nouse, eli kaasu ei toimi. Kylmäkäynnistäjästä kierrokset nousee
Siis mitä kasasin väärin ?
Haulla hain ja kuvia paljon katselin mutta en ymmärrä mitä kasasin väärin.

Osat ns. Haarukasta irtos mielestäni laitoin samalla lailla takaisin. Eli jos osat siinä väärin onko kuvaa miten kuuluu olla paikoillaan. Kasasin siten että haarukka ja akseli paikoilleen ja sitten kansipäälle.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 29.8.2012 13:33

http://media.photobucket.com/image/ve%2 ... G_2998.jpg

Se kasaaminen ahdasta, löysää ensin syöttöruuvia sitten käännät samalla kaasuakselia täysille syötöille päin kun kantta asennat paikoilleen, ennen vivuston laittoa testaa lukkopihtien kanssa kaasuakselin toimivuus, auto pitää olla käynnissä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa