2.0 Tdi (170hv) moottorin omituinen hyytyminen...?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

2.0 Tdi (170hv) moottorin omituinen hyytyminen...?

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.7.2010 0:51

Kyseessä siis -07 125kw moottorilla varustettu farkku A4:nen...Autosta hävisi aivan yhtäkkiä ajossa tehot lähes täysin...Moottori ei lähtenyt enään alakierroksilta vetämään ollenkaan...heti kun kierrokset sai nousemaan noin 2600rpm, niin auto nykäisee terävästi ja lähtee taas vetämään...oireiden jatkuttua noin 10km ajan alkaa hehkutuksen merkkivalo vilkkua...Kyseinen oire esiintyi kaksi kertaa ensimmäisellä noin 100km matkalla, mutta loput 200km mentiin ilman ongelmia...Omituista tässä viassa on se, että kun auton sammuttaa (käyttää virrat pois päältä), niin ongelma häviää täysin...Mistä tällainen vika voi johtua...?Suutinvikaa...?Ohjelmistovikaa...?Miten tuo hehkutuksen merkkivalo voi liittyä ongelmaan...?

Auto on vakio, ts. ohjelmamuutoksia ei ole tehty...Turbon reagointi/ahtaminen tarkistettu finturbolla EGR:än uusimisen yhteydessä noin 10tkm sitten...Myös suuttimien arvot on edellisen omistajan mukaan samalla tarkastettu...
Viimeksi muokannut gtikolffi, 6.7.2010 1:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.7.2010 1:26

Eikä siis anna vikakoodeja?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.7.2010 1:32

Ei ole vielä päästy tutkimaan niin pitkälle kun vasta tänään ostin auton...:)Edellinen omistaja on EGR:än vaihdon yhteydessä luettanut vikakoodit ja niitä ei kuulemma löytynyt...Mukavata maksaa mansikoita tuollasesta autosta, eikä edes toimi niinkuin pitää...prkle...taitaa huomenna lähteä puhelu myyjälle...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.7.2010 16:12

Auto käytetty tänään vikakoodien luvussa...Mitään muuta ei löytynyt kuin turvavyön hälyttimestä jokin vikakoodi...Epäilivät korjaamolla ilmamäärämittaria vian aiheuttajaksi...mittailivat sitä auton käydessä ja ei antanut arvoiksi kuin alle 4V paria piikkiä lukuun ottamatta...meinasivat, että oikeat arvot huitelevat lähellä 5V ja ylikin...Ilmamäärämittari kuitenkin pelaa vaillinaisesti, joten vikakoodia ei sen takia välttämättä ilmaannu...Meinasivat, että jos vika ei sillä korjaannu, niin tehot pitäisivät kuitenkin lisääntyä ja alavääntö parantua sen vaihdolla (ei pelaa ihan täysillä)...Uusi tehdasosa maksaa 200€...Onko näitä mennyt vaggilaisista...?Kommentteja/mielipiteitä...?
Viimeksi muokannut gtikolffi, 7.7.2010 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 6.7.2010 17:54

Multa on vaihdettu kertaalleen (ALH) ja nyt antoi uudestaan virhekoodia mutta on toiminut siitä huolimatta.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.7.2010 22:35

^Onko kyseessä 2.0 tdi...?Miten auto oireili rikkinäisellä ilmamäärämittarilla...?Tuossa on kuulemma jokin levymallinen mittari, jota ei kuulemma putsaillakkaan ihan niinkuin vanhoja kuumalankamittareita...Voinko kuitenkin ottaa ilmamäärämittarin pois paikoiltaan tutkailtavaksi ilman, että siittä tulee mitään herjausta mittaristoon kun kytken sen takaisin...?

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 7.7.2010 10:31

Auto oli 1.9TDI, tuo ALH-koneellinen. Oireilua oli savutus ja heiluva tyhjäkäynti. Korjaantui osa vaihtamalla.

Tosin siinä on nytkin samaa ongelmaa kuin tuossa sun autossa, eli se ei vedä alakierroksilla erityisesti, ja siinä 2500 tienoilla nykäisee eteenpäin, mutta savutusta tai heiluntaa ei ole enää. Mun ongelma lienee tällä kertaa N75:ssa kuten tuossa aikaisemmassa threadissa kyselinkin.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 7.7.2010 21:07

Itselläni myös a4 samalla koneella, tosin ihan tuore peli itselläni niin en osaa sanoa onko tuo vika vai ominaisuus. Oma auto esim. 1 vaihteella lähtee ampaisemaan tuossa 2500rpm kohdilla, ennen sitä ei tapahdua oikeastaan mitään... Kyllä se alempanakin vetää mutta pienellä vaihteella huomaa selvän piikin. Jotenkin tuntuu enemmän ominaisuudelta, isommilla vaihteilla piikkiä ei tunnu, vaikuttaisi keräävan painetta paremmin ja vetävän hieman alempaa, noin 2000rpm paikkeilta. Ja tosiaan mitään vikavaloja ei syty.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 7.7.2010 21:37

Näissä joissain malleissa on ihan tarkotuksella 1. ja 2. vaihteiden tehoa/vääntöä rajoitettu.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 7.7.2010 21:38

Voinko kuitenkin ottaa ilmamäärämittarin pois paikoiltaan tutkailtavaksi ilman, että siittä tulee mitään herjausta mittaristoon kun kytken sen takaisin...?

Voit irroittaa ja tutkailla. pistoke irrallaan jos käynnistää, niin hehkun valoa vilkuttaa.
Valo sammuu kun laittaa pistokkeen kii ja käynnistää uudelleen.
(ainakin mulla..)
Taisi joku tuhota oman MAFfinsa käyttämällä moottoria maffi poissa paikoiltaan mutta pistoke kiinni. (muistaakseni)

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 7.7.2010 22:26

Minä veikkaan ahtopaineen säätö diodia, se oireilee juuri noin.

Eli seuraat turbolta lähtevää letkua siihen mokkulaan, se on diodi joka säätää turbon siipiä ja sitä kautta ahtoja.

Ja auto menee vikatilaan kun antaa ahtoja liikaa ja nollaa tilanten kun käyttää virrat pois.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.7.2010 22:55

No niin, tänään kavin sitten hakemassa Pörhöltä uuden ilmamäärämittarin ja asentelin paikoilleen...Hinnaksi osalle jäi vaihto-osan kanssa 155€, ei paha kun odotin kalliimpaakin...noin 30km ajoa takana ja ainakaan siinä aikana ei mitään oireita ilmaantunut...Vian poistuminen selvinnee varmuudella vasta viikonlopun aikana tehtävän Helsingin reissun aikana...

Minä veikkaan ahtopaineen säätö diodia, se oireilee juuri noin.

Eli seuraat turbolta lähtevää letkua siihen mokkulaan, se on diodi joka säätää turbon siipiä ja sitä kautta ahtoja.

Ja auto menee vikatilaan kun antaa ahtoja liikaa ja nollaa tilanten kun käyttää virrat pois.

Onkos tämä se kuuluista ja paljon puhuttu N75 magneettiventtiili...?Vian haku olisi nimittäin seuraavana kohdistettu kyseiseen osaan ja kyselin Pörholtä jo valmiiksi sen hintaakin, 65€ lupasivat...

Oma auto esim. 1 vaihteella lähtee ampaisemaan tuossa 2500rpm kohdilla, ennen sitä ei tapahdua oikeastaan mitään... Kyllä se alempanakin vetää mutta pienellä vaihteella huomaa selvän piikin.


Itsekkin olen ihmetellyt sitä 1. ja 2. vaihteella tapahtuvaa melko rajua tehopiikkiä, jolloin auto oikein ampaisee liikkelle (n.2000rpm)...mutta 3. vaihteella ja siitä ylöspäin tehopiikki alkaa tasoittua ja auto kiihtyy tasaisemmin...Olen itsekkin miettinyt, että onko tämä vika vai ominaisuus...

Voit irroittaa ja tutkailla. pistoke irrallaan jos käynnistää, niin hehkun valoa vilkuttaa.
Valo sammuu kun laittaa pistokkeen kii ja käynnistää uudelleen.
(ainakin mulla..)

Juurikin näin, tämä tuli varmistettua tänään Pörhöllä...

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 7.7.2010 22:57

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72182

Paljon on outoja vikoja noissa koneissa.
Vie auto takaisin liikkeeseen ja peru kauppa .
No voi sen tietty korjatakkin,mutta tuo vika vaatii hyvää tuuria tai paljon osien vaihtoa.

Olen itsekkin katsellut tuota A4 samalla koneella ,mutta on aika lailla ajatukset muuttuneet ,kun lukee noista ongelmista.


Kysyppä edelliseltä omistajalta mitä autolle on tehty /mahdollisesti jo korjattu.
Vai oliko vaihdon syynä juuri nuo ongelmat????

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.7.2010 23:24

^Ensimmäisessä viestissäni kirjoittelin hieman, että mitä autolle on lähiaikoina tehty..
Yksityiseltä ostettu, joten aika heikoilla jäillä sitä kuluttaja on tällaisissa tapauksissa...Kovasti vakuutteli, ettei tiennyt mistään vioista ennen kuin soitin...Toki rehti ja rehellinen myyjä tulee vastaan korjauskustannuksissa...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 8.7.2010 9:54

Vie auto takaisin liikkeeseen ja peru kauppa .
No voi sen tietty korjatakkin,mutta tuo vika vaatii hyvää tuuria tai paljon osien vaihtoa.

Olen itsekkin katsellut tuota A4 samalla koneella ,mutta on aika lailla ajatukset muuttuneet ,kun lukee noista ongelmista.


Ei sitä noin vain kauppaa peruta :)

Itsekin ajattelin noin, että ei ikinä tuota 2.0tdi konetta... mutta päätin sitten hieman suodattaa näitä internetin tarjoamia "faktoja" ja kävelin hakemaan oman kulkineen kotiin. Aina voi elää pelko persiissä ja olla ostamatta mitään, mutta on näitä autoja myyty tuhansia ja suuri osa kulkee todennäköisesti läpi elämänsä ilman ihmeellisempiä murheita.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 8.7.2010 12:41

Niin totta ,ei noita vikoja varmaan ole kuin muutamassa yksilössä.
Vaan kun se vaan tuppaa sattumaan juuri itselle,maanantai kappale.
Onhan audi kaikinpuolin kyllä nätti auto.



Oisi hyvä jos samalla koneelle ajelevat ,ilman vikoja myös osallistuisivat keskusteluun.
Niin saaatais vähän laajempaa näkemystä asiaan.

VariantPwD
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.7.2003 11:13

ViestiKirjoittaja VariantPwD » 8.7.2010 13:37

Täällä yksi kohtuutyytyväinen TDI räsän omistaja. Tietty kohta alkaa ongelmat kun kehuskelen, mutta vuoden on ollut -06 mallia oleva Octavia ja ei mitään vikoja omana aikana. Aluksi DPF-valo välkähteli palamaan, mutta kun oli mun käytössä ollut vähän pitempään, niin ei enää ole ollut senkään suhteen ongelmia. Pakkasilla kävi kerran niin, että ensin syttyi DPF-valo ja sitten hehkuvalo alkoi vilkuttamaan. Homma kuittaantui sammuttamalla ja käynnistämällä auto. Historiasta sen verran tiedän, että kampanjassa vaihdettu DPF:n paineanturi ja öljypumppukin on uusittu.

Ja kohta olis tarkotus kaivaa verta nenästä, lastutus olis mielessä. Hieman tuo DPF:n kestävyys arveluttaa tuossa lastutuksessa, mutta hyvä ohjelma tai koko loukun poisto voisi olla ratkaisu siihen.

Siksi vain kohtuutyytyväinen, että onhan tuo vakiona alle 1700 kierroksen aika hengetön laite ja tuppaa sammumaan helposti, eli ei kaupunkiautoilussa mikään unelma. Kulutus vuoden ajalta 5,83 l/100 km, tankkaus.comissa olen pitänyt kirjaa. Edellinen tankillinen 5,05, matka-ajoa siitä 80 %, eli ei mikään juoppo, jos ei koko ajan tykittele.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 9.7.2010 22:45

Quote:
Minä veikkaan ahtopaineen säätö diodia, se oireilee juuri noin.

Eli seuraat turbolta lähtevää letkua siihen mokkulaan, se on diodi joka säätää turbon siipiä ja sitä kautta ahtoja.

Ja auto menee vikatilaan kun antaa ahtoja liikaa ja nollaa tilanten kun käyttää virrat pois.

Onkos tämä se kuuluista ja paljon puhuttu N75 magneettiventtiili...?Vian haku olisi nimittäin seuraavana kohdistettu kyseiseen osaan ja kyselin Pörholtä jo valmiiksi sen hintaakin, 65€ lupasivat...


Juu se se on.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 9.7.2010 23:22

Näissä uusissa ei välttämättä ole sitä perinteistä N75-venttiiliä, johon tulee 3 letkua ja sähköjohto. Esim omassa BKD:ssä on iso alipaineblokki josta lähtee muistaakseni 8 alipaineletkua eri järjestelmiin, tällä hintaa tais olla jotain 130-150euron luokkaa, vaikkakaan Laakkosella ei ukko tiennyt tästä blokista yhtään mitään..

Omassa rottelossa blokki sijaitsee tulipellin vieressä konehuoneen puolella, akun ja koneen välissä.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.7.2010 20:37

Juupasejuu...eipä ollut vika ilmamäärämittarissa...Oulu-Helsinki välillä auto ajautui vikasietotilaan noin 5-7 kertaa...Tosin sitä samanmoista hyytymistä ei ollut enään havaittavissa, vaan auto meni suoraan vikatilaan, jolloin hyytyminen sitten tapahtuukin väkisin, sillä kierroksetkin rajoittuu siihen 3000rpm...prkle että ottaa päähän...

Viimeisellä kerralla auton siirtyessä vikamoodiin, hehkutusvalon vilkkumisen rinnalle syttyi myös toinen keltainen vikavalo (moottorin kuva?)....ajattelin, että nyt muistiin varmasti tallentui jokin vikakoodi kun valo jäi palamaan vaikka virrat käytti pois päältä ja avaimen pois virtalukosta...Mutta mitä sitä paskaa, Ouluun takasin ajellessa sekin valo sitten sammui kokonaan kun käytin auton tankkauksen yhteydessä sammuksissa...Liekkö tuosta kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin vaikka valo ei enää palakkaan...?Toinen huomionarvoinen seikka on se ,että kun auto on siirtynyt vikasietotilaan, niin vakionopeudensäädin ei enää pelaa, onko tämä normaalia vai voisiko liittyä jotenkin tähän mystiseen vikaan...?Ja nyt on huomattu myös sellainen seikka, että varsinkin kylmällä moottorilla auto saattaa nykiä alle 2000rpm ajossa....Nykiminen on satunnaista ja lämpimällä moottorilla sitä ei ole esiintynyt juuri ollenkaan...Ja auto nykäisee vain yhdesti kerrallaan, ei sen enempää...Ehdotuksia, voisiko kaikki tämä johtua tuosta ahtopaineen säätöventtiilistä...?Ei hirveenä tekisi mieli viedä tätä Pörhölle valohoitoonkaan...

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 11.7.2010 21:09

No, ainakin tuo vakionopeussäätimen toimimattomuus ja hehkuvalon vilkkuminen voisi tarkoittaa, että jarruvalokytkin sieltä jarrupedaalin vierestä on hajalla. Tämä on aika yleinen vika volkkareissa, omaankin tuon jouduin vaihtamaan. Jarruvaloissa saattaa siis näkyä jotain omituisuuksia jos se kytkin on rikki, voivat palaa kokoajan tai sitten ei ollenkaan, voi myös olla ettei mitään ihmeyksiä näy, mutta kytkin on silti rikki.

Kytkimen hinta on n. 20euroa.

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 11.7.2010 21:19

Itselläni oli hieman samantyyppistä vikaa Seat Leonissa (FR 2007). Kylmänä nykimisen ja sammuilun aiheutti imuilman lämpötila-anturi, ei antanut vikakoodia mutta näytti ihan mitä vain lukemia -5 ->90c välillä riippumatta siitä oliko moottori käynnissä vai ei, myös pitkän seisonnan jälkeen. Tästä ei jäänyt vikakoodeja ja vaati useamman huoltokäynnin ja lopulta oman VCDS:n ostamisen, että vika löytyi.

Hehkun vilkkuminen ja kierrosten rajoittuminen aiheutui huollon mukaan kaasuläpän säätömoottorista, en sitten tiedä mitä tuolla kaasuläpällä tarkoitettiin, liekkö ollu ns.sammutusläppä kyseessä? Tästä jäi vikakoodi muistiin ja se saatiin korjattua kerralla.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 11.7.2010 21:43

Njuu siellä on ASV(anti-shutter valve, imusarjan läppämoottori) just ennen imusarjaa EGR:n yhteydessä, sammutuksessa tasoittaa moottorin värinää ja mahdollisesti jopa estää moottoria käymästä öljyllä, jos esim turbo hajoaa. Tätä ei vaan taida olla oikein varmistettu missään.

Se kannattaa ottaa irti ja puhdistaa, saattaa nimittäin jumittaa ja polttaa sitten sen sulakkeen josta syttyy myös muistaakseni hehkun valo ja lukee jotain emission workshopista, tais olla F8 sulake moottoritilassa. Tämä sulake on myös tuulettimille, eli ne eivät toimi jos sulake palaa. Ainakin siis BKD-moottorissa.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.7.2010 22:01

Njuu siellä on ASV(anti-shutter valve, imusarjan läppämoottori) just ennen imusarjaa EGR:n yhteydessä, sammutuksessa tasoittaa moottorin värinää ja mahdollisesti jopa estää moottoria käymästä öljyllä, jos esim turbo hajoaa. Tätä ei vaan taida olla oikein varmistettu missään.

Kuuluukos tämä osa EGR:ään jos ostaa uuden...?Tuossa on nimittäin vain 10tkm ajettu uusi EGR paikallaan...

No, ainakin tuo vakionopeussäätimen toimimattomuus ja hehkuvalon vilkkuminen voisi tarkoittaa, että jarruvalokytkin sieltä jarrupedaalin vierestä on hajalla. Tämä on aika yleinen vika volkkareissa, omaankin tuon jouduin vaihtamaan. Jarruvaloissa saattaa siis näkyä jotain omituisuuksia jos se kytkin on rikki, voivat palaa kokoajan tai sitten ei ollenkaan, voi myös olla ettei mitään ihmeyksiä näy, mutta kytkin on silti rikki.

Samanlaista juttua olin lukevinani tuolta Audi foorumin puolelta...Aika ihmeellinen homma kuiten, että mites tuo voi vakkariin liittyä...Auton vakkari kytkeytyy kuitenkin ihan normaalisti pois päältä kun jarrupoljinta hipaisee...halpa osa kylläkin poissulkea vikakohde...


Itselläni oli hieman samantyyppistä vikaa Seat Leonissa (FR 2007). Kylmänä nykimisen ja sammuilun aiheutti imuilman lämpötila-anturi, ei antanut vikakoodia mutta näytti ihan mitä vain lukemia -5 ->90c välillä riippumatta siitä oliko moottori käynnissä vai ei, myös pitkän seisonnan jälkeen. Tästä ei jäänyt vikakoodeja ja vaati useamman huoltokäynnin ja lopulta oman VCDS:n ostamisen, että vika löytyi.

Saakos kysyä, että mikäs tuo VCDS on...?Piuha/ohjelma, jolla vikamuistiin päästään käsiksi...?V-mäinenhän tämä vika on juurikin sen takia, että kun mitään vikakoodia ei jää muistiin, vaan kaikki on arpapeliä...Pitää varmaan kuiten varovasti kysellä Pörhöltä paljonko tällaisen vian selvittäminen mahdollisesti kustantaa...:(

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 12.7.2010 10:25

Saakos kysyä, että mikäs tuo VCDS on..

Eli kyseessähän on vag-com

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 12.7.2010 14:05

^Tuohon tarvii vissiinkin läppärin lisäksi piuhan ja ohjelmiston...?Mistäs noita kannattaapi kysellä...?Nyt nokka kohti pörhöä...

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 12.7.2010 16:06

Läppämoottori ja EGR ovat erillisiä osia ja ne myydään siis erikseen, eivätkä ole mitään halpoja =(

Tosin läppämoottoria ei kyllä periaatteessa tarvitse mihinkään ja jos se hajoaa niin läppä pysyy auki. Nuo molemmat kyllä kannattaa puhdistaa huolellisesti, ei ole iso homma irroittaa ja jollain kunnon moottorinpesuaineella vaan vetelee painepesurin kanssa. Ihan noin niinkun muutenkin tämä kannattaa tehdä. Tuon läppämoottorin toimimisen kuulee kyllä korvalla kun vääntää virta-avainta niin sen pitäisi surista, myös sammutuksessa pitäisi surina kuulua.

Vakionopeudensäätimeenhän se kytkin vaikuttaa vissiinkin sen takia, että jos tämä kytkin nyt hajoaa täydellisesti niin auton tietokone ei tiedä milloin jarrua painetaan ja jos vakionopeudensäädin jatkaisi toimimista olisi kyseessä vaaratilanne. Jos vaihdat kytkimen niin lue netistä tarkat ohjeet miten se tehdään, se on helppo homma, mutta pitää olla tarkkana koska se hajoaa erittäin helposti jos sen asentaa väärin.

Tuota hehkun vilkkumista minä en kyllä tajua, vilkkuu millon mistäkin syystä ja sama koskee "emissions workshop"-viestiä, joka käännettynä liittyy jotenkin päästöihin, mutta voi tarkoittaa vaikka juurikin tuota jarruvalokytkintä tai läppämoottoria. Typerää. Kyllähän kun käytettyyn autoon(VW) vaihtaa kaikki kuluvat osat niin se toimii taas jonkun aikaa hyvin :

Ps. ilmeisesti myös jarruvalojen polttimot voi aiheuttaa samaa "vikakoodia" ;D

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 12.7.2010 16:29

^ Aivan, kiitoksia rotfl:lle, alkaa näiden uudempien autojenkin sielunelämä pikkuhiljaa hahmottua...:)

Mutta, mutta nyt auto on käytetty pörhöllä vikakoodien luvussa ja olihan sinne tallentunut jotain...Taisi olla suomennettuna jotain tyyliin "ahtopaineiden arvo ylittänyt sallitun raja-arvon" tms...Elikkäs huoltomies ainakin meinasi, että tämä liittyy juurikin tuohon ahtopaineiden säätöventtiiliin...Ja kun auto on vikatilassa (hehkun merkkivalo vilkkuu), niin tällöin hänen mielestään on ilmeisesti normaalia, ettei vakkari pelitä...Otin uuden venttiilin tiskiltä mukaan, mutta aloin jälkeenpäin hieman epäillä antoikohan varaosamyyjä oikean osan, kun ahtopuolelle oli kuiten 2 tai kolmekkin erilaista venttiiliä tarjolla...Elikkäs olisiko jollain mahdollista tarkistaa onko tuo 1K0906283A oikea osanen (N75)...?Pitääpi lähteä tutkailemaan missä kyseinen osa sijaitsee konehuoneen puolella...

Muuttui muuten hieman ennakkoluulojen mukainen käsitys Pörhöstä...Työnjohtajalla tuntui olevan aivan riittämiin asti kyselijöitä ja hommia tiskillä, mutta ystävällisesti hän käski ajaa auton halliin ja otti itse sen työn alle vikakoodien lukua varten...veloitusta kysellessäni hän vain naurahti ja sanoi, että talo tarjoaa...:)Täytyy sanoa että sen verta hyvä fiilis jäi, että mielellään tuolla seuraavan kerrankin asioi...

Edit:google antoi tuolla varaosanumerolla osan nimeksi Anti Shudder Valve, or ASV, solenoid...eli taitaa olla väärä venttiili mulla kourassa...?

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 12.7.2010 18:39

Ite tuossa aiemmin kattelin, että olis N239 venttiili jonka sait, se ohjaa EGR:ää, mutta voi olla, että se soveltuu myös tuohon ahtopuolellekkin. Ei noista venttiileistä ota kyllä erkkikään selvää.. omasta autosta en ole löytänyt koko N75-venttiiliä ollenkaan, turbon kellolle menevä letku lähtee tosiaan isosta blokista akun vierestä ja siinä kulkee alipaine moneen järjestelmään.

Minunkin autossa on joku vähän outo lagipiikki kun kiihdyttäessä vaihtaa vaihdetta, tehot romahtaa ihan hetkeks vaihdon yhteydessä, mietin että johtuisko jostain tommosesta venttiilistä jota en ole vielä löytänyt.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 12.7.2010 20:39

Tuli omasta kikottimesta luettua vikakoodit ja sieltäkin löytyi vika ahtopaineista, 00665 P0299 ahtopaineensäädin, säätö alittunut.. Mahdollisesti kaksi kertaa ollut vika päällä, alhaalla vedot kadoksissa mutta parin tonnin jälkeen kulkee taas. Toisaalta tänään tuntui että vika olisi korjaantunut jopa ilman auton sammutusta pienen ajon jälkeen. Ja vika on sen verran pieni että en osaa sanoa onko vika persdynossa vaiko oikeasti mootorissa, mutta tulee olo että mihin se alakierrosten veto katosi.

Itselleni tulee mieleen turbon siivet mahdollisesti aiheuttajaksi, siis tuon ahtopainesäätimen lisäksi. Hehkun valo ei taas ole itselläni vilkkunut.

Huomenna autoon laitetaan uutta softaa sisään (ei marmorilta) ja katsotaan mitä tekee, loppuuko ongelmat vaiko miten...

Näin sanoo ross-tech:

16683/P0299/000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
Possible Symptoms
Reduced Power Output
Limp Mode
Possible Causes
Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected or leaking
Charger Pressure Control defective
Possible Solutions
Check Hoses/Pipes to/between Components
Check / Clean / Replace Charge Pressure Control
Special Notes
When found in 2.0l TFSI:
Check Boost Pressure Control Valve (N249), for cracked rubber diaphragm. A new/optimized Valve is available under Part # 06F-145-710-G (or newer), see TPI 2016331 for details.
Category: Fault Codes

N239 venttiili jonka sait, se ohjaa EGR:ää, mutta voi olla, että se soveltuu myös tuohon ahtopuolellekkin.


Tuossa 125kW on sähköinen EGR ohjaus ainakin... mitä tänään eräs herra tuota autoani tutkaili niin sanoi että ahtopaineensäädin pitäisi löytyä ihan tuon turbon läheltä. Itsekin pitää aloittaa tutkinnan lähiaikoina ja pistää osa vaihtoon mikäli se jostakin löytyy :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 12.7.2010 21:59

^Samaa vikaa se on ollut täälläkin...

Nyt ois kuvaa tarjolla osasta jonka mulle pörhöllä kauppasivat, kysymys kuuluukin: onko oikea osanen...?

N75:ko???

En vielä uskaltanut alkaa purkamaan autosta kyseistä anturia, sillä epävarmuus kalvaa vieläkin, että onko tuo oikea osa...Lisäksi näytti, että anturi sijaitsee jossakin alhaalla vänkärin puolella moottorin puolivälin alapuolella, johon on vaikeaa päästä käsiksi irroittamatta ainakin ilmanputsarikotelon ja turbon välistä putkea...Onko kellään varmaa faktaa missä osa tarkalleen sijaitsee...?

Kysymys numero 2: Löydänkö N75 venttiilin konehuoneesta seuraamalla turbolta lähtevää alipaineletkua (kuvassa osa nro 41)...:
ETKA:n kuvanen

Jännä homma, että osa jonka ostin tänään marmorilta on yllä olevassa kuvassa osanumeron perusteella numero 25 (solenoid valve),mutta näyttää ulkoisesti juurikin osalta numero 26???

Ainakin tässä videossa se näyttää ohjaavan suoraa turbon alipainekelloa:
http://www.youtube.com/watch?v=Ce8SeTjQ ... re=related

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.7.2010 2:06

Moi,

Tuossa Youtube pätkässä taitaa olla AFN koneinen dieseli, Itsellä AVF koneinen ja siinä samallainen N75 venttiili kuin AFN koneisessa.

Tuo sinun kuvassa oleva venttiili ei ole oikean N75 venttiili, marmorilla lykkäsivät myös mulle tuota samaa viallista venttiiliä silloin kun oman passatin ahtojen kanssa temppuilin. Se on joku venttiili letkuun mikä lähtee ilman putsarilta.

Tässä oikea kuva N75 venttiilistä jollainen on ainakin AFN ja AVF koneisissa eli 1,9 pumppareissa.

http://www.dieselgeek.com/catalog/DCP_4212.JPG

Ja se oikea N75 venttiili sijaitsee siellä turbon lähellä koneen etuosassa alhaalla ja sen paikallistaa turbolta lähtevää letkua seuraamalla. Ja nämä neuvot kuten ylhäällä maitisin koskevat AFN ja AVF koneista, tuosta sun koneesta ei varmuutta.

Sieltä suunnalta lähtisin sinuna vikaa etsimään koska mielestäni sun turbos ahtaa liikaa ja siksi menee vikatilaan.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.7.2010 6:47

Hmmm, jännä homma, sillä esimerkiksi S2:sen N75 venttiilin varaosanumero on 034 906 283 J, joka täsmää numerosarjan perusteella aika lähelle tuota osaa minkä mulle möivät (1K0 906 283 A)...Tuossa on kutenkin 6 numeroa prikulleen samoja, joten voisiko tuo kuitenkin olla se oikea N75 venttiili...?Tuntui siinä varaosatiskillä oleva myyjäkin vähän arvuuttelevan asiaa, joten sillä lähinnä alkoi tämä homma epäilyttään...

Tuossa parin vanhemman moottorityypin N75:selle varaosanumerot:

Wastegate Frequency Valve (N75)
034 906 283 F 1989 - 1991 RR engine in ur quattro & 200 3B engine
034 906 283 H 1991/1992 ABY engine and AAN Engines in S4/S6
034 906 283 J 3B engine in early S2
034 906 283 K ADU and ABY engines in late S2 and RS

Mitä eroa tuolla numerosarjan vaihtuvalla alkuosalla ja viimeisellä kirjaimella on...?Selviäis tietty kun lähtis vaan seuraamaan turbolta lähtevää letkua ja paikallistaisi venttiilin sitä kautta...?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.7.2010 9:49

Kyllä ETKA:ssakin virheitä on...on tullut monesti todistettua.

Mutta jos et usko niin tarkista se eli pura ne muovit pois siitä edestä ja katso mihin se letku menee, ei se niin iso homma ole.

Voin olla toki väärässäkin koska juuri tuosta koneesta ei kokemusta ole.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.7.2010 10:15

Periaatteessa jos yksikin numero varaosanumerossa on eri, on myös tuote eri. Tietenkin joskus sattuu niin että vanha numero on korvattu uudella jolloin on täysin yhteensopivat numerot.

Pieni oppimäärä varaosanumeron logiikasta, esimerkki 111 222 333 AA
111= Ajoneuvon koodi missä tuota osaa on ensimmäisen kerran käytetty
222= Osakokonaisuuden alakoodi
333= Osan alakoodi
AA= Tarkenne

Esim tässä tapauksessa tuo 906 283 kertoo että kyseessä on N75 venttiili, parempi vertauskuva olisi vaikka konepellin varaosanumero. Kaikille varmasti selvää että Mk2 Golffin konepelti ei sovi 2010 A8:iin, mutta silti nuo kuusi numeroa ovat samoja.

Elikkä nuo kaikki antamasi N75:sen numerot antavat eri varaosan, joko fyysisesti tai sähköisesti, tai kumpaakin. Sähköisesti väärä N75 ohjaa paineita väärin. Joskus jotkun tarkoituksella laittavat väärän N75:sen että saavat enemmän ahtoja, mutta tuo on vähän kuin menisi Lauantai aamuyöstä snakarille huutelee "kaljupäät on homoja".

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 13.7.2010 13:48

Kurkkasin omaa konehuonetta ja siellä se N75 piileskelee ihan turbon lähellä, koneen etupuolella. Moottorin päällimuovin ja tuloilman imuputken kun irroittaa niin pääsee näkemään tuon mötikän. Tuo väli on niin pieni ettei yläkautta pääse siihen käsiksi vaan pohjalevy pitää irrottaa ja mennä alakautta vaihtamaan.

Ainoa mitä itse osasta näki lukea oli Pierburg teksti, mallinumero lienee alapuolella osasta. Osa ainakin näyttää samalta kuin tuo *Patu*:n linkittämä

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 13.7.2010 20:51

Tuli luettua vikakoodit uudestaan ja mitään ei ollut tullut vaikka eilen mielestäni vedot olivat kateissa... No mutta, nyt on uusi softa sisässä ja vetää melkolailla eri tavoin kuin aikaisemmin. Pitää antaa ajan kulua ja ihmetellä ilmestyykö vika uudestaan.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 14.7.2010 13:50

^^^Kiitoksia MikaJ, taas oppi jotain uutta...:)

Mutta, mutta...väärähän tuo osa oli minkä kävin hakemassa...irroittelin konehuoneesta ylimääräset muovit ja turbon imuputken ja sittenhän tuohon ahtopaineen säätöventtiiliin pääsikin jo käsiksi...Sijaitsee tosiaan moottorin etuosassa ja on jollain peltisellä suojalevyllä lohkossa kiinni...Alipaineletkujahan tuolla menee riostiin ja rastiin, mutta venttiili oli tosiaan helppo paikantaa kun seurasi turbon hukkaportilta lähtevää letkua...Ja osahan oli nimenomaan tuo *Patu:n linkittämän mukainen palikka päällepäin: http://www.dieselgeek.com/catalog/DCP_4212.JPG ...

Tuo väli on niin pieni ettei yläkautta pääse siihen käsiksi vaan pohjalevy pitää irrottaa ja mennä alakautta vaihtamaan.

Kyllä kait mulla ainakin mahtuu tuosta yläkautta tuon irroittamaan, mutta en oikeen saanut selville, että millä ihmeellä se on kiinni siinä peltisuojassa???Näyttäisi, että jollain mutterilla se tulee siihen kiinni, mutta en viittinyt hirveesti alkaa taisteleen sen kanssa kun uutta osaa ei vielä ole kourassa ja auto pitää säilyttää siihen asti ajokuntoisena...

Noh, ei siinä muuta kuin pörhölle ja hyvittivät tämän väärän osan heti kättelyssä...Tilaukseen meni tämä uusi osa, joka on tuossa kuvassa osa nro 26 , eli 8E0 906 627 C pressure converter: http://i282.photobucket.com/albums/kk27 ... u/Etka.jpg ...Jännä homma sinänsä, että tuossa ETKA:n kuvassa on osien 25 ja 26 kuvat ja osanumerot juurikin väärinpäin...elikkäs tämä väärä osa, joka mulle myytiin on kuvassa osa nro 26, mutta osan nro 25 osanumerolla se mulle myytiin...:) Jännittää jo valmiiksi, että tuleekos sieltä tällä kertaa oikea osa, sillä tuo kuvan osa joka tilattiin ei näytä kyllä juurikaan tuolta N75:lta ja toiseksi siellä moottorin kyljessä oli toinenkin alipaineanturi tämän minulle kaupatun väärän osan kanssa vierekkäin...Päällepäin osat näyttivät lähes samanlaisilta, mutta eivät kyllä Pörhöllä löytäneet muutakaan anturia/osanumeroa tuolle N75:lle, joten se osa tilattiin...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.7.2010 14:00

Veikkaisin kyllä, että ahtimen siivet siellä jumittaa. Kuulemma ei noista ole noita N75:ia hajonnut.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 14.7.2010 16:27

Itsekin alan taipua juuttuvasiipisen puoleen. Oma teki äsken taas temput, kesken ajon huomaa miten alakierrosvääntö katoaa kokonaan, alle 2500rpm ei tapahdu oikein mitään. Auton boottaus ei auttanut mitään vaan laiska meno jatkuu... kävin antamassa moottoritiellä hieman kenkää ja saattoi aavistuksen auttaa, mutta pitää illalla käydä kun kone on jäähtynyt, veivaamassa tuota siipiä liikuttavaa akselia edestakaisin.

Paikalliselta moottoripajalta kysyin siipien putsausta, mutta vastaus oli että eivät mielellään.. uutta turboa vain. Garretin turboja ei kai suositella huollettavaksi -> taidan itsekin hakea N75 ja ihmetellä auttaako ongelmiin, on kuitenkin näistä halvempi ratkaisu.

edit: eikös nuo siivet liiku alipaineella? korjaamon mukaan ylipaine...?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 14.7.2010 17:11

Juu toivottavasti tokenee tuolla N75:en vaihdolla, turboremontti onkin sitten hieman tyyriimpi homma...:( Kuten tuossa aloitusviestissäni totesin, tämä yksilö on käynyt noin 10tkm sitten edellisen omistajan toimesta finturbolla, jossa on tarkistettu turbon reagointi/ahtaminen...Koeajamalla auton olivat pystyneet tiedonkeruun(?) perusteella sanomaan, että turbo on kunnossa...

Eikös porukka kuitenkin ole putsaillut näistä itsekkin noita turboja...?Jos nyt niin huono tuuri käy että turbo menee vaihtoon, niin silloin kyllä viriahdin olisi varteen otettava vaihtoehto...

jjj84: onkos sunkin autossa tämä 2.0tdi motti...?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 14.7.2010 17:22

Juu sama BRD löytyy. Ja mitä eilen laitettiin softaa sisään niin MAF on kunnossa ja kulki kuten pitikin.

Siipiä kun veikataan, niin ihmettelen miksi jumiutuisivat aina niin että vain ylärekisterissä kulkee...?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 14.7.2010 21:36

Tuli omassa liikuteltua tuota johdinsiipien säätötankoa käsin ja ainakin se liikkuu niin kuin kuuluukin, eli ei ole siivet jumissa. Eli ostoon menee täälläkin N75 jos sillä korjaantuisi.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.7.2010 22:49

Ei se välttämättä aina jumissa ole. Saattaa joskus jumittaa jonnekin ääriasentoon ja sitten taas aueta sieltä.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.7.2010 19:57

N75 vaihdettu, vain aika näyttää että toimiiko kuten pitää...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.7.2010 20:04

^Millas se N75 oli kiinni siinä petisuojassa...?Miten sait sen irti...?Räjäytyskuvasta katsottuna näyttäisi äkkiseltään, että tulee jollain mutterilla kiinni...?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.7.2010 20:07

2kpl 10mm muttereita, sellainen 5cm pituinen hylsy ja miniräikkä niin irtoaa. Mutterit on ylä ja alapuolella, ne auki ja sitten taiteilee välistä pois, letkuissa on aavistus löysää mutta ahdasta on...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.7.2010 20:36

Niin olin katsovinakin, mutta näytti vaan että räikällä tai muullakaan työkalulla ei pääse niihin muttereihin käsiksi kun se peltisuoja oli taitettu N75:en yli ja auton keulan puoleisen sivun alas asti...siinä sivullahan on kiinni ne alipaineletkut (4kpl), mutta onkos niiden alla sitten jotkin reijät hylsyä varten...?Saakos kysyä, kuinka paljon jouduit uudesta venttiilistä köyhtymään...?Mulle lupasivat 65,80€ (edellyttäen ja toivoen tietty, että osa on oikea tällä kertaa)...Ilmoittelehan miten auto pelittää...

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 15.7.2010 21:45

Katsotaanko autoa uudelleen? ei tarvitsisi enää arpoa mikä on kunnossa ja mikä ei. Silloin kun se meillä kävi, ei ahdin itsessään oireillut vaan kärsi muun tekniikan ongelmista - johon edellinen omistaja puuttuikin.

terveisin
Markus Savolainen, FIN-turbo Oy
045-1126599

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 16.7.2010 9:51

Se metallisuoja on niin pieni ettei ole muttereiden edessä, letkut sivuun niin pääsee suoraan avaamaan. N75 maksoi ovh-15% eli n.50e. Ja osa on oikea, otin samalla osanumerolla kuin millä sun on tilattu, oli heti antaa hyllystä uusi.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.7.2010 14:15

^^Markukselle soitettu ja yhdessä pohdittu mahdollista vian aiheuttajaa...Kiitoksia vaan asiantuntevasta opastuksesta!Selvisi hieman tarkemmin, mitä autolle on edellisen omistajan toimestakin tehty...Katsotaan nyt kummeneeko vika tuon venttiilin vaihdolla, jos ei näin tapahdu, niin sitten pitää melkein itse nostaa jo kädet pystyyn ja viedä auto ammattiparantajalle...Melkoista arpapeliähän (ja kallista sellaista) tämä osien vaihtelu tosiaan on kun ei itsellä ole edes VAG-com:ia...

^Kiitti vinkistä, Kiitolinja sössinyt rahdin kanssa, niin osan saapuminen venyy maanantaille...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 16.7.2010 20:17

Ongelmat jatkuvat, N75 vaihdettu tuloksetta... kesken ajon huomasi että alavääntö katosi, eli ei kiihtynyt enää vaikka kaasusta painoi, hitaasti kelaa lisää nopeutta kunnes 2600rpm saavutetaan ja meno jatkuu.

Uutena ominaisuutena 2 ja 3 vaihteilla, 2600rpm lähtee vetämään, 3100rpm kohdalla rykäisee ja taas kiihtyy, sama toistuu 3500rpm paikkeilla, rykäisy ja taas mennään...

Jotenkin en usko ahtimen siipii enää aiheuttajana, johtuen noista kahdesta nykäisystä kesken vedon. Ja tämä tosiaan vain tapahtuu täyskaasulla, osakaasulla menee nätisti läpi kierrosalueen yläpään.

Auto tuli kerran bootattua tuossa välissä mutta ei ratkaissut ongelmaa, kuten ei viime kerrallakaan. Myöhemmin tuli tutkailtua konehuonetta ja mietittyä aiheuttajaa, kun koneen löi tulille niin taas mentiin aivan normaalisti, alhaalla vetää nätisti...

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 16.7.2010 21:18

Heitetäänkö hatusta ahtimen siivekkeet tai suuttimien johtosarja tai ihan itse suuttimet/suutin.'

Asentele vaikka ahtopainemittari niin näet miten ahdin käyttäytyy.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 16.7.2010 21:36

Painemittari voisi kyllä olla paikallaan...

Suuttimet vaihdettu noin 30tkm sitten ja samassa johtosarja.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.7.2010 22:38

^^^Juuri samanlaiset oireet ovat täälläkin!!Sinä osaat vaan pukea ne näköjään paremmin sanoiksi kuin meikäläinen...:) Ainoana erona, että mulla ei tapahdu tuota toista nykäisyä kuten kerroit sulla tapahtuvan, vaan nykäisee kerran terävästi ja sitten alkaa vetämään kunnolla...Ja tosiaan vetoalue siirtyy vain ylemmille kierroksille vian ilmentyessä...

Lukenut Audi foorumin puolelta näiden 2 litrasten tdi moottoreiden suutinongelmista ja kylläpä alkoi hirvittämään...Paljonkos tuli jjj84 kustantamaan suutinremontti...?Vaihdoitko kaikki suuttimet, vai...?

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 17.7.2010 9:38


jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 18.7.2010 17:15

Itse olen mielestäni paikallistanut tuon nykimisen vian ilmenemisen aikana tähän uuteen softaan. Ennen softapäivtystä ei nykinyt. Uskoisin että vian ollessa päällä kone pääsee ahtamaan liikaa ja sitä taas softa pyrkii rajoittamaan <- tuollaista ongelmaa on ollut jos softattuna on ollut liikaa vääntöä, eikös dpf haistele pakopaineita? eli osaa periaatteessa katkaista syötönkin jos ahtaa liikaa. Eli turbon siipiin tuo kaikki muu viittaa.

Suutinvikaan en usko koska kaiken toimisessa normaalisti ei suuttimetkaan oikuttele mitenkään. Ja tosiaan suuttimet ei ole vaihdettu minun omistusaikana, mutta kyllä sen 3k€ luokkaa maksaa kaikki vaihtaa.

Nyt on puhdistettu EGR ja N75 vaihdettu, ei ollut egr hirmuisen likainen mutta irtosi sieltä töhnää ihan mukavasti, jos toimisi hieman paremmin.

edit: skodaforumilla ollut samoja ongelmia... ja ehkä ratkaisujakin. -> dpf

http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.ph ... 712.msg812

Mitä tuosta ymmärrän itse, niin kun dpf poltto on päällä, ovat myös tehot hukassa...
Viimeksi muokannut jjj84, 18.7.2010 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 18.7.2010 17:34

Itekkin oon ahtimen kannalla tässä asiassa, ei välttämättä ahdin rikki ole tosiaankaan, mutta joku säätö/putki halki yms. Painemittari auttais hiukan. Tietokone tunnistelee myös ahtopaineita kierrosten mukaan, eli jos ahtopainetta on liikaa yläkierroksilla tietyn aikaa, auto menee vikatilaan tai katkaisee syötöt.

Noh, vähän vaikea tässä arvuutella kun ei tarkkaan tiedä mitä auto tekee :)

edit. eli jos vaikka kolmosella lähet kaasupohjassa 1500rpm kohalta kiihdyttää, se nykäsee useasti ennen punarajaa? Miten moottori käyttäytyy jos vetäset ihan vaan vapaalla rajottimelle? Nouseeko kierrokset tasaisesti? Dpf kuulostaa kans vähän murheenkryyniltä, isän X-trail menee ihan tukkoon vähä väliä kun se tuntuu polttavan niitä paskoja, nykyään ei taida edes syttyä se valokaan merkiksi, että poltetaan, tehot vaan katoaa. Joku päivä taas toimii kuin unelma.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 18.7.2010 17:41

Kts tuo mun yläpuolen edit, vahvastii viittaa tuonne.

Ja tosiaan nykii vain täyskaasulla (3100 ja 3500rpm kohdalla hyytyy täysin 0,5s ajaksi), jos on vajaa kaasu 3/4 niin vetää punarajalle nykimättä. Ja tämä siis kun "vika/ominaisuus?" on päällä ja vaati tämän uuden softan. Vakiosoftalla ei nykinyt, eli viittaa ahto/pakopaineisiin, dpf kun on herkkä tuolle liialle paineelle.

Kun auto taas pelittää normaalisti niin alakierroksilta n.1500rpm asti löytyy vetoa punarajalle ilman mitään nykimisiä.

Alanpa tiedustelemaan dpf amputointia ja softan muutosta-> non-dpf editioniksi.

Omalla on rullattu 155tkm niin alkaakin olla dpf vaihtoiässä...

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 18.7.2010 22:21

Sotken tähän väliin sen verran kun itsekin vaihdoin sen N75:sen ja ei auttanut. Rupesin selvittelemään alipaineletkuja ja putkia ja eikös se vikakin sieltä löytynyt. Katsoppas ettei ole sinullakin vaan alipainePUTKI hankautunut puhki siitä ilmanputsarin kiinnitysklipsin kohdalta? Itsellä oli näin. Putki poikki leikkurilla ja letkua väliin ja kyllä rupesi toimimaan eikä tullut kalliiksi. AVF on kyseessä

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 19.7.2010 9:28

Mitä itse olen 1.9 ja 2.0 koneisiin perehtynyt niin ovat melkolailla erilaisia, molemmissa omat yksilölliset ongelmat. Itse en usko alipaineongelmaan koska vika esiintyy useissa 2.0 koneissa täysin samalla tavalla. Ja tosiaan tuo hankaantunut putki usein viittaa auton ikään, 10v autossa on usein tuollaisia vuotoongelmia, mutta 07 autossa harvemmin kuitenkaan.

Ja tuossa yläpuolella ei mainittu ollenkaan mikä oli auton ongelma?? Nämä 2.0 tdi:t kun toimivat valtaosan ajasta täysin normaalisti, vika ilmenee vain dpf:n regeneroinnin yhteydessä ilmenemistahdista ja olosuhteista päätellen.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 23.7.2010 14:11

Nyt on täälläkin tuo ahtopaineen säätöventtiili vaihdettu uuteen ja ei vaikutusta...Pari kertaa nykäsi tasakaasulla ajettaessa (alle 2000rpm) kylmällä moottorilla testilenkin aikana...Lisäksi reilun 200km matkalla auto siirtyi kerran vikasietotilaan ja alkoi vilkuttaa hehkun merkkivaloa...Ongelma poistui totuttuun tapaan käyttämällä virrat pois päältä...

Nyt on kyllä meikäläisen pakko nostaa kädet pystyyn tämän ongelman kanssa...Kun ei edes VAGcom:ia omista, niin eipä sitä normi pulliainen osaa tuolle mitään tehdä...Ns. halvimmat ja yleisimmin rikkoutuvat osat on jo tähän autoon vaihdettu, joten arpapeli saa riittää ja auto viedään ensi viikon aikana Pörhölle, jossa saavat etsiä vian perinpohjaisesti...Toivotaan vaan, että vika olisi jokin "halpa" vika, sillä jos diagnoosi kohdistuu turboon tai DPF:ään, niin voipi lasku olla jotain eri luokkaa...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 23.7.2010 15:45

Itse on diagnosoinut vian dpf:ään ja myös todennut sen ominaisuudeksi. Olen ajanut regeneroinnit läpi maantiellä jonka jälkeen voima palautuu... Kun poltto alkaa, niin ominaisuutena on tehon häviäminen jossakin määrin ja tuo nykäisy tietyssä kierrosluvussa. Isommilla vaihteilla tuota tehohävikkiä ei huomaa niin selvästi kuin pikkuvaihteilla.

Minulla ei ole tuota vikavalo-ongelmaa, johtunee siitä että dpf toimii vielä kuten pitääkin mutta polttoon (regenerointiin) nuo kaikki ongelmat/ominaisuudet viittaavat, eli dpf on tiensä päässä sulla.

jaas2
-
Viestit: 11
Liittynyt: 19.4.2010 8:07

ViestiKirjoittaja jaas2 » 23.7.2010 16:26

Tuon dpf:n polton aikana on ihan normaalia, että autoo nykii ja tehot on kadoksissa, monesti auton äänikin muuttuu hiukkasen.
Tuo vikatila ongelma taitaa olla täsmälleen sama kun minulla, autosta hävis tehot ja se meni vikatilaan jokaisella pitemmällä ajomatkalla, lisäksi tuo vikakoodikin on sama. Auto kävi monta kertaa huollossa ihan laakkosellakin mut ne ei saanu siellä tuota vikaa päälle ja totesivat auton täysin kunnossa olevaksi.
Lopulta totesin itse tuon vian dpf: n aiheuttamaksi ja tyhjennytin pöntön ohjelman kera. Sen jälkeen ei oo auto menny enää vikatilaan ja kulutuskin putos huomattavasti.
On muuten törkeen kallis uus dpf, vaihtoineen laakkosella ois maksanu 2500€.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 23.7.2010 22:53

^^Tuntuu kuitenkin hullulta, että auto yrittää regeneroida suodatinta joka päivä??Nämä nykimiset kylmällä moottorilla ilmenee nimittäin päivittäin...

Lopulta totesin itse tuon vian dpf: n aiheuttamaksi ja tyhjennytin pöntön ohjelman kera. Sen jälkeen ei oo auto menny enää vikatilaan ja kulutuskin putos huomattavasti.

Siis teitkös operaation myös fyysisesti, eli pöntöstä sisuskalut huitsin v**tuun/korvasit pöntön ja ohjelmasta tuon DPF:n poisto...?Tämä ei lukemieni juttujen perusteella onnistu 125kw moottoreissa, kiitos Siemensin ohjausjärjestelmän...Vai ajoitko Vagcom:lla sen DPF.n poltto-ohjelman ja sitä kautta sait pöntön puhtaaksi...?

EDITTIÄ: Kuinkas herkästi muuten pitäisi tuon ahtimelle menevän servotangon liikkua...?Aika ahdas paikka päästä sitä kokeileen, mutta juolahtipa vaan mieleen...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 24.7.2010 8:17

DPF poisto onnistuu siemenssiin. Yrittänee regeneroida joka päivä, mutta koskaan siinä onnistumatta koska on täynnä...?

Tuo tangon liikuttaminen vaatii pihtejä, kyllä siinä vastusta on, että ihan pitää voimaa käytää.

jaas2
-
Viestit: 11
Liittynyt: 19.4.2010 8:07

ViestiKirjoittaja jaas2 » 24.7.2010 9:15

Itellä nyki kans auto kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla hyvinkin usein. Voihan tietty vika olla muuallakin esim egr , mut hyvin samanlaiselta nuo ongelmat kuulostaa.
Jos ahtimen siivet jumittas useimmiten vikakoodi ois yliahtamisesta.

Tuon dpf:n tyhjennyksen teetätin asiantuntevassa paikassa, elikkäs pönttö irti ja halki, tavarat pois sen sisältä, hitsaus kasaan, pönttö paikalleen ja ohjelma sisään ettei vikavalot syty.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 26.7.2010 16:56

Nyt emäntä sitten soitti Haaparannasta, että auto on ei enää lähde parkkipaikalta käyntiin...Voi v**tu, että osaa v''uttaa!!Soitto Keminmaan pörhölle ja kaikki asentajat jo kotimatkalla...Viaksi huoltovastaava veikkaili suutinta, sillä jos jokin suutin heittää pelittämästä, niin auto ei enään turvallisuus syistä lähde käyntiin...

Huomenna oli tarkoitus viedä auto Oulun Pörhölle ja nyt se on näemmä saatava sinne muutoin kuin omin voimin...Saas nährä kuin kallis remontti se tästäkin seuraa...V*tutus on vaan sanoin kuvailematon kun auto ei ole ostopäivästä lähtien pelannut päivääkään ilman mitään oireita...

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 26.7.2010 18:49

Surahtaako takapenkin alla (tankin sisällä) sähköinen siirtopumppu, kun laittaa virrat päälle.
Sekin pimenee jossain vaiheessa.
Suuttimista on jauhettu täällä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=136646

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 26.7.2010 22:28

Hankala enää alkaa kuunteleen kun auto on hinattu Pörhön pihaan...Voishan se ollakkin yksi vikavaihtoehto...Vaikkakin vika voi olla niin monessa eri paikassa, että alkaa tämä arpominen jo riittää...Mahdollisesti huomenna jo ottavat auton työn alle...

HenTo_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.1.2009 20:50

ViestiKirjoittaja HenTo_ » 27.7.2010 22:14

Eksyin sattumalta tähän aiheeseen kun googletin jälleen pitkästä aikaa "DPF poisto" ja ymmärsin että ainakin "jaas2" poistattanut DPF-suodattimen onnistuneesti. Kuka suomessa pystyy kyseiseen operaatioon. Olisin erittäin kiinnostunut!
Itselläni Ocu RS TDI -07 jossa ollut lähes uudesta asti Karalan softa, nyt kilsoja n.110tkm taulussa ja kiinnostais toi suodattimen poisto. Parantaisi moottorin hengittämistä ja tehon havittelua. Muutenkin kyllästyn noihin "polttojen" aikana tuleviin nykimisiin, tehon katoamisiin, kamalaan käryyn kuin jarrut olis laahannut, jne... Aivan perseestä koko pönttö!
Muuten kone toiminut kyllä alkuvaikeuksien jälkeen moitteittomasti. Siitä vrsclubin puolella lisää: http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=712.0 (puolivälissä sivua)

Eli niitä firmoja esille, jotka tekevät DPF-amputaatioita, kiitos!

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 27.7.2010 23:48

Sama kiinnostaisi täälläkin...Laittakaa ihmeessä tietoa jos joku firma osaa tuon Siemensin järjestelmään kyseiset muutokset tekemään...siinä käsityksessä olen kuitenkin elänyt, että tuo amputaatio ei vaikuta auton vuosikatsastukseen mitenkään...?Eikös maalaisjärjellä ajateltuna tuon DPF:n poisto kuitenkin vaikuta savutusarvoihin...?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 28.7.2010 9:11

Jahaas, 1 kpl pumppusuuttimia pimeänä...Lisäksi vaihtoon lähtee suuttimien johtosarja...Ei kuulemma ensimmäinen tapaus Oulun Pörhölläkään tämä suutinvikainen VAGilainen...Ensi viikolle lupailivat osan toimituksesta johtuvan viivästyksen takia autoa ajoon...Kyllä kait noita suuttimia kannattaisi merkkiliikkeen jo pitää vaikka hyllyssä aivan siinä öljynsuodattimien vieressä...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 28.7.2010 10:30

Eiköhän tänäpäivänä kaikki firmat osaa amputoida dpf:n, esim. motorbit, ltr-racing, karala jne. kaikki tuon osaavat.

Motorbit ehkä tarjonnee kokonaisvaltaisen palvelun, eli korvauspöntön tai putsauksen sisuskaluista. Muuten ottaa itse pois ja tyhjentää, sitten vain uusi softa sisään.

Mitäs tässä suutinvikaisessa yksilössä oli kilsoja mittarissa?

HenTo_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.1.2009 20:50

ViestiKirjoittaja HenTo_ » 28.7.2010 20:16

Kyllähän jokainen nyrkkipaja osaa sen pöntön sieltä tyhjentää tai poistaa, mutta nyt haluaisin faktaa mitkä firmat pystyvät myös softapuoleen. Viimeksi soittelin lopputalvesta Karalalle ja kyselin kyseistä operaatiota niin sanoi että putken pystyy kyllä tekemään, mutta softaa ei löydy. Yritin kysellä että tietääkö missä moinen onnistuisi, mutten saanut vastausta, kukas se nyt kilpailijoille lähtee ohjaamaan :) . Milltekiltä löytyy valmis putkikin jos haluaa säästää alkuperäisen suodattimen, joka olis kyllä järkevää, jos sitten katsastuksessa tulis jotain ongelmia. Ei tarvis ainakaan uutta ostaa.
http://www.millteksport.com/media.file.cfm?fileid=555

Patasuvanto
-
Viestit: 55
Liittynyt: 28.11.2003 21:49

ViestiKirjoittaja Patasuvanto » 28.7.2010 20:53

......
Viimeksi muokannut Patasuvanto, 25.8.2010 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 28.7.2010 22:22

Motorbit ja ltr-racing osaavat poistaa softasta dpf:n, varmasti, kuten jo sanoin.

Tuo milltekin putki on poikittaiskoneisiin, eli ei toimi näissä.

HenTo_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.1.2009 20:50

ViestiKirjoittaja HenTo_ » 29.7.2010 9:36

Ok, kiitoksia. Pitääpä soitella kyseisiin firmoihin ja kysellä enemmän.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.8.2010 14:22

Onkos thredin aloittajan vikaan löytynyt ratkaisua? Itselläni on nykyään täysin sama ongelma :) eli hehkiu vilkkuu ja menee vikatilaan, boottaamalla lähtee taas. Vika tulee esille jos ajetaan moottoritievauhteja, vakkari päällä ja dpf poltto alkaa.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.8.2010 7:01

Täyttä varmuutta vian ratkeamiseen ei vielä ole, sillä autohan meni vikatilaan vasta pidemmän ajomatkan (100-200km) kuluessa ja nyt autolla ei ole tarpeeksi pitkää lenkkiä päästy ajamaan...Mutta tosiaan kaupunkipyörittelyssä ja alle 100km matkalla kun vika ei esiinny, niin ei vielä varmuutta...Vakkari päällä ja pidempää matkaa ajettaessa vika tuli mullakin tosiaan päälle...En tiedä onko vika persdynossa, mutta tuon suuttimen ja johtosarjan vaihdon jälkeen tuntuu, että auto herää hieman paremmin alakierroksilla...Satunnainen nykiminen ei näköjään poistunut aivan kokonaan vaikkakin aluksi siltä näytti...Meinasivat Pörhöllä vain, että jos nykimiseen ei tule muutosta, niin ei muuta kun auto takaisin heille...Voivatko he muuten veloittaa isollakin laskulla jos auton sinne vien ja vikaa tuohon oireeseen ei tuntienkaan tutkimisella löydy?Vai miten tällaisten asioiden kanssa menetellään...?Ajattelin kuitenkin kaadella vielä polttoainejärjestelmän/suuttimien puhdistusaineet tankkiin ja katsella tuleeko muutosta asiaan...Ei taida mitään estettä olla tämän ikäiselle autolle kyseisessä operaatiossa...?Pörhöllä meinasivat, että kannattaa myös kaikki antureiden johdot ja liittimet käydä läpi...

Mistäs muuten jjj84 tiedät, että juuri vian ilmetessä alkaa dpf:n poltto...?Ajeletko läppärin ja VAGcom:in kanssa, vai...?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 16.8.2010 8:21

Juurikin näin, vag-comilla näkee milloin viimeksi on ollut dpf poltto päällä, ja se osui täysin samaan kohtaan kuin milloin vika ilmeni. Eli vakkarilla ajoa -> rajoitus laskee, vakkari pois, nopeusrajoitus kasvaa -> kaasua -> ei voimaa koska poltto päällä, ei jaksa kiihdyttää 6 vaihteella 90 nopeudesta -> kaasu pohjaan- > vikatilaan hetken päästä. Ratkaisu uskoakseni tuossa olisi vetää pari pykälää alaspäin, koska korkeilla kierroksilla ei polttoa tehdä ja voimaa löytyy tarvittaessa.

pekkis-68
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 26.8.2010 19:42

ViestiKirjoittaja pekkis-68 » 26.8.2010 20:24

itselläni on 2.5 tdi Transporter 98
välillä kulki välillä ei toppi tuli yleensä ylämäessä ja kierrosten ollessa maks3500.
ww-liikkeessä mitattiin tietokoneella ja näytti ilmamäärämittaria,vaihdettiin mutta ongelma jatkui. no sit vaihdoin map vai maf venttiilin se jossa 3 letkuu ja sähköpiuha ,edelleen takkus.sit alettiin selvittään mistä moinen kone näytti ja tutut kertoi et näissä on tyyppi vika.
ja se löytyy pohjapanssarin alta.oliko 4 liitintä öljypohjan rinnassa kiinni.yks niistä menee pumpun päähän ja siellä oli muistaakseni 3 johtoo (yks melkein poikki, toinen kuoriutunu ,kolmas melkein ehjä) nää kaks otti välillä yhteen ja aiheutti vikaa kokoajan.olikohan noin et kyseiset piuhat sääteli syötön ennakkoo tai jotain sinnepäin.
kyseiset kulumiset piuhoissa johtuu liian kovasta suojaputkesta joka syö eristeet ja piuhat puhki!!! uudet piuhat ja vikojen nollaus ja paanalle! auto toimii ja kiihtyy on turvallinen ohitus tilanteissakin. ihmettelen vaan ww liikkeen porukkaa koska näki koneelta ja tietävät varmaan mistä kannattais etsiä ensin ennenkuin turbot ja muut ois vaihdettu ja rahastettu oiken olan takaa!

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 26.8.2010 21:15

Liittyikö tuo jotekin 2.0tdi moottoriin? tämä 125kW BRD on tekniikaltaan *hieman* tuota edellä :)

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 1.9.2010 16:49

Tänään vaihdettu uusi dpf, nyt seurataan loppuuko ongelmat... ja pitää suorituskykymittaukset tehdä, että muuttuivatko mitenkään ylärekisterissä.

VariantPwD
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.7.2003 11:13

ViestiKirjoittaja VariantPwD » 1.9.2010 17:28

Mitäs kustansi uusi dpf? Kiinnostaa näin BRD:n omistajana. Ja eikö koko loukun poisto ollutkaan mahdollista/hyvä vaihtoehto?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.9.2010 18:49

^^Raporttia innolla odottaen...;) Jännä homma, mutta nyt ilmojen viiletessä kaikki ne pienimmätkin nykäykset ovat tyystin hävinneet ja auto pelaa todella hienosti...Ensimmäisen kerran muuten tässä yksi päivä huomasin selkeästi DPF:n poltton alkaneen...ihmettelin, että miksi auto nykäisee melko rajusti kun polkaisee taajamavauhdeissa kertalaakista kaasun pohjaan...toinen huomion arvoinen seikka oli tehojen lasku ja se älytön haju/lievä savutus kun auton antoi käydä tyhjäkäynnillä...Sitten hoksasin, että polttohan siinä oli käynnissä...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 1.9.2010 22:51

Pönttö on marmorilla 1500e vaihto-osana, saksasta muutaman satkun halvemmalla. Vaihtotyöt ja tarvikkeet merkkiliikkeessä noin 350e.

Poisto on mahdollinen, mutta vaatii tosiaan korvausputken ja softan muokkausta, softan muokkaus ei ollut 100% varmaa, että onnistuu, joten päädyin uuteen pönttöön. Ei ollut kiinnostusta perehtyä asiaan sen enempää, kun poistamalla tuon saa vain n. 15hp lisää, kulutuksen muutoksesta ei suoraa faktaa, lienee noin 0,5l.

Raportti.. alustavasti voi sanoa että suurilla kierroksilla +3500 vetää iloisemmin. 80-120 kiihdytyksestä lähti pois 0,5s, joka on reilu 8%. Tehoksi muutettuna puhutaan taas noin 16hp muutoksesta ylärekisterissä.

gtigolffi: jos sulla tosiaan on 200tkm autossa, niin väitän että pönttö on täynnä, eli yli 60g tuhkaa. Mulla oli siis vaihtohetkellä 52,4g. Laskin itse kirjaamistani arvoista (4 mittauspistettä) että tuhkaa kertyy vaihtoon tarvittavat 60g 189tkm matkalla.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 2.9.2010 7:02

^Senhän taisi jonkun kanavan kautta pystyä lukemaan täyttöasteen...Pitäisi käydä jossain välissä tarkastamassa se jollain kaverilla, jolla on asiaan kuuluvat vehkeet...Mutta ennen en ole pöntölle tekemässä mitään ennen kuin jotain oireita alkaa ilmaantumaan...Sen verran kallis operaatio...Tällä hetkellä auto pelaa kuin ajatus...Luulisi, että ajan kuluessa tuon pöntön hintakin tulee alaspäin...?Ja luulen, että tuon tuhkan kertyminenkin on hyvin paljon kiinni ajotyylistä ja siitä, että millaista ajoa autolla on ollut...?Luulisi, että matka-ajos tuota kertyy vähemmän kuin lyhyttä matkaa sahatessa...

VariantPwD
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.7.2003 11:13

ViestiKirjoittaja VariantPwD » 2.9.2010 8:33

No on kyllä aika tyyristä touhua, varsinkin jos n. 200 tkm välein pitäisi vaihto tehdä. Tosin olen jostain kuullut vielä suolaisemmistakin hinnoista.

Oma BRD on viikko sitten softattu ja samalla mietittiin, että jos dpf alkaa oirehtia, niin seuraavaksi pitää se eliminoida. Tosin eipä mullekaan osaa kukaan sanoa varmaksi, että operaatio onnistuisi.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 2.9.2010 8:36

Täytöksen nopeus lienee eniten kiinni polttoaineen kulutuksesta, koska polttoaine poltetaan yhtä puhtaasti dpf autoissa (lambda 1 tai yli, eli ei savuteta), oli ajotyyli mikä tahansa. Audilla pöntön täyttö tarkastetaan 150tkm huollossa ja sen jälkeen välin pitäisi olla kait 10tkm. Bemarilla vaihtoväli on 200tkm myös. Kanava 068.3 kertoo tuhkan määrän. 067.3 kertoo paine-eron ennen ja jälkeen suodattimen. Mitä paine-eroja mittasin niin uusi suodatin antoi noin 0,4bar paine.eroa 4300rpm kohdalla, kun partikkelitäytös oli 20%. 40% kohdalla aloitetaan poltto ja tehdään partikkeleista tuhkaa ja täytös laskee mahdollisimman lähelle nollaa.

Pöntön hinta tuskin laskee, tuo kun on yhdistetty katalysaattori ja hiukkassuodatin, katit maksavat vielä tänäpäivänä melkein tonnin kun puhutaan oem osista.

No on kyllä aika tyyristä touhua, varsinkin jos n. 200 tkm välein pitäisi vaihto tehdä.

No eipä tuo ole paha tehdä kerran auton eliniän aikana...

VariantPwD
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.7.2003 11:13

ViestiKirjoittaja VariantPwD » 2.9.2010 10:20

Totta se kyllä on, että tod.näk. itse ei tartte kuin kerran uusia, mutta on se kuitenkin taas melkonen lisäkulu autoiluun. Lisäksi valistuneempi auton ostaja ei tollasta käytettynä enää himoitse, jos tietää tulevat lisäkulut.

Mutta se oikeastaan hauskinta on, että aikanaan tuosta dpf:kin lisähinnasta on maksettu kovat autoverot ja lisäksi auton veroa nostaa kovemmat hiilaripäästöt johtuen dpf-versioiden korkeammasta kulutuksesta. Lisäksi tietty korkeammasta kulutuksesta maksat tankatessa verotettua löpöä, ero ei ole suurin suuri, mutta lisäkulu vielä sekin. Eli moninkertaisesti verotetaan tuosta loukusta, jonka hankkiminen pitäisi olla ympäristöteko.

Pakko oli hieman vuodattaa, sori...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.9.2010 11:04

^samanlaisia aatteita tuo helekatin pönttö on herättänyt muuallakin...:)

Täytöksen nopeus lienee eniten kiinni polttoaineen kulutuksesta, koska polttoaine poltetaan yhtä puhtaasti dpf autoissa (lambda 1 tai yli, eli ei savuteta), oli ajotyyli mikä tahansa.


Hmmm, eräillä muillakin foorumeilla on pohdittu tämän kiusallisen suodattimen haittapuolia ja ainakin yleinen käsitys on se, että paljon tyhjäkäyntiä sisältävässä kaupunkiajossa suodatin tukkeutuu helpommin nokikarstasta kuin pitkiä matkoja ajettaessa...Ja kyllähän matka-ajoa ajettaessa esim. moottoritienopeuksissa moottori/pakokaasujen lämpötila on selvästi korkeammat kuin kaupunkiajelussa, jolloin hiukkasetkin palavat tehokkaammin...

Bimmerifoorumilla oli myös pitkä ketju aiheesta ja siellä jotkut olivat alkaneet jo muokkailemaan näitä suodattimia oman mielensä mukaisiksi (kuvien kera)...:) Osa oli ottanut sisuskalut kokonaan pois ilman ohjelmistomuutosta, jolloin paine-ero anturit olivat heti laukaisseet auton vikatilaan...Sitten oli myös versioita, joissa kennoihin oltiin porattu reikiä tai poistettu reilu puolet kennosta kokonaan, jolloin autot olivat vaihtelevalla menestyksellä oimineet...

Mutta, mutta...olettekos kuullut, että noita suodattimia on paljon myös pesty ja todella hyvin tuloksin...Pakopaineet pöntössä ovat tippuneet vähintään uuden suodattimen tasolle pelkällä huolellisella suodattimen liotuksella ja huuhtelulla!!Onko kukaan tehnyt kyseistä operaatiota Vaggilaisiin...??Näitä operaatioita kuuleman mukaan tekee jo useampikin firma suomessa, tässä olisi linkki eräälle sivulle: http://www.sercaphuoltopalvelut.com/index.html Laitoin tuonne sähköpostia menemään kyseistä operaatiota koskien, katsotaan mitä vastailevat...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 6.9.2010 14:00

Tuo pesu saa parhaimmillaan tuon puhtaaksi kuin uusi, mutta jää sinne yleensä hieman tavaraa, tai näin itse lukenut.. mutta suht puhtaaksi tule siis.

Itselläni oli juuri tuo oma käytetty pönttö käsissä ja meinasin ruveta pesemään kokeilun vuoksi, mutta totesin, että ei maksa vaivaa... irroitetusta pöntöstä hajosi myös kiinteistä pulteista kierteet, eli mutterit eivät olisi enää pitäneet kiinni. Bemarissa e60 tuo pömpeli on kait melko plugplay, toisin kuin tässä BRD koneessa. Omassa autossa asentajalta meni 2,5h vaihtaa uusi paikoilleen, vaikka kokemusta on jo useammista yksilöistä.

Mitä autotekniikasta itse muistan, niin egr:n tehtävä on juurikin laskea palotapahtuman lämpötilaa jolloin partikkeleita tulee vähemmän, tosin voin muistaa väärin :) Mutta tyhjäkäynti jne. tapahtuvat alhaisessa lämpötilassa jolloin mielestäni partikkeleita tulee vähiten. Myös tyhjäkäynnillä kulutus on minimaalinen, joten myös samoin pakokaasua tulee erittäin vähän. Ja olennaista on partikkelien syntymisen määrä, ei palaminen, koska dpf on hiukkasluokku, eli vaikka ne palaisivat, ne jäävät pöntön sisään...

Jos tahtoo ruveta askartelemaan, niin tuo paine-ero tunnistin on rintapellin yläosassa keskellä kiinni, alapuolelta tulee 2 kumiletkua, sitä voi miettiä miten sen signaaleita voisi huijata... Tuo mahdollistaa pöntön tyhjentämisen mutta silloin vielä jää jäljelle kiintein väliajoin tapahtuvat polttotapahtumat.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.9.2010 20:07

Onkos sulla jjj84 tietoa, että mikäs tämän tapauksen autossa on se kiinetä polttoväli...?Onko se määritetty jokin km-määrä, käyntiajan mukaan, vai miten...?Jos suodatin täyttyy ennen aikojaan, niin silloinhan polttotapahtuma aloitetaan ennen väliajan täyttymistä...?

Ps. pistin privaa...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 7.9.2010 18:23

Muistaakseni 800km. Poltto aloitetaan kun täytös on 35-40%, se onnistuu melko helposti vajaalla parilla sadalla kilometrillä jos ei ajeta kovia nopeuksia.

Mulla on myös logattuna omasta autosta millä tahtia partikkeleita tulee, ja jos vertaa 60kmh nopeutta 110kmh nopeuteen, niin tuntuu, että eksponentaalisesti tuo partikkelimäärän tuotto kasvaa kun nopeudet kovenee.

Tuo kannattaa lukea niin oppii hieman siitä mikä tuo mötikkä on... http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_336.pdf

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 10.9.2010 20:19

Tänään oli poltto päällä, nyki niin pirusti kun hieman yritin kiihdytellä samassa, eli ei uusi pönttö ratkaissut ongelmaa (tosin viimekerralla ei nykinyt). Vika lienee joko softassa tai jossakin muussa. Muuten ei ole mitään ongelmia esiintynyt dpf:n vaihdon jälkeen, eli enpä jaksa välittää noista polton aikana esiintyvistä marginaalisista ongelmista.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 10.9.2010 23:04

Täälläkin auto pelittänyt melkein moitteettomasti, mutta kyllähän se polton aikana nykäisee aika rajusti jos kunnolla polettaa autoa...Eräänä päivänä kun oli vähän lämpimäpää, niin auto nykäisi tasakaasulla ajettaessa pari kertaa, mutta kyllä muuten tuntunut pelaavan todella mainiosti...Tänään kävin varulta kaikki auton sähköliittimet läpi ja putsailin paineilmalla ja oxide cleanerilla ihan vain varmuuden varalle...

Jännä homma tuokin, että tehdas ilmoittaa, että kuljettajan ei pitäisi havaita polttoprosessia millään tavalla ajon aikana...:)Jotenkin noihin todella harvoin esiintyviin nykimisiin ja niistä ressaamiseen on puutunut sen verran, että ne mieltää osana auton normaalia käyttäytymistä (polttoprosessia), ja niistä ei jaksa enää välittää...kait se sitten jättää välille kun jotain vakavampaa ilmenee...

Mitähän tuolla ohjelman päivityksellä saadaan aikaan...?Kartat ja muut kuiten pysynee muuttumattomina, mutta mihin logeihin tulee muutoksia??

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 11.9.2010 9:56

Mulla on Seat Leon samalla moottorilla ja siis DPF:llä, enkä oo kyllä mitään nykimisiä ajossa huomannut.

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 11.9.2010 16:37

Mulla on Seat Leon samalla moottorilla ja siis DPF:llä, enkä oo kyllä mitään nykimisiä ajossa huomannut.

Mulla oli Leon samalla moottorilla ja siinä huomasi valitettavan usein milloin puhdistus alkoi. Moottorin ääni muuttui hieman ja samalla kaasuun vastaavuus. Viimeistään oma nenä todisti aina, että nyt on poltto käynnissä. Autolla 95% ajosta maantieajoa.

Lähinnä polton alkamisen pystyy kuvailemaan, että auto "töksähtää" hieman. Samanlainen "töksähdys" tapahtui entisessä 74kw pd golfissa kun kytki manuaali-ilmastoininen päälle.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 11.9.2010 16:42

Njoo, kyllä näistä jutuista voi jo päätellä, ettei seuraava uudempi autoni ole ainakaan diesel.. noissa kaikissa on tuo perkeleen DPF ja en minä mitään perhanan tehohävikkejä tahdo 1000km välein.. saatika muitakaan typeriä nykimisiä. Onpahan paska keksintö.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa