TDI moottorin alakerran remontista

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

TDI moottorin alakerran remontista

ViestiKirjoittaja mrjj » 12.1.2010 22:49

Voisko joku kokeneempi koneen sisälmyksiä ruuvannut hieman valoittaa kuinka se menee kun on 1.9TDI AFN vm1999 alakerta auki ja pitäs saada ehjät männät ja kiertokanget sinne.
Tuntuu olevan hyvin tarjolla koneita joista osat saisi.
Mäntiä on ainakin tähän myllyyn olemassa kahdenlaisia eli Alcan ja Mahle.
Omassa paljastui AL tai jotain sinnepäin kun kiillotti männän päältä.
- Ovatkohan nuo vaihtokelpoisia vai onko niissä joku keskenään poissulkeva ero ?
Tiedän että männät on pareittain samanlaisia noin muuten.
Eli meniskö ne männänrenkaineen ok heittämällä lohkosta toiseen välittämättä kumpaa merkkiä ovat ?

Tarkoitus olisi nakata ehjät kamat sinne hankkimatta muuta uutta kuin kannentiiviste ja kannenpultit. Okei no kampiakselien ja kiertokankien liukulaakerit arveluttaa pitäskö nekin.
Huom! Oletus siis että varaosakoneessa ei ole vikaa.

En ota ja vaihda konetta suoraan koska en välitä irrottaa automaattilaatikkoa ja tyhjentää ilmastointia. Sisuskalut sai ihan ok irti kun lohko on paikoillaan autossa.

varaosana 2kpl uusia mäntiä ja kiertokanget kaupassa toistatonnia huh huh...

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 13.1.2010 16:14

Sopii, pistä sinne vaan. Tietty mäntien tarkka halkaisija kannattaa tarkistaa, että olis samalla suunnalla.
Mäntien ja kankien vaihdon jälkeen mittaa männän ylitys lohkosta, hommaat sitten tuolla mitalla oikean paksuisen kannentiivisteen.

Uudet männänrenkaat, liukulaakerit, kiertokankien pultit ym. kuluva menisi vaihtoon nyt kyllä helposti "samoilla löylyillä".... kannattaa harkita, rahallinen panostus suht järkevä.

moniwolkkaristi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.10.2009 23:37

Vaihtoon

ViestiKirjoittaja moniwolkkaristi » 27.2.2010 21:53

Jospa oikein muistan niin tuossa pannussa olis vaihdettava myös nuo runkopukkien pultit (venyvät)?
Ja lisäisin tuohon listaan kyllä vielä nuo "välilihat" kans jos ite tekisin.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 19.1.2011 9:27

Jatketaan tästäsamansuuntaisella projektilla, kun en löytänyt vastauksia tällaiseen...

AFN -98 passat manuaalivaihteistolla, Talvi? tehnyt vaurioita koneeseen, turbon kautta öljyt ulos koneesta, turbo vaihdettu ja se puoli laitettu ensin kuntoon. 2- pytty ei käy ja kone huohottaa kovasti.Tarkoitus avata ensin kansi ja sit öljypohja jos mäntävika. Etuakseli näyttäs olevan hankalan lähellä öljypohjaa, mikä olisi viisain työjärjestys tähän? Saako tarvittavan työtilan jos kohottaa moottoria irti kiinnikkeistään? Miten sopii irtoamaan vaihteiston tuki moottoriin päin?
Löytyisikö keltään omakohtaista kokemusta tällaiseen, kiitoksia etukäteen...
t. Peku

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 20.1.2011 8:18

Eikö kukaan ole vaihtanut mäntiä passatiin ilman moottorin irrotusta? Vaikea uskoa... Moottoria ylös vai apurunkoa alas? Viikonloppuna pitäs nytkäyttää hommaa ettenpäin

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 20.1.2011 16:15

Moottoria ylös, silleen me vaihettiin 2 mäntää passattiin. Vittumainen vaan ottaa öljypohja irti ku se imuputki on haitolla. Kyllä ite ainaki laittasin uudet männänrenkaat samoilla tulilla, varsinki jos meinaat pitää autoa.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 20.1.2011 22:15

Sain nyt käsiini Alfamerin kirjan jossa sanotaan et apurunkoa pitäs pudottaa alas. Saako sitte enemmän tilaa öljypohjan irrotukseen? Oliko Janssoni sit täpärällä se homman läpivienti tilan suhteen?Paljonko sai moottoria nostettua?
Näkyy olevan 1ja 2 männissä ero 3 ja 4 mäntään kun venttiilien paikat vaihtuvat. Pitää muistaa kun hommaa sit sen 2-männän jos sillä pelkästään saa koneen kuntoon.. Jos jollain on myytävänä edullisesti niin yv:tä tulemaan

ruhis
-
Viestit: 155
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 22.1.2011 14:13

Ota apurunko irti niin sit pitäs olla öljypohjan irroitukseen paremmin tilaa.Ja rempan jälkeen kohdistus tappien kera takasin paikalleen.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 24.1.2011 17:15

No niin nyt kansi ja öljypohja on pois. 2-pytyssä kiinnileikkautumaa ja männästä puuttuu pala, männänrengas näkyy. Vastareunallakin on pienempi kolo. Moottoria nostaen ja apurunkoa laskien n. 5 cm etupäästä öljypohja lähti pois. Moottorin etukiinnike levy oli siinä haitolla mutta kampeamalla öljypohja mahtui tulemaan pois paikaltaan. Mäntää en vielä ehtinyt irroittaa työt haittaa harrastuksia, huomenna jatkuu... Osia hommaamaan sitten

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 25.1.2011 12:35

Oli sylinterin seinämässä n.millin syvyinen 10mm pitkä raapiuma ylimmän männärenkaan kohdalla alaspäin. Männänrenkaan pala aiheuttanut? Ohipuhallus pilaa männän jos tuolleen jättää. Hitsillä ura peittoon??? Ei järkeä alkaa porailemaan tulee turhan kalliiksi. Suunnitelmat taitaa mennä uusiksi, nyt pitääkin löytää loki mäntineen tai koko kone...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.1.2011 12:57

Hitsillä ura peittoon???


Ootko nyt ihan tosissasi? Jos ei poraaminen miellytä, niin verkonpainoksi sitten lohkon jatkojalostusta.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 27.1.2011 21:32

Heräshän joku mukaan... Nyt tarvis tietoa et onko näissä 1,9 tdi AHU,AFN ym vm -95? - eteenpäin sama lohko? Tuleeko nämä eritehoiset versiot vain oheislaitteiden eroista(turbo, ohjausboksi) ja kaikissa on sama lohko ja männät? Pumppusuutikoneissa on eri lohko. Koetin kaivaa tätä lohko tietoa jokapuolelta, mut en löytäny

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.1.2011 21:41

Kokolailla samanlaiset lohkot, jotkut pumpparin alakerratkin käy tommosen perinteisen 8v hatun alle, en vaan muista mitkä.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 27.1.2011 21:59

Pitkittäis- ja poikittaiskoneiden lohkoissa on erilaiset kiinnityspaikat korvakoille. Poikittaiskoneiseen ei 3B Passatin korvakot passaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 28.1.2011 6:48

Apuakselikoneiden (ahu,1z, afn) lohkot on erillaisia pitkittäisessä ja poikittaisessa. Uudemmissa jakajapumpullisissa ja kaikissa pumppareissa lohkot on mielestäni vaihtokelpoisia pitkittäisen ja poikittaisen välillä.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 28.1.2011 13:42

Tulihan sitä lohkotietoa, tämä onkin tärkeää jos alan lohkoa ostamaan. Eli tuo pitkittäis/poikittaiskone tieto on se olennainen. Paras tietys jos löytyis just samanlaisesta passatista lohko ja ja männät tai koko alakerta.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.1.2011 23:48

Aika vähillä sovelluksilla menee ALH, ASV ym. uudempi kone sellaisenaan, niitä kun on vähän paremmin tarjolla. Joskus tuli mallattua passatin keulalle mutta loppuun asti tekemättä se jäi silloin.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 6.2.2011 18:48

Löytyi AHU-puolimoottori vm-99 pasaatista, kansivaurion jäljiltä, ihan ok-kuntoiselta vaikuttaa. Hoonausjäljet näkyy sylintereissä eikä mitään ohivuoto- tai männänrengasjälkiä näy sylintereissä. Km-määrästä ei tietoa. Nyt arpomista et onko järkeä avata öljypohjaa ja mäntiä käteen? Tuntuma on kuitenkin et väljyys tosi harvoin ongela tuollai normi kulumisella, aina jotain mäntä/sylinteri vauriota tosiasiassa väljyyden aiheuttajana? Tulee yks 150e siitä tutkimisesta, kun ei entisellä osilla viiti kuitenkaan kasata. Mäntien tiiveys vaikuttaa olevan kunnossa. Katsastus ja savutusmittaus heti kun saan auton kuntoon, riskialtista uusille männänrenkaille ja laakereille?
Kampiakselin ison pultin irrotus voi tuottaa ongelmaa irtokoneessa?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 6.2.2011 23:21

Tuskin kannattaa leväyttää, tarkasta että kaikki männät tulee samaan yläkuolokohtaan että kanget on varmasti suorat. Öljypumppu voi olla uusimisen arvoinen, ja tarkasta myös apuakselin kunto käyttämällä se irti.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 7.2.2011 8:36

Apuakselissa on n. 1mm päittäisvälys, ei tunnu muuta välystä. Öljy-ja alipainepumppua käyttävä väliakselin hammastus näytti olevan kunnossa reijästä katsottuna(alipainepumppu irti). Voiko öljypumpun välyksiä karkeastikaa tuntea ylhäältäpäin alip.pumpun aukosta koettamalla?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.2.2011 12:53

Käytä se apuakseli irti ja tarkasta että se jakopään puoleinen liukupinta on ehjä, kahden minuutin homma oikeasti. Apuakseli ei saisi näyttää tältä:

Kuva

Samalla se hihnapyörä kiinni kevyen lukitteen kanssa tai hieman ylimomenttiin ettei käy näin:

Kuva

Itse en lähtisi öljypumpun välyksiä niinkään mittaamaan vaan laittaisin suoriltaan vaan uuden ja sillä hyvä, saaahan senkin toki purettua osiin niin näkee minkä verran on rojua mennyt läpi:

Kuva

Tuo öljypumpun akselin pää joka tulee alipainepumppuun kiinni, kertoo aika paljon kilometreistä. Tuon pään kuuluisi olla muodoltaan suorakaiteen muotoinen ja tässä siihen on kulunut lovet 460tkm aikana:

Kuva

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 7.2.2011 13:07

Kiitoksia. Joo ilman muuta tarkistan nuo, kuvat kertoo enemmän kuin... Aattelinkin että apuakseli nojaa käytössä jompaan kumpaan suuntaan, muuta sivuttaiskuormaa siihen apuakseliin ei sillai tule. Hammashihnan paine vaan säteissuuntaan

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.2.2011 13:17

Kyllähän sihen tulee aika rajukin sivuttaiskuorma öljypumpun takia, etenkin pakkaskäynnistyksissä tuo akseli on hyvinkin kovilla. Siihen kun yhdistetään vielä dieselin tärinä ja mahdollisesti virisyöttöpumpun ottama raju voimamäärä joka paukutttaa myöskin kuin pulttipyssy, niin tuo ohkanen valuosa on ihmeissään.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 7.2.2011 21:49

Toinen öljypumppuakseli olikin kulunut just noin, akselinpää vinoksi, toisessa ei mitään jälkeä, siis se paikalleen. Väliakseli oli kunnossa, vertaan myäs sen entiseen kunhan irroitan sen. Kanpikammiossa oli metallimurusia ym pieniä osia, 3mm kuula ja samankokinen hentoinen jousi n4mm pitkä, isompi jousi halk 10mmx 5 mm pätkiä, yksi sellainen imusiivilässäkin... Onko nämä peräisin rikkoutuneesta venttiilikupista/hydr säätimestä?( kuulemma kone vaihdettu sen vuoksi, luultu et koko kone särkynyt rytäkässä ja korvattu purkaamokoneella)En saanut liitettyä kuvaa omalta koneelta


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa