TDI moottorin alakerran remontista
Valvoja: ffp jäsenet
TDI moottorin alakerran remontista
Voisko joku kokeneempi koneen sisälmyksiä ruuvannut hieman valoittaa kuinka se menee kun on 1.9TDI AFN vm1999 alakerta auki ja pitäs saada ehjät männät ja kiertokanget sinne.
Tuntuu olevan hyvin tarjolla koneita joista osat saisi.
Mäntiä on ainakin tähän myllyyn olemassa kahdenlaisia eli Alcan ja Mahle.
Omassa paljastui AL tai jotain sinnepäin kun kiillotti männän päältä.
- Ovatkohan nuo vaihtokelpoisia vai onko niissä joku keskenään poissulkeva ero ?
Tiedän että männät on pareittain samanlaisia noin muuten.
Eli meniskö ne männänrenkaineen ok heittämällä lohkosta toiseen välittämättä kumpaa merkkiä ovat ?
Tarkoitus olisi nakata ehjät kamat sinne hankkimatta muuta uutta kuin kannentiiviste ja kannenpultit. Okei no kampiakselien ja kiertokankien liukulaakerit arveluttaa pitäskö nekin.
Huom! Oletus siis että varaosakoneessa ei ole vikaa.
En ota ja vaihda konetta suoraan koska en välitä irrottaa automaattilaatikkoa ja tyhjentää ilmastointia. Sisuskalut sai ihan ok irti kun lohko on paikoillaan autossa.
varaosana 2kpl uusia mäntiä ja kiertokanget kaupassa toistatonnia huh huh...
Tuntuu olevan hyvin tarjolla koneita joista osat saisi.
Mäntiä on ainakin tähän myllyyn olemassa kahdenlaisia eli Alcan ja Mahle.
Omassa paljastui AL tai jotain sinnepäin kun kiillotti männän päältä.
- Ovatkohan nuo vaihtokelpoisia vai onko niissä joku keskenään poissulkeva ero ?
Tiedän että männät on pareittain samanlaisia noin muuten.
Eli meniskö ne männänrenkaineen ok heittämällä lohkosta toiseen välittämättä kumpaa merkkiä ovat ?
Tarkoitus olisi nakata ehjät kamat sinne hankkimatta muuta uutta kuin kannentiiviste ja kannenpultit. Okei no kampiakselien ja kiertokankien liukulaakerit arveluttaa pitäskö nekin.
Huom! Oletus siis että varaosakoneessa ei ole vikaa.
En ota ja vaihda konetta suoraan koska en välitä irrottaa automaattilaatikkoa ja tyhjentää ilmastointia. Sisuskalut sai ihan ok irti kun lohko on paikoillaan autossa.
varaosana 2kpl uusia mäntiä ja kiertokanget kaupassa toistatonnia huh huh...
Sopii, pistä sinne vaan. Tietty mäntien tarkka halkaisija kannattaa tarkistaa, että olis samalla suunnalla.
Mäntien ja kankien vaihdon jälkeen mittaa männän ylitys lohkosta, hommaat sitten tuolla mitalla oikean paksuisen kannentiivisteen.
Uudet männänrenkaat, liukulaakerit, kiertokankien pultit ym. kuluva menisi vaihtoon nyt kyllä helposti "samoilla löylyillä".... kannattaa harkita, rahallinen panostus suht järkevä.
Mäntien ja kankien vaihdon jälkeen mittaa männän ylitys lohkosta, hommaat sitten tuolla mitalla oikean paksuisen kannentiivisteen.
Uudet männänrenkaat, liukulaakerit, kiertokankien pultit ym. kuluva menisi vaihtoon nyt kyllä helposti "samoilla löylyillä".... kannattaa harkita, rahallinen panostus suht järkevä.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 31.10.2009 23:37
Vaihtoon
Jospa oikein muistan niin tuossa pannussa olis vaihdettava myös nuo runkopukkien pultit (venyvät)?
Ja lisäisin tuohon listaan kyllä vielä nuo "välilihat" kans jos ite tekisin.
Ja lisäisin tuohon listaan kyllä vielä nuo "välilihat" kans jos ite tekisin.
Jatketaan tästäsamansuuntaisella projektilla, kun en löytänyt vastauksia tällaiseen...
AFN -98 passat manuaalivaihteistolla, Talvi? tehnyt vaurioita koneeseen, turbon kautta öljyt ulos koneesta, turbo vaihdettu ja se puoli laitettu ensin kuntoon. 2- pytty ei käy ja kone huohottaa kovasti.Tarkoitus avata ensin kansi ja sit öljypohja jos mäntävika. Etuakseli näyttäs olevan hankalan lähellä öljypohjaa, mikä olisi viisain työjärjestys tähän? Saako tarvittavan työtilan jos kohottaa moottoria irti kiinnikkeistään? Miten sopii irtoamaan vaihteiston tuki moottoriin päin?
Löytyisikö keltään omakohtaista kokemusta tällaiseen, kiitoksia etukäteen...
t. Peku
AFN -98 passat manuaalivaihteistolla, Talvi? tehnyt vaurioita koneeseen, turbon kautta öljyt ulos koneesta, turbo vaihdettu ja se puoli laitettu ensin kuntoon. 2- pytty ei käy ja kone huohottaa kovasti.Tarkoitus avata ensin kansi ja sit öljypohja jos mäntävika. Etuakseli näyttäs olevan hankalan lähellä öljypohjaa, mikä olisi viisain työjärjestys tähän? Saako tarvittavan työtilan jos kohottaa moottoria irti kiinnikkeistään? Miten sopii irtoamaan vaihteiston tuki moottoriin päin?
Löytyisikö keltään omakohtaista kokemusta tällaiseen, kiitoksia etukäteen...
t. Peku
Sain nyt käsiini Alfamerin kirjan jossa sanotaan et apurunkoa pitäs pudottaa alas. Saako sitte enemmän tilaa öljypohjan irrotukseen? Oliko Janssoni sit täpärällä se homman läpivienti tilan suhteen?Paljonko sai moottoria nostettua?
Näkyy olevan 1ja 2 männissä ero 3 ja 4 mäntään kun venttiilien paikat vaihtuvat. Pitää muistaa kun hommaa sit sen 2-männän jos sillä pelkästään saa koneen kuntoon.. Jos jollain on myytävänä edullisesti niin yv:tä tulemaan
Näkyy olevan 1ja 2 männissä ero 3 ja 4 mäntään kun venttiilien paikat vaihtuvat. Pitää muistaa kun hommaa sit sen 2-männän jos sillä pelkästään saa koneen kuntoon.. Jos jollain on myytävänä edullisesti niin yv:tä tulemaan
No niin nyt kansi ja öljypohja on pois. 2-pytyssä kiinnileikkautumaa ja männästä puuttuu pala, männänrengas näkyy. Vastareunallakin on pienempi kolo. Moottoria nostaen ja apurunkoa laskien n. 5 cm etupäästä öljypohja lähti pois. Moottorin etukiinnike levy oli siinä haitolla mutta kampeamalla öljypohja mahtui tulemaan pois paikaltaan. Mäntää en vielä ehtinyt irroittaa työt haittaa harrastuksia, huomenna jatkuu... Osia hommaamaan sitten
Oli sylinterin seinämässä n.millin syvyinen 10mm pitkä raapiuma ylimmän männärenkaan kohdalla alaspäin. Männänrenkaan pala aiheuttanut? Ohipuhallus pilaa männän jos tuolleen jättää. Hitsillä ura peittoon??? Ei järkeä alkaa porailemaan tulee turhan kalliiksi. Suunnitelmat taitaa mennä uusiksi, nyt pitääkin löytää loki mäntineen tai koko kone...
Heräshän joku mukaan... Nyt tarvis tietoa et onko näissä 1,9 tdi AHU,AFN ym vm -95? - eteenpäin sama lohko? Tuleeko nämä eritehoiset versiot vain oheislaitteiden eroista(turbo, ohjausboksi) ja kaikissa on sama lohko ja männät? Pumppusuutikoneissa on eri lohko. Koetin kaivaa tätä lohko tietoa jokapuolelta, mut en löytäny
Löytyi AHU-puolimoottori vm-99 pasaatista, kansivaurion jäljiltä, ihan ok-kuntoiselta vaikuttaa. Hoonausjäljet näkyy sylintereissä eikä mitään ohivuoto- tai männänrengasjälkiä näy sylintereissä. Km-määrästä ei tietoa. Nyt arpomista et onko järkeä avata öljypohjaa ja mäntiä käteen? Tuntuma on kuitenkin et väljyys tosi harvoin ongela tuollai normi kulumisella, aina jotain mäntä/sylinteri vauriota tosiasiassa väljyyden aiheuttajana? Tulee yks 150e siitä tutkimisesta, kun ei entisellä osilla viiti kuitenkaan kasata. Mäntien tiiveys vaikuttaa olevan kunnossa. Katsastus ja savutusmittaus heti kun saan auton kuntoon, riskialtista uusille männänrenkaille ja laakereille?
Kampiakselin ison pultin irrotus voi tuottaa ongelmaa irtokoneessa?
Kampiakselin ison pultin irrotus voi tuottaa ongelmaa irtokoneessa?
Käytä se apuakseli irti ja tarkasta että se jakopään puoleinen liukupinta on ehjä, kahden minuutin homma oikeasti. Apuakseli ei saisi näyttää tältä:
Samalla se hihnapyörä kiinni kevyen lukitteen kanssa tai hieman ylimomenttiin ettei käy näin:
Itse en lähtisi öljypumpun välyksiä niinkään mittaamaan vaan laittaisin suoriltaan vaan uuden ja sillä hyvä, saaahan senkin toki purettua osiin niin näkee minkä verran on rojua mennyt läpi:
Tuo öljypumpun akselin pää joka tulee alipainepumppuun kiinni, kertoo aika paljon kilometreistä. Tuon pään kuuluisi olla muodoltaan suorakaiteen muotoinen ja tässä siihen on kulunut lovet 460tkm aikana:
Samalla se hihnapyörä kiinni kevyen lukitteen kanssa tai hieman ylimomenttiin ettei käy näin:
Itse en lähtisi öljypumpun välyksiä niinkään mittaamaan vaan laittaisin suoriltaan vaan uuden ja sillä hyvä, saaahan senkin toki purettua osiin niin näkee minkä verran on rojua mennyt läpi:
Tuo öljypumpun akselin pää joka tulee alipainepumppuun kiinni, kertoo aika paljon kilometreistä. Tuon pään kuuluisi olla muodoltaan suorakaiteen muotoinen ja tässä siihen on kulunut lovet 460tkm aikana:
Kyllähän sihen tulee aika rajukin sivuttaiskuorma öljypumpun takia, etenkin pakkaskäynnistyksissä tuo akseli on hyvinkin kovilla. Siihen kun yhdistetään vielä dieselin tärinä ja mahdollisesti virisyöttöpumpun ottama raju voimamäärä joka paukutttaa myöskin kuin pulttipyssy, niin tuo ohkanen valuosa on ihmeissään.
Toinen öljypumppuakseli olikin kulunut just noin, akselinpää vinoksi, toisessa ei mitään jälkeä, siis se paikalleen. Väliakseli oli kunnossa, vertaan myäs sen entiseen kunhan irroitan sen. Kanpikammiossa oli metallimurusia ym pieniä osia, 3mm kuula ja samankokinen hentoinen jousi n4mm pitkä, isompi jousi halk 10mmx 5 mm pätkiä, yksi sellainen imusiivilässäkin... Onko nämä peräisin rikkoutuneesta venttiilikupista/hydr säätimestä?( kuulemma kone vaihdettu sen vuoksi, luultu et koko kone särkynyt rytäkässä ja korvattu purkaamokoneella)En saanut liitettyä kuvaa omalta koneelta
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa