2.0tdi taas ahdin menossa :D (sakkaa)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

2.0tdi taas ahdin menossa :D (sakkaa)

ViestiKirjoittaja ABT » 26.1.2009 19:28

Elikkä autossa nyt mittarissa 145tkm ja taas alkaa ahdin oireilla siihen malliin että kohta entinen nyt tuolla ahtimella ajettu se 20tkm. Eli tuntuu että joka päivä toi ahdin sakkaa kovemmin ja kovemmin eli vaihdattaessa 2:lla ja 3:lla kuuluu selvä sekunnin pituinen "uuuh" ääni sisälle ohjaamoon jopa musiikin yli kuuluu toi ääni. Näin teki tuo vanha ahdin 10tkm jonka jälkeen oli entinen.

Joku varmasti tuon ahtimen tuolla rikkoo niin missäs tässä autossa löytyy toi bypassi? ja miten sen mahtaisi saada testattua että onko ehjä?

Onneksi on vielä 1.5v takuuta tuossa ahtimessa jäljellä jos se nyt leipoo taas vaihteeksi. (vasta neljäs ahdin menossa):D

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.1.2009 19:36

Ei siinä varmaan bypässiä oo koko autossa :D

Kannattaisikohan jo selvittää todellinen ahtimia rikkova vika eikä vaan vaihdella niitä jatkuvasti takuuseen?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 27.1.2009 7:04

Ahtoletkun liitos tai letku vuotaa. Ei kuulu kuulua vakiossa mitään uuh ääntä.

Tuo on ainut vika mikä tulee noista oireista mieleen tai sitten se vuoto on cuulerissa..

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 27.1.2009 8:04

eikös sakatessa tule se "zukuzukuzuuh" ääni :D

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 27.1.2009 8:37

Onko nyt ihan varma ettei tuolla ole bypassia? Vw:llä tota tutkivat jo monta kertaa ja kaikki kuulemma ihan kunnossa. Ihan normaalisti muuten kulkee ja toimii mutta nyt taas alkanut kuulumaan 1:llä, 2:lla ja 3:lla vaihtaessa sellanen selvä uuuh! Ääni vähän kuulostaa kuin autossa olisi vapari. Kyllä mä tuon äänen sakkaukseksi otan vaikka erilainen se on kuin noissa mun muissa autoissa (3 muuta autoa joissa sen sakkaamisen oikeasti kuulee)

ei tuota varsinaista vikaa viitsi ainakaan volkkarilla alkaa selvittää koska ne kuitenkin keksii että joku venttili vaikka rikki ja pistävät taas munt maksumieheksi. Kiva aina öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa 3000e maksava ahdin :D

Autossa käytetty ainoastaan volkkarin omaa tuohon moottoriin tarkoitettua long life öljyä ja 15tkm on öljyt vaihdettu (suositus 30tkm)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 27.1.2009 9:08

Mitäs olet pakoputkelle tehnyt?

mariko
-
Viestit: 146
Liittynyt: 27.9.2008 17:15

ViestiKirjoittaja mariko » 27.1.2009 15:07

Miten hemmetissä ahdin voi maksaa tähän 3000!! Eikö vanhaa saa prepattua,eikö löydy mitään vaihtoehtoa? Itsellä vastaava malli ajettuna 165tkm ja pelaa hienosti,koputtaa puuta...mahtaako ajotavalla olla minkälainen vaikutus moiseen ongelmaan,vai onko peräti tyyppi vika kyseessä?

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 27.1.2009 17:09

Eikä varmasti maksa 3000 €.
Oisko liian kova softa tai joku vastusviritys kyseessä.

Vähän se ulahtaa uutenakin, aina kun säätösiivet kääntyy, ei siitä kannata huolestua.
Mun mielestä noi kestää ihan hyvin, + 110 tkm ajoin noin 200 hp tehoilla, ennenkuin akseli katkes ahtimesta.
Silloin kyllä ahdin sanoi POUUUU ja rynks...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 27.1.2009 19:41

VNT-siipien aiheuttama sakkaus kuuluu yleensä vain jos kyseessä on älyttömät pakopaineet ja pakoputkistolle on tehty jotain/ se on rikki.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 28.1.2009 4:31

n.2700e lukee tuossa kuitissa eli kyllä minä ihan kokemuksesta tiedän mitä se maksaa ;) ja 3000e luokkaa se olisi ollut kun laskivat etuvetoisen mukaan niin nelikossa kuulemma melkein puolet menee enemmän aikaa vaihtaa toi. Eli aika tarkasti 3000e maksaa aina vaihtaa toi ahdin. Kiva pikku lisä aina öljynvaihto hintaan.

Tuskin ajotavassa vikaa kun aikasemmalla omistajallakin hajonnut toi ahdin ja itsellä vanha auto oli tuollaisella vnt ahtimella ja se kesti sen.60tkm ilman mitään ongelmia kunnes auto vaihtoon. Ja on noita ahtimella varustettuja autoja tuossa ollut useampia ja ei niissä ahtimen kanssa ikinä ole mitään ongelmaa ollut.

Kaikki ahtimet rikottu täysin vakiolla autolla. Pakoputki tuossa on ihan vakio. Ja kun toi ahdin viimeksi vaihdettiin niin ei tosiaan ääntänyt mutta nyt taas alkanut ääntämään.

2 ahdinta alkoi viheltämään kiihdyttäessä ja viimeksi meni akseli poikki eli pakosiipi liikkuu noin sentin joka suuntaan. Sen takia maksoin tuon 2700e tuosta vaihdosta, koska oli pakko saada auto äkkiä kuntoon ja olin silloin kotkassa töissä (300km/päivä) ja yrittäjänä pakko vaan painaa vaikka pyörällä sitten. Ja ihan vittuilakseen myös vaihdatin volkkarilla jotta nyt on toi 2vuoden takuu tuossa sanoin vaan että tulen vuoden päästä sitten vaihtamaan uuden takuuseen.

Olis vaan mielenkiintoista tietää mikä tuon uuuh äänen aiheuttaa varsinkin kun kiihdyttää 1:llä, 2:lla, 3:lla ja nostaa nopeasti kaasun ylös 2000rpm-3000rpm välillä kuuluu sisälle asti selvä tasanen uuuh ääni! Kylmällä koneella varsinkin erittäin selvästi kuuluu.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 28.1.2009 7:29

uuhhaako se jos paikallaan polkee oikein kunnolla ja nostaa nopeasti kaasupolkimen?
Joskus tullut moinen vastaan, kun oli ahtoputki halki.. ja rikkoo nopeasti turbonkin.

Eli jos kuuluu, niin toinen pumppaa kaasua ja toinen on pää konehuoneessa.
Paikaltaan ei meinaa ahdot nousta, joten sitä pitää polkea aika rajusti.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.1.2009 9:44

Itselläkin viileellä koneella kuuluu joku ulahdus vaihdettaessa vaihdetta kolmoselle asti.
Lämpösellä ei kuulu.

Toisaalla luki että vissiin normaalia.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.1.2009 0:33

Ääni kuuluu pakopuolelta ja on hyvin pitkälti normaalia.
Ahtimen takuuajan jälkeen (viimeistään) voisi kokeilla pidentää säätötankoa -> ahtojen piikittely ja tuo ulahtelu vähenee ja saattaa ahdinkin kestää pidempään.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 29.1.2009 2:45

Mutta nyt alkanut kuulumaan taas oikeasti selvästi ja jopa lämpimällä koneella. Ei kaverin 2.0tdi jetta tuollaista ääntä pidä. No seurataan tilannetta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 29.1.2009 8:38

voisi kokeilla pidentää säätötankoa

Jos pääsis auton alle, niin...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.1.2009 10:50

joo yläkautta mahdoton homma.

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 1.2.2009 23:55

Kyllä mullakin suhauttaa aika selvästi jos tekee kovan vedätyksen ja sit päästää jalan kaasulta kun on paineet piikissä..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.2.2009 21:11

Taas yksi turbon laukeminen lisää:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/in ... e&id=14277

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 19.2.2009 9:08

Tuolta uutta http://i-diesel.co.uk/products.php?category_id=1 ei hinnalla pilattu..

jyrki86
-
Viestit: 146
Liittynyt: 3.4.2007 11:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja jyrki86 » 20.2.2009 16:07

Jännä juttu tuo ahtimen kestävyys ongelma. Omalla ukolla on 2.0tdi V Golf vuosimallia -05 ja ajettu nyt 285tkm. ahtimessa ei oie minkään laisia väsymisen merkkejä. välistä saanut reilustikkin kenkää.. epäilen itse ainakin aika vahvasti tuota ajo tapaa. kaverilla vastaavan lainen alta 100tkm ajettu ja toista turbon vaihtoa auto odottelee. taas töppönen ihan toisessa asennossa jatkuvasti!
ja molemmissa ahtimina VNT mallinen

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 21.2.2009 8:21

^Oho!
Onko longlife huoltoväleillä?

Ensimmäinen 2.0TDI jolla ajettu noin paljon. Tai siis mitä olen kuullut.
Lisää tuo sama tieto keskusteluun: Paljonko ajettuja dieseleitä teillä on.

Itsekkin tapaan polkea autoa kiihdytyksissä, mutta sitten körötellään tasasta nopeutta.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 21.2.2009 22:49

Noita lauenneita ahtimia voisivat asianomaiset purkaa pakopuolelta ja kuvata tänne.
Helpostihan nuo saadaan rikki kun tuupataan siivikko karstaa täyteen ja ahdin ei pysty enää kontrolloimaan ahtopainetta kovinkaan sujuvasti.

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 13.3.2009 12:53

TDIfreak:
Ääni kuuluu pakopuolelta ja on hyvin pitkälti normaalia.
Ahtimen takuuajan jälkeen (viimeistään) voisi kokeilla pidentää säätötankoa -> ahtojen piikittely ja tuo ulahtelu vähenee ja saattaa ahdinkin kestää pidempään.


1. Kuinka paljon tuota tankoa kannattaisi kokeilla pidentää?


2. Millä ahtoputken mahdolliset vuodot kannattaa paikata, jos sellaisia sattuisi löytymään? Sinitarraa ja kontaktiliimaa löytyy mm. kaapista... ;)

...toki kuka tahansa voi kommentoida jos tietoa löytyy.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, 13.3.2009 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jarzza
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.2.2009 20:15

TURBO LAUKES!

ViestiKirjoittaja Jarzza » 13.3.2009 13:06

Pääsi muuten tuossa pari viikkoa sitten turbo ulahtamaan, kovan kiihdytyksen vetäsin ja veto loppui kuin seinään ja takana oli HOLY SMOKEE! :D. Auto kuitenkin kävi tyhjäkäyntiä mutta kierroksia se ei antanut kuin johonkin 2000 asti ja päätin sitten samantein sammuttaa koko moottorin.

Kotona sitten tuli vähän diagnosoitua ja avattua ahtoputkea coolerin päästä ja sieltähän valui ihanasti litran verran moottoriöljyä eli ahdin siis sanonut KAPUT.

No ostin nyt sitten vaihtoahtimen ja tuossa eilen tuttu tallilla oli purkanut sitä ja sanonut että siivekkeet ovat kadonnut ja ahdin näyttää muutenkin aika "söpöltä" ja totesi siinä että ovat siivekkeet todennäköisesti lentäneet coolerin suuntaan joten tänään käyn hankkimassa uuden coolerin ja asennutan kiinni, koska jatkoa ajatellen ne turbon siivekkeet kyllä lentelisivät varmasti coolerilta eteenpäin imusarjalle niin otetaan nyt sitten varman päälle...

Sanoi myös heppu tallilta että kyseiseen Golffiin on jo kerran vaihdettu aikaisemminkin ahdin, eli 150 000km ja 2 ahdinta ei kuulosta mitenkään lupaavalta, olisikohan tässä kyse nyt siitä tyyppiviasta joka kerää kondenssiovettä ahtoputkeen ja tupannut sitten jäätymään...

Että semmosta kivaa tällä kertaa...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 13.3.2009 21:34

Yksi kierros vaikuttaa jo paljon tangon mitassa, sillä voi ensin kokeilla. Liikaa jos pidentää niin menee alhaalta laiskaksi.

jyrki86
-
Viestit: 146
Liittynyt: 3.4.2007 11:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja jyrki86 » 15.3.2009 20:21

288tkm ja ei turbossa vikaa! huollossa kävi tuossa kuukausi sitten! Longlite huoltoohjelmalla! ja kaiken lisäksi autolla vedetään kärriäkin aika usein. edelliseen lisäyksenä!

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 15.3.2009 20:35

Onko G4:ssa ollut 2,0TDi kone? Vai missä autossa moisen kilometrimäärän ahdin kestänyt 2,0TDi:ssä?

jumipe
-
Viestit: 12
Liittynyt: 23.6.2008 13:33

ViestiKirjoittaja jumipe » 16.3.2009 7:43

Kaverilla -06 Touran, ex-taksi, 2.0TDI + DSG, mittarissa ~300tkm, eli kyl näillä pääsee.

Jarkkis
-
Viestit: 135
Liittynyt: 30.3.2005 11:50

ViestiKirjoittaja Jarkkis » 16.3.2009 18:20

Kaverilla -06 Touran, ex-taksi, 2.0TDI + DSG, mittarissa ~300tkm, eli kyl näillä pääsee.

On mullakin tutulla DSG Touran taksissa. 250tkm ja 7 vaihdelaattikkoa xD
pääseepääsee.

Jarzza
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.2.2009 20:15

ViestiKirjoittaja Jarzza » 18.3.2009 19:19

Noniin turbo vaihdettu 50tkm ajettuun vastaavanlaiseen ja uusi välijäähdytin ostettu ja hintaa tuli koko urakalle 1100€...turbosta oli mennyt akseli poikki ja imusiivekkeet olivat solmussa ja niitä oli lentänyt coolerille päin mutta nyt kone pelaa kuin unelma.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 18.3.2009 20:47

appiukolla kanssa -06 2.0TDI Octavia ajettu nyt noin 290tkm(ei ole taksi)
ja alkuperäinen ahdin siellä pyörähtelee.
Kytkimen pääsylinteri temppuilee pakkasella ja ilmastointi
kaipaa huoltoa kesäksi.
Muuta moitittavaa ei ole ollut.

jyrki86
-
Viestit: 146
Liittynyt: 3.4.2007 11:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja jyrki86 » 18.3.2009 20:58

__Onko G4:ssa ollut 2,0TDi kone? Vai missä autossa moisen kilometrimäärän ahdin kestänyt 2,0TDi:ssä?__

Ihan V koppainen. suurimmat viat ollu vasen takapyörän laakeri joka vaihdettu 4 kertaa, takuuseen niistä 3:mestii. Voin laittaa mittarista kuvan jos epäilyttää?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.3.2009 21:56

^Taitaa tuo olla se poikkeus, joka vahvistaa säännön

JTV
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 8.7.2009 23:51

ViestiKirjoittaja JTV » 9.7.2009 0:06

Mulla on -05 2.0 tdi Octavia (ajettu 125tkm) ja ahdin pitänyt pitemmän aikaa "ujellusta" kierrosten mukana. Huollossa ovat tarkistaneet akselin välyksen ja todenneet se ehjäksi mutta eivät osaa kertoa mistä ääni johtuu.

Olisiko jollain vinkkiä mitä kannattaisi yrittää. Pelkkä puhdistus ei varmaankaan korjaa koko tilannetta mutta jotain saattaisi auttaa, vai kuinka. Tehot ovat kuitenkin jotakuinkin tallella.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 9.7.2009 7:30

Olisko kyseessä kuitenki ahtovuoto? Tarkista ahtoputkien liitokset..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.7.2009 1:08

Vuoto vislaa koko ajan samalla taajuudella. Ahtimen laakeri- tai siipivika ujeltaa koneen kierrosten mukana ylös alas. Tähän ei kyllä ole muuta apua kuin uusi ahdin tai samalla rahalla teetetty viriahdin.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 10.7.2009 16:30

tai 170 heppasen ahdin, eli 1749 VC

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.7.2009 23:49

Joko Niska on sepittänyt ahtimen paikalleen?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.7.2009 8:34

Ahtimen laakeri- tai siipivika ujeltaa koneen kierrosten mukana ylös alas

Esim tämä esimerkki heh

OT

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 12.7.2009 21:39

Siellähän tuo oli jo kiinni. Ahtoputken lähtöön tehty väliholkki ei ollu oikein hyvä, ahtoputki otti kiinni jonnekin = kauhee romina vedätyksessä. Samoin pakoputken lähtö vaatii vielä muutoksia.
Jiäpi lopullinen tekeminen lomareissun jälkeen ja kun on tuo softantekijäkin lomalla.

Kun saan sen kunnolla kohdilleen, raportoin kuvien kera.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 6.5.2012 9:05

No nyt se sit kai hajos omastakin... 163tkm
Kauhee savu ja kaikki öljyt menny koneesta.
Ahtoputkes ei kyl ollu mitään.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 12.5.2012 0:30

Kokeillaas täältäkin, eli;
Osaisko joku auttaa tälläisessä?
125kw, ilmeisesti BRD moottori.
Autossa havaittu laiskuutta ja kulutuksen nousua, tasakaasulla 120kmh ~7.0->9.0l/100km mittarin mukaan.
Ahtojen mukaan kuuluu vikinää matalampaa "ulinaa" jonka taajuus tuntuisi pysyvän about samana kokoajan. Homma havaittu "yht'äkkiä".
Loggailin tolla omalla, vanhalla vcds:llä ahtoja yms. Ilmamäärät tuntuis hienosti olevan kohdallaan ja seuraavan pyyntiä mutta ahdot tuntuu ja näyttää nousevan hitaasti. Oheisessa kuvassa kaasu painettu pohjaan ~2000rpm 4.vaihteella.
Tuntuu että kun kaasun tuossa löysäsi ~3000rpm, ihan kun olisi kuulunut pientä sakkausta konehuoneesta.
Omalla piuhalla en omaan autoon pääse käsiksi niin että sais logia ajettua joten hankala verrata, selvästi kuitenkin huomaa ettei tuossa kaikki ole kotona.
Vikakoodeja ei tarjonnut.
Voisko jumittava EGR tehdä tälläistä? Ahtovuoto? Onko jotain "the paikkoja" joita kannattaa ahtovuotojen varalta tarkastaa?

Kuva

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.5.2012 14:53

Tuos olis kuvatusta http://tos.pp.fi/images/image/2012/DSC_0208.JPG

Harvinaisen työläs kyl purkaa, nelivedon jakolootakin kai pitää repiä pois edestä ja ohjaustehostin

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 14.5.2012 15:40

ei tarvii. Jos ostat minulta ahtimen, saat ohjeet mukaan, kuinka homma tehdään.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.5.2012 20:15

Onneks on tuore elsa koneella ;)

Rahotuspuoli on viel jäissä, josko sen talveks sais...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa