Pakopaineista

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

Pakopaineista

ViestiKirjoittaja Liyno » 17.7.2010 13:25

Foorumilla kohtuu vähän juttua ja mitattua tietoa pakopaineista eri kulkineissa. Itseäni kiinnostaisi tietää paljonko on vakio AAZ koneessa pakopaineita max. ahdoilla (0.6-0-8bar) ja mahtaakko piikittää minkä verran? Mielenkiintoinen olisi myös tietää vakio TDI koneiden pakopaineita. Jos kuka on mittaillu niin...

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 17.7.2010 17:54

.
Mihinkäpäs ajattelit tarvita tietoa ?

Vakio-autoissa on koko ajan pakopainetta reilusti ahtoja enemmän, osakaasullakin (varsinkin silloin).
Johtuu ihan siitä, että pakokaasujen kierrätysjärjestelmä toimii itseasiassa pakopaineella.
Ja jotta pakokaasu pääsisi kunnolla sieltä pakosarjasta tulemaan imusarjaan, täytyy pakopainetta olla koko ajan enemmän, kuin ahtoja.
Osakaasulla kierrätyksen suhteellinen osuus on suurimmillaan.
Luulisin, että ero on tuollaista baarin luokkaa.
Täyskaasulla hiukan vähemmän.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 17.7.2010 21:11

Omassa autossa meinaa pakopaine nousta osakaasulla kevyessä kiihdytyksessä jopa 1.5bar ahtojen ollessa n. 0.6bar. Isommalla kaasulla tippuu alle ahtojen. Mietin, että minkä verran se kiusaa konetta. Ei kait se kovin pahaa pitäisi tehdä, kun eihän siellä osakaasulla ole syöttöä paljoa? Kulutukseenhan se vaikuttaa. Hieman vertailupohjaa haen.

E: Pakosarjan kaverina isohko vnt (gtb2260vk) ja siivet melko supussa, jotta siellä heräillään hyvissä ajoin.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 17.7.2010 21:24

.
Pakopaineen saa siipien asentoa ko. kohdassa muuttamalla pienemmäksikin.
Viivehän siinä samalla tahtoo kasvaa.
Suurilla suuttimilla kompromissi onnistuu paremmin.
Pakopainepiikillä kiihdytysvaiheessa on lähinnä akateeminen merkitys, tosielämässä ei mitään.
Kunhan nyt ei aivan älyttömyyksiin mene.
Pienessä moottorissa se ahtimen toiminta on älyttömän tärkeää.
Kaikki kummallisuudet ja viiveet ahtimen toiminnassa näkyy heti moottorinkin ominaisuuksissa.
Jos moottorin toiminta ja vaste kaasuun miellyttää, en murehtisi pakopaineista nyt mitään.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 17.7.2010 23:22

Olen tuikku niin samaa mieltä. Jos ottaisin mittarit pois kabiinista, niin olisin 100% tyytyväinen auton toimintaan. Sitä kun aikansa vahtaa mittareita, niin haluaa aina ja aina vaan sen pakopaineen pienemmäksi, vaikka pakopaineellahan se vnt herätetään. Näillä asetuksilla on 2200rpm kohdalla 1.5bar ahtoja ja se on mielestäni kohtuullisen sopiva 1.9td koneessa. Niin ja suuttimilla ei tässä vehkeessä pelailla.

Siipiä avaamalla mittarin näyttämä toki rauhoittaa mieltä pakopaineen suhteen, mutta hidas herääminen ja musta savu peilissä taas tympii.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.7.2010 1:37

Ei se pakopaine siellä haittaa mitään, sitä kuuluu ollakin. Kaasua vaan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.7.2010 5:03

Jos sinulla riittää vaan syöttö nuilla paineilla nuilla kierroksilla, niin enpähän kiihdyttelisi kovin. Melkosen väännön ja rasituksen aiheuttaa alakerran osiin. Ei mopolla mahottomia. Itselläni taitto veivin, no se ei riittäny vaan seuraavaksi antautu kiertokangen pultit. Loppu onkin sitten legendaa ja myös kerättävissä 4-tien varresta.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 18.7.2010 11:38

Ei mulla ole kuin 10mm NP. Jos särkyy niin sitten särkyy, tykkään alaväännöstä ja tympii jo muutenkin tuo esikammio kone. Ompahan hyvä syy vaihtaa TDI koneeseen jos tämä kilahtaa :)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 18.7.2010 15:52

Ei se väännön puute johdu esikammioista tai niiden puutteesta+saahan ne veivit tdi:ssäkin mutkalle.
1100 rpm ja 148nm vääntöä 1.9td:stä rupeaa mielestäni jo riittämään normi käyttöön ja tässä vaiheessa pakopainetta oli reilusti alle puoli kiloa.
Noiden pakopaineiden kanssa saa mielestäni olla aika tarkkana,niillä sen moottorin saa paljon nopeammin rikki kuin kovalla ahtopaineella.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 18.7.2010 20:54

Joku puhunu väännön puutteesta? Jaa, en minä ainenkaan? Toisilla sitä tuntuu olevan niin, että mainostaa asti ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.11.2010 18:40

tyhmiä kysymyksiä mutta miten ootte järjestäny pakopaineen mittauksen ja minkälaisilla mittareilla? itse mietin tuossa teollisuusmittaria nestevaimennuksella mutta minkälaista letkua suositellaan tähän hommaan ja onko järkevää ees tuota teollisuusmittaria käyttää kyseiseen toimintaan?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 9.11.2010 20:03

Itsellä on pakosarjassa egr:n liitoksen laipan kohdalla sokkolaippa(egr purettu pois), reikä keskellä jossa hitsattuna kiinni yksi naaras jarrunippa, josta lähtee noin 30cm pituinen jarruputki, jonka päässä sitten pätkä letkua sähköisen öljynpaineanturin kera.
Tuo sitä varten että kabiibin puolella kojelaudassa öljynpainemittari, piilossa olevalla vaihtokytkimellä jolla valitaan kahden anturin kesken, joko öljynpaine tai pakopaine...

Tero L
-
Viestit: 1384
Liittynyt: 25.1.2004 16:10

ViestiKirjoittaja Tero L » 9.11.2010 20:18

Mites tuo pakopaine kasvaa vapareissa, jos vaimentajia rapsii pois/avartaa putkea? Kasvaako kuten ahdetuissa? Suunnittelin suoraa putkea 502 Valmetin katkenneen putken tilalle, uskaltaneeko laittaa, vai käykö ostamassa oikean putken huimaan 70-80 hintaan?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.11.2010 23:40

Ainakin serkun kaverilla meni super dextassa männänrenkaat väljiksi kun se laitto siihen suoran sivuputken.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 5.2.2012 17:37

Jouduin laittaan 15/20 tilalle vakion. AGR, Racet, virtaava putki, cooleri, 32 astetta pakkasta:)

Pakopaineet piikittää alle 1 sekunnin ajaksi 2,5 baariin. Ahdot piikittää 1 sekunnin ajaksi 1.6 baariin. Pakopaine 2000 rpm 2 bar, josta nousee 2,4 baariin @ 4500 kiekkaa. Pyydetty ahto 1,3 baaria, jossa pysyy hyvin piikin jälkeen. Ei ahtopiikkiä 1-3 vaihteilla.

Mitä ootte mieltä, onko paha vai pitääkö laittaa laitetta mopommaksi?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 5.2.2012 22:02

Pakopaine pitäisi olla vakioahtimella noin 4 bar noilla suuttimilla ja ahdoilla. Onko mittauksissa häikkää vai auttaako kova pakkanen noin paljon?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 5.2.2012 23:20

Iq taitaa olla isommalla ku vakiona, mustaa ei tule pätkääkään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa