Pumppusuuttimien vaihto?
Valvoja: ffp jäsenet
Pumppusuuttimien vaihto?
Eli isompaa suutinta olisin runkoineen vaihtamassa tuonne AJM:n venttiilikopan alle.
Tiivisteet ja pultit ainakin uusitaan suuttimille. Keinuvipujen säätö, ruuvataan nokan ollessa ylimmässä asennossa (heittokellolla katsottuna) säätö pohjaan ja 225 astetta aukipäin ja lukkoon? jotain muutakin siinä taisi olla mutta ei vaan muistu mieleen, jos joku työn tehneenä hitusen selventäisi..
Kiitän etukäteen vastauksista :)
Tiivisteet ja pultit ainakin uusitaan suuttimille. Keinuvipujen säätö, ruuvataan nokan ollessa ylimmässä asennossa (heittokellolla katsottuna) säätö pohjaan ja 225 astetta aukipäin ja lukkoon? jotain muutakin siinä taisi olla mutta ei vaan muistu mieleen, jos joku työn tehneenä hitusen selventäisi..
Kiitän etukäteen vastauksista :)
Viimeksi muokannut Tonkka, 18.9.2009 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan tuota joutunut muutamia kertoja tekemään. Niiden O-renkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana. O-renkaiden asennukseen on olemassa omat holkit, joilla tiivisteet saa mukavasti paikoilleen. Tietänetkin, että tiivisteisiin pitää laittaa hiukan vaseliinia tms. että eivät leikkaannu kun runkoja laittaa kanteen paikoilleen. Alipainepumppu on näppärä apuväline tuon dieselin imemiseen pois sylinterinkannesta. Suutinrungot tulee myöskin "linjata" kohdalleen, että suuttimien polttoainereiät vastaavat kannen reikiin tarkasti.
Tuleeko uudet rungot vai AJM-koneen suutinrungot? Noissahan on eroja niissä keinovivuissa sekä suutinrungon päässä olevissa nupeissa.
Tuleeko uudet rungot vai AJM-koneen suutinrungot? Noissahan on eroja niissä keinovivuissa sekä suutinrungon päässä olevissa nupeissa.
Tietääkseni ovat ARL koneesta nuo suuttimet. voiko nuo nupit vaihtaa toisiin nuin vaan? Entä miten tuo linjaus tapahtuu helpoiten? Itsellä hiukan vaikea hahmotella kun kerran vaan kurkannu venttiilikopan alle että hyvältä näyttää. Kuva auttaisi paljon jos jollain olisi laittaa..
Kyselin marmorilta tiivisteitä jotka oli n.30€/ suutin ja pultit yhteensä 75€ Saako näitä halvemmalla mistään? tuntuu vähän suolaselta..
Kyselin marmorilta tiivisteitä jotka oli n.30€/ suutin ja pultit yhteensä 75€ Saako näitä halvemmalla mistään? tuntuu vähän suolaselta..
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3011 tuolla on jotain pumppusuuttimien o-renkaita
Muistelen että merkkiliikkeillä on sellainen erikoistyökalu, eli sellainen palikka millä ne saa linjaansa. Ei kyllä itse ole käytetty, silmämitalla vaan katteltu et ne on linjassa / suorassa. Ei niitä hyvin paljon väärin sinne saa laitettua. Itse ainakin ostin marmorilta tiivisteet ja pultit. Ei ainakaan siltä koneistamolla löytynyt noita pultteja ja tiivisteitä josta uusi nokka-akseli ja paininkupit tuli. Ja tuossa orkkis tiivistesarjassa tulee myös ne suuttimien pään pallukat uudet.
Ostin itse nuo tiivisteet Joutsenon Dieselasennuksesta ja olivat tasan puolet marmoritiskin hinnasta. Siinä tiivistesarjassa tuli mukana ne nupit suutinrunkojen päihin. Minulla on ARL moottori ja ne nupit ovat siis erilaiset (kuppimalliset). Sinun pitää tilata AJM tiivistesarja, niin pitäisi silloin noiden nuppienkin olla erilaiset. Sopivuudesta en sitten lähdekkään arvailemaan mitään. Joutsenon dieselasennuksen tiedot löydät netistä. Joissakin Alfamerin / Haynesin oppaissa on ohjeita noiden suutimien asennuksiin.
Enpä saanut joutsenon dieselistä itselle tiivisteitä kun kyselin, kehoittivat menemään merkkiliikkeeseen, kävin hakeen sitten sieltä :) Onko keinuvipujen säätöön muita ohjeita jollain antaa?? vai onko tuo oikea? kun ei marmorilla ohjeita antaneet, joka vähän outoa?? Kiristys ohjeet pulteille kyllä sain..
Alfamerin korjausopas sanoo näin:
Keinuvivuston asennuksen jälkeen on kunkin suuttimen kohdalla tehtävä säätö siten, että ensin käännät kampiakselia hitaasti, kunnes kyseisen suuttimen keinuvipu nojaa nokka-akselin nokan korkeimpaan kohtaan (tämä tulee tarkastaa mittakelloa käyttäen). Kierrä tämän jälkeen keinuvivun säätöpulttia sisäänpäin, kunnes vastus kasvaa eli suuttimen jousi ei voi enempää puristus kasaan. Kierrä säätöpulttia tästä asennosta 225 astetta takaisin päin eli siis vastapäivään, ja kiristä sitten säätöpultin lukitusmutteri.
Käy lopuksi VW- tai dieselkorjaamolla tarkastuttamassa keinuvipujen säätö :D
Keinuvivuston asennuksen jälkeen on kunkin suuttimen kohdalla tehtävä säätö siten, että ensin käännät kampiakselia hitaasti, kunnes kyseisen suuttimen keinuvipu nojaa nokka-akselin nokan korkeimpaan kohtaan (tämä tulee tarkastaa mittakelloa käyttäen). Kierrä tämän jälkeen keinuvivun säätöpulttia sisäänpäin, kunnes vastus kasvaa eli suuttimen jousi ei voi enempää puristus kasaan. Kierrä säätöpulttia tästä asennosta 225 astetta takaisin päin eli siis vastapäivään, ja kiristä sitten säätöpultin lukitusmutteri.
Käy lopuksi VW- tai dieselkorjaamolla tarkastuttamassa keinuvipujen säätö :D
Tuossa talvella kävin hakemassa paikallisesta vw huollosta oikein ohjeet tuohon 1.9 AJM pumpparin suutinten säätöön ja niissä vw:n virallisissa lapuissa lukee myös tuo 180 astetta auki päin.. No tein ohjeiden mukaan vaikka tiedossa oli myös tuo yleensä käytetty 225 astetta, hyvin pelannut eikä mitään kummaa ole havaittavissa..
Edittiä: Tuo ajm oli -00 vuosimallia ja ohjeet katsottiin juurikin -00 ajmmään. Tiedä sitten..
Edittiä: Tuo ajm oli -00 vuosimallia ja ohjeet katsottiin juurikin -00 ajmmään. Tiedä sitten..
Viimeksi muokannut Ouwi, 30.7.2009 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyödynnetääs tätä topikkia. Kohteena PD koneinen auto (ATJ). Autoon vaihtui uusi nokka ja paininkupit, samalla uusi nokkahihna, kiristimet ja hilppeet. Nokan ainakin _pitäisi_ olla täysin vanhaa vastaava. Ongelma:
Veto siirtynyt n 500 rpm ylemmäs, alhaalta täysin kuollut ja kulkee vastaavasti iloisesti liki punarajalle. Ennen meno hyytyi jo 4krpm kohdalla, tai hieman yli.
-Suuttimet säädettiin vaihdon jälkeen tuohon 180 asteeseen eikä 220, vaikutusta?
-Ahdot seuraa pyydettyä hyvin nätisti
-MAF arvot oikeat, antaa sen 1200 täyskaasulla ~läpi alueen
-Ajoitus vag comin mukaan kohdillaan, pitäisi olla sen -3 +3 ja pyörii noin 0,6 - 1,6 välillä.
-Ei ahtovuotoja
Savua tulee reilusti läpi kierrosalueen, mutta samaa teki jo ennen nokka remppaa. Voisiko nokka olla hieman erilaisella ajoituksella, miten paljon normaalit säädöt voi vaikuttaa tuohon käyttöalueeseen? Vaiko nokka vain simppelisti erilainen kuin vanha?
Vakioon vrt autossa hybridi, cuuleri, putkisto ja softa. Vakio suuttimet (matkaa takana 320 tkm)
Veto siirtynyt n 500 rpm ylemmäs, alhaalta täysin kuollut ja kulkee vastaavasti iloisesti liki punarajalle. Ennen meno hyytyi jo 4krpm kohdalla, tai hieman yli.
-Suuttimet säädettiin vaihdon jälkeen tuohon 180 asteeseen eikä 220, vaikutusta?
-Ahdot seuraa pyydettyä hyvin nätisti
-MAF arvot oikeat, antaa sen 1200 täyskaasulla ~läpi alueen
-Ajoitus vag comin mukaan kohdillaan, pitäisi olla sen -3 +3 ja pyörii noin 0,6 - 1,6 välillä.
-Ei ahtovuotoja
Savua tulee reilusti läpi kierrosalueen, mutta samaa teki jo ennen nokka remppaa. Voisiko nokka olla hieman erilaisella ajoituksella, miten paljon normaalit säädöt voi vaikuttaa tuohon käyttöalueeseen? Vaiko nokka vain simppelisti erilainen kuin vanha?
Vakioon vrt autossa hybridi, cuuleri, putkisto ja softa. Vakio suuttimet (matkaa takana 320 tkm)
Onhan se nokka täysin oikeassa ajoituksessa? Periaatteessahan se pitäisi olla, jos kerran suuttimetkin ovat, mutta...
Ahtovuodot? Itsellä teki pieni ahtimelta lähtevässä letkussa ollut reikä sen, että alakierroksilla oli aika hengetön, mutta ylemmillä kierroksilla mentiin suunnilleen kuten ennenkin. Savua ei peiliin katsoessa erottanut silmin, niin kuin ei muutenkaan. En kyllä keksi miten tuo voisi aiheuttaa vedon paranemisen ylhäällä.
Voihan se nokkakin olla erilainen kuin alkuperäinen, vaikka muuta väittävätkin. Kaverilla oli Buimurin koneessa hieman ongelmaa saada Catcamsin nokkakeppi säätöihin, kun nokkakortin mukaan sitä ei saanut laitettua mitenkään. Nokka siis poikkesi valmistajan spekseistä ilmeisesti.
Kunhan huutelen.
Ahtovuodot? Itsellä teki pieni ahtimelta lähtevässä letkussa ollut reikä sen, että alakierroksilla oli aika hengetön, mutta ylemmillä kierroksilla mentiin suunnilleen kuten ennenkin. Savua ei peiliin katsoessa erottanut silmin, niin kuin ei muutenkaan. En kyllä keksi miten tuo voisi aiheuttaa vedon paranemisen ylhäällä.
Voihan se nokkakin olla erilainen kuin alkuperäinen, vaikka muuta väittävätkin. Kaverilla oli Buimurin koneessa hieman ongelmaa saada Catcamsin nokkakeppi säätöihin, kun nokkakortin mukaan sitä ei saanut laitettua mitenkään. Nokka siis poikkesi valmistajan spekseistä ilmeisesti.
Kunhan huutelen.
Muutetaas kysymys niin, että kenelle ei ole käynyt kuten Razurille? Olen kuullut jo useammasta tapauksesta, että kansirempan jälkeen on alakierrosväännöt kadonneet. Oma autokin savuttaa aika reilusti ja käy ahtamaan vasta 2500 kierroksen jälkeen. Ja kaikki on nyt tarkistettu ja säädetty ohjeiden mukaan. Olisiko sittenkin mahdollista, että jokaisen uuden nokka-akselin kohdalla joutuu säätämään ennakot muuksi kuin ohjeissa on mainittu, TÄH?
Noita ennakoita pitää säädellä, kunhan tässä ehtii. Näkee onko mitään vaikutusta. Mielummin sitä dieselillä käyttäisi voimaa siellä alhaalla, kun ylhäällä. Ei tarvis niin paljo hämmentää keppiä ja änkee ykköstä joka kadunkulmassa tupaan.
Näitä PD koneitakin jo sen kymminisen vuotta ollut, mutta vissiin harrastelijoiden parissa vielä vähän oudompaa tekniikkaa? Ainakin jos vertaa tietomäärään mitä löytyy jakajakoneista :)
Näitä PD koneitakin jo sen kymminisen vuotta ollut, mutta vissiin harrastelijoiden parissa vielä vähän oudompaa tekniikkaa? Ainakin jos vertaa tietomäärään mitä löytyy jakajakoneista :)
Tuskin johtuu suuttimien säädöstä? Itsellä jäi tuo säätö tekemättä, nyt 33000 ajellu ilman onkelmia. Otin vain entiset pois ja laitoin uudet tilalle, katkaisin vielä yhden kiristys pultinkin jonka joutui korvaamaan vanhalla.
Suuttimien korjaus arvot on kylläkin 2 paikkeilla, varmaan paranisi jos tekisi tuon aste säädön.
Ettei vaan olisi, että jako heittää hampaalla.? Siitä tuo ala vedon puute.
Suuttimien korjaus arvot on kylläkin 2 paikkeilla, varmaan paranisi jos tekisi tuon aste säädön.
Ettei vaan olisi, että jako heittää hampaalla.? Siitä tuo ala vedon puute.
Pienestä on kiinni tuo alaväännön puute. Ajoitus oli kyllä kohdallaan, vag comilla luurattuna jokseenkin näin: (Arvo pitäisi olla välillä (-3 <-> +3) ja alaväännön ollessa kateissa arvo pyöri noin +1,6 paikkeilla. Tästä säädettiin alkuun lisää plussaa, oli noin +3 hujakoilla, jolloin auto taas jaksoi alhaaltakin. Mutta ei enää kylmänä tahtonut käynnistyä. Lisää säätöä, nyt täysin vastakkaiseen suuntaan -> nyt pyörii noin -0,3 <-> -1,0. Kone toimii jälleen kuten pitääkin, jaksaa alhaalta ja kulkee myös ylhäällä. Säätö ei nokkapyörässä ollut kovinkaan suuri, kuten ei yleensäkkään. Pienestä se on kiinni :-) Savutusta en ole vielä ehtinyt katsomaan, kuinka pöllyttää.
Mitenkäs tuo ajoitus katsotaan PD-koneesta VAG-COM:lla/VCDS:llä?
Note to 1.9 PD (pumpe duese aka unit injectors) and CR (common rail) owners: The timing in PD and CR engines is determined electronically by the ECU. There is neither a need nor an ability to check timing on the PD or CR engines using VAG-COM.. There are no graphs published for the simple reason that the timing is set using a dedicated VAG locking tool when changing the timing belt :-)
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Voiko suuttimen väärin säätäminen aiheuttaa sen ettei tuu tarpeeksi tavaraa?
Auto on edellisen omistajan tekemän kansiremontin jälkeen muuttunut laiskaksi alle 3400rpm.
Logien katsomisen jälkeen on tultu siihen lopputulokseen että suuttimet ei anna tarpeeksi tavaraa, ei edes siellä missä vetoja tulee eli 3400rpm.
Suuttimet on juuri ne mitkä pitää ollakin avf:ssä. Joko suuttimet on putsattu jollain liian karhealla = suuttimet menneet tukkoon tai sitten olisko ne laitettu väärin remontin jälkeen.
Eli voiko väärin säädetyt suuttimet vaikuttaa asiaan.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=162597
Auto on edellisen omistajan tekemän kansiremontin jälkeen muuttunut laiskaksi alle 3400rpm.
Logien katsomisen jälkeen on tultu siihen lopputulokseen että suuttimet ei anna tarpeeksi tavaraa, ei edes siellä missä vetoja tulee eli 3400rpm.
Suuttimet on juuri ne mitkä pitää ollakin avf:ssä. Joko suuttimet on putsattu jollain liian karhealla = suuttimet menneet tukkoon tai sitten olisko ne laitettu väärin remontin jälkeen.
Eli voiko väärin säädetyt suuttimet vaikuttaa asiaan.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=162597
Löytyykö joltakulta esim. PDF-otetta jostakin korjausoppaasta (Alfamer?) miten tuo pumppusuuttimen vaihto kokonaisuudessaan menee? Meillä on yksi 300 tonnia ajettu AVB-koneinen (1.9l 74kW) Passat joka on ruvennut hyvin hyvin satunnaisesti tasakaasulla tai kiihdyttäessä "rykimään" parin sekunnin ajan. Tämän jälkeen meno jatkuu kuten normaalisti, on vääntöä, ahtoa ja kiihtyy kuten tämä rakettilaiva nyt normaalistikin. Eli yksi tai useampi pumppusuutin on luultavasti tulossa tiensä päähän. Ajattelin Saksasta hankkia ainakin yhden (käytetyn) suuttimen alkuun että jos/kun moottori kieltäytyy kulkemasta niin voisi sitten tehdä pikapikaa remontin. Mutta tosiaan ohjeita tarvittaisiin...
Pitänee ostaa vähän aikaa erWiniin ja kurkata.
Ja sitä piti vielä kysymän että jääköhän ECUun vikakoodi tuosta rykimisestä (Cylinder x misfire tjsp?) että tietäisi vähän mikä pytty on leviämässä. VAG-COM ja kaapelit löytyy mutta rouva ehti just loppuviikoksi lähteä matkoille autolla...
Edit: Vaimo soitteli matkalta että oli jossain kohdassa vetäny 5-6 sekunnin pituisen rykimisepisodin ja pysähtymisen jälkeen oli vielä kerran nykäissyt mutta nyt taas kulkee. Eli pikapikaa suuttimia metsästämään.
Pitänee ostaa vähän aikaa erWiniin ja kurkata.
Ja sitä piti vielä kysymän että jääköhän ECUun vikakoodi tuosta rykimisestä (Cylinder x misfire tjsp?) että tietäisi vähän mikä pytty on leviämässä. VAG-COM ja kaapelit löytyy mutta rouva ehti just loppuviikoksi lähteä matkoille autolla...
Edit: Vaimo soitteli matkalta että oli jossain kohdassa vetäny 5-6 sekunnin pituisen rykimisepisodin ja pysähtymisen jälkeen oli vielä kerran nykäissyt mutta nyt taas kulkee. Eli pikapikaa suuttimia metsästämään.
Viimeksi muokannut Entris, 5.3.2013 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Johtosatsi tuli briteistä ja täytyy sanoa että jo on kallista tavaraa. Tilasin halvimman löytämäni (~70e kotiin toimitettuna) ja eihän tuossa ole kuin neljä pientä abikoliitintä muovihylsyssä, isompi pyöreä liitin, o-rengas, normaalia monisäikeistä johtoa ja muovikouru alla. On katteet kohdillaan Volkkarilla.
Katsotaan josko tämän viikon aikana saisin asennettua. Virallinen ohjeistusko oli niin että kuumailmapuhaltimella lämmitetään muovirankaa niin että luiskahtaa kannen päästä sisään?
Katsotaan josko tämän viikon aikana saisin asennettua. Virallinen ohjeistusko oli niin että kuumailmapuhaltimella lämmitetään muovirankaa niin että luiskahtaa kannen päästä sisään?
Nyt on johtosarja vaihdettu suuttimille. Täytyy sanoa että vanhan sarjan ulos saaminen nätisti oli vaikeampaa kuin uuden laittaminen. Otin vanhan ulos niin että vedin sitä aina sen 10cm ulos kannen päädystä ja pistin sivuleikkureilla palasiksi. Uusi meni sisään kuumailmapuhaltimen avustuksella n. 5 minuutissa.
Auto lähti käyntiin kuin palmun alta, eikä ainakaan 15 km lenkillä vielä nykinyt. Mutta eipä se ennenkään joka reissulla nylkyttänyt, joten jää nähtäväksi miten on. Tuli muuten hankittua foorumilaiselta muutama pumppusuutinkin varoiksi, saa nähdä lähteekö edelleen myyntiin jos ongelma korjaantuu näillä eväillä.
Auto lähti käyntiin kuin palmun alta, eikä ainakaan 15 km lenkillä vielä nykinyt. Mutta eipä se ennenkään joka reissulla nylkyttänyt, joten jää nähtäväksi miten on. Tuli muuten hankittua foorumilaiselta muutama pumppusuutinkin varoiksi, saa nähdä lähteekö edelleen myyntiin jos ongelma korjaantuu näillä eväillä.
Irrotus
– Irrota hammashihnan yläsuojus ja venttiilikoppa.
– Pyöritä kampiakselia siten, että kiinnitettävän/irrotettavan pumppusuutinyksikön nokkapari on yhtä ylhäällä.
– Hellitä säätöruuvien vastamutterit -1- ja avaa säätöruuveja niin paljon, kunnes kyseinen keinuvipu on kiinni pumppusuutinyksikön paininjousessa.
– Hellitä keinuvipuakselin kiinnitysruuvit -2- ulkoa sisäänpäin asennusholkilla -3410- ja poista keinuvipuakseli.
– Hellitä kiristyskappaleen kiinnitysruuvi -3-asennusholkilla -T10054- ja poista kiristyskappale.
– Vipua pistoke ruuvitaltalla irti pumppusuutinyksiköstä. Tue pistokkeen vastapuolta sormella kevyesti painaen, jottei se väänny.
– Aseta ulosvedin -T10055- kiristyskappaleen tilalle pumppusuutinyksikön sivussa olevaan loveen.
– Vedä pumppusuutinyksikkö irti sylinterinkannen istukastaan yläkautta kevyesti naputtelemalla.
Kiinnitys
Ohjet Jos asennat uuden pumppusuutinyksikön, on myös vastaava säätöruuvi uusittava keinuvipuun.
t Jokaisessa työssä, jossa pumppusuutinyksikköä on säädettävä, pitää keinuvivun säätöruuvi ja pumppusuutinyksikön kuulatappi vaihtaa.
t Rasvaa kuulatapin ja säätöruuvin kosketuspinnat rasvalla -G 000 100- vanhemman mallisissa pumppusuutinyksiköissä.
t Uudet pumppusuutinyksiköt on varustettu O-renkain ja lämpöeristein.
– Jos entinen pumppusuutinyksikkö asennetaan takaisin, O-renkaat ja lämmöneristystiiviste on vaihdettava → Kappale
– Tarkasta ennen pumppusuutinyksikön asentamista, että tiivisterenkaat, lämpöeriste ja lukkorengas ovat ohjeenmukaisesti paikoillaan.
OhjeTiivisterenkaat eivät saa olla kierteellä.
– Öljyä tiivisterenkaat ja aseta pumppusuutinyksikkö erittäin varovasti sylinterikannen istukkaan.
– Työnnä pumppusuutinyksikkö tasaisesti painaen sylinterinkannen vasteeseen asti.
– Aseta kiristyskappale pumppusuutinyksikön sivussa olevaan loveen.
OhjeEllei pumppusuutinyksikkö ole suorassa kulmassa kiristyskappaleeseen nähden, kiinnitysruuvi voi löystyä ja pumppusuutinyksikkö tai sylinterinkansi voi vaurioitua.
– Kohdista pumppusuutinyksikkö sen vuoksi seuraavasti.
– Kierrä uusi kiinnitysruuvi niin pitkälle kiristyskappaleeseen, että pumppusuutinyksikköä voi vielä kevyesti kiertää.
– Aseta pumppusuutinyksikkö suoraan kulmaan nokka-akselin laakerin tuentakohtiin nähden.
– Tarkista työntömitan avulla (mittausalue väh. 400 mm) mitta „a“ sylinterikannen ulkoreunasta pumppusuutinyksikön pyöreään pintaan.
OhjeLiukuvasti on otettu käyttöön uudella magneettiventtiilimutterilla varustettu pumppusuutinyksikkö. Uuden osan voi asentaa vanhojen pariksi, kunhan mittaa „a“ noudatetaan.
Vanhalla magneettiventtiilimutterilla varustettu pumppusuutinyksikkö
Sylinteri Mitta „a“
1 332,2 ± 0,8 mm
2 244,2 ± 0,8 mm
3 152,8 ± 0,8 mm
4 64,8 ± 0,8 mm
Uudella magneettiventtiilimutterilla varustettu pumppusuutinyksikkö
Sylinteri Mitta „a“
1 333,0 ± 0,8 mm
2 245,0 ± 0,8 mm
3 153,6 ± 0,8 mm
4 65,6 ± 0,8 mm
Kaikkia pumppusuutinyksiköitä koskevia ohjeita
– Oikaise pumppusuutinyksikkö tarvittaessa ja kiristä kiinnitysruuvi seuraavasti: 12 Nm ja 270° (3/4 kierr.) eteenpäin (lisäkiristys voidaan tehdä useammassa vaiheessa).
– Asenna keinuvipuakseli ja kiristä uudet kiinnitysruuvit seuraavasti.
– Kiristä ensin sisemmät ja sitten molemmat ulommat ruuvit käsin. Kiristä ne sitten samassa järjestyksessä 20 Nm:n tiukkuuteen ja 90° (1/4 kierr.) eteenpäin.
– Aseta mittakello kuvan mukaisesti pumppusuutinyksikön säätöruuville.
– Pyöritä kampiakselia moottorin pyörimissuuntaan, kunnes keinuvivun rulla on käyttönokan kärjen päällä. Rullan puoli -nuoli A- on korkeimmassa pisteessä, mittakello -nuoli B- matalimmassa pisteessä.
– Poista mittakello.
– Käännä nyt säätöruuvia pumppusuutinelementin jousivoimaa vasten keinuvivussa, kunnes tuntuu selvä vastus (pumppusuutinelementti on vasteessa).
– Kierrä säätöruuvia 180° takaisin vasteesta.
– Pidä säätöruuvi tässä asennossa ja kiristä lukkomutteri 30 Nm:n tiukkuuteen.
– Kytke pumppusuutinyksikön pistoke ja kiinnitä venttiilikoppa ja hammashihnan suojus.
– Irrota hammashihnan yläsuojus ja venttiilikoppa.
– Pyöritä kampiakselia siten, että kiinnitettävän/irrotettavan pumppusuutinyksikön nokkapari on yhtä ylhäällä.
– Hellitä säätöruuvien vastamutterit -1- ja avaa säätöruuveja niin paljon, kunnes kyseinen keinuvipu on kiinni pumppusuutinyksikön paininjousessa.
– Hellitä keinuvipuakselin kiinnitysruuvit -2- ulkoa sisäänpäin asennusholkilla -3410- ja poista keinuvipuakseli.
– Hellitä kiristyskappaleen kiinnitysruuvi -3-asennusholkilla -T10054- ja poista kiristyskappale.
– Vipua pistoke ruuvitaltalla irti pumppusuutinyksiköstä. Tue pistokkeen vastapuolta sormella kevyesti painaen, jottei se väänny.
– Aseta ulosvedin -T10055- kiristyskappaleen tilalle pumppusuutinyksikön sivussa olevaan loveen.
– Vedä pumppusuutinyksikkö irti sylinterinkannen istukastaan yläkautta kevyesti naputtelemalla.
Kiinnitys
Ohjet Jos asennat uuden pumppusuutinyksikön, on myös vastaava säätöruuvi uusittava keinuvipuun.
t Jokaisessa työssä, jossa pumppusuutinyksikköä on säädettävä, pitää keinuvivun säätöruuvi ja pumppusuutinyksikön kuulatappi vaihtaa.
t Rasvaa kuulatapin ja säätöruuvin kosketuspinnat rasvalla -G 000 100- vanhemman mallisissa pumppusuutinyksiköissä.
t Uudet pumppusuutinyksiköt on varustettu O-renkain ja lämpöeristein.
– Jos entinen pumppusuutinyksikkö asennetaan takaisin, O-renkaat ja lämmöneristystiiviste on vaihdettava → Kappale
– Tarkasta ennen pumppusuutinyksikön asentamista, että tiivisterenkaat, lämpöeriste ja lukkorengas ovat ohjeenmukaisesti paikoillaan.
OhjeTiivisterenkaat eivät saa olla kierteellä.
– Öljyä tiivisterenkaat ja aseta pumppusuutinyksikkö erittäin varovasti sylinterikannen istukkaan.
– Työnnä pumppusuutinyksikkö tasaisesti painaen sylinterinkannen vasteeseen asti.
– Aseta kiristyskappale pumppusuutinyksikön sivussa olevaan loveen.
OhjeEllei pumppusuutinyksikkö ole suorassa kulmassa kiristyskappaleeseen nähden, kiinnitysruuvi voi löystyä ja pumppusuutinyksikkö tai sylinterinkansi voi vaurioitua.
– Kohdista pumppusuutinyksikkö sen vuoksi seuraavasti.
– Kierrä uusi kiinnitysruuvi niin pitkälle kiristyskappaleeseen, että pumppusuutinyksikköä voi vielä kevyesti kiertää.
– Aseta pumppusuutinyksikkö suoraan kulmaan nokka-akselin laakerin tuentakohtiin nähden.
– Tarkista työntömitan avulla (mittausalue väh. 400 mm) mitta „a“ sylinterikannen ulkoreunasta pumppusuutinyksikön pyöreään pintaan.
OhjeLiukuvasti on otettu käyttöön uudella magneettiventtiilimutterilla varustettu pumppusuutinyksikkö. Uuden osan voi asentaa vanhojen pariksi, kunhan mittaa „a“ noudatetaan.
Vanhalla magneettiventtiilimutterilla varustettu pumppusuutinyksikkö
Sylinteri Mitta „a“
1 332,2 ± 0,8 mm
2 244,2 ± 0,8 mm
3 152,8 ± 0,8 mm
4 64,8 ± 0,8 mm
Uudella magneettiventtiilimutterilla varustettu pumppusuutinyksikkö
Sylinteri Mitta „a“
1 333,0 ± 0,8 mm
2 245,0 ± 0,8 mm
3 153,6 ± 0,8 mm
4 65,6 ± 0,8 mm
Kaikkia pumppusuutinyksiköitä koskevia ohjeita
– Oikaise pumppusuutinyksikkö tarvittaessa ja kiristä kiinnitysruuvi seuraavasti: 12 Nm ja 270° (3/4 kierr.) eteenpäin (lisäkiristys voidaan tehdä useammassa vaiheessa).
– Asenna keinuvipuakseli ja kiristä uudet kiinnitysruuvit seuraavasti.
– Kiristä ensin sisemmät ja sitten molemmat ulommat ruuvit käsin. Kiristä ne sitten samassa järjestyksessä 20 Nm:n tiukkuuteen ja 90° (1/4 kierr.) eteenpäin.
– Aseta mittakello kuvan mukaisesti pumppusuutinyksikön säätöruuville.
– Pyöritä kampiakselia moottorin pyörimissuuntaan, kunnes keinuvivun rulla on käyttönokan kärjen päällä. Rullan puoli -nuoli A- on korkeimmassa pisteessä, mittakello -nuoli B- matalimmassa pisteessä.
– Poista mittakello.
– Käännä nyt säätöruuvia pumppusuutinelementin jousivoimaa vasten keinuvivussa, kunnes tuntuu selvä vastus (pumppusuutinelementti on vasteessa).
– Kierrä säätöruuvia 180° takaisin vasteesta.
– Pidä säätöruuvi tässä asennossa ja kiristä lukkomutteri 30 Nm:n tiukkuuteen.
– Kytke pumppusuutinyksikön pistoke ja kiinnitä venttiilikoppa ja hammashihnan suojus.
Itse vaihdoin lupoon 560er suuttimet ja tuli sellainen ongelma, että pari sekuntia kun auto on käynnissä ei käy normaalia tyhjäkäynti kierroslukua ja kaasupolin ei vastaa.
Onko jollain tehnyt samaa? Parin sekan jälkeen toimii normaalisti ja aina ei tule tuota "vikaa"
Löysin myös tälläiset ohjeet netistä:
http://www.youtube.com/watch?v=u225tGYf34A
41 minuutin jälkeen tulee tuo suuttimen irroitus ja asennus osio. Kieli väärä, mutta nuo ohjeet kun lukee suomeksi niin tajuaa paremmin mistä on kyse. Itselle oli vähän mysteeri miten se pumpun tappi kierretään pohjaan ja sit takaspäin.
Onko jollain tehnyt samaa? Parin sekan jälkeen toimii normaalisti ja aina ei tule tuota "vikaa"
Löysin myös tälläiset ohjeet netistä:
http://www.youtube.com/watch?v=u225tGYf34A
41 minuutin jälkeen tulee tuo suuttimen irroitus ja asennus osio. Kieli väärä, mutta nuo ohjeet kun lukee suomeksi niin tajuaa paremmin mistä on kyse. Itselle oli vähän mysteeri miten se pumpun tappi kierretään pohjaan ja sit takaspäin.
Itsellä on nokka-akselin vaihto edessä ensiviikonloppuna Golfin ARL koneeseen.
Täällä on mainittu tuo 225 astetta pumppusuuttimen säätöruuvia aukipäin säädettäväksi, mutta elsawin ohjelma sanoo 180 astetta. Kumman verran teidän mielestä nyt kannattaa sitä ruuvia aukaista siitä kun se ruuvi on jo pohjassa?
Täällä on mainittu tuo 225 astetta pumppusuuttimen säätöruuvia aukipäin säädettäväksi, mutta elsawin ohjelma sanoo 180 astetta. Kumman verran teidän mielestä nyt kannattaa sitä ruuvia aukaista siitä kun se ruuvi on jo pohjassa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa