Pakopaineista
Valvoja: ffp jäsenet
Pakopaineista
Foorumilla kohtuu vähän juttua ja mitattua tietoa pakopaineista eri kulkineissa. Itseäni kiinnostaisi tietää paljonko on vakio AAZ koneessa pakopaineita max. ahdoilla (0.6-0-8bar) ja mahtaakko piikittää minkä verran? Mielenkiintoinen olisi myös tietää vakio TDI koneiden pakopaineita. Jos kuka on mittaillu niin...
.
Mihinkäpäs ajattelit tarvita tietoa ?
Vakio-autoissa on koko ajan pakopainetta reilusti ahtoja enemmän, osakaasullakin (varsinkin silloin).
Johtuu ihan siitä, että pakokaasujen kierrätysjärjestelmä toimii itseasiassa pakopaineella.
Ja jotta pakokaasu pääsisi kunnolla sieltä pakosarjasta tulemaan imusarjaan, täytyy pakopainetta olla koko ajan enemmän, kuin ahtoja.
Osakaasulla kierrätyksen suhteellinen osuus on suurimmillaan.
Luulisin, että ero on tuollaista baarin luokkaa.
Täyskaasulla hiukan vähemmän.
Mihinkäpäs ajattelit tarvita tietoa ?
Vakio-autoissa on koko ajan pakopainetta reilusti ahtoja enemmän, osakaasullakin (varsinkin silloin).
Johtuu ihan siitä, että pakokaasujen kierrätysjärjestelmä toimii itseasiassa pakopaineella.
Ja jotta pakokaasu pääsisi kunnolla sieltä pakosarjasta tulemaan imusarjaan, täytyy pakopainetta olla koko ajan enemmän, kuin ahtoja.
Osakaasulla kierrätyksen suhteellinen osuus on suurimmillaan.
Luulisin, että ero on tuollaista baarin luokkaa.
Täyskaasulla hiukan vähemmän.
Omassa autossa meinaa pakopaine nousta osakaasulla kevyessä kiihdytyksessä jopa 1.5bar ahtojen ollessa n. 0.6bar. Isommalla kaasulla tippuu alle ahtojen. Mietin, että minkä verran se kiusaa konetta. Ei kait se kovin pahaa pitäisi tehdä, kun eihän siellä osakaasulla ole syöttöä paljoa? Kulutukseenhan se vaikuttaa. Hieman vertailupohjaa haen.
E: Pakosarjan kaverina isohko vnt (gtb2260vk) ja siivet melko supussa, jotta siellä heräillään hyvissä ajoin.
E: Pakosarjan kaverina isohko vnt (gtb2260vk) ja siivet melko supussa, jotta siellä heräillään hyvissä ajoin.
.
Pakopaineen saa siipien asentoa ko. kohdassa muuttamalla pienemmäksikin.
Viivehän siinä samalla tahtoo kasvaa.
Suurilla suuttimilla kompromissi onnistuu paremmin.
Pakopainepiikillä kiihdytysvaiheessa on lähinnä akateeminen merkitys, tosielämässä ei mitään.
Kunhan nyt ei aivan älyttömyyksiin mene.
Pienessä moottorissa se ahtimen toiminta on älyttömän tärkeää.
Kaikki kummallisuudet ja viiveet ahtimen toiminnassa näkyy heti moottorinkin ominaisuuksissa.
Jos moottorin toiminta ja vaste kaasuun miellyttää, en murehtisi pakopaineista nyt mitään.
Pakopaineen saa siipien asentoa ko. kohdassa muuttamalla pienemmäksikin.
Viivehän siinä samalla tahtoo kasvaa.
Suurilla suuttimilla kompromissi onnistuu paremmin.
Pakopainepiikillä kiihdytysvaiheessa on lähinnä akateeminen merkitys, tosielämässä ei mitään.
Kunhan nyt ei aivan älyttömyyksiin mene.
Pienessä moottorissa se ahtimen toiminta on älyttömän tärkeää.
Kaikki kummallisuudet ja viiveet ahtimen toiminnassa näkyy heti moottorinkin ominaisuuksissa.
Jos moottorin toiminta ja vaste kaasuun miellyttää, en murehtisi pakopaineista nyt mitään.
Olen tuikku niin samaa mieltä. Jos ottaisin mittarit pois kabiinista, niin olisin 100% tyytyväinen auton toimintaan. Sitä kun aikansa vahtaa mittareita, niin haluaa aina ja aina vaan sen pakopaineen pienemmäksi, vaikka pakopaineellahan se vnt herätetään. Näillä asetuksilla on 2200rpm kohdalla 1.5bar ahtoja ja se on mielestäni kohtuullisen sopiva 1.9td koneessa. Niin ja suuttimilla ei tässä vehkeessä pelailla.
Siipiä avaamalla mittarin näyttämä toki rauhoittaa mieltä pakopaineen suhteen, mutta hidas herääminen ja musta savu peilissä taas tympii.
Siipiä avaamalla mittarin näyttämä toki rauhoittaa mieltä pakopaineen suhteen, mutta hidas herääminen ja musta savu peilissä taas tympii.
Jos sinulla riittää vaan syöttö nuilla paineilla nuilla kierroksilla, niin enpähän kiihdyttelisi kovin. Melkosen väännön ja rasituksen aiheuttaa alakerran osiin. Ei mopolla mahottomia. Itselläni taitto veivin, no se ei riittäny vaan seuraavaksi antautu kiertokangen pultit. Loppu onkin sitten legendaa ja myös kerättävissä 4-tien varresta.
Ei se väännön puute johdu esikammioista tai niiden puutteesta+saahan ne veivit tdi:ssäkin mutkalle.
1100 rpm ja 148nm vääntöä 1.9td:stä rupeaa mielestäni jo riittämään normi käyttöön ja tässä vaiheessa pakopainetta oli reilusti alle puoli kiloa.
Noiden pakopaineiden kanssa saa mielestäni olla aika tarkkana,niillä sen moottorin saa paljon nopeammin rikki kuin kovalla ahtopaineella.
1100 rpm ja 148nm vääntöä 1.9td:stä rupeaa mielestäni jo riittämään normi käyttöön ja tässä vaiheessa pakopainetta oli reilusti alle puoli kiloa.
Noiden pakopaineiden kanssa saa mielestäni olla aika tarkkana,niillä sen moottorin saa paljon nopeammin rikki kuin kovalla ahtopaineella.
Itsellä on pakosarjassa egr:n liitoksen laipan kohdalla sokkolaippa(egr purettu pois), reikä keskellä jossa hitsattuna kiinni yksi naaras jarrunippa, josta lähtee noin 30cm pituinen jarruputki, jonka päässä sitten pätkä letkua sähköisen öljynpaineanturin kera.
Tuo sitä varten että kabiibin puolella kojelaudassa öljynpainemittari, piilossa olevalla vaihtokytkimellä jolla valitaan kahden anturin kesken, joko öljynpaine tai pakopaine...
Tuo sitä varten että kabiibin puolella kojelaudassa öljynpainemittari, piilossa olevalla vaihtokytkimellä jolla valitaan kahden anturin kesken, joko öljynpaine tai pakopaine...
Jouduin laittaan 15/20 tilalle vakion. AGR, Racet, virtaava putki, cooleri, 32 astetta pakkasta:)
Pakopaineet piikittää alle 1 sekunnin ajaksi 2,5 baariin. Ahdot piikittää 1 sekunnin ajaksi 1.6 baariin. Pakopaine 2000 rpm 2 bar, josta nousee 2,4 baariin @ 4500 kiekkaa. Pyydetty ahto 1,3 baaria, jossa pysyy hyvin piikin jälkeen. Ei ahtopiikkiä 1-3 vaihteilla.
Mitä ootte mieltä, onko paha vai pitääkö laittaa laitetta mopommaksi?
Pakopaineet piikittää alle 1 sekunnin ajaksi 2,5 baariin. Ahdot piikittää 1 sekunnin ajaksi 1.6 baariin. Pakopaine 2000 rpm 2 bar, josta nousee 2,4 baariin @ 4500 kiekkaa. Pyydetty ahto 1,3 baaria, jossa pysyy hyvin piikin jälkeen. Ei ahtopiikkiä 1-3 vaihteilla.
Mitä ootte mieltä, onko paha vai pitääkö laittaa laitetta mopommaksi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa