Suora putki?
Valvoja: ffp jäsenet
Suora putki?
Ajattelin tuossa piristää keväällä autoa autokuumeen lieventämiseksi, olisiko järkeä ottaa takavaimennin pois ja pelkkä putki tilalle? Muistaakseni tuossa ei ole kuin yksi vaimennin katalysaattorin jälkeen? Sitäkään en muista, onko se yhtä palaa katilta asti, vai onko siellä sopivaa liitosta josta voisi poikkasta?
Miten käy tehojen, miten käy äänien? Videoita olen kuunnellut suorilla putkilla, eikä se kovin äänekkäältä kuulosta, mutta olisiko joku absorptiovaimennin kuitenkin omiaan madaltamaan ääntä?
Miten käy tehojen, miten käy äänien? Videoita olen kuunnellut suorilla putkilla, eikä se kovin äänekkäältä kuulosta, mutta olisiko joku absorptiovaimennin kuitenkin omiaan madaltamaan ääntä?
Itse laittelin tuossa viime kesänä AGR koneiseen boraan takapöntön tilalle 60mm suoran putken. Aluksi oli kyllä tarkoitus laittaa vaimennin, mutta ainakaan semmosella "suoralla" vaimentimella ei tuntunu tekevän yhtään mitään. Turbon ääni katos, muuten oli yhtä kova pörina. Tuohon ei ainakaan kauheat äänet tullu. Kataysaattori on paikoillaan. Borassa ei ainakaan ollut oikein semmosta liitosta mistä olis voinu ottaa pois. Leikkasin takapöntön etupuolelta putken poikki ja tein siihen itse liitoskohdan.
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28.11.2003 21:49
Itsellä tuohon golfin rohjakkeeseen tuli laitettua vikan vaimentimen tilalle suoraa putkee. Sellanen outo ujellus alkoi kuulumaan kun autolla ajaa. Tänään sit hävis ahdot outosta, välil ne palaa mut sit taas ei kulje. Ihan samalla tavalla temppuili kun vuosi sitten kun vaihdettiin ilmamäärämittari. Voiko putken laittelu hajottaa tuon mittarin? Luulisi kestävän kauemmin kun vuoden, outoa.
Joskus tuli ajeltua muutama viikko 1.6td jetalla jossa pelkkä 2,5" downpipen pätkä paikallaan. Silläkään ei äänet ollu matka-ajossa mitenkään häiritsevät, vedättäesä toki murisi. Nyt on 2.5" putki loppuun asti yhellä läpivirtauspöntöllä ja mukavan vaimeat äänet. Turbo vaimentaa itsessään ääniä jo paljon
lainataan topiccia hiukan... ihan asiasta perämoottoriin ja takaisin. eli kaveri väittää kovasti et sellanen vaimennin missä yksi sisään ja 2 ulos alentais tehoja/putkiston virtausta. itsellä simons kai? vaimennin missä 3" sisään ja 2x2,5" ulos. voiko tollanen läpivirtaava muka heikentää virtausta vai onko tää taas jotain esson baari juttua?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
lainataan topiccia hiukan... ihan asiasta perämoottoriin ja takaisin. eli kaveri väittää kovasti et sellanen vaimennin missä yksi sisään ja 2 ulos alentais tehoja/putkiston virtausta. itsellä simons kai? vaimennin missä 3" sisään ja 2x2,5" ulos. voiko tollanen läpivirtaava muka heikentää virtausta vai onko tää taas jotain esson baari juttua?
3" virtausala 45,6cm2
2½" virtausala 31,65cm2
2x 2½" virtausala 61,3cm2
Suoralla putkella ei tule mutkasta / haarasta aiheutuvaa kertavastusta.
Kaverisi on siinä oikeassa että haara aiheuttaa aina kertavastuksen ja täten vastustaa virtausta. Tosin 2x 2½" virtausala on suurempi kuin 3". Tätä on käytännössä mahdoton laskea ilman tarkempia tietoja.
Muita mielipiteidä?
Kyllä tämä minun mainitsemani tehohäviö perustuu pelkästään huumoripohjaiseen pilkun viilaamiseen. Hihih! :)
No jos asiaakin..
Näillä pienillä ahtimilla toki selvästi paremmin virtaava putkisto siirtää tulpan täysin ahtimeen ja nostaa pakopainetta. Vakio-autossahan tämä ilmiö ei korostu niin paljon kuin "tappi-softatussa", mutta eikös älyttömät pakopaineet aikaansaa pumppaushäviötä joka osaltaan vaikuttanee tehoihinkin?
No jos asiaakin..
Näillä pienillä ahtimilla toki selvästi paremmin virtaava putkisto siirtää tulpan täysin ahtimeen ja nostaa pakopainetta. Vakio-autossahan tämä ilmiö ei korostu niin paljon kuin "tappi-softatussa", mutta eikös älyttömät pakopaineet aikaansaa pumppaushäviötä joka osaltaan vaikuttanee tehoihinkin?
... Tavallaan Sami noinhan se menee. Eli kun putki on riittävän avara, niin seuraava vastaantuleva asia on turbon koko.
Omia kokemuksia -03 ALH Octaviasta:
Vakiohiluilla jo katin poisto vaikutti selvästi ahtimen heräämiseen. Softalla vielä selvemmin.
Sitten kun set uppina oli VB+race+11mm pumppu, niin alkuperäinen putki kävi ahtaaksi. Pelkkä takapöntön vaihto läpivirtaavaan Simonsiin auttoi todella paljon. Sitten kun vaihdoin 2,5" db:n ja avarsin ahtimen ulostuloa hiukan, niin alkoi kone virrata ja ahtopaine pysyä pyydetyssä niin kauan kun VNT oli puhdas. Kerran vuodessa ahdin pöydälle ja putsaus, niin taas toimi. Db:sta taaksepäin oli koko ajan 2" Simonsin pöntöllä, paitsi pöntöstä ulos 2,5". Ääni oli ihan miellyttävä, ei haitannut matka-ajossa ainakaan minua. Tulihan tuolla autolla kuitenkin ajettua kaikkiaan yli 100tkm ja VB set upillakin yli 70tkm...
Omia kokemuksia -03 ALH Octaviasta:
Vakiohiluilla jo katin poisto vaikutti selvästi ahtimen heräämiseen. Softalla vielä selvemmin.
Sitten kun set uppina oli VB+race+11mm pumppu, niin alkuperäinen putki kävi ahtaaksi. Pelkkä takapöntön vaihto läpivirtaavaan Simonsiin auttoi todella paljon. Sitten kun vaihdoin 2,5" db:n ja avarsin ahtimen ulostuloa hiukan, niin alkoi kone virrata ja ahtopaine pysyä pyydetyssä niin kauan kun VNT oli puhdas. Kerran vuodessa ahdin pöydälle ja putsaus, niin taas toimi. Db:sta taaksepäin oli koko ajan 2" Simonsin pöntöllä, paitsi pöntöstä ulos 2,5". Ääni oli ihan miellyttävä, ei haitannut matka-ajossa ainakaan minua. Tulihan tuolla autolla kuitenkin ajettua kaikkiaan yli 100tkm ja VB set upillakin yli 70tkm...
Omia kokemuksia diesel auton pakoputkesta. Autona Seat Altea Freetrack, 2,0tdi 170hv pumpparikoneella(BMN), hiukkaspönttö saanut puukkoa, ja putkessa ei pönttöjä, suoraa taakse asti. Softattu ja menty puoli vuotta tällä kokoonpanolla. Tyhjäkäynnillä huomaa eron käyntiäänessä, mutta ajossa ei oikein mitään, muuta kuin tietty softan tuoman pirteyden. Softa ja pöntön tyhjennys tuli samaan aikaan, takapönttö oli poistettu etukäteen. Takapöntön poisto ei oikeastaan ääniin vaikuttanut mitenkään, ainoastaan hiukkaspolton aikaan kuului pörinä selvemmin. Hiukkaspöntön tyhjentäminen sai turbon vihellyksen kuulumaan tyhjäkäynnillä, ajossa ei tätäkään huomaa. Joten ei muuta kuin turhat pöntöt pois! Tietty pitää olla hyvät suhteet katsastusmiehiin jottei tule sanomista. ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa