Touranin ilmastointi ei lähde päälle

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pluukka
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.10.2009 18:18

Touranin ilmastointi ei lähde päälle

ViestiKirjoittaja pluukka » 15.5.2010 8:26

Kylmää ei tule yhtään, lämpömittarilla mitattu.

Painoin Eco+sisäkierto nappia 3sek, ja ilmastoinnin lämpötilanäyttöihin tuli vasempaan OE5 ja oikeaan 02h. "http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18485"

Mitähän tuo vikakoodi kertoo?

Onneksi riisipussin ilmastointi toimii, ei perhe grillaudu näillä keleillä!

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 15.5.2010 18:39

Omassa kotterossa täysin sama ongelma, sama koodi ja ei tule kylmää, letkutkaan ei kylmene juuri lainkaan. Ilmeisesti vaan ei ole kylmäainetta enää järjestelmässä ja ei lähde kompura edes käyntiin.

pluukka
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.10.2009 18:18

Äänet tuloilmakanavasta

ViestiKirjoittaja pluukka » 15.5.2010 21:03

Tuloilmakanavasta kuuluu sirinää, kun kierrokset yli 1200.

Mistä näkee pyöriikö kompura? Kompuran rullan pää pyörii koko ajan.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 17.5.2010 19:36

Nämä on todella pienellä toleranssilla kylmäainemäärän kanssa.. Itsellä alkoi pudottaa kompuraa pois päältä viimekesänä.
Vajausta ei paljoa määrässä ollut, mutta täytön jälkeen ei ongelmia ole ollut..

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 19.5.2010 16:43

Täytin tänään yhden passatin ilmastoinnin.
Siinä oli jäljellä enää 260 g kylmäainetta(pitäs olla 650g) ja vielä kompura pyöri.
Kylmää tosin tuli heikonlaisesti, +8 asteista puhalsi.
Täytön jälkeen puhkui jo -4 asteista.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 20.5.2010 20:02

V golfissa ja touranissa ym. on vinolevykompressori, eli kompura pyörii koko ajan, vaikka ilmastointi ei olisi päällä. Kompressorin tehoa säädellään portaattomasti ohjausventtiilillä. Kompuran pyörimisestä ei siis voi paljoa päätellä..

Mahdollisia vikakohteita:

- Kylmäainetta liian vähän
- Kylmäaineen paineanturi viallinen (luulee että kylmäainetta liian vähän)
- Kompressorin ohjausventtiili viallinen (ei saa erikseen, kompressori uusittava)
- Kompressori leikannut kiinni (kompuran päässä oleva metalli- tai kumi"sulake" ratkennut)

Omassa V golfissa tuo ohjausventtiili on mykkä, kompressori marmoritiskiltä ~1000€ :/
Tuon venttiilin saa kyllä irti (lukkorenkaalla kiinni), mutta sitä ei myydä erikseen..

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 20.5.2010 21:41

Salmi, tuleeko sulla mitä vikakoodia siihen näyttöön?

Huomenna lähden ite varmaankin täyttämään tuon ilmastoinnin, jos se sitten lähtis taas tulille.. toivotaan ettei ole kompura paskana.

alvelin
-
Viestit: 21
Liittynyt: 3.11.2005 18:59

ViestiKirjoittaja alvelin » 21.5.2010 11:07

Paineventtiileitä löytyy Ebaystä. Esim.

http://cgi.ebay.de/Klimakompressor-VW-G ... 3cad56ed45

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 21.5.2010 12:44

Ei tuu mitään vikakoodia, mittailin ohjausvirtoja, kaikki OK, mutta ei vaan tuu kylmää.. Eikä johdu kylmäaineen puutteesta, järjestelmä on täytetty tässä vikaa etsiessä..

Kiitos avelin:ille! Täytyypä tarkistaa minkä merkkinen kompura itellä oli, että sopiiko tuo venttiili..

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 22.5.2010 14:02

3C Passatti ja ongelmana myös ettei kylmää tule. Vikadiagnoosissa kävi eikä mitään vikakoodeja ollut. Kompura kuulemma toimii (tämä siis marmoritiskin jantterin mielipide) ja sano että tod. näkösesti kylmäaine vähissä. Käytin kaverilla joka puuhastelee kylmävehkeitten kanssa, katsoi jollain mittarilla että painetta järjestelmässä on joten ei ole aineen vähyys.. Mutta eikös siellä voi olla painetta vaikka aine ois vähissä? Ruppee pikkuhiljoo vituttammaan tämä Paskatti.. Talvella ei toimi webasto ja kesällä ei ilmastointi!

Saiko Rotfl ilmastoinnin kuntoon muuten ja jos sait, mikä oli vikana?

Vielä semmonen asia, että flekti(t) ei pyöri mulla vaikka ilmastointi on päällä, mites muilla?

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 22.5.2010 14:48

Joo, itellä on/oli tuo 0E5 02h vikakoodi ja kävin eilen täyttämässä ilmastoinnin yms, toinen venttiileistä oli auki joten vika oli siinä. Nyt toimii ja puhaltaa kylmää :)

En vielä ole ehtinyt kattomaan häviskö tuo koodi myös. Ainakin +25C lämpötilassa nuo molemmat tuulettimet pyörivät.. ja pyörivät myös hetken auton sammutuksen jälkeenkin, muuten eivät koskaan.

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 22.5.2010 15:49

Saitko tuon vikakoodin silla ECON-nappi ja puhallusylös nappi-yhistelmällä? Mikä venttiili sulla oli siis auki? Pitikö siis vaihtaa joku venttiili? Ja paljon makso? Oliko miten paljon ainetta hävinnyt?
Pyörikö ne flektit sillon kun se ilmastointi vika oli päällä?

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 22.5.2010 16:06

Joo ensin kannattaa vetää virrat pois ja virrat päälle ja sitten econ + sisäkierto 3sekkaa, se tekee diagnoosin jolloin se puhaltelee eripaikkoihin yms(näyttöihin tulee ihme sekasotkua), sitten sen jälkeen uudelleen econ + sisäkierto 3 sekkaa ja pitäs tulla ne koodit, niitä voi selata lämpötila + ja - näppäimillä, koodit loppuu silloin kun näyttöön tulee " !0 " (muistaakseni).

Toinen niistä täyttöventtiileistä oli jumittunut auki, muistaakseni se johon laittovat sinisen letkun kiinni täyttölaitteesta, venttiili makso 6 euroa. Mulla ei ollu yhtään ainetta enää järjestelmässä :D

Ei lähteny flektit pyörimään ollenkaan ja kompura ei kuormittanut ollenkaan myöskään(luonnollisesti).

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 22.5.2010 16:25

Jaahas.. no mulla ei lie sama vika koska mulla järjestelmässä painetta on. Voikohan siellä lie olla painetta jos vaikka kylmäaine olisikin haihtunut pois?

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 22.5.2010 17:20

Niin painettahan voi varmasti olla vaikka ainetta oliskin ihan vähän, jos vaan ei vuoda mistään. (tarkista nuo kaksi venttiiliä?, vai kokeilitko, että sihahtaa, tästähän saattas nähdä myös, että tuleeko ainetta pihalle?) Tuo ainehan taitaa haihtua suht. nopeasti itsestäänkin.

Tuossa tsekkasin nuo vikakoodit nyt uudelleen ja tosiaan eipä tuo enää yhtään mitään koodia anna, eli ilmeisesti koodi 0E5 02h tarkoittaa, että kylmäaine on loppu/vähissä tai painetta ei järjestelmässä ole. Voi toki tarkoittaa myös yleisesti ettei kompura vaan lähde päälle syystä tai toisesta.

edit. tosiaan itekkin ensin kyselin voisko tarkistaa onko ainetta järjestelmässä, mutta vastaus oli melko tyly: ei voi, koska automaattinen täyttölaite ensin tyhjentää ja alipaineistaa koko järjestelmän ja täyttää uudelleen ja kertoo sitten kuinka paljon ainetta oli.. (omasta mielestä tuon kyllä voisi kai tuollakin koneella katsoa, vaan eivät kehtaa.)

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 22.5.2010 20:11

Mulla ei anna mitään vikakoodeja, IO merkin näyttää molempiin ruutuihin.. Mutta putket eivät muutu kylmäksi mistään kohti. Sen toisen putkenhan pitäis olla kylmä. Ja sitten nuilla näppäinyhdistelmillä kun selailee niin näyttää että kompura pyörii. Eli missä sitten mättää?

tukkajumala
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 11.6.2010 12:02

Touranin ilmastointi ei lähde päälle

ViestiKirjoittaja tukkajumala » 11.6.2010 12:16

Vähän samanlaista vikaa, mulla manuaali-ilmastointi (Climatic). Vikahistoria on tällainen:
Muutama viikko sitten huomasin että eipä toimi ilmastointi.
Varasin ilmastointihuollon
Päivää-kahta ennen huoltoa huomasin että kappas, ilmastointihan toimii taas
No, kylmäaineen täyttö tehtiin joka tapauksessa koska ajattelin että -04 autoon on se ehkä hyvä tehdä.
Kylmää tuli mukavasti muutaman päivän ajan mutta sitten loppui.

Kävin VW-liikkeessä luetuttamassa vikakoodit, todettiin että kompressori pyörii mutta ei kehitä painetta. Kylmäainetta oli kadonnut reilussa viikossa 200g. Vuotoja ei löytynyt.

Johtopäätös oli kompressorin vaihto ja putkiston puhdistus. VW-liikkeen hinta-arvio 1500€, paikallisesta ilmastointihuollosta 700€. Valitsin jälkimmäisen. Nyt katsotaan miten etenee.

Osaisikohan kukaan sanoa voisiko homma tulla kuntoon tuon ohjausventtiilin vaihdolla vai onkohan se yleensäkään mahdollista? En ihan saanut kiinni tuosta ebay-linkistä.

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

Vikakoodia pukkaa

ViestiKirjoittaja Kuakku » 18.6.2010 20:55

Uutta probleemaa pukkaa.. Nyt Econ+sis.kierto yhdistelmällä näyttöihin tulee seuraavat: 382 (vasen) 0Ah (oikea).. Ja tämä tuli sen jälkeen kun kokeilin kompuran johtoa irti (auton käynnissä ollessa) ja mittasin tuleeko siihen jännitettä, vähän alle 14 V tuli siihen piuhaan. sitten koitin myös tuota testi nappiyhdistelmää joka puhaltelee vähän joka paikkaan ja näytössä sotkua (auto tässä vaiheessa ei pyörinyt vaan virrat päällä), niin molemmat flektitkin pyöri tovin aikaa.. Kertokee ihmeessä mikä tässä mättää..

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 8.7.2010 15:07

Ilmastointi edelleen mykkänä :( Mutta nyt näyttäs molemmat flektit pyörivän. Aikaisemmin ne ei pyörineet. Mutta silti ei kylmää tule. Ja aikaisemmat vikakooditkin on hävinneet.
Taitaapa olla paska värkki koko pirssi.

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 30.7.2010 9:26

Vika selvisi tänään! Kompressori paskana (jumissa), korjaus: uusi kompura. Korjaus kustantaa n. 1200€! Hyvä hyvä!!!
PS. Ei kellään olis myytävänä dynymenttiä, ois tarvetta?!

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 30.7.2010 11:25

Ostin varaosahaun kautta 50tkm ajetusta jetasta kompuran, maksoi toimituskuluineen 300 egeä. Konalan Superhuolto asensi paikoilleen, laskua tuli karvan vajaa 280 egeä.
1K0 820 803S on ainakin soiva peli (Sanden PXE16 kompura, ei Zexel kuten se hajoava paska) ja todennäköisesti tämäkin kelpaisi hienosti:
http://www.varaosahaku.fi/?index=defaul ... id=5010367

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 30.7.2010 11:49

Ei, kyllä se dynamiitti on parempi vaihtoehto =D

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 3.8.2010 21:56

Viallisen kompuran lisäksi pitäis paisuntaventtiili ja kuivain vaihtaa. Järjestelmään pitää myös tehdä huuhtelu ettei uusi kompura porsi heti kohta uudestaan.

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 7.8.2010 17:44

Mulle kerrottiin huoltoliikkeessä, että se kompuran pittää olla prikulleen samanlainen (1K0820803N) muuten ei välttämättä toimi. Onkohan sitten näin.. Ja jos laittas jonkun toisen kompuran niin pitäskö tehä muita muutoksia systeemiin? Pystyyköhän nuita juminneita kompuroita korjaamaan? Liikkeen mukaan ei, näinköhän? En tosin tiijjä onko jumahus johtunut mäntien vai laakereitten takia. Ajattelin kyllä purkaa tuon aparaatin kuhan saan joskus toisen kompuran.

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 8.8.2010 18:44

Suosittelen vaihtamaan huoltoliikettä sellaiseen joka jotain asioista tietääkin.
Mutta mikäs siinä jos haluaa parin vuoden päästä saman jumpan tehdä uudemman kerran :)

Kuakku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.7.2009 18:04

ViestiKirjoittaja Kuakku » 9.8.2010 11:42

Elikkä kompura voi siis olla muutakin kun tuo paska.. Hyvä tietää.. ei kait siinä oikeestaan muuta oo ku se että kiinnitykset käy yksiin (?)

Baldie
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.2.2009 9:38

ViestiKirjoittaja Baldie » 9.8.2010 12:43

Tuolta tilasin viime syksynä lauhduttimen ja tuli kelpohintaan kotiovelle. Näyttäs olevan noita kompuroita alle kolmensadan (muutakin kun tuota Zexel:ä). Samalla myyjällä samaa tavaraa eBay: n kautta vähän halvemmallakin. Kannattaa etsiä: http://shop.atp-autoteile.eu/Artikelgru ... 100354.htm

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 9.8.2010 14:26

Kuakku, niin kauan kun numero on sama ei tuolla viimeisellä kirjaimella ole merkitystä. Se on juokseva versionumero jossa A on eka ja B toka jne... Eli 1K0 820 803L tai N on se hajoamisvaarassa oleva Zexel niin sen tilalle sopii kaikki uudemmat (kuten esim. Sanden 1K0 820 803S) ja vanhemmatkin varmaankin melkolailla yhtä hyvin.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 13.8.2010 16:50

1K0 820 803N

Tommonen numero löytyi omasta kiinnileikanneesta kompurasta. Tämä varmaan sitten kuuluu niihin sarjoihin, joissa ongelmia on ollut?

Nyt siellä on joku aivan eri numerolla oleva ja itse kompurakin fyysisesti erinäköinen.. Hihnapyörän keskiön ulkopuolella on jokin kytkinhässäkkä, jota ei edellisessä ollut lainkaan? Vilkaisin vain ohimennen, en tutkinut sen kummemmin..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa