Suora putki?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

Suora putki?

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 16.1.2010 22:05

Ajattelin tuossa piristää keväällä autoa autokuumeen lieventämiseksi, olisiko järkeä ottaa takavaimennin pois ja pelkkä putki tilalle? Muistaakseni tuossa ei ole kuin yksi vaimennin katalysaattorin jälkeen? Sitäkään en muista, onko se yhtä palaa katilta asti, vai onko siellä sopivaa liitosta josta voisi poikkasta?
Miten käy tehojen, miten käy äänien? Videoita olen kuunnellut suorilla putkilla, eikä se kovin äänekkäältä kuulosta, mutta olisiko joku absorptiovaimennin kuitenkin omiaan madaltamaan ääntä?

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 17.1.2010 13:26

Itse laittelin tuossa viime kesänä AGR koneiseen boraan takapöntön tilalle 60mm suoran putken. Aluksi oli kyllä tarkoitus laittaa vaimennin, mutta ainakaan semmosella "suoralla" vaimentimella ei tuntunu tekevän yhtään mitään. Turbon ääni katos, muuten oli yhtä kova pörina. Tuohon ei ainakaan kauheat äänet tullu. Kataysaattori on paikoillaan. Borassa ei ainakaan ollut oikein semmosta liitosta mistä olis voinu ottaa pois. Leikkasin takapöntön etupuolelta putken poikki ja tein siihen itse liitoskohdan.

Patasuvanto
-
Viestit: 55
Liittynyt: 28.11.2003 21:49

ViestiKirjoittaja Patasuvanto » 18.1.2010 16:38

......
Viimeksi muokannut Patasuvanto, 25.8.2010 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Marzu
-
Viestit: 40
Liittynyt: 8.11.2008 22:55

ViestiKirjoittaja Marzu » 27.3.2010 23:31

Itsellä tuohon golfin rohjakkeeseen tuli laitettua vikan vaimentimen tilalle suoraa putkee. Sellanen outo ujellus alkoi kuulumaan kun autolla ajaa. Tänään sit hävis ahdot outosta, välil ne palaa mut sit taas ei kulje. Ihan samalla tavalla temppuili kun vuosi sitten kun vaihdettiin ilmamäärämittari. Voiko putken laittelu hajottaa tuon mittarin? Luulisi kestävän kauemmin kun vuoden, outoa.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 28.3.2010 13:00

Itella on 2.5" putki turbolta asti yhdellä läpivirtaus matreliuksella. Äänet on ihan maltilliset, lievää pörinää, suhinaa ja vihellystä. Tuntuu kuin äänet tulisivat jostain kaukaa ja syvältä :)

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 28.3.2010 16:08

Joskus tuli ajeltua muutama viikko 1.6td jetalla jossa pelkkä 2,5" downpipen pätkä paikallaan. Silläkään ei äänet ollu matka-ajossa mitenkään häiritsevät, vedättäesä toki murisi. Nyt on 2.5" putki loppuun asti yhellä läpivirtauspöntöllä ja mukavan vaimeat äänet. Turbo vaimentaa itsessään ääniä jo paljon

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 29.3.2010 22:31

lainataan topiccia hiukan... ihan asiasta perämoottoriin ja takaisin. eli kaveri väittää kovasti et sellanen vaimennin missä yksi sisään ja 2 ulos alentais tehoja/putkiston virtausta. itsellä simons kai? vaimennin missä 3" sisään ja 2x2,5" ulos. voiko tollanen läpivirtaava muka heikentää virtausta vai onko tää taas jotain esson baari juttua?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.3.2010 22:35

Pientä mutkaahan tuo haaroitus siellä sisällä tekee, joten kyllä se jonkun verran ahdistaa verrattuna suoraan putkeen.

Eri asia minkä verran se vaikuttaa noilla halkaisijoilla.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 30.3.2010 17:04

agr kortopasta myös poistettu takapönttö ja suoraputki tilalla. ei katsastuksessa mainittu asiasta.
tyhjäkäynnillä vähän pörisee, mutta ei tuo ajossa haittaa...

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 30.3.2010 17:32

Piristyikö tosissaan tuolla takapöntön poistolla? Vai tuliko siitä vain "pakoputkiviritteinen", eli äänet kasvoi, mutta tehot ei..?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 30.3.2010 17:35

kaippa se vähän paremmin vetää yläkiekoilla.
kulutuksessa en huomattavaa muutosta ole huomannut.

TKN
-
Viestit: 37
Liittynyt: 10.8.2009 21:46

ViestiKirjoittaja TKN » 30.3.2010 22:55

lainataan topiccia hiukan... ihan asiasta perämoottoriin ja takaisin. eli kaveri väittää kovasti et sellanen vaimennin missä yksi sisään ja 2 ulos alentais tehoja/putkiston virtausta. itsellä simons kai? vaimennin missä 3" sisään ja 2x2,5" ulos. voiko tollanen läpivirtaava muka heikentää virtausta vai onko tää taas jotain esson baari juttua?

3" virtausala 45,6cm2
2½" virtausala 31,65cm2
2x 2½" virtausala 61,3cm2

Suoralla putkella ei tule mutkasta / haarasta aiheutuvaa kertavastusta.

Kaverisi on siinä oikeassa että haara aiheuttaa aina kertavastuksen ja täten vastustaa virtausta. Tosin 2x 2½" virtausala on suurempi kuin 3". Tätä on käytännössä mahdoton laskea ilman tarkempia tietoja.
Muita mielipiteidä?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 31.3.2010 11:54

vnt-ahdinta pitää säätää, mikäli pakoputken vaste muuttuu alkuperäisestä pienemmäksi ts. häviää kokonaan. Ilman asianmukaista säätämistä pakopaine&ahtopaine voi piikittää epäterveellisellä tavalla. Oppirahan maksutilaisuus epäilijöille.

jmm
-
Viestit: 98
Liittynyt: 6.2.2010 23:23

ViestiKirjoittaja jmm » 12.4.2010 20:40

Onkos porukka säädellyt ahtimia putkiston vaihdon jälkeen?
Paljonko tuo vaikuttaa pako/ahtopaineeseen?
Eikö sitä pysty kontrolloimaan ahtopainetta säätämällä?

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 19.4.2010 20:03

tein pienen havaintokuvan tosta vaimentimesta. eli siinä ei ole mitään selvää haaroitusta. kuvasta varmaan selviää edes hiukan rakenteesta. ulkoisia mittoja en muista. ennen kun ketään kerkee sanomaan niin tein tota paintilla melkeen koko illan :D

Kuva

Joonazzs
-
Viestit: 4
Liittynyt: 10.5.2015 18:47

ViestiKirjoittaja Joonazzs » 21.5.2015 18:47

Itsellä ollut aikeissa laittaa suora putki takavaimentimen tilalle agr toledossa.

Autossa 1749VB ahdin, onko totta että vnt turboa pitäisi tämän jälkeen säätää niinkuin joku on tässä ketjussa aiemmin maininnut?
Olisikohan tällä tehoihin mitään vaikutusta? nykyisellään 180hp/400nm

FaaBo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 4.7.2011 18:38

ViestiKirjoittaja FaaBo » 22.5.2015 8:41

Itselläni on suora putkisto tuossa 81kw toledossa, eli katti on tyhjennetty ja takavaimennin poistettu. Ei ole tarvinnut säätää millään tavalla ja leimasta mukisematta läpi :)

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 22.5.2015 10:41

jos ohjelmoinnissa on osattu asia huomioida, ei säätöön tarvinne koskea. Kotimaiset, parhaat ohjelmoijat yleensä on hoitaneet asian hyvin.
Turhia turborikkoja ko. asian ympärillä on jo ollut tarpeeksi.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.5.2015 20:35

Mitenkäs kun ulkomaisilla foorumeilla tietäjät tietävät puhua että nämä vw dieselit eivät tarvitse vastapainetta ollenkaan, ei väliä vaikka vetäisi suoraan pakosarjasta putken ulos.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.5.2015 20:50

En kyllä Jultsu tuota suosittele TDI:hin. Huomattava negatiivinen vaikutus tehoihin.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.5.2015 21:04

Mihinkä tuo tehohäviö sitten perustuu? VNT-siivikkö ei säädykään enää niinkuin pitäisi? Ja tämäkö niissä "suomi-softissa" on sitten jo otettu ennakoivasti huomioon?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.5.2015 14:14

Kyllä tämä minun mainitsemani tehohäviö perustuu pelkästään huumoripohjaiseen pilkun viilaamiseen. Hihih! :)

No jos asiaakin..

Näillä pienillä ahtimilla toki selvästi paremmin virtaava putkisto siirtää tulpan täysin ahtimeen ja nostaa pakopainetta. Vakio-autossahan tämä ilmiö ei korostu niin paljon kuin "tappi-softatussa", mutta eikös älyttömät pakopaineet aikaansaa pumppaushäviötä joka osaltaan vaikuttanee tehoihinkin?

Joonazzs
-
Viestit: 4
Liittynyt: 10.5.2015 18:47

ViestiKirjoittaja Joonazzs » 23.5.2015 16:11

Jos tämä paremmin virtaavuus sitten nostaa pakopaineita niin voiko tällä olla jotain vaikutusta ahtimen kestävyyteen? Ja mitä meinaa pumppaushäviö?

Nyt on autossa suora putki katalysaattorin jälkeen, kulkupuoleen ei tällä juuri mitään vaikutusta.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 26.5.2015 9:26

... Tavallaan Sami noinhan se menee. Eli kun putki on riittävän avara, niin seuraava vastaantuleva asia on turbon koko.

Omia kokemuksia -03 ALH Octaviasta:
Vakiohiluilla jo katin poisto vaikutti selvästi ahtimen heräämiseen. Softalla vielä selvemmin.

Sitten kun set uppina oli VB+race+11mm pumppu, niin alkuperäinen putki kävi ahtaaksi. Pelkkä takapöntön vaihto läpivirtaavaan Simonsiin auttoi todella paljon. Sitten kun vaihdoin 2,5" db:n ja avarsin ahtimen ulostuloa hiukan, niin alkoi kone virrata ja ahtopaine pysyä pyydetyssä niin kauan kun VNT oli puhdas. Kerran vuodessa ahdin pöydälle ja putsaus, niin taas toimi. Db:sta taaksepäin oli koko ajan 2" Simonsin pöntöllä, paitsi pöntöstä ulos 2,5". Ääni oli ihan miellyttävä, ei haitannut matka-ajossa ainakaan minua. Tulihan tuolla autolla kuitenkin ajettua kaikkiaan yli 100tkm ja VB set upillakin yli 70tkm...

SiPaLe
-
Viestit: 53
Liittynyt: 9.1.2009 15:35

ViestiKirjoittaja SiPaLe » 26.5.2015 13:55

Omia kokemuksia diesel auton pakoputkesta. Autona Seat Altea Freetrack, 2,0tdi 170hv pumpparikoneella(BMN), hiukkaspönttö saanut puukkoa, ja putkessa ei pönttöjä, suoraa taakse asti. Softattu ja menty puoli vuotta tällä kokoonpanolla. Tyhjäkäynnillä huomaa eron käyntiäänessä, mutta ajossa ei oikein mitään, muuta kuin tietty softan tuoman pirteyden. Softa ja pöntön tyhjennys tuli samaan aikaan, takapönttö oli poistettu etukäteen. Takapöntön poisto ei oikeastaan ääniin vaikuttanut mitenkään, ainoastaan hiukkaspolton aikaan kuului pörinä selvemmin. Hiukkaspöntön tyhjentäminen sai turbon vihellyksen kuulumaan tyhjäkäynnillä, ajossa ei tätäkään huomaa. Joten ei muuta kuin turhat pöntöt pois! Tietty pitää olla hyvät suhteet katsastusmiehiin jottei tule sanomista. ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa