Passat 1,9tdi pd 85kw -99 kannentiiviste? Öljyt vuotaa nyt..

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

Passat 1,9tdi pd 85kw -99 kannentiiviste? Öljyt vuotaa nyt..

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 2.10.2009 16:36

AJM kone, ajettu 270tkm, ei ole vaihdettu kannentiivistettä.

Eli kyseinen passatti vuosi jäähdytysnestettä jonkin verran. 1kk 2500km aikana piti lisätä noin litra. Loppuaikana rupesi kuulumaan edestä, ilmeisesti lämppärin kennosta ruplatusta, eli ilmaa kierrossa. Välillä tuli pieniä lätäköitä parkkipaikalla seistessä.

Auto kävi sitten pajalla tutkittavana ja siihen vaihdettiinkin tiiviste "kannen viereen". Eli ilmeisesti vesilähtö lämppärin kennolle(?) Tämän jälkeen ruplatus loppui.

Nyt autoon on kolmen päivän sisällä lisätty nestettä kaksi kertaa, eli vuoto on todella reilua verrattuna ennen tiivisteen vaihtoa. Kahdesti on vähän ajamisen alettua syttynyt varoitusvalo jäähdytysnesteestä. Jäähdytysneste säiliön pohjalla on n. 1cm nestettä. Kun korkki aukaistaan, neste nousee noin puoleen väliin reilun suhinan saattelemana. Tämän jälkeen olen lisännyt säiliön täyteen.

Mistähän ihmeestä se nyt vuotaa? Koneen oikea kylki on aivan märkä. Vai onko tästä mennyt kannentiiviste... Kun kierrosta tuli tiiviimpi, tulee enemmän painetta ja työntää vedet pois?

Öljyt eivät ole lisääntyneet eikä nesteet sekoittuneet.
Autossa on lisäksi eberi ja lohkolämmitin ( mikä on ilmeisesti vuotanut muutamilla )

Miten tuon kannentiivisteen eheyden pystyisi tarkistamaan helpoiten? Voiko esim. jäähdytysnesteestä mitata jotain pakokaasuja tms?

Auto ostettu liikkeestä pari kuukautta sitten. Kyllä vituttaa.
Viimeksi muokannut Mustanaamiopalli, 18.11.2009 7:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

wallu
-
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2005 15:37

ViestiKirjoittaja wallu » 2.10.2009 17:20

Itsellä oli kanssa neste hävikkiä omassa AJM.ssä. Kovien kiihdytyksien jälkeen ei tullut lämmintä muutamaan kymmenee sekunttiin. Kävin sitten autotohtorilla ja se tarkisti jäähdytysnesteestä pakokaasun. Annoin kovaa ajoa vartin verran ennen tarkistus aikaa ja vika kannentiivisteestä selvisi heti. Olisko 20e maksanut.

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 2.10.2009 17:35

Tuota lämpöongelmaa ei tuossa kyllä ole. Tiputteliko nestetä muuten ulospäin ollenkaan? Ja paljonko maksoi remontti, menikö myös kansi vaihtoon?

OT: Kuuluuko tuon koneen luonteeseen, että veto loppuu kolmen tonnin jälkeen? Vai onko tuossa joku ilmamassamittari tms. ongelma myös. Pikkusen alta kahden lähtee ja kolmen tonnin jälkeen tuntuu, että törmää tuulilasiin. Välillä tuntuu vetävän paremmin. Ensimmäinen diiseli auto niin tiedä näistä oikein.

Vilihoo
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.9.2009 20:08

ViestiKirjoittaja Vilihoo » 3.10.2009 15:12

Minulla myös ajm-kone. Puski paisarin ylivuodosto nestettä ulos, yleensä ajon päätteeksi. Mutta myös pidemmillä matkoilla rupes varottaa, että neste vähissä. Painetta oli ihan reilusti paisuntasäiliössä, oikein suhahti ilmat ulos kun korkin aukasi. Nyt ehjällä tiivisteellä ei tee painetta sinne ollenkaan. Auto oli myös liikkeestä ostettu ja siellä sitä käytin vissiin kolmesti, ennenkuin avasivat kannen ja totesivat tiivisteen olevan vaihtokunnossa.

Huom. Autoliike korvasi remontin. Onko vika ollut ostohetkestä lähtien...?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 4.10.2009 11:09

sama setti...auto puhalteli nestettä kartanolle paisarin ylitulopaikasta heti kun autoliikkeestä ajoi kotia...kansipahvi vaihtoon...autoliike korjasi...

näitä on vissiin vaihtoon viety aika paljon tiivistevikaisina. niin ja remontti maksoi tuohon autoon yli 2k€

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.10.2009 9:53

Itselle tullut muutama vag tdi myös, missä omistajat valitteli lämpömittarin käytöstä ja mehujen katoamista. Kyllä se vain tuo kansi/ kansipahvi on ollut syynä monesti moiseen käytökseen.

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 5.10.2009 17:32

Nesteet oli vuoteneet jo vähän ostettaessa. Eli varmaan edellinen omistaja tajunnut remontin olevan kohta edessä. Saas nähdä meneekö tappeluksi liikkeen kanssa.

Viikonloppuna ajoa 10km ja loput seisoi parkissa. Saldona säiliö puolilleen. Huomenna taas pajalle tutkimaan, olisiko se laippa mihin tiiviste vaihdettiin halennut tms. Ilmeisesti ainakin osittain muovia?

Lämmöt ei kyllä muuten vielä seilaile oudosti. Noh, katsoo sitten seuraavan paja reissun jälkeen, että asettuuko.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.10.2009 17:47

Ihan peruskikka todeta onko kansipahvi mennyt on puristella syylärin letkuja heti sammutuksen jälkeen, jos kivikovia niin palopaine pääsee jäähdytysjärjestelmään..

Ä.P.Ä.R.Ä.
-
Viestit: 47
Liittynyt: 4.8.2004 16:20

ViestiKirjoittaja Ä.P.Ä.R.Ä. » 5.10.2009 20:29

Meikäläisen AJM:ssä alkanut kans nestettä katoamaan, eikä ole mitään selvää vuoto kohtaa löytynyt, eikä öljyn seassa vettä. Lämmöt koneessa ok. Tehot ja kulutus ok. 235 000km mittarissa, joten pahvikin voisi ilmeisesti tulla kyseeseen.

Taitaa olla 2000€ remppa?

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 5.10.2009 21:07

tai itse tehden 200€...

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 6.10.2009 18:08

Tuon ensimmäisen pajakeikan jälkeen paineet lisääntyi reilusti. Letkut on melko kovat. Tänään paja ukko oli saanut nesteet naamalle vaikka oli ajanut auton vain pihalta halliin ja aukaissut korkin. Tuo paine ei muuten tunnu häviävän, vaikka auto seisoo 8h pihalla...

Ei vuoda kuulemma siitä liittimestä, näyttää tulevan kannen välistä.

Bonuksena tehot olivat kadonneet kun ajalin kotiin korjaamolta. Mikäs ihme sille nyt tuli?

Edit: Ettei vaan isontunut aukko sen verran, että pääse jäähdystysnesteet palotilaan? Se varmaan selittäisi tehon puutteen. Jahas, taitaa jäädä paskatti toistaiseksi parkkiin seisomaan kunnes autoliike ottaa kantaa asiaan. Millähän ketulla sitä työ matkat kulkee. Ei kait se auta kuin pyöräillä tuolla räntäsateessa....

^^Ei taida saada etes koneistusta tuolla 200€ jos sen joutuu tekemään... Lisäksi ei taida olla ihan yksinkertaisin projekti.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 6.10.2009 21:37

omaan audiin kaverin kans tuossa muutama viikko sitten vaihdettiin kannentiiviste (+ muutakin sälää)
ja kulut olivat luokkaa:

- kannentiiviste n.45€

- kannenpultit 78€

- öljyt n.35€

- suodatin n.12€

- jäähd.nesteet n.30€?

- imu/pakosarjan tiivisteet n.30€

- moniurammin hydr.kiristin (oli entinen) 174€ (tarvike)¨

- jakopään hilut (laitettin samalla ku kerran auki oli) n.250€

- ohjaustehostin öljyä meni ehkä jollain 10€:llä

- uutta letkua n.10€

- kaverille maksoin tallin/nosturin vuokrasta ja ruuvaus avusta 100€

eli suurinpiirtein n.764€ meni (huom. ilman kannen koneistusta)
eli jos on kieron niin se siihen päälle sitte vielä.

tuon verran kustansi itellä tuo remontti, tässä tosin kyseessä oli AVF kone mutta tuskimpa nuo tiivisteet ja pultit paljoakaan hinnaltaan eroaa AJM moottorissa.

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 13.10.2009 16:06

Jahas, auto on korjaamolla nyt. Kansi auki ja mitään ei kuulemma näy. Kannen pitäisi olla täysin kunnossa ja tiivisteessä ei näy vuotoja. Ovat kuulemma täysin varmoja, että siinä ei ole vikaa ja ei tarvitse koe ponnistaa. Noh, uusi tiiviste ja kasaan.

Vesipumppu vuotaa, vaikka se on vaihdettu hihnanvaihdon yhteydessä alle 20tkm sitten. Eli menee sitten pumppu ja samalla hihna vaihtoon.

Lisäksi joku o-rengas on säpäleinä ja vuoto johtui siitä. Ja painetta pitää järjestelmässä kuulemma ollakkin.

Tehojen katoaminen johtui kuulemma turbon siivekkeiden jumimisesta. Sitä olivat juuri purkamassa ja tutkimassa, saako siitä vielä toimivaa.

Että tämmöstä tällä kertaa.

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 25.10.2009 13:13

Ja nyt remontin jälkeen ei enää tule painetta järjestelmään. Letkut on pehmeät. Eli kyllähän siellä vuotoa on siis ollut.

Mukavasti auttoi tuo turbon puhdistus, vetoja löytyy ihan eri tavalla :)

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 18.11.2009 7:12

Ennenaikaista oli ilo. Auto on seissyt nyt pari viikkoa odottaen korjausta. Remontin jälkeen haiskahti pari kertaa palanut ajellessa. Sitten selvisi mistä se tulee. Pari lätäkköä öljyä auton alla. Pohja muovit lainehtii öljjyssä. Kun auto oli käynnissä, öljyä tuli noin 1-2 tippaa sekunnissa.

Vuoti sitten öljyt tikun alarajaan ja katsoin viisaammaksi laittaa parkkiin korjausta odottamaan. Muovit purettu moottorin ympäriltä ja mitään selkeää kohtaa ei näy mistä vuoto tulisi. Koko kylki on öljyssä. Venakoppa käytetty irti, mutta tiiviste oli uusittu ja paikoillaan.

Turboko tuosta nyt sitten meni? Mikähän turbo tuossa AJM koneessa muuten on? Mitä maksaa tehdaskunnostettu tai uusi? Voiko sitä huoltaa?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 18.11.2009 8:35

Vastaus siihen mikä turbo on, löytyy tuosta pari threadia ylempää.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18095

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 18.11.2009 9:19

Ettei olisi jäänyt jotain kirimättä ja nyt sieltä vuotaa. Kannattaa ensin tutkia mistä se vuotaa ennen kuin rupee ahdinta tai muuta vaihtamaan. Alipainepumppu voi herkästi jäädä vuotamaan

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 19.11.2009 9:03

erittäin huonoa tuuria ilmassa... veikkaan tai on melkein varmaa että rempassa on jäänyt jotain irti tai hajonnut. ahdin ei vuoda sillai jollei oo putki poikki tai irti. jos se olis sondina niin se falskais öljyn ahtoputkiin ja pakoputkeen. trailerille ja takas korjaamolle, ehkä jopa eri korjaamolle, kun kaikki ei hanki omia virheitään myöntää.

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 19.11.2009 14:49

Ahtoputkesta tuli öljyä pienenä vanana. Ilmeisesti sieltä muutama tippa pitääkin tulla, mutta ei varmaan noin paljoa?

Mitään savutusta en pasuunassa kyllä huomannut. Luulisi, että jos öljyt pääsee imupuolelle, se savuttaisi kunnolla ennkuin hajottaa imutiivisteet?

Ja eri korjaamolle on menossa, kun vaan asentaja kerkeäisi ottaa. Toivottavasti tänään tai huomenna.

Ei jäänyt siitä edellisestä korjauksesta mikään hyvä fiilis kyllä. Taisi tarinat vähän muuttua, mitä on korjattu ja mitä ei kun soittelin tuosta öljyvuodosta.

Toivotaan, että pääsis halvalla tällä kertaa. Muuten taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen passatti tässä talossa.

-Juhi

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 11.12.2009 10:42

Ja vikahan oli kuin olikin sitten venttiilikopan tiivisteessä. Motonet ei tunne tiivistettä tuohon ja laakkosella 186€ tai jotain sinnepäin. Siinä tuli siis venttiilikoppakin mukana. Noh onneksi löytyi tuolta varaosamaailmasta tilaamalla 8€ :)

Nyt on ollut enää muutama läikkä auton alla, mutta nämä on olleet pissapojan nestettä. Ilmeisesti valonpesimet tms jää vuotamaan? Onko tähän helppoa fiksausta? Joutas varmaan tukkia letkut kokonaan.

Mutta ilo ei taas ollut pitkäikäinen. Nyt kuuluu jarrutettaessa pieniä kolahduksia oikealta puolen edestä. Pitää ottaa viikonloppuna työn alle. Jarrulevyt ja palat on kyllä aika kuluneet. Toivottavasti ois vaan niissä vika.

Itse asiaan, nyt on tullut huomattua kaupungissa ajaessa pieni nykäisy silloin tällöin. Eli kierrokset on luokkaa 1100-1200 ja vaihteena esim. kakkonen. Ei mikään älytön nykäisy, mutta huomattava. Yleensä tapahtuu vain kerran tai pari kertaa. Muuten toimii kyllä normaalisti. Tekee kylmällä ja myös lämpimällä koneella tuota. Ideoita?

Tuntuu kohta, kuin olisi ostanut jonkun ooppelin...

V1l1
-
Viestit: 53
Liittynyt: 25.2.2010 19:26

ViestiKirjoittaja V1l1 » 2.5.2010 9:32

Moro. Itsellä tuommoinen 96vm. 1.9 tdi (AAZ,AHU?) pasuuna. Todennäköisesti kannen tiiviste porsinut koska sylkee nesteet pihalle rasituksen alla paisarista. Kysymys kuuluukin, voiko tuolla ajaa ennen remonttia, vai olisiko syytä antaa olla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa